powrót do indeksunastępna strona

nr 03 (LXV)
kwiecień 2007

Kategorie przestrzeni Jerzego Kałuckiego
Interesuje go studiowanie relacji między elementami przestrzeni, ruchu, barwy, światła. Stosuje przede wszystkim geometryczne formy, redukując obraz do łuku, linii i płaszczyzn. Wykorzystuje typowy dla konceptualistów zabieg: widz odtwarza w wyobraźni nie namalowaną (wizualnie zdezintegrowaną), ale precyzyjnie wyliczoną część łuku. Prace artysty można oglądać w katowickiej BWA już od 30 marca 2007 roku.
„Czerwone i czarne”, 2003, akryl, płótno, 140x120 cm, wł. autora, fot. Janusz Podlecki
„Czerwone i czarne”, 2003, akryl, płótno, 140x120 cm, wł. autora, fot. Janusz Podlecki
Jerzy Kałucki jest jednym z najwybitniejszych malarzy polskich. Studiował w krakowskiej ASP, od 1981 roku prowadzi pracownię malarstwa w ASP w Poznaniu. Debiutował na III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1959. Związany z Grupą Krakowską.
Twórczość Kałuckiego osadzona jest konsekwentnie w nurcie scjentystycznym, w polu nieustannie ponawianych zagadnień, dla czego poszukuje rozwiązań w obszarze różnych dyscyplin (malarstwo, scenografia, rysunek, grafika, konstrukcje przestrzenne, instalacje).
Interesuje go studiowanie relacji między elementami przestrzeni, ruchu, barwy, światła. Stosuje przede wszystkim geometryczne formy, redukując obraz do łuku, linii i płaszczyzn. Wykorzystuje symptomatyczny dla konceptualistów zabieg: widz odtwarza w wyobraźni nie namalowaną (wizualnie zdezintegrowaną), ale precyzyjnie wyliczoną część łuku.
„Teofan”, 1992, akryl, płótno, 112x106 cm, wł. autora
„Teofan”, 1992, akryl, płótno, 112x106 cm, wł. autora
Jak pisze Bożena Kowalska: Kałucki jest daleki od wszelkich irracjonalnych dywagacji, ale obok tej racjonalnej, świadomej i bez oporu ujawnianej, istnieje druga jeszcze strona jego osobowości, na poły skrywana a może na poły tylko uświadamiana i nie do końca akceptowana.
To ta, która sprawia, że purystyczna oszczędność i rygor geometrii w jego pracach łagodzone są czynnikiem liryzmu i że ich zagadkowa przestrzeń skłania do medytacji. Ta sama, która pozwala mu (…) wyrazić przekonanie o koherencji świata, mimo licznych zdawałoby się dowodów, że jest przeciwnie.
„Pean”, 1992, akryl, płótno, 112x106 cm, wł. autora
„Pean”, 1992, akryl, płótno, 112x106 cm, wł. autora
(...) O irracjonalnym pierwiastku w naturze Kałuckiego świadczy nie tylko jego przekonanie o istnieniu owej nieznanej zasady. Świadczy też o nim akceptowane przez artystę abstrakcyjne pojęcie harmonijnej spoistości uniwersum i stworzone przez niego pojęcie „przestrzeni geometrii” – oba równie abstrakcyjne i równie „przeczute” i wyobrażone, a niesprawdzalne empirycznie. To ten obszar jego doznań i emocji sprawia, że dzieła twórcy, mimo głównie intelektualnej inspiracji i matematycznego opracowania nie są tylko doskonale wyważone formalnie, ale mają to magnetyczne przyciąganie, hieratyczność i magię, które czynią je sztuką wysokiej próby, a więc ważkim i przejmującym przeżyciem. Zarówno artystycznym, jak przede wszystkim duchowym.
Wystawę Jerzego Kałuckiego „Kategorie przestrzeni II” będzie można oglądać od 30 marca do 6 maja 2007 roku. Wernisaż 30 marca o godz. 19.00.
Wystawie towarzyszy wydana przed kilkoma miesiącami monografia autorstwa Bożeny Kowalskiej poświęcona twórczości i życiu Jerzego Kałuckiego.
„Definicja CC”, 1999, akryl, płótno, 160x135 cm, wł. autora, fot. Marek Gardulski
„Definicja CC”, 1999, akryl, płótno, 160x135 cm, wł. autora, fot. Marek Gardulski

„Luiza”, 1998, akryl, płótno, 140x120 cm, wł. autora, fot. Marek Gardulski
„Luiza”, 1998, akryl, płótno, 140x120 cm, wł. autora, fot. Marek Gardulski


Biuro Wystaw Artystycznych w Katowicach
40-004 Katowice, Al. W. Korfantego 6
tel. +48 32 259 90 40, +48 32 259 93 24
fax +48 32 259 90 40
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków) w godz. 10.00 – 18.00
Wstęp: bilet normalny 5,50 zł, ulgowy 3 zł, w środy wstęp wolny dla młodzieży szkolnej i studentów
powrót do indeksunastępna strona

105
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.