Magazyn ESENSJA nr 7 (XIX)
sierpień-wrzesień 2002




poprzednia stronapowrót do indeksunastępna strona

Autor Tomasz Sidorkiewicz
  Wyprawa po duszę

        "Midnight Nation: Plemię Cienia #1" (Midnight Nation #1-#4)

Zawartość ekstraktu: 90%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
'Midnight Nation: Plemię Cienia' #1
Los Angeles. Morderstwo, nad rozwiązaniem tajemnicy którego pracuje porucznik David Grey, jest z pozoru jeszcze jedną rutynową sprawą kryminalną. I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie to, że nieznajomy informator twierdził, że ofiarę zabili Oni. Informator bał się powiedzieć więcej. A w kilka godzin później jego głowę można było znaleźć w lodówce w jego własnym mieszkaniu. Na tylnej, wewnętrznej ścianie, nad głową a tuż obok butli pełnej mleka, widniał krwawy napis: "Gaduła". Intensywne dochodzenie prowadzi na ślad potencjalnego sprawcy. I tu kończy się zwyczajna kryminalna opowieść a zaczyna koszmar. Oprócz podejrzanego, na policjantów czekają również Oni. Wędrowcy - istoty swobodnie przemieszczające się pomiędzy wymiarami - naszym, zamieszkałym przez ludzi, oraz Cieniem. Już po chwili David Grey traci duszę, oraz spotyka kobietę, która towarzyszyć mu będzie przez kilka następnych miesięcy. Czarnowłosa Laurel prowadzić go będzie przez wymiar Cienia do miasta w którym będzie on mógł duszę odzyskać. Jeśli nie dotrą na czas, a David zamieni się w Wędrowca - Laurel będzie musiała go zabić....

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Plansza komiksu
Tak wygląda punkt wyjścia do "Midnight Nation" - dwunastoczęściowej serii pełnej niezwykłych postaci, ekscytujących epizodów, przejmujących przepowiedni i jednego z bardziej emocjonalnych epilogów w historii komiksu.

Podobnie jak w przypadku wielu innych tego typu tytułów, czytelnicy wraz z głównym bohaterem wkraczają na nieznane im wcześniej tereny, i wspólnie odkrywają rządzące nimi prawa. W pierwszych kilku numerach poznajemy też ludzi, którzy trafili do Cienia i przyczyny dla których oni się tam znaleźli. W historiach tych kryje się swoista przestroga, czasem ocierająca się o moralizatorstwo - nie róbcie tak jak my, bo inaczej i wy się tu znajdziecie. Poznajemy też zasady panujące w tym szczególnym świecie - a nie wszystko działa tu tak jak w naszym. W świecie, do którego trafiają ludzie i przedmioty zapomniane przez innych. "Zagubieni. Odrzuceni. Pozbawieni nadziei. Bezdomni. Wyrzuceni. Ignorowani, wystraszeni, stuknięci, wyrzutki. Wszyscy trafiają tutaj, wraz z innymi niechcianymi śmieciami. Właśnie tutaj, do Cienia." Autor scenariusza twierdził, że pracując nad swoimi historiami, stara się obudowywać je na bazie charakterów postaci. W tej opowieści mamy kilka takich historii. Małych opowiastek, łącznie z ciekawym epizodem w którym gościmy pierwszego mieszkańca Cienia (przynajmniej on tak twierdzi), biblijnego Łazarza. Nad wszystkim panuje jednak duch wędrówki. Laurel i David mają przed sobą długą drogę...

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Plansza komiksu
Gary Frank, rysownik mający za sobą już kilka epizodów w takich komiksach jak "X-Men", czy "Birds of Prey", "Supergirl" (pierwsze kilka numerów serii) oraz stosunkowo długim okresie rysowania "Gen13" przeniósł się do wydawnictwa Top Cow, gdzie opublikował autorską miniserię "Kin" (niezbyt udaną). Jego ostatnią pracą jest właśnie "Midnight Nation". Cienka, statyczna kreska, wory pod oczami u większości bohaterów oraz często nadużywana linijka (połączona czasem z zaburzoną perspektywą) to cechy charakterystyczne jego prac. Na szczęście nie ma to większego znaczenia przy odbiorze komiksu, jego bohaterowie są rozpoznawalni na pierwszy rzut oka, a rozpisanie akcji na kadry nie utrudnia lektury.

Polska edycja (wydawnictwo Mandragora), w pierwszym tomie zawiera cztery pierwsze (z dwunastu istniejących) zeszyty serii. 96 stron na kredowym papierze, sztywna, nielakierowana okładka. Tłumaczenie bez większych wad (razi nieco niezbyt fortunnie dobrany przydomek jednego z mieszkańców cienia - Łazik.)

J. Michael Straczynski, mimo że parał się wieloma rzeczami w swoim życiu (szczegółowy biogram na wewnętrznej stronie okłądki polskiego wydania), znany jest większości przede wszystkim z tego, że stworzył pięciosezonowy serial telewizyjny o kłopotach załogi stacji kosmicznej "Babylon 5". W serialu tym wielką rolę odgrywały różnego rodzaju przepowiednie i wizje przyszłości, które utrzymywały widzów przy szklanym ekranie w oczekiwaniu na to, co ma nastąpić. Podobnie jest w przypadku "Midnight Nation" - czytelnicy od czasu do czasu karmieni są jakimś znakiem świadczącym o tym co może się stać; spotykają starszą panią która widzi więcej niż inni; są świadkami poruszenia wśród mieszkańców Cienia na wiadomość, że Lauren wyrusza w kolejną wyprawę. Coś się stanie. Czytelnicy będą czekać...

W kolejnym tomie spotkamy jednego z byłych towarzyszy Lauren, a ona trzy razy zada Davidowi pewne bardzo ważne pytanie. A ten... cóż... będzie się zmieniał...



"Midnight Nation: Plemię Cienia #1" (Midnight Nation #1-#4)
Scenariusz: J. Michael Straczynski
Rysunki: Gary Frank
Tusz: Jason Gorder
Tłumaczenie: Piotr Pajerski
Mandragora 2002
ISBN 83-89036-08-8
Cena 24,90 zł

poprzednia stronapowrót do indeksunastępna strona

72
powrót do początku
 
Magazyn ESENSJAhttp://www.esensja.pl
redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.