Magazyn ESENSJA nr 8 (XI)
pa¼dziernik 2001




poprzednia stronapowrót do indeksunastêpna strona

Bartosz Kotarba
  Nieco inny "Ma³ysz"

Zawarto¶æ ekstraktu: 70%
Ekran tytu³owy
Ekran tytu³owy
Rok temu Polska zyska³a nowego bohatera. By³ nim Adam Ma³ysz. Sukcesy tego zawodnika spowodowa³y wzrost zainteresowania skokami narciarskimi. Zjawisko to dotyczy³o równie¿ graczy komputerowych.
Jako¶ w tym okresie pojawi³ siê na naszych monitorach "Deluxe Ski Jumping", który w naszym kraju naturalnie zyska³ potoczn± nazwê "Ma³ysz". W "Ma³ysza" grali wszyscy, w domu, w pracy, na zajêciach. By³a to gra o bardzo uproszczonej grafice, jednak¿e jej miodno¶æ wygrywa³a z najwiêkszymi hitami.
Po jakim¶ czasie zainteresowanie "Ma³yszem" spad³o dlatego m.in., ¿e niektórych nie zadowala³a uproszczona forma graficzna. W dobie akceleratorów i innych cudów techniki "DSJ" po prostu nie by³ produktem satysfakcjonuj±cym. Gracze zaczêli my¶leæ i przeb±kiwaæ, ¿e chcieliby zagraæ w "Ma³ysza", tylko w 3D.

Ekran z gry
Ekran z gry
I sta³o siê. Nie by³a to wielka produkcja, zapowiadana ca³ymi miesi±cami. Pojawi³a siê nagle i równie nagle zniknê³a. "Skoki narciarskie 2001 - Polski zwyciêzca" ukaza³y siê w serii "dobra gra", jednej z wielu obecnie istniej±cych na polskim rynku. Wydania te cechuje bardzo niska cena w porównaniu do "pe³noprawnych" orygina³ów.
Jak sugeruje tytu³, gra umo¿liwia nam wziêcie udzia³u w zawodach skoków narciarskich. £adnie zaprojektowane skocznie, oraz w miarê staranne sylwetki zawodników ciesz± oko. Zawody odbywaj± siê na autentycznych obiektach takich jak Sapporo, Obersdorf, Lahti czy Salt Lake City. A wszystko to w pe³nym 3D. Oczywi¶cie, nie nale¿y spodziewaæ siê niesamowitych fajerwerków, gdy¿ trzeba braæ pod uwagê, ¿e nie jest to produkcja, na któr± wydano setki tysiêcy dolarów. To taki lepszy "Ma³ysz" i tak nale¿y do tego podchodziæ, wtedy gra potrafi naprawdê bawiæ.
Do wyboru mamy rozegranie sezonu, rozpoczêcie kariery lub treningu. Gra oferuje mo¿liwo¶æ stworzenia w³asnego zawodnika, którego charakteryzowaæ bêd± takie wspó³czynniki jak kondycja, technika, si³a wyskoku, waga, wzrost, wiek itp. Nie muszê chyba pisaæ, ¿e ka¿de z tych liczb przek³adaj± siê bezpo¶rednio na umiejêtno¶ci i wyniki naszego przysz³ego zwyciêzcy ;-)
Ekran z gry
Ekran z gry
Kiedy potrenujemy ju¿ trochê, nauczymy siê prawid³owo wychodziæ z progu, lataæ i l±dowaæ (czasem trzeba siê nie¼le namêczyæ, ¿eby pokonaæ wiatr i wyl±dowaæ z telemarkiem), mo¿emy stan±æ do zawodów z komputerowymi przeciwnikami. Mamy do wyboru opcjê Sezon lub Kariera. Ta pierwsza to po prostu rozegranie jednego sezonu bez ingerencji w statystyki naszego ¶mia³ka, druga za¶ opcja umo¿liwia doskonalenie umiejêtno¶ci, a tak¿e wyekwipowania gracza w lepszy sprzêt. Zawodnikiem zajm± siê trenerzy wyspecjalizowani w swoich dziedzinach, a sklep zaoferuje nam doskona³y sprzêt u³atwiaj±cy odnoszenie zwyciêstw. Oczywi¶cie wszystko to kosztuje. Pieni±dze otrzymujemy od sponsorów, a tak¿e za ewentualne sukcesy w zawodach (zakwalifikowanie siê do pierwszej 30-tki). Nie jest to ³atwe, choæ po kilku godzinach praktyki nie bêdzie to a¿ takim wyzwaniem jak na pocz±tku. Sezon jak i karierê mo¿na rozegraæ na dwa sposoby, tzn. mistrzostwo, czyli pe³ne 22 konkursy na obiektach ca³ego ¶wiata, lub Konkurs Czterech Skoczni (nazwa mówi sama za siebie). Warto wspomnieæ, ¿e rozgrywaj±c kolejne sezony kariery, nasz zawodnik siê starzeje... wiêc lepiej szybko odnosiæ spektakularne zwyciêstwa, gdy¿ nawet najlepszy starzec nie wygra z m³odzikami ;-)

Ekran z gry
Ekran z gry
Wszystkie wy¿ej opisane opcje, a tak¿e fakt, ¿e staje siê do zawodów z "prawdziwymi" zawodnikami, o lekko zmienionych nazwiskach (brak licencji?) jeszcze bardziej wci±ga. W koñcu ka¿dy chcia³by skoczyæ dalej ni¿ Adam Ma³ysz, a to, ¿e zwie siê on w grze Mahyszi... kogó¿ to obchodzi. Gra nie jest ³atwa i nawet po wielu sezonach, treningach oraz na najlepszym sprzêcie (je¶li nas na niego staæ) trudno wygraæ z najlepszymi. Jest to niew±tpliwie zalet± gry, bo tym wiêksza rado¶æ z zajêcia jednego z czo³owych miejsc w konkursie, nie mówi±c ju¿ o sezonie.
Wszystko to sk³ada siê na rewelacyjn± miodno¶æ, a chêæ wygrania z najlepszymi przykuwa gracza do komputera na ca³e godziny.
Czyta³em równie¿ niepochlebne recenzje tego tytu³u, lecz podej¶cie recenzentów do "Skoków..." jak do kolejnej super-produkcji wydaje siê byæ b³êdne. Gra ta, to raczej kolejny ma³y i mi³y "zapychacz czasu" jakim by³ "Ma³ysz" tylko w lepszym wydaniu. Ja osobi¶cie bawi³em siê i wci±¿ bawiê przy "Skokach narciarskich 2001" wy¶mienicie, polecam wszystkim, którym znudzi³ siê ju¿ dwuwymiarowy "DSJ".
Ostatnim atutem tej gry jest jej niska cena, bo 19,90 z³ za tyle zabawy to naprawdê niewiele.



"Skoki narciarskie 2001 - Polski zwyciêzca" (RTL Skispringen: Herausforderung 2001)
VCC, Niemcy 2001
Dystrybucja w Polsce: Dobra Gra
Wymagania sprzêtowe:
- Minimalne: Celeron 266, 32 MB RAM, akcelerator 3D i 4MB, CD 2x, Win 95, 98, Me, 2000
- Zalecane: Celeron 300, 64 MB RAM, akcelerator 3D i 8 MB, CD 4x, Win 95, 98, Me, 2000

poprzednia stronapowrót do indeksunastêpna strona

74
powrót do pocz±tku
 
Magazyn ESENSJAhttp://www.esensja.pl
redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrze¿one
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.