 |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Drużyna Mirmiła zebrała baty nie gorsze od polskiej reprezentacji piłkarskiej w eliminacjach mistrzostw Europy. Niestety rezultaty tego są dużo bardziej znaczące i przed Kajkiem i Kokoszem stanęło wyzwanie – jak pozbyć się Dajmiecha, który zajmuje miejsce Mirmiła jako włodarz Mirmiłowa.
W pierwszym tomie „Wojów Mirmiła” pożegnaliśmy naszą dzielną drużynę z Mirmiłem, Wojmiłem, Łamignatem i oczywiście Kajkiem i Kokoszem po meczu piłkarskim, w którym, powiedzmy nie do końca zgodnie z przyjętymi przepisami, pokonali plemię Omsów. Tą pozornie bezkrawą formę rywalizacji przyjęto, aby wypełnić plan bitew z plemieniem zza miedzy. Niestety, podobnie jak to bywa w przypadku polskiej reprezentacji, początkowy sukces o niczym nie przesądził. W następnych potyczkach ekipa z Mirmiłowa zebrała baty niczym Polska w ostatnich meczach eliminacyjnych z Łotwą i Szwecją. Skutki tego jednak były dużo gorsze niż tylko gorycz sportowej porażki – Mirmił i jego drużyna utracili połowę księstwa. To dało pretekst kanclerzowi wizytującemu gród do realizacji swego spisku – przeniesienia Mirmiła w stan spoczynku i osadzenia na jego stanowisku swego kuzyna Dajmiecha. Książe wraz z Lubawą i drużyną opuszczają gród, na służbie u Dajmiecha pozostają jednakże Kajko i Kokosz, zdeterminowani, by zdemaskować spisek i przywrócić panowanie księcia Mirmiła (tak jest – księcia, kasztelanem został Mirmił dopiero w następnych częściach).
Druga i trzecia część „Wojów Mirmiła”, niegdyś wydane jako „Rozprawa z Dajmiechem” to jeden z najdynamiczniejszych albumów Christy, w którym akcja toczy się niezwykle wartko, a gag goni gag. Kajko i Kokosz realizują coraz to nowe pomysły, ale i przeciwnik, choć regularnie przez naszych bohaterów wystawiany do wiatru, aż tak naiwny i głupi jak Zbójcerze nie jest i dysponuje silną bronią – dukatami. Dlatego też podchody i podstępy, którymi posługują się obie strony są pomysłowe i dowcipne, a ich śledzenie jest przyjemnością dla czytelnika.
 |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Jak to we wcześniejszych „Kajkach i Kokoszach” bywa, magia odgrywa tu mniejsze znaczenie, wyraznie za to widać w zachowaniach odniesienia do polskiej rzeczywistości lat osiemdziesiątych. Dialog albumu:
- Sporządź protokół straty dwudziestu łuków i wpisz do pozycji „Czary”. - Ciekawe, co na to powie Najwyższa Komnata Kontroli...
Z innych smaczków mamy tu scenę zagłuszania woja odurzonego serum prawdy („Kazałem mu wyłączyć fonię. Wizję chwilowo także utracił”), oryginalny pomysł na pogodzenie misiów walczących o miód przez Kokosza, a przede wszystkim doskonała parodia „Krzyżaków” z udziałem Jagi i Łamignata. Urokliwy jest też skrajny konformista Niesław. To postawa często wyśmiewana w albumach Christy.
„Woje Mirmiła” to po prostu klasyka polskiego komiksu w swym najlepszym wykonaniu. Wstyd nie znać.
Tytuł: Woje Mirmiła cz. 2 Scenariusz: Janusz Christa Rysunki: Janusz Christa Wydawca: Egmont Cykl: Kajko i Kokosz ISBN: 83-237-9703-X Format: 210x290 Cena: 12,90 Data wydania: październik 2003 Kup w Merlinie (12,-) Ekstrakt: 80%
Tytuł: Woje Mirmiła cz. 3 Scenariusz: Janusz Christa Rysunki: Janusz Christa Wydawca: Egmont Cykl: Kajko i Kokosz ISBN: 83-237-9035-3 Format: 210x290 Cena: 2,90 Data wydania: listopad 2003 Kup w Merlinie (12,-) Ekstrakt: 80%
|