nr 06 (XXVIII)
sierpień 2003




powrót do indeksunastępna strona

Tomasz Sidorkiewicz
  Naznaczony Mrokiem

        Sylwetka postaci: The Darkness

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Uwaga! Artykuł zawiera spoilery!

Po raz pierwszy koncept nadnaturalnej mocy, która czerpałaby swoje możliwości z mroku, cienia i kompletnej ciemności, pojawił się w trzyczęściowej miniserii "Medieval Spawn/Witchblade" (Image/Top Cow), która ukazała się latem 1996 roku. Korzystając ze stworzonej przez Neila Gaimana średniowiecznej wersji przybysza z piekieł i pomysłu twórców komiksu "Witchblade", polegającego na tym, że magiczna rękawica (bądź bransoleta) jaką nosi główna bohaterka tej serii, istnieje od wieków i miała wcześniej wiele innych posiadaczy, scenarzysta Garth Ennis, z pomocą rysownika Brandona Petersona, stworzył opowieść, w której główni bohaterowie stawiają czoła niecodziennemu przeciwnikowi - Lordowi Cardinale. Posiadający moc umożliwiającą mu manipulowanie mocami Ciemności i Mroku sprzymierzył się on z niejakim Matthew Royale, osobnikiem twierdzącym, że jest zainteresowany metodami magicznymi, jakie stosują mieszkańcy krainy faerie, metodami, które zapewnić mogą władzę nad światem. Z czasem, w miarę rozwoju akcji, nastąpiło pierwsze spotkanie średniowiecznego Spawna, Witchblade i Lorda Cardinale, będącym ówczesnym nosicielem mocy Darkness.

Przystojniak Estacado

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Pod koniec 1996 roku rozpoczęła się kampania promocyjna. W dziesiątym numerze "Witchblade" - najlepiej sprzedającym się komiksie firmy Image/TopCow - pojawił się Jackie Estacado. Długowłosy, przystojny i dobrze ubrany mężczyzna okazał się być mordercą na usługach szefa mafii i swojego wuja dona Franchetti, a także osobą, którą spotkała wręcz alergiczna reakcja ze strony magicznej bransolety noszonej przez Sarę Pezzini, głównej bohaterki serii. Pierwsze kroki zostały zrobione.

W miesiąc później, w pierwszym numerze miesięcznika "The Darkness", czytelnicy dowiedzieli się o przyczynach tej alergii. Jackie, syn Danny'ego Estacado, odziedziczył po ojcu wyjątkową zdolność, która od dnia jego 21 urodzin w jednakowym stopniu ułatwiała, jak i utrudniała mu życie. Ułatwiała, ponieważ bo nie ma nic bardziej pomocnego w życiu mordercy na zlecenie niż banda chochlików, które potrafią rozprawić się z ofiarą w skuteczny, choć dość makabryczny sposób. Utrudniała, bo przyzwyczajony do swobodnego trybu życia Jackie nigdy już nie mógł spotykać się z kobietami - jego moc przenosiła się z dawcy na biorcę (w tym przypadku - podczas zapłodnienia), niszcząc przy tym poprzedniego nosiciela. Nieco utrudniać życie mógł też fakt, że wraz z uaktywnieniem mocy uaktywnili się też jej długowieczni wrogowie. Na przykład Angelus - seksowna babeczka wyposażona w rogi, skrzydła i trzecią z wzajemnie się uzupełniających mocy (dwie poprzednie to wspomniana już Witchblade i Darkness) oraz fani, a może nawet wyznawcy (w tę szufladkę wrzucamy tajne stowarzyszenie, mające siedzibę pod Statuą Wolności, prowadzone przez charyzmatycznego Lorda Sonatine).

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Scenariusz do pierwszych sześciu części regularnej serii stworzył Garth Ennis, autor znany już wtedy z komiksów takich jak "Hitman" czy "Kaznodzieja". O warstwę plastyczną zatroszczył się jeden z szefów firmy - Marc Silvestri, długotrwały ilustrator "Uncanny X-Men". Ilustracje Silvestriego, na które nałożono całą gamę kontrastowych kolorów i wydrukowano na dobrej jakości papierze, wspomagane pełną werwy akcją, sztubackimi dowcipami Ennisa oraz agresywną kampanią promocyjną w komiksowej prasie, przesądziły o sukcesie finansowym serii.

Atrakcyjne kobiety

Machina promocyjna wydawnictwa zadbała o to, by życie Estacado (a przede wszystkim komiksy z jego udziałem) pełne było młodych, często nader skromnie odzianych panienek. Wśród nich można wymienić wspomniane już Angelus i Witchblade, a także Magdalenę (postać zakonnicy zwalczającej wszelkiego rodzaju zło, z siłami mroku włącznie, która doczekała się już dwóch niezależnych miniserii), Nicolettę de Vesci (jedna z kuzynek dona Franchetti, zadurzoną w naszym bohaterze) czy doktor Kim Fang (była dłużniczka mafii, od której Jackie odebrał niegdyś dług... w naturze).

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Oczywiście atrakcyjne kobiety to nie wszystko. Aby w ciężkich czasach konkurencji utrzymać tytuł na rynku, scenarzyści postanowili mocno zacieśnić więzy z najlepiej sprzedającym się komiksem wydawnictwa. Po sześciu numerach tworzonych przez Ennisa nadeszła pora na kolejny crossover. Uwikłany w porachunki z japońską mafią Estacado trafia na strony "Witchblade". W crossoverze "Family Ties" dochodzi do tymczasowego zjednoczenia się wrogów obu pozytywnych bohaterów serii, czego efektem jest zagarnięcie przez niejakiego Iana Nottinghama zarówno mocy Wichblade, jak i Darkness. Coś, co dla Estacado było mało znaczącym epizodem, dla Sary Pezzini, nosicielki bransolety, miało bardziej długotrwałe skutki. Nasz zabójca w tym czasie, dzięki powrotowi Ennisa do serii, po raz kolejny spotkał się z Angelus i poznał kilka tajemnic rodzinnych państwa Franchetti. Kolejny rok jego przygód to parada postaci powiązanych z przeszłością rodziny Estacado (choćby takich jak jego babcia, miasteczko, w którym zamieszkała część mocy jednego z poprzednich nosicieli mocy) czy kolejne spotkanie z Angelus.

Przez cały czas prowadzona była też, rozbita na wiele numerów, kampania, mająca doprowadzić do kolejnego crossoveru. Carla Denton, była pracownica FBI, która zagięła parol na Jackiego za zlikwidowanie jej ukochanego, w poszukiwaniu jego mrocznych sekretów wykryła naturalnego wroga naszego bohatera. A właściwie to całą rasę. O ile Estacado nie może uprawiać seksu (wszelkiego rodzaju środki antykoncepcyjne przy jego poziomie mocy po prostu przestają być stuprocentowo pewne), to Necrobi czerpią z aktów płciowych siłę życiową. I wykorzystują ją jak mogą - szczegóły czytelnicy mogli poznać w "Witchblade/The Darkness crossover" nieoficjalnie znanym też jako "Necrobi Saga". Po raz kolejny efekty spotkania obu mocy pozostawiły długoterminowe efekty w przygodach nosicielki Witchblade. Przy znacznej pomocy Estacado może ona już stuprocentowo kontrolować w całości moc magicznej bransolety.

Nawrócony

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Jakby jednego crossoveru było mało, mniej więcej w tym samym czasie doszło do spotkania Mrocznego Rycerza z samym Mrokiem. W specjalnym numerze "Darkness/Batman" do pełnienia obowiązków ilustratora powrócił Marc Silvestrii, który opuścił serię po numerze szóstym, by wraz z Davidem Finchem przedstawić w 48-stronicowym zeszycie serię nie mających żadnego znaczenia gościnnych występów wrogów Batmana i doprowadzić do kilku wydarzeń, pod wpływem których Jackie podejmie niezwykle ważną decyzję, która zaważy nad jego dalszym życiem. Estacado decyduje się przyjąć status świadka koronnego i zeznawać przeciwko "wujowi".

To był początek końca, zarówno dla Jackiego, jak i dla komiksu pod tytułem "The Darkness". Kolejne zeszyty stają się coraz mniej spójne. Trzyczęściowa historyjka z chłopcem posiadającym dziwnie dużą wiedzę o tożsamości Jackiego, kończy się bez wyraźnej puenty. Kolejne dwa numery zajmuje z kolei historia z przeszłości Capris - siostry bliźniaczki (sic!) Jackiego - walczącej z producentami dziecięcej pornografii. Aż pięć kolejnych numerów to kolejna zmiana rysownika i między innymi próba promocji serii tworzonej przez Silvestriego - kolejnego cyklu przygód grupy "Cyberforce". Żeby zachęcić potencjalnych czytelników nowo tworzonej wersji przygód supergrupy, na strony komiksu "The Darkness" został wprowadzony Robert Bearclaw (pseudonim roboczy "Ripclaw"), on też prowadzi oszołomionego Estacado przez mistyczną podróż do czasów swoich narodzin i pozwala wymienić kilka słów z jego matką, zanim ta zmarła po porodzie. Również w tych numerach Jackie ma okazję spotkać się ze swoją siostrą i stawić czoła hordzie Cherubinów.

Universe

Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Pogarszające się z każdym numerem scenariusze, brak konsekwencji oraz widocznego celu opowieści o nawróconym zabójcy, coraz bardziej traciły na popularności. Nie pomagały już nawet kolejne crossovery - ani "Darkness/Tomb Raider", ani dwuczęściowe "Dark Crossings" (preludium do krótkotrwałej serii "Butcher Knight"), ani też "Mindhunter" i "Overkill" - dwa spotkania z postaciami kosmicznych drapieżców - Obcych i Predatorów (te ostatnie pojawiły się też w Polsce). I gdy już wydaje się, że komiks padnie śmiercią naturalną, na scenie pojawia się Paul Jenkins - scenarzysta z bagażem doświadczeń ("Hellblazer", "Inhumans", "Spawn: Undead") i pomysłem na ożywienie skostniałego już nieco wydawnictwa.

W czterdziestym, ostatnim numerze pierwszej serii "The Darkness", Jenkins uśmierca większość bohaterów komiksu - łącznie z don Franchetti, Estacado i jego wieloletnią ukochaną (choć miłość to wyłącznie platoniczna), cały czas pojawiającą się na kartach serii Jenny. Zostawia jednak furtkę, a właściwie reklamę. Jackie idzie do piekła w poszukiwaniu Jenny, a czytelnicy mają znaleźć ciąg dalszy jego przygód w nowej serii tworzonej przez Jenkinsa "The Universe" (seria ukazała się w Polsce w całości nakładem wydawnictwa Mandragora ). Seria ta miała zrewolucjonizować świat komiksów Top Cow. Bardzo szybko okazało się jednak, że to co miało być rewolucją, było jeszcze jednym niewypałem. Estacado pojawia się na łamach "The Universe" tylko raz, w trzy dni po śmierci. Siedzi w jednym z piekielnych zakątków z obłędem w oczach i
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
mamrocze cały czas imię ukochanej. Szybko zostaje wyekspediowany przez Toma Judge'a, głównego bohatera "The Universe", w dalszą podróż i znika po raz kolejny. Sam Tom Judge, nosiciel kolejnej już mocy, po zakończeniu serii doczekał się jeszcze one-shotu "Tom Judge: End of Days", tworzonego przez tę samą parę autorską: Paula Jenkinsa i Claytona Craina. Tam Jenkins wprowadził jeszcze więcej magicznych gadgetów bądź też mocy. "The Rapture (Zachwyt), the Witchblade, the Angelus, the Heartstone, the Darkness, the Bloodsword, the Wheel of Shadows" - wymienia je jednym tchem jeden z bohaterów serii - wszystkie one mają w jakiś niejasny sposób definiować nasz wszechświat. Jak widać, autor zadbał o stworzenie dodatkowych mechanizmów, które z czasem, gdyby spotkały się z zainteresowaniem czytelników, rozwinęłyby się w osobne serie. Zainteresowania nie było. Pozostały rozgrzebane pomysły i niedokończone wątki.

Odrodzony Mrok

Paul Jenkins tymczasem nie ustawał w staraniach o czytelników. W grudniu 2002 roku pojawił się pierwszy numer drugiej serii "The Darkness". Jackie żyje, choć niewiele pamięta ze swojej pośmiertnej podróży, choć coraz częściej nawiedzają go obrazy z zaświatów. Seria staje się bardziej poważna, bardziej statyczna. Chochliki z pierwszej serii, które co chwile robiły jakieś dowcipy lub rzucały zabawne teksty, w tej nie mają racji bytu. Historia opowiadana przez Jenkinsa jest
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
zdecydowanie mroczniejsza, nie ma tu miejsca na żarty. Oficjalnie uznany za umarłego Jackie, szantażowany przez nowego szefa mafii, ponownie staje się maszyną do zabijania na usługach przestępczego światka. Pozostają pytania: czy scenarzyści zatroszczą się o dokończenie wielu otwartych wątków z pierwszej serii, czy powrócą dawni przeciwnicy, czy dowiemy się, co spotkało Estacado w podróży w zaświaty? I czy nowa seria spotka się z wystarczającym zainteresowaniem czytelników, by o tym wszystkim opowiedzieć.

Odpryski

Na zakończenie wspomnijmy jeszcze o różnego rodzaju projektach specjalnych i seriach odpryskowych, w których główny bohater "The Darkness" brał udział. Jak każde szanujące się wydawnictwo, także i Top Cow stworzył swego czasu projekt, pozwalający na zaistnienie światów alternatywnych. W "Darkness Infinity" czytelnicy, przy pomocy scenarzysty Scotta Lobdella, mogli rzucić okiem na jeden z nich. Również "Tales of the Darkness" eksploatowała losy innych nosicieli mocy, tym razem już jednak nie w alternatywnej rzeczywistości, ale w naszej własnej. Seria pokazywała losy postaci obarczonych Mrokiem, zarówno w przeszłości (mamy w niej opowieści z czasów Don Kichota), jak i przyszłości (tej, w której opowieści o naszych czasach są już tylko legendami, a podróże międzyplanetarne codziennością). Wspomnijmy jeszcze o "Darkness & Painkiller Jane" - zeszycie stworzonym przez Gartha Ennisa pomiędzy swoimi występami w regularnej serii. I to już chyba wszystko, co można o "The Darkness" powiedzieć.

Timeline
Darkness: Jackie Ectacado
 
Darkness 1
 
X
Darkness 1-6
pierwsze starcie z Angelus
X
Darkness & Painkiller Jane
 
 
Darkness 7-8
preludium do Family Ties
 
Witchblade 17
cameo (1 strona)
 
Darkness 9,10; Witchblade 18,19
Family Ties (crossover z Witchblade)
X
Darkness 11-14
Hearts of Darkness (Angelus powraca)
 
Darkness 15-18
Spear of Destiny (Magdalena)
 
Darkness 19-20
No Mercy (zlecenia na głowę Estacado)
 
Darkness 21-22
Wyrmwood (miasteczko z mocą Ciemności)
 
Darkness 23-24
Preludium do "Necrobi Saga"
 
Darkness 25
Angelus po raz kolejny
 
Darkness / Batman
Mrok kontra Mroczny Rycerz
 
Darkness 26-27
Preludium do "Necrobi Saga"
 
Witchblade 36
Witchblade / The Darkness
The Darkness / Witchblade
Darkness 28
Necrobi Saga
 
Darkness 29-31
Syn Kamali
 
Darkness 32-33
Capris Castiglione
 
Darkness 34-38
Robert Bearclaw i Wojna Cherubinów
 
Darkness 39
Tales of the Darkness
 
Darkness 40
Śmierć Estacado
 
Universe #3
Estacado w piekle
 
Darkness vol. 2
Nowe początki
Darkness: inni nosiciele
x
Medieval Spawn & Witchblade 1-3
 
 
Arcanum 1-8
Kontynuacja przygód Matthew Royale
 
Tales of the Darkness 1
Darkness z przyszłości
 
Tales of the Darkness 1-2
Darkness z przyszłości
 
Tales of the Darkness 3-4
Darkness z czasów don Kichota

powrót do indeksunastępna strona

64
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.