Magazyn ESENSJA nr 9 (XII)
listopad 2001




poprzednia stronapowrót do indeksunastępna strona

Autor Eryk Remiezowicz
  Rycerz złamanego nosa

        ...czyli Eddings najbliżej perfekcji

Zawartość ekstraktu: 90%
"Diamentowy tron"
Dawno temu dorwałem książczynę o szlachetnym i kwietnym tytule "Szafirowa Róża". Com ja się uśmiał i ubawił! Dialogi lepsze, niż w większości kabaretów, solidna grupa postaci do pokochania i całe stadko obowiązkowo wrednych wrogów. Wszyscy soczyści, nakreśleni zamaszyście, sprawnie i realistycznie (choć momentami nieco jednostronnie, wstyd powiedzieć). Doprawił David Eddings ich jeszcze zapierającą dech w piersiach akcją z mnóstwem fruwających w powietrzu bełtów i głazów, rycerskim szarżami i obowiązkowym filetowaniem wroga za pomocą rycerskich sztućców.

A potem nadszedł płacz i zgrzytanie zębów, bo poza wyżej wzmiankowanym tomem nic więcej nie dało się na polskim rynku dorwać. Cykl o "Elenium" zniknął ze świadomości wydawców i księgarzy, a wielbicielom przepięknie pisanych cykli mistrza Eddingsa pozostało jedynie łowienie w księgarniach "Belgariady" i nieco słabszych "Tamuli" i "Malloreonu". Na szczęście cykl z klejnotami w tytule i środku książki pojawił się znów w świątyniach bibliofili i chwała za to odpowiedniemu wydawnictwu.

"Rubinowy rycerz"
David Eddings wysmażył bowiem cztery cykle fantasy, ale Wasz skromny recenzent uważa, że trzy powieści tworzące cykl "Elenium" to najlepsze, co zdarzyło się jemu i jego fanom. Po pierwsze, autor solidniej dopracował fabułę. Nadal zasadza się ona na pościgu za błękitnym klejnotem i można być pewnym, że bohaterowie zwiedzą wszystkie pokazane na zamieszczonej w pierwszym tomie mapie krainy, ale mniej już w niej tych radośnie prostych rozwiązań typu "tu wstawimy cud albo jakiś fajny czar". Magia jest nadal obecna, ale czarodzieje nie mają już tyle do gadania, co zmusza bohaterów cyklu do częstszego posługiwania się własnym rozsądkiem i innymi przyrodzonymi zaletami.

Wyszło to na dobre głównym postaciom, bo przestały być one jedynie pojemnikami na bon moty, a stały się ludźmi. Porównując postacie z "Elenium" z naszymi ulubieńcami z "Belgariady" zauważamy za każdym razem, że w pierwszym z tych cykli postacie są głębsze, wielostronne, mniej podporządkowane misji przez duże "M" a bardziej stosujące się do reguł codzienności. Ehlana przerasta Ce'nedrę, Sparhawk Gariona, a wesoła czterozakonna gromadka rycerzy jest zarazem bardziej zabawna i przerażająca, niż całe otaczające Belgariona stado.

"Szafirowa róża"
W całym cyklu panuje też inny klimat. Jest ponuro i mrocznie, świat jest barwiony raczej szarością, niż na jaskrawo. Wpasowuje się w ten układ również zakończenie cyklu. Nie zdradzając wiele powiem jedynie, że jest to skromna próba odchylenia się od schematów tradycyjnych i stanowi całkiem sensowne zwieńczenie całej opowieści, dalece odmienne od tradycyjnych dzwonów, wesel i jęków pokonanych wrogów.

Pomimo tak wielu zmian David Eddings nadal zachował to, co w jego prozie najlepsze, czyli lekkość opisu i płynność dialogu. Nadal jest to lektura pasjonująca i wciągająca, bawiąca i wzruszająca zarazem. Autor artystą jest wybitnym i z łatwością kieruje czytelnika tam, gdzie mu się akurat zamarzy - czy to do ciemnej twierdzy, czy na salę obrad, czy też w góry i jaskinie. Swobodnie zmienia krajobrazy i pokazuje nowe twarze swoich bohaterów, nie zaniedbując przy tym utrzymania odpowiedniego tempa akcji. Świetne, świetne czytadło z tego "Elenium", idealna lektura na rozweselanie smutnych chwil.



David Eddings "Diamentowy tron" (The Diamond Throne)
Tłum. Maria Duch
Prószyński i S-ka, Warszawa 2001
ISBN 83-7255-822-1
Cena 29 PLN

David Eddings "Rubinowy rycerz" (The Ruby Knight)
Tłum. Maria Duch
Prószyński i S-ka, Warszawa 2001
ISBN 83-7255-878-7
Cena 29 PLN

David Eddings "Szafirowa Róża" (The Sapphire Rose)
Tłum. Maria Duch
Prószyński i S-ka, Warszawa 2001
ISBN 83-7255-817-1
(w zapowiedzi)

poprzednia stronapowrót do indeksunastępna strona

54
powrót do początku
 
Magazyn ESENSJAhttp://www.esensja.pl
redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.