powrót do indeksunastępna strona

nr 6 (XLVIII)
lipiec-sierpnień 2005

 ENH 05 (30.07): Przewrót w grobie
‹5. Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty›, ‹Czuły pocałunek›
To musiało kiedyś nastąpić. Dobrze, że dopiero teraz. Cholernie wysoka temperatura i zmęczenie materiału chwilowo zniechęciły do filmu. Dlatego obejrzałem tyko jedną produkcję. Przez resztę czasu leżałem w cieniu i popijałem napoje chłodzące.
Na zakończenie cyklu filmów z Bollywood do Cieszyna przyjechała Masala Soundsystem. Ten przyjacielski kolektyw, jak o sobie mówią, wierzy, że tańcem i muzyką (podobnie jak ascezą) można dotrzeć do Prawdy. Określa się ich mianem prasłowiańskich mistrzów bhangry, qawwali, arabskiego disco i azjatyckiego undergroundu. Łączą tradycyjne instrumenty i rytmy z elektroniczną aranżacją. Na koncercie wykonali utwory z niedawno wydanej płyty, ale nie zabrakło ciekawych improwizacji. Trudne powiedzieć, jak grała Masala – dobrze czy źle. Pewne jest, że dali bardzo sympatyczne show.
Oprócz muzyki i filmu, na cieszyńskim bruku pojawił się teatr. Spektakl „Św. Teresa & DVD” to komedia o totalnym wpływie mediów. Głównym wątkiem jest historia przeciętnych odbiorców, którzy tracą kontakt z rzeczywistością. Nie wiedzą, po której stronie ekranu się znajdują. Uzależnienie, przekraczanie granic i wnikanie w świat iluzji okazuje się problemem dla bohaterów. Krytyka konsumpcyjnego trybu życia, nowoczesnych mediów i technologii. Momentami zabawne, ale przez większość czasu wtórne i płytkie w swoim idealizmie.
Zawartość ekstraktu: 30%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
CZUŁY POCAŁUNEK
Współczesna wersja albo raczej aktualna parafraza „Romea i Julii”, gdzie oblubieńcem jest Pakistańczyk Cassim, a oblubienicą Irlandka Roisin. Werona przemieniła się w Glasgow, a nienawiść rodów w różnice kulturowo-religijne. Jest jednak coś, co ich łączy. Oboje należą do mniejszości (katolicka i muzułmańska) w protestanckim kraju. Za to, że się spotkali i pokochali grozi im ostracyzm społeczny. Europejka zaczyna mieć problemy z pracą, a Azjata z rodzicami.
Loach, znany z wiercenia, kopania i babrania się w tematyce brytyjskiego społeczeństwa, w „Czułym pocałunku” dopełnia obowiązku. Ale robi to raczej w stylu nauczycielki będącej na zastępstwie niż profesora z prawdziwego zdarzenia. Skupia się na związku feralnej pary. Na ich kłótniach i problemach, ale też radościach i przyjemnościach. Jak zaczyna krytykować, wytykać i pouczać, to dostaje się wszystkim, a najbardziej muzułmanom. Pokazani są jako hermetyczni, zacofani i zniewoleni przez tradycję nacjonaliści.
Jak na film pierwszego brytyjskiego realisty, „Czuły pocałunek” jest wybitnie fantastyczny. Reakcje, zachowania i uczynki bohaterów są niespotykane, nielogiczne, a często wręcz przerysowane. Niektóre konflikty są strasznie wydumane i nie wydaje się, żeby miały pokrycie w rzeczywistości. Szwankuje dramaturgia i przedstawiciele głównych ról, co w zestawieniu z szekspirowską podstawą jest błędem nie do przyjęcia. Loach wypalił się jako społecznie zaangażowany twórca. Sam chyba dobrze o tym wie, lecz powoli to do niego dociera. Inaczej nie wziąłby się za kasowanie biletów.



Organizator: Gutek Film, Nowe Horyzonty, Miasto Cieszyn, Silesia-Film, Český Těsín, Powiat Cieszyński, Uniwersytet Śląski
Cykl: Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty
Miejsce: Cieszyn
Od: 21 lipca 2005
Do: 31 lipca 2005
WWW: Strona

Tytuł: Czuły pocałunek
Tytuł oryginalny: Ae Fond Kiss...
Reżyseria: Ken Loach
Zdjęcia: Barry Ackroyd
Scenariusz: Paul Laverty
Obsada: Atta Yaqub, Eva Birthistle, Gary Lewis, David McKay
Muzyka: George Fenton
Rok produkcji: 2004
Kraj produkcji: Belgia, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy
Dystrybutor: Gutek Film
Czas projekcji: 104 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat
Ekstrakt: 30%
powrót do indeksunastępna strona

81
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.