Jarosław Kozakiewicz próbuje przełożyć rzeźbiarskie myślenie o formie na architekturę, a punktem odniesienia jest dla niego człowiek i jego ciało. Zbigniewa Oksiuta natomiast, w swoich pracach z pogranicza sztuki, architektury i nauk biologicznych, kreuje żywą przestrzeń jako model przyszłości. Prace tych artystów można oglądać w białostockiej Galerii Arsenał do 19 sierpnia 2007.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Najnowsze badania w dziedzinach nauk przyrodniczych, zwłaszcza genetyki, biologii molekularnej i biochemii, umożliwiają nowy wgląd w nieznane dotąd tajemnice życia. Odszyfrowanie zasad biologicznej transformacji energii w formę będzie głównym zadaniem tego stulecia. W kontekście niepohamowanego wzrostu konsumpcji, kryzysów politycznych, światowego przeludnienia zdajemy sobie sprawę, że większość stworzonych przez nas systemów, ekonomii i technologii zawiodła w stosunku do Natury. Aby przeżyć, musimy zaufać ekonomii Życia i wypracować kompleksowe systemy biologiczne oparte na dynamice, samoregulacji i autonomii. W techniczno-ekonomicznym świecie systemy, technologie i obiekty tworzone przez człowieka to martwe przedmioty. Ponieważ nie żyją, nie mogą umrzeć, pokutują poza obiegiem cyklicznej samoregulującej ekonomii i podlegają entropii. Stąd ich niepohamowany przyrost i energetyczne nienasycenie. W połączeniu z materialnym konsumizmem cywilizacji są przyczyną degradacji stworzonego przez miliardy lat biologicznego porządku biosfery.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Systemy żywe natomiast to otwarte dynamiczne procesy. Ich zasadą jest autonomia i samoorganizacja. Powstają i istnieją na granicy porządku i chaosu w stanie równowagi dynamicznej i podlegają cyklicznej ekonomii. Wykorzystują najbardziej wydajnie i ekonomicznie pierwotną energię słońca, wytwarzając minimum entropii przy maksimum organizacji. Jesteśmy w punkcie zwrotnym ewolucji, porównywalnym być może z odkryciem procesów asymilacji dwutlenku węgla przy pomocy światła słonecznego przez zdolne do fotosyntezy cyjanobakterie, miliardy lat temu. Ewolucja przeszła wówczas z rabunkowej gospodarki energią zawartą w kosmicznej zupie do samoprodukujących się procesów, stwarzając podstawy cyklicznych obiegów i umożliwiając rozwój życia. Aby uchronić biosferę, musimy odejść od eksploatacji nieodnawialnych zasobów energii i stworzyć możliwości dla przemiany energii słonecznej w chemiczną na zasadach fotosyntezy. Procesy foto-syntezy, jak dotąd, nie mają swego odpowiednika w urządzeniach skonstruowanych przez człowieka.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Projekty «Spatium Gelatum», «Hodowle Przestrzeni» i «Kosmiczny Ogród», które zostaną pokazane w Galerii Arsenał w Białymstoku, to prace badawcze z pogranicza sztuki, architektury i nauk biologicznych. Celem ich jest kreacja żywej przestrzeni jako modelu przyszłości i stworzenie warunków do rozwoju biologicznych wizji w biosferze i w kosmosie. Przestrzeń biologiczna to systemy, które powstaną na zasadach organiczno-chemicznych, w których przepływ energii, materii i informacji będzie się odbywać w medium płynnym i które dla swojej budowy i funkcji będą asymilować energię słońca i funkcjonować jako żywe organizmy w cyklicznym metabolizmie biosfery. «Formy żywe nie tyle są, ile zdarzają się; są ekspresją ciągłego przepływu materii i energii, jednocześnie biegnących przez organizmy i formujących je. To, co morfologia definiuje jako formę i strukturę, naprawdę oznacza czasowy przekrój przez strumień procesów w czasie i przestrzeni». Życie takie, jakie znamy, w kosmosie manifestuje się w medium płynnym, bo tylko taki labilny stan materii (woda) umożliwia rozwój dynamicznych procesów samoorganizacji, które są podstawą ewolucji”. (ze strony Galerii Arsenał) Wystawę Zbigniewa Oksiuty pt. „Hodowle przestrzeni” można oglądać od 22 czerwca do 19 sierpnia 2007 roku.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Jarosław Kozakiewicz to jeden z najciekawszych artystów ostatnich lat. Jego prace, prezentowane m.in. na ubiegłorocznym Biennale Architektury w Wenecji, stanowią próbę przełożenia rzeźbiarskiego myślenia o formie na architekturę. Tym samym jego projekty, niezależnie od tego czy zostaną zrealizowane w przestrzeni urbanistycznej, stanowią samodzielne dzieła sztuki. Artysta w swoich projektach podejmuje problem relacji tego, co wewnętrzne i zewnętrzne. Punktem odniesienia i miarą architektury Kozakiewicza jest człowiek i jego ciało.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Na wystawie prezentowane są dwa projekty: «Wieże tlenowe» i «Geometria wnętrza». Projekt «Wieże tlenowe» (2005) jest przeznaczony dla współczesnych aglomeracji miejskich, gdzie ciasna, betonowa zabudowa uniemożliwia obcowanie z naturą, a zanieczyszczenie powietrza powoduje ograniczenia produkcji tlenu. Remedium na te nie-przyjazne warunki otoczenia maja być «Wieże tlenowe» – przezroczyste budowle wypełnione zielenią, z promenadami dla spacerujących w nich ludzi. Wieże swym kształtem przypominają ludzkie płuca, podobieństwo to podyktowane jest podobną do nich funkcją – zapewnieniem «oddechu» miastom jak i żyjącym w nich ludziom. «Geometria wnętrza” to wizja kina, którego bryła inspirowana jest ruchem ludzkiego ciała w czasie snu. Projekt powstał przy użyciu atraktora, który za pomocą linii poprowadzonych od ciała śpiącej dziewczyny, opisuje ruch postaci. Komputer przekształcił siatkę otrzymanych linii w przestrzenną wizualizację architektonicznego projektu.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
«Geometria wnętrza» już na etapie projektowym podejmuje problem tego co prywatne (sen) i publiczne (budynek kina otwartego dla publiczności). Realizacja przewidziana jest jako dynamiczna forma, na której półprzezroczystych ścianach wyświetlane będą filmy dostępne widzom zarówno z wnętrza jak i od zewnątrz kina. W ten sposób projekcje współtworzyć będą kształt budynku i jego najbliższego otoczenia łącząc zarówno to co rozgrywa się w budynku i poza nim”. (oprac. Małgorzata Iracka-Czerniak) Wystawie towarzyszył będzie pokaz filmów video dokumentujących twórczość artysty. Wystawę Jarosława Kozakiewicza pt. „Geometria wnętrza” można oglądać od 22 czerwca do 19 sierpnia 2007 roku. Galeria Arsenał15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2 tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40 fax +48 85 742 85 60 Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00 Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny |