powrót do indeksunastępna strona

nr 08 (LXX)
październik 2007

Kryminał osobliwy
Cynthia Harrod-Eagles ‹Symfonia śmierci›
„Symfonia śmierci” Cynthii Harrod-Eagles to osobliwy kryminał, bowiem po lekturze zapamiętuje się nie zwłoki pięknej i nagiej dziewczyny, nie poszczególne etapy śledztwa ani nawet nie rozwiązanie zagadki, tylko coś zupełnie innego.
Zawartość ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Detektyw Bill Slider lubi swoją pracę, ale w życiu osobistym mu się nie układa. Jego małżeństwo właściwie już nie istnieje, z dziećmi nie potrafi się porozumieć. W dodatku podczas śledztwa w sprawie zabójstwa młodej kobiety zakochuje się w przyjaciółce ofiary, a ponieważ jest z gruntu uczciwym człowiekiem, więc zdradzając żonę, bardzo cierpi.
Zdaję sobie sprawę, że streszczanie kryminału poprzez opowiadanie o romansie detektywa może wyglądać odrobinę dziwacznie, lecz co zrobić, skoro to właśnie wątki związane z uczuciami najłatwiej z „Symfonii śmierci” zapamiętać. Mam tu na myśli nie tylko związek Slidera z żoną czy kochanką, lecz także przyjaźń, jaka łączy go z partnerem, czy wreszcie współczucie inspektora dla zamordowanej dziewczyny. Pisząc o emocjach, Cynthia Harrod-Eagles nie ustrzegła się kilku błędów: czasem opisy bywają zbyt dosłowne, jakby autorka nie wierzyła w inteligencję czytelnika, czasem grzeszy powtarzaniem dwa razy tego samego, czasem w końcu przesadza, przypisując partnerowi Slidera kobiecy sposób wyrażania uczuć – bo nie sądzę, aby mężczyźnie tak łatwo przyszło stwierdzenie, że kocha swojego przyjaciela. Jednak mimo pewnych niedociągnięć wątki te poprowadzone są przejmująco, z nutą melancholii i goryczy (Slider to mężczyzna, który najlepsze lata ma za sobą i – co więcej – który zdaje sobie sprawę, że wiele z nich zmarnował), a jednocześnie bez zgorzknienia czy cynizmu. Za najlepszą rekomendację niechaj posłuży fakt, że ja, gorąca zwolenniczka „czystości” kryminałów oraz thrillerów, mam nadzieję, że kolejna część cyklu również w dużej mierze skupiać się będzie na uczuciach.
Zagadka też oczywiście tu jest, i to całkiem interesująca – zwłaszcza że zamordowana była dziewczyną tajemniczą, a jednym z tropów są niezwykle cenne skrzypce Stradivariusa. Problem w tym, że wątek śledztwa najprościej określić mianem „dobrej rzemieślniczej roboty” i trudno powiedzieć o nim coś odkrywczego poza faktem, że tajemnica intryguje, a rozwiązanie jest satysfakcjonujące. Brzmi banalnie? Może i tak, ale należy pamiętać, że osiągnięcie takiego poziomu wbrew pozorom wcale nie jest proste, a w połączeniu z dobrze opisanymi emocjami owa rzemieślnicza biegłość daje książkę, która co prawda nie należy do szczytowych osiągnięć gatunku, ale z pewnością warta jest przeczytania.



Tytuł: Symfonia śmierci
Tytuł oryginalny: Orchestrated Death
Autor: Cynthia Harrod-Eagles
Cykl: Bill Slider
ISBN: 978-83-60192-24-5
Format: 380s. 125×195mm
Cena: 29,—
Data wydania: 6 lipca 2007
Ekstrakt: 70%
powrót do indeksunastępna strona

37
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.