Aż dwóch dni potrzebowali jurorzy obradujący na Polconie w Katowicach 15 i 16 września, by wyłonić laureatów konkursu. Poziom prac był bardzo wyrównany, stąd długie i burzliwe obrady. Postanowiono nie przyznać pierwszej nagrody, ponieważ twórcy prezentowali dość wyrównany poziom a nie znaleziono tej jedynej rzucającej jurorów na kolana pracy, natomiast zdecydowano poszerzyć krąg laureatów o trzy wyróżnienia.
Tematem konkursu, który nawiązywał do wybitnego filmu SF z 1968 r. w reżyserii Stanleya Kubricka "2001: Odyseja kosmiczna" nakręconego na podstawie scenariusza Arthura C. Clarka, były relacje pomiędzy ludźmi a sztuczną inteligencją. Nadeszło 18 prac od autorów z całego kraju. Trzeba stwierdzić, iż parę prac nie spełniało kryterium tematu. Mimo ciekawej grafiki, bądź fabuły jury musiało je zdyskwalifikować. Tak stało się m. in. z profesjonalną graficznie "Casjopeją" Roberta Służałego, która opowiada o hibernacji kosmonauty w obliczu zagrożenia funkcji życiowych po ataku rebeliantów. Podobny zarzut spotkał komiks Józefa Bendziechy "Arka 13". Ta sięgająca do wzorców popartowskich praca opowiada o wirtualnej grze w życie i nieśmiertelność. Nowelka "Raduś" Damiana Cala, też mijała się z tematem konkursu.
Komiksy Andrzeja Wieczorka i Jarka Wąsikowskiego, mimo sporego nakładu pracy, wymagają doskonalenia warsztatowego warstwy graficznej. W mniejszym stopniu, ale podobnie jest z nowelką Grzegorza Niezgody i Łukasza Bogacza.
Intrygującą wizję wpływu maszynerii komputerowej na organizm dziecka przedstawił Michał Będkowski. Czuje się napięcie jak w horrorze, mimo bardzo krótkiej formy. Dość dobrym rysunkiem i kompozycją posługuje się Dominik Bułka. Tu jednak zawiodła fabuła i układ opisów (fatalne liternictwo). Podobnie Michał Choptiany - jego "Szkic o AI" to na razie tylko zadatki na dobry komiks.
Dynamiczną i profesjonalną grafiką zaskoczył jury Michał Arkusiński. Jednak jego "Code 13" tylko ostatnią planszą nawiązuje dość luźno do tematu konkursu.
Do ścisłej czołówki przeszło po pierwszym etapie 7 prac. Tu największym pechowcem okazał się Nikodem Cabała. Jego "Pi - istota chaosu" to kilkanaście stron rasowego komiksu z całkiem dojrzałą warstwą plastyczną. Pracę tą zgubiło przegadanie, ścisk dymków i słów, ich słabe walory wkomponowania się w kadry, a w kadrach tych zabrakło miejsca na oddech, przestrzeń, przerwanie monotonii narracji.
Teraz o pracach wyróżnionych i nagrodzonych. Znakomita pracę efekto-graficzną wykonał Marek Turek. Komputerowe triki robią wrażenie, ale gdzieś po drodze zagubił się przekaz. Dobry warsztat graficzny ujawnił Jarek Świk. Położył tylko jedną - trzecią od końca planszę - i to w sposób tak fatalny, iż jury było zaskoczone takimi wahaniami poziomu. Zawiodła też fabuła, pomysł, przekaz. Jurorzy byli bardzo mile zaskoczeni komiksem Arka Jałmużny, będącym adaptacją opowiadania Isaaca Asimova "Ostatnie pytanie". Mądra fabuła w sposób dość wysmakowany plastycznie podana na kolorowych planszach wyraźnie odstawała na korzyść od innych prac. Lecz to dzieło to ledwie ilustracja fabuły, daleko jej jeszcze do miana komiksu. Niektórzy z jurorów zwracali uwagę na zlewające się kadry.
Myślę, że nagrody przypadły tym najlepszym pracom. Emil Cegielski (II miejsce równorzędne) pokazał typowo komiksową akcję, o dobrej grafice, dynamice, z historią może niezbyt skomplikowaną, ale konsekwentnie przeprowadzoną i spuentowaną. Podobnie Stefan i Rafał Wolni (II miejsce równorzędne - praca zamieszczona w AQQ #25) - dobry pomysł, rozwój historii, dowcip, zabawna puenta podana w dobrej jakości oprawie plastycznej. U Wojtka Nawrota (III nagroda) profesjonalnej, kolorowej grafice towarzyszy zabawny temat, jednak rozegrany w sposób zbyt schematyczny. Nie zmienia tego nawet końcowa antypuenta, nad której znaczeniem długo spierali się jurorzy. Podobny temat pojawił się w pracy Piotra Białczaka, lecz tu został potraktowany jeszcze schematycznej i gorzej opracowany graficznie.
Pierwszy konkurs komiksowy AQQ, ESENSJI i SCIENCE FICTION uznaję za udany. Myślę, że w przyszłości dojdzie jeszcze do kilku jego edycji. Laureatom gratuluję, a uczestnikom dziękuję za trud i chęć skonfrontowania swoich sił z innymi. Wierzę, iż udowodnili oni, że potrafią podejmować wcale nieproste wyzwania. Do zobaczenia w następnej edycji.
WITOLD TKACZYK
sekretarz jury konkursowego
Ogłoszenie wyników konkursu i nagrodzenie zwycięzców odbyło się w sobotę 6 października podczas konwentu w Łodzi w bloku konkursowym, którego początek zaplanowano na godzinę 18.00.
Prace konkursowe będą ukazywać się na łamach AQQ, magazynu ESENSJA i w magazynie literackim SCIENCE FICTION. Jedna z prac, które otrzymały równorzędnie drugą nagrodę opublikowało już AQQ w 25 numerze. W przyszłym numerze magazynu Esensja ukażą się kolejne.
|
WYNIKI KONKURSU KOMIKSOWEGO
2001: ODYSEJA KOMIKSOWA |
Pierwszej nagrody nie przyznano
Dwie równorzędne drugie nagrody po 800 zł:
Emil CEGIELSKI "Wypadek przy czyszczeniu broni"
Rafał WOLNY i Stefan WOLNY "Usługa kompletna"
Trzecia nagroda 500 zł:
Wojciech NAWROT "Maszzyna"
wyróżnienie za interesującą formę plastyczną:
Arkadiusz JAŁMUŻNA "Ostatnie pytanie" na podst. opowiadania Isaaca Assimova "Ostatnie pytanie"
wyróżnienie za nowatorskie podejście graficzne:
Marek TUREK "Rok dwudziesty"
wyróżnienie za warsztat plastyczny i umiejętne korzystanie z graficznych środków wyrazu komiksu:
Jarek ĆWIK "Wiemy co robimy!... Wiemy co robimy?"
Wyżej wymienione osoby otrzymują również roczne prenumeraty Magazynu Komiksów AQQ i miesięcznika Science Fiction
Nagrody w postaci plakatów AQQ i albumu komiksowego "Ern" z dedykacjami autorów otrzymują:
Michał ARKUSIŃSKI
Józef BENDZIECHA
Michał BĘDKOWSKI
Łukasz BOGACZ
Piotr BIAŁCZAK
Dominik BUŁKA
Nikodem CABAŁA
Damian CAL
Michał CHOPTIANY
Grzegorz NIEZGODA
Robert SŁUŻAŁY
Jarek WĄSIKOWSKI
Andrzej WIECZOREK
Jury w składzie:
Artur Długosz ESENSJA
Robert J. Szmidt SCIENCE FICTION
Witold Tkaczyk Magazyn Komiksów AQQ
współpraca jurorska:
Wojtek Birek i Marcin Herman (Esensja)
protokołował: Witold Tkaczyk
|
|
|