 |  | 'Magnolia: Music from the Motion Picture' |
Dziewczyna z gitarą, Aimee Mann, już na początku lat 90-tych, gdy rozpoczynała swą solową karierę (wcześniej była związana z mniej znanymi zespołami punkowymi i rockowymi), została przez wielu krytyków muzycznych okrzyknięta objawieniem sceny niezależnej. Porównuje się ją także do Paula McCartneya czy Neila Younga. I rzeczywiście dużo w tym racji, skoro - podobnie jak ci słynni twórcy - sama pisze teksty, komponuje i wykonuje swoje piosenki. A co najistotniejsze: jak i oni w swojej twórczości znakomicie łączy prostotę, a przy tym głębię poezji z melodyjnymi aranżacjami utworów. Prawdziwym jednak ukoronowaniem dotychczasowej twórczości Mann była jej współpraca z reżyserem Paulem Thomasem Andersonem przy jego wielkim artystycznym przedsięwzięciu - "Magnolii".
Ten młody filmowiec, w którego wcześniejszych filmach ("Hard Eight", "Boogie Nights") piosenki również odgrywały ważną rolę narracyjną, tym razem zaplanował jeszcze szersze użycie tego środka muzycznego wyrazu. Miał zamiar cały swój nowy film oprzeć na konkretnych utworach jednego wykonawcy, tak jak uczynił to przed laty inny ceniony reżyser Mike Nichols, w "Absolwencie" wykorzystując pamiętne ballady duetu Simon & Garfunkel. Analogicznie jak u Nicholsa, piosenki w "Magnolii" mają uzupełniać i współgrać z wydarzeniami na ekranie, komentować akcję, tworząc kolejne, pogłębione możliwości jej interpretacji. Zamierzenie więc wyjątkowo ambitne...
...lecz P.T. Anderson poszedł nawet dalej. Wybrane utwory bowiem nie tylko wyznaczają rytm obrazu i ilustrują opowieść o powikłanych, splątanych ze sobą losach kilkorga mieszkańców Los Angeles, ale w ogóle cały scenariusz, cała koncepcja intelektualna "Magnolii" zbudowane zostały na bazie tekstów, a przede wszystkim nastrojów zawartych w kompozycjach ulubionej piosenkarki reżysera, Aimee Mann właśnie.
W ramach tej niezwykłej adaptacji piosenek na filmowy scenariusz Anderson wykorzystał kilka starszych utworów Aimee ("Momentum", "Build That Wall", "Wise Up"), ale również poprosił ją o napisanie nowych, nawiązujących klimatem do jej wcześniejszych dokonań, a jednocześnie rozwijających interesujące go motywy, które chciał wykorzystać w swym filmie. Łącznie więc na płycie znalazło się dziewięć kompozycji (w tym jedna instrumentalna) w jej wykonaniu.
Już pierwszy utwór: "One", cover starego przeboju Harry`ego Nilssona, wprowadza słuchacza w refleksyjny klimat, jaki tworzą: nastrojowość melodyjnego wokalu piosenkarki, porywająca strona dźwiękowa oraz - w dalszej części płyty - poetyckość jej tekstów. W kolejnych odsłonach poznajemy świat wykreowany w poezji Aimee (i oczywiście w filmie): smutny, acz przejmująco prawdziwy świat niespełnionej miłości, zmarnowanego życia, zwątpienia i emocjonalnej pustki. W balladzie "Deathly", skądinąd mieniącej się znakomitymi riffami gitarowymi, znajdziemy wizję bolesnego rozstania i odrzucenia; kojące w warstwie muzycznej "Driving Sideways" przynosi gorzką metaforę życia w kłamstwie.
Z drugiej jednak strony ani Mann, ani twórcy filmu nie poprzestają na wyłącznym ukazaniu mrocznej strony duszy ludzkiej. Wskazuje na to już sam, zauważalny od pierwszego przesłuchania, kontrast między pesymizmem wyśpiewanych słów a dynamiczną rockową aranżacją muzyki. Po prostu tych piosenek, poza wszystkim, dobrze się słucha, a znajomość filmu dostarcza tylko dodatkowych wrażeń i wzruszeń.
Wszystkie piosenki przesycone są zresztą głębokim humanizmem, niezwykle intymnym ujęciem problemu; artystka z żalem i emocjonalnym cierpieniem, ale bez cienia taniego sentymentalizmu, pochyla się nad meandrami człowieczego losu. Wreszcie w kilku następnych utworach przekazuje promyk nadziei. Szlachetne, bezpretensjonalne przesłania: zbawczej siły miłości - "But can you save me*Come on and save me" - i konieczności dążenia ku dobru - "It`s not going to stop*'Til you wise up". Odkryjemy je w uspokajającym "You Do" czy w cudownej, genialnie wykorzystanej dla potrzeb filmowej historii balladzie "Wise Up" (znanej także z filmu "Jerry Maguire" Camerona Crowe`a).
Przede wszystkim zaś w "Save Me", nostalgicznej piosence-prośbie. Właściwie podsumowuje ona całość zawartych na płycie przemyśleń wokalistki, muzycznie zaś przywołuje raz jeszcze - obecne na całej płycie - ciepłe dźwięki gitar, nastrojowy rytm wystukiwany przez instrumenty perkusyjne oraz twórcze wykorzystanie elektroniki. To największy przebój Aimee, który promując "Magnolię", przyniósł jej w pełni zasłużone nominacje do Oscara, Złotego Globu i Grammy.
Ale omawiany album zawiera nie tylko muzykę Aimee Mann. W filmie pojawia się bowiem jeszcze kilka utworów, które również znalazły tu swoje miejsce. Najpierw "Goodbye Stranger" oraz "Logical Song", przeboje niezwykle popularnej, szczególnie na przełomie lat 70-tych i 80-tych, grupy Supertramp. Muzycy ci reprezentują amerykańską odmianę klasycznego rocka, tzw. rock kalifornijski, wywodzący się jeszcze od Beach Boysów i muzyki słuchanej przez miłośników surfingu w latach 60-tych. Lekkie, dynamiczne brzmienie, wysokie głosy wykonawców oraz nieskomplikowane, acz celne życiowo teksty sprawiają, że miłośnicy rock'n'rolla w stylu retro, z przyjemnością przypomną sobie oba hity sprzed lat. Zwłaszcza że są one - tak na płycie, jak i w filmie - zaskakującą, a przy tym dość odprężającą odmianą po refleksyjnych dokonaniach Mann. Chociaż trzeba przyznać, że w warstwie muzycznej swych piosenek, np. perfekcji technicznej gitar (w starym czystym stylu), charakterystycznym melodyjnym wykorzystaniu sekcji rytmicznej czy powszechności zastosowania chórków, również w jakimś stopniu nawiązuje ona do tych klasycznych numerów z Miasta Aniołów.
Wreszcie utwór zatytułowany po prostu "Magnolia" czyli fragment oryginalnej muzyki instrumentalnej autorstwa Jona Briona. Nieco tajemniczy, utrzymany w stylistyce walca, subtelnie zdaje się nawiązywać do twórczości włoskich mistrzów muzyki filmowej, np. Nino Roty. Wycieniowane brzmienie wprowadza słuchacza w nastrój obrazu, a urywając się nagle pozostawia go z własnymi myślami...
Dla samego Briona była to pierwsza poważna praca przy filmie, ale nie jest to w żadnym razie postać nieznana w świecie muzycznym Los Angeles. Ten kompozytor, wokalista, producent nagrań i multiinstrumentalista (gra m.in. na kilku rodzajach gitar, instrumentach perkusyjnych i klawiszowych) współpracuje z Aimee Mann od początków jej kariery i jego obecność na tej płycie wydaje się całkowicie naturalna. Przy tej okazji warto zaznaczyć, iż w USA ukazała się również druga płyta do filmu Andersona, zawierająca właśnie całość muzyki ilustracyjnej. Niemniej tak naprawdę liczą się tu przede wszystkim piosenki.
A skoro mowa o ciekawostkach: płytę z piosenkami z "Magnolii" wydano w dwóch wariantach i na amerykańskiej jej wersji znajdziemy o jeden utwór więcej. Dodano tam bowiem piosenkę "Dreams" w wykonaniu brytyjskiej wokalistki popowej, Gabrielle. Melodia ta w filmie pełni rolę tematu postaci podstarzałego mistrza dziecięcych teleturniejów (William H. Macy).
Podsumowując: ambitny plan reżysera w pełni się powiódł i dzięki temu otrzymaliśmy rewelacyjną płytę, jedno z najciekawszych w ostatnich latach zestawień piosenek, tak tych oryginalnie stworzonych na potrzeby kina, jak i powstałych niezależnie wcześniej. Zdumiewające, że tak znakomity efekt udało się uzyskać praktycznie bez głośnych nazwisk, z wykorzystaniem utworów zaledwie kilkorga muzyków. Miłośnikom filmu polecać zresztą albumu nie trzeba, zaś z pewnością soundtracku tego powinien posłuchać każdy, kto szuka w muzyce niebanalnych tekstów, kto lubi wyraziste soft-rockowe brzmienia, oparte na efektownych gitarach w połączeniu ze świetnie zaaranżowanymi instrumentami elektronicznymi.
Sam miód: "Momentum" - Aimee Mann, "Wise Up" - Aimee Mann, "Save Me" - Aimee Mann, "Logical Song" - Supertramp
"Magnolia: Music from the Motion Picture"
Aimee Mann
Reprise Records 1999
Czas płyty: 47:09
Spis utworów: |
1. | One - Aimee Mann | 02:53 |
2. | Momentum - Aimee Mann | 03:27 |
3. | uild That Wall - Aimee Mann | 04:25 |
4. | Deathly - Aimee Mann | 05:28 |
5. | Driving Sideways - Aimee Mann | 03:47 |
6. | You Do - Aimee Mann | 03:41 |
7. | Nothing Is Good Enough (Instrumental) - Aimee Mann | 03:10 |
8. | Wise Up - Aimee Mann | 03:31 |
9. | Save Me - Aimee Mann | 04:35 |
10. | Goodbye Stranger - Supertramp | 05:50 |
11. | Logical Song - Supertramp | 04:10 |
12. | Magnolia - Jon Brion | 02:12 |
|
|