Sylwetka autora: Wojciech BirekPrezentujemy sylwetkę Wojciecha Birka, scenarzysty, rysownika, publicysty komiksowego, pracownika naukowego Uniwersytetu Rzeszowskiego, który 12 czerwca b.r. uzyskał tytuł doktora teorii literatury za pracę „Główne problemy teorii komiksu”.
Marcin PuźniakSylwetka autora: Wojciech BirekPrezentujemy sylwetkę Wojciecha Birka, scenarzysty, rysownika, publicysty komiksowego, pracownika naukowego Uniwersytetu Rzeszowskiego, który 12 czerwca b.r. uzyskał tytuł doktora teorii literatury za pracę „Główne problemy teorii komiksu”. Wojciech Birek - ur. 17 października 1961 roku w Rzeszowie. Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu (1981) i Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim (praca magisterska o języku artystycznym komiksu). Obecnie pracownik Wydziału Filologii Polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jego najwcześniejsze ślady fascynacji komiksem można odnaleźć już w 20 numerze „Relaxu” (1978). Opublikowany został tam jego list do redakcji, w którym stwierdził, że zostanie rysownikiem komiksów. Obok zamieszczono również jego próby komiksowe, które redaktorzy ocenili bardzo pozytywnie. Późniejsze osiągnięcia Birka jako twórcy komiksowego nie były może tak imponujące jak zamierzał. Zadebiutował cyklem „Kacper i kryształowy klucz” w „Wiadomościach Skierniewickich” w 1988 r. Jego najważniejsze pozycje to „Naznaczony mrokiem” opublikowany w 3 numerze „Komiks Forum” oraz „Uczta na pustkowiach”, która ukazała się w „Antologii komiksu polskiego”, a także krótsze formy, jak np. „Kropla życia” w 2 numerze „Czas Komiksu. Antologia”. Poza rysowaniem, Birek pisze również scenariusze dla innych rysowników. Często współpracuje z Maciejem Mazurem, np. przy niedokończonym komiksie „Miasto trędowatych” opublikowanym w 3 i 4 numerze „Awantury” oraz przy pozycjach „Urwisko”, „Przymierze pajęczej nici”, „Bitwa pod drzewem zgody” publikowanych w „Czas komiksu. Antologia”. Poza tworzeniem komiksów, w polskim komiksie Birek zaznaczył swoją pozycję przede wszystkim jako krytyk, publicysta i recenzent. Współpracował chyba ze wszystkimi magazynami komiksowymi, jak chociażby „AQQ”, „Arena Komiks”, „CDN”, „Fenix” (cykl felietonów „Maczłorki”), „KKK”, „Komiks” (np. cykl „Anatomia komiksu”), „Krakers”, „Świat Komiksu” oraz wymienione już wcześniej „Awantura” oraz „Czas komiksu”. Birek jest też tłumaczem komiksów francuskojęzycznych. Dla magazynu „Komiks” tłumaczył cykl „Pelisa”. Obecnie pracuje dla wydawnictwa Egmont. Opublikował też kilka artykułów naukowych o komiksie, np. „Komiks a film - pokrewieństwa i związki” w książce „Od fantastyki do komiksu. W kręgu gatunków filmowych”, a także „Komiks – kłopotliwy obiekt edukacji” oraz „Komiksowe adaptacje literatury – propozycje klasyfikacyjne” opublikowane w „Zeszytach Naukowych Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie” oraz „Zeszytach Naukowych Uniwersytetu Rzeszowskiego”. Jest także animatorem RAK-u (Rzeszowskiej Akademii Komiksu), gdzie prowadzi spotkania oraz organizuje okolicznościowe wystawy komiksowe. Jako jeden z polskich autorytetów komiksowych, jest często także jurorem we wszelkiego rodzaju festiwalach i konkursach komiksowych. 21 czerwca 2004 |
Sporo już pisałem o Batmanie i Supermanie, przyszła więc w końcu pora wspomnieć o „tej trzeciej”. Księżniczka Diana, alias Wonder Woman, to najważniejsza kobieca postać w DC Comics, z tradycją sięgającą aż do roku 1941 – trzy lata po Kryptończyku i dwa lata po mrocznym rycerzu pojawia się ona, wojowniczka z Rajskiej Wyspy i jej ambasadorka w świecie ludzi. Sześćdziesiąt trzy lata po debiucie bohaterki, niejaki Greg Rucka rozpoczął jeden z najlepszych okresów w jej komiksowym życiu – całość jego (...)
więcej »Końcówka maja to oczywiście Komiksowa Warszawa i to wydarzenie widać bardzo dobrze w zapowiedziach premier wydawców. Premier szykuje się bardzo dużo, poniżej zwracamy uwagę na część z nich.
więcej »Każdy smok ma swój słaby punkt ukryty pod którąś z łusek. Tak było ze Smaugiem z „Hobbita”, tak było też ze smokiem z przygód Jonki, Jonka i Kleksa. A że w przypadku tego drugiego chodziło o wentyl do pompki? Na tym polegał urok komiksów Szarloty Pawel.
więcej »Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński
Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński
Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Scenarzysta z piekła rodem
— Tomasz Kontny
Frederik Peeters
— Błażej
Kas
— Błażej
Sylwetka autora: Sam Kieth
— Tomasz Sidorkiewicz
Sylwetka autora: Jean Van Hamme
— Błażej
Sylwetka autora: André Franquin
— Błażej
Sylwetka autora: Enrico Marini, czyli o potędze koloru
— Marcin Herman
Wulkan wyobraźni
— Daniel Gizicki
Franek Młynarz
— Marek Turek
Konstrukcje wyobraźni
— Wojciech Birek
Komiks feministyczny w USA
— Marcin Puźniak
Kolejny doktor(at) komiksowy
— Marcin Puźniak
Intertekstualizm w komiksie
— Marcin Puźniak