Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Sylwetka autora: Wojciech Birek

Esensja.pl
Esensja.pl
Prezentujemy sylwetkę Wojciecha Birka, scenarzysty, rysownika, publicysty komiksowego, pracownika naukowego Uniwersytetu Rzeszowskiego, który 12 czerwca b.r. uzyskał tytuł doktora teorii literatury za pracę „Główne problemy teorii komiksu”.

Marcin Puźniak

Sylwetka autora: Wojciech Birek

Prezentujemy sylwetkę Wojciecha Birka, scenarzysty, rysownika, publicysty komiksowego, pracownika naukowego Uniwersytetu Rzeszowskiego, który 12 czerwca b.r. uzyskał tytuł doktora teorii literatury za pracę „Główne problemy teorii komiksu”.
Wojciech Birek - ur. 17 października 1961 roku w Rzeszowie. Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu (1981) i Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim (praca magisterska o języku artystycznym komiksu). Obecnie pracownik Wydziału Filologii Polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Jego najwcześniejsze ślady fascynacji komiksem można odnaleźć już w 20 numerze „Relaxu” (1978). Opublikowany został tam jego list do redakcji, w którym stwierdził, że zostanie rysownikiem komiksów. Obok zamieszczono również jego próby komiksowe, które redaktorzy ocenili bardzo pozytywnie.
Późniejsze osiągnięcia Birka jako twórcy komiksowego nie były może tak imponujące jak zamierzał. Zadebiutował cyklem „Kacper i kryształowy klucz” w „Wiadomościach Skierniewickich” w 1988 r. Jego najważniejsze pozycje to „Naznaczony mrokiem” opublikowany w 3 numerze „Komiks Forum” oraz „Uczta na pustkowiach”, która ukazała się w „Antologii komiksu polskiego”, a także krótsze formy, jak np. „Kropla życia” w 2 numerze „Czas Komiksu. Antologia”.
Poza rysowaniem, Birek pisze również scenariusze dla innych rysowników. Często współpracuje z Maciejem Mazurem, np. przy niedokończonym komiksie „Miasto trędowatych” opublikowanym w 3 i 4 numerze „Awantury” oraz przy pozycjach „Urwisko”, „Przymierze pajęczej nici”, „Bitwa pod drzewem zgody” publikowanych w „Czas komiksu. Antologia”.
Poza tworzeniem komiksów, w polskim komiksie Birek zaznaczył swoją pozycję przede wszystkim jako krytyk, publicysta i recenzent. Współpracował chyba ze wszystkimi magazynami komiksowymi, jak chociażby „AQQ”, „Arena Komiks”, „CDN”, „Fenix” (cykl felietonów „Maczłorki”), „KKK”, „Komiks” (np. cykl „Anatomia komiksu”), „Krakers”, „Świat Komiksu” oraz wymienione już wcześniej „Awantura” oraz „Czas komiksu”. Birek jest też tłumaczem komiksów francuskojęzycznych. Dla magazynu „Komiks” tłumaczył cykl „Pelisa”. Obecnie pracuje dla wydawnictwa Egmont.
Opublikował też kilka artykułów naukowych o komiksie, np. „Komiks a film - pokrewieństwa i związki” w książce „Od fantastyki do komiksu. W kręgu gatunków filmowych”, a także „Komiks – kłopotliwy obiekt edukacji” oraz „Komiksowe adaptacje literatury – propozycje klasyfikacyjne” opublikowane w „Zeszytach Naukowych Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie” oraz „Zeszytach Naukowych Uniwersytetu Rzeszowskiego”.
Jest także animatorem RAK-u (Rzeszowskiej Akademii Komiksu), gdzie prowadzi spotkania oraz organizuje okolicznościowe wystawy komiksowe. Jako jeden z polskich autorytetów komiksowych, jest często także jurorem we wszelkiego rodzaju festiwalach i konkursach komiksowych.
koniec
21 czerwca 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niekoniecznie jasno pisane: Ambasadorka pokoju
Marcin Knyszyński

19 V 2024

Sporo już pisałem o Batmanie i Supermanie, przyszła więc w końcu pora wspomnieć o „tej trzeciej”. Księżniczka Diana, alias Wonder Woman, to najważniejsza kobieca postać w DC Comics, z tradycją sięgającą aż do roku 1941 – trzy lata po Kryptończyku i dwa lata po mrocznym rycerzu pojawia się ona, wojowniczka z Rajskiej Wyspy i jej ambasadorka w świecie ludzi. Sześćdziesiąt trzy lata po debiucie bohaterki, niejaki Greg Rucka rozpoczął jeden z najlepszych okresów w jej komiksowym życiu – całość jego (...)

więcej »

Po komiks marsz: Maj 2024
Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

14 V 2024

Końcówka maja to oczywiście Komiksowa Warszawa i to wydarzenie widać bardzo dobrze w zapowiedziach premier wydawców. Premier szykuje się bardzo dużo, poniżej zwracamy uwagę na część z nich.

więcej »

Niedzielny krytyk komiksów: Śrubełek? Głowadzik?
Marcin Osuch

28 IV 2024

Każdy smok ma swój słaby punkt ukryty pod którąś z łusek. Tak było ze Smaugiem z „Hobbita”, tak było też ze smokiem z przygód Jonki, Jonka i Kleksa. A że w przypadku tego drugiego chodziło o wentyl do pompki? Na tym polegał urok komiksów Szarloty Pawel.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Konstrukcje wyobraźni
— Wojciech Birek

Komiks feministyczny w USA
— Marcin Puźniak

Kolejny doktor(at) komiksowy
— Marcin Puźniak

Intertekstualizm w komiksie
— Marcin Puźniak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.