nr 04 (XXVI)
maj-czerwiec 2003




powrót do indeksunastępna strona

Joanna Słupek
  Słowo się rzekło...

        Dave Duncan "Człowiek ze słowem": "Zaklęta wnęka", "Kraje baśni zatracone", "Groźne wiry morza", "Król i prostak"

Zawartość ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Tetralogia „Człowiek ze słowem” była dla mnie pierwszym kontaktem z twórczością Dave’a Duncana. Kontaktem, po którym w ciemno kupowałam książki z tym nazwiskiem na okładce. Na tę możliwość musiałam jednak poczekać kilka lat, aż wydawnictwo MAG zdecydowało się wydać dwa inne cykle tego autora – „Niechętny szermierz” i „Królewscy fechmistrze”. Na szczęście twórczość Duncana przypadła do gustu na tyle dużej grupie czytelników, że zdecydowano się na poprawione wydanie tetralogii, a na konwentach z ust przedstawicieli wydawnictwa można było usłyszeć zapowiedź opublikowania czteroksięgu „A Handful of Men”, będącego kontynuacją „Człowieka…”. No cóż, trzymam za – nomen-omen – słowo ;-).

Dave Duncan niezaprzeczalnie ma dar tworzenia oryginalnych światów. Z pozoru wyglądają one standardowo – w omawianej tetralogii jest to świat zamieszkany przez fauny, elfy, krasnoludy, gobliny i inne mniej lub bardziej znane magiczne rasy. Jednak, gdy przyjrzymy się mu bliżej, okazuje się, że są to wszystko różne rasy ludzi – tak jak u nas Pigmeje, Murzyni czy Indianie. Dodajmy do tego oryginalny system magii (ta cecha wydaje się być znakiem firmowym Duncana) oraz utalentowanego gawędziarza, a otrzymamy „Człowieka ze słowem”.

Fabuła jest na pierwszy rzut oka nieskomplikowana. Dwoje głównych bohaterów to przyjaciele z lat dziecinnych: Inos, następczyni tronu Krasnegaru – niewielkiego, lecz ważnego strategicznie północnego królestwa, zamieszkanego głównie przez Impów i Jotuunów i Rap, chłopiec stajenny, którego największą ambicją było zostanie królewskim ochmistrzem i
Zawartość ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
koniuszym jednocześnie. Gdy umiera ojciec Inos, sprawą najwyższej wagi staje się znalezienie kandydata na tron Krasnegaru. Inos nie może obronić tytułu, gdyż całe jej królesto to w zasadzie jedno miasto, a ochotę na tron Krasnegaru mają i Jotuuńscy piraci, i Imperium 1, stanowiące największą siłę na kontynencie.

Para głównych bohaterów zostaje szybko rozdzielona. Przez większość czasu Inos szuka sposobu na odzyskanie krasnegarskiego tronu, Rap szuka Inos. W swoich staraniach bohaterowie przemierzają praktycznie cały kontynent, niejako mimochodem wywołując daleko idące zmiany na mapie politycznej i zdobywając nadprzyrodzone zdolności. A skoro o naprzyrodzonych zdolnościach mowa, to pora chyba na dokładniejszy opis magii w stworzonym przez Duncana świecie. Wspomniałam już, że magia ta nie jest w żadnym wypadku standardowa. Otóż opiera się ona na znajomości Słów Mocy (stąd też tytuł teralogii). Człowiek znający jedno Słowo to geniusz w dziedzinie, do której miał naturalny wrodzony talent. Po poznaniu drugiego Słowa zostaje Adeptem – kimś, kto błyskawicznie potrafi doskonale opanować każdą naturalną umiejętność. Przy trzecim Słowie staje sie magiem – włada nadprzyrodzonymi mocami, jednak nie może dokonywać trwałych zmian, każde jego zaklęcie musi być podtrzymywane żeby nie zanikło samoistnie. Trwałe zaklęcia są dostępne dopiero dla czarodzieja znającego cztery Słowa Mocy. Powszechnie przyjmuje się, że poznanie piątego Słowa daje człowiekowi moc tak wielką, że nie potrafi nad nią zapanować i jest równoznaczne z wyrokiem śmierci. Jednak, jak można przekonać się podczas lektury, nie jest to cała prawda…

Zawartość ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Pora na kilka słów o stronie technicznej wznowienia. Z początku wznowienie zapowiadało się świetnie, w trzech pierwszych tomach wyeliminowano literówki i inne usterki, występujące w pierwszym wydaniu Alfy. Ale nic, co dobre, nie może trwać wiecznie i tom czwarty wygląda, jakby za całą redakcję i korektę po zeskanowaniu i przepuszczeniu tekstu przez OCR posłużył słownik w Wordzie, obsługiwany na dodatek przez niezbyt inteligentnego operatora. Inaczej nie potrafię wytłumaczyć błędów w stylu ‘memagicznych’ zamiast ‘niemagicznych’, zastąpienia w innym miejscu litery ‘m’ przez zbitkę ‘nr’ czy w końcu konsekwentnie powtarzanego przeinaczenia nazwy siedziby Imperatora: znany z pierwszego wydania Opalowy Pałac zmienia się znienacka w Pałac Opałowy, to samo dzieje się z Opalowym Tronem. Narzucająca się przy takich nazwach wizja imperatorskiego pałacu, zbudowanego z bierwion do palenia w piecu i tronu ze zdezelowanej skrzynki na ziemniaki, nie sprzyja lekturze. Na dodatek z nieznanych przyczyn w żadnym tomie nie znajdziemy mapki kontynentu, przemierzanego wszerz i wzdłuż (oraz dookoła) przez bohaterów.

Mimo powyższych usterek cykl szczerze polecam. Dla miłośników niesztampowej fantasy jest to lektura obowiązkowa – jeśli jeszcze nie czytaliście, nadróbcie to niedopatrzenie jak najszybciej. Potem pozostaje tylko cierpliwie czekać na obiecaną kontynuację – oby lepiej zredagowaną niż „Król i prostak”…

Zawartość ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
PS. Na kontynuację czekam niecierpliwie także z innych przyczyn – bardzo ciekawi mnie, jakie dostanie okładki, skoro oryginalne zostały wykorzystane na pierwszej teralogii. ;->



1 Imperium - kraina zamieszkana przez Impów, dlatego też nazwa rasy nie została przetłumaczona, ‘imp’ to po polsku ‘chochlik’, ‘diablik’.

Dave Duncan „Człowiek ze Słowem” (A Man of His Word)
MAG 2002
przekład: Michał Jakuszewski
gatunek: fantasy

tom 1: „Zaklęta wnęka” (Magic Casement)
ISBN: 83-89004-02-X
cena: 29,–

tom 2: „Kraje baśni zatracone” (Faery Lands Forlorn)
ISBN: 83-89004-07-0
cena: 29,–
Kup w Merlinie

tom 3: „Groźne wiry morza” (Perilous Seas)
ISBN: 83-89004-16-X
cena: 29,–
Kup w Merlinie

tom 4: „Król i prostak” (Emperor and Clown)
ISBN: 83-89004-18-6
cena: 32,–
Kup w Merlinie

powrót do indeksunastępna strona

77
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.