Zapraszamy czytelników „Esensji” do wyboru Wielkiego Kanonu Kina Grozy. Spośród 200 przedstawionych propozycji dzięki Waszym głosom będziemy mogli przedstawić 10 najważniejszych horrorów w historii kina. Na uczestników zabawy czekają nagrody. Oto zasady naszej zabawy: - Postanowiliśmy odejść od tradycyjnego „wybierz dziesięć dowolnych filmów spośród podanych dwustu” i, aby zapewnić, że nasz kanon będzie pokazywał przekrojową reprezentację gatunku, podzieliliśmy czas na 10 okresów, w każdym z nich prezentując 20 filmów, z których wybieracie dokładnie jeden.
- Okresy nie są równe – podzieliliśmy je, kierując się nasyceniem filmów grozy, które oczywiście było dużo mniejsze w pierwszej połowie XX wieku niż jest np. teraz.
- Tytuły podane są w kolejności przedziałów czasowych, a w ramach każdego przedziału alfabetycznie według najbardziej rozpowszechnionego polskiego tłumaczenia tytułu.
- Nie ma możliwości innego wyboru niż dokładnie po jednym filmie z każdego z dziesięciu przedziałów czasowych.
- Staraliśmy się aby nasz wybór był jak najszerszy, reprezentujący najważniejsze kinematografie i najważniejsze horrorowe trendy, ale zdajemy sobie sprawę, że nigdy nie można zadowolić wszystkich. Tym niemniej nie ma możliwości głosowania na inne filmy niż te na naszej liście. Jeśli jednak naprawdę w którymś okresie nasz wybór jest dla Was nie do przyjęcia, pozostaje zaznaczenie opcji „inny film”.
- Wiemy, że w naszych propozycji jest niemało filmów, których przynależność gatunkowa bywa niejednoznaczna. Postanowiliśmy jednak pozostawić Wam decyzję, które z nich powinny zostać wybrane do kanonu kina grozy.
- Wolno głosować tylko raz.
Mamy nadzieję, że już nasza lista może być dla Was wskazówką, na jakie filmy kina grozy warto zwrócić uwagę. Przy okazji plebiscytu zapraszamy też do lektury obszernej dyskusji redakcyjnej poświęconej horrorowi: „ Strach siedzi w nas, czyli kino grozy pod lupą”. Wśród wszystkich osób, które wezmą udział w plebiscycie, rozlosujemy 10 książek – powieści grozy. Plebiscyt trwa do końca roku 2007. Prosimy o skorzystanie z formularza plebiscytu. Zapraszamy do zabawy! Pytania:
- do 1940 roku:
– Biała zombie (White zombie, USA 1932, reż. Victor Halperin) – Czarny kot (The Black Cat, USA 1934, reż. Edgar G. Ulmer) – Czarownica (Häxan, Szwecja 1922, reż. Benjamin Christensen) – Dr. Jekyll i Mr. Hyde (Dr. Jekyll and Mr. Hyde USA 1932, reż. Rouben Mamoulian) – Drakula (Dracula, USA 1931, reż. Tod Browning) – Dziwolągi (Freaks, USA 1932, reż. Tod Browning) – Faust (Faust – Eine deutsche Volkssage, Niemcy 1926, reż. F.W. Murnau) – Frankenstein (USA 1931, reż. James Whale) – Gabinet doktora Caligari (Das Cabinet des Dr. Caligari, Niemcy 1920, reż. Robert Wiene) – Golem (Der Golem Wie er in die Welt kam, Niemcy 1920, reż. Paul Wegener) – Mumia (The Mummy, USA 1932, reż. Karl Freund) – Narzeczona Frankensteina (Bride of Frankenstein, USA 1935, reż. James Whale) – Niewidzialny człowiek (The Invisible Man, USA 1933, reż. James Whale) – Nosferatu, symfonia grozy (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, Niemcy 1922, reż. F.W. Murnau) – Pies Baskervillów (The Hound of the Baskervilles, USA 1939, reż. Sidney Lanfield) – Student z Pragi (Der Student von Prag, Niemcy 1913, reż. Stellan Rye) – Syn Frankensteina (Son of Frankenstein, USA 1939, reż. Rowland V. Lee) – Testament dr. Mabuse (Das Testament des Dr. Mabuse, Niemcy 1933, reż. Fritz Lang) – Upiór w operze (The Phantom of the Opera, USA 1925, reż. Rupert Julian) – Wampir (Vampyr, Niemcy 1932, reż. Carl Theodor Dreyer) – inny film
- Lata 1941 – 1960:
– Czarna niedziela (La maschera del demonio, 1960, reż. Mario Bava) – Dom na przeklętym wzgórzu (House on Haunted Hill, USA 1959, reż. William Castle) – Dom woskowych ciał (House of Wax, USA 1953, reż. André De Toth) – Drakula (Horror of Dracula, Wlk. Bryt 1958, reż. Terence Fisher) – Inwazja porywaczy ciał (Invasion of the Body Snatchers, USA 1956, reż. Don Siegel) – Jigoku (Japonia 1960, reż. Nobuo Nakagawa) – Ludzie-koty (Cat People, USA 1942, reż. Jacques Tourneur) – Noc demona (Night of the demon, 1957, reż. Jacques Tourneur) – Noc myśliwego (The Night of the Hunter, USA 1955, reż. Charles Laughton) – Oczy bez twarzy (Les Yeux sans visage, Francja 1960, reż. Georges Franju) – One! (Them!, USA 1954, reż. Gordon Douglas) – Opowieść o duchach z Yotsui (Tokaido Yotsuya kaidan, Japonia 1959, reż. Nobuo Nakagawa) – Podgladacz (Peeping Tom, Wlk. Bryt. 1960, reż. Michael Powell) – Potwór z Czarnej Laguny (Creature from the Black Lagoon, USA 1954, reż. Jack Arnold) – Przybysz z innego świata (The Thing from Another World, USA 1951, reż. Christian Nyby) – Psychoza (Psycho, USA 1960, reż. Alfred Hitchcock) – U progu tajemnicy (Dead of night, USA 1945, różni reżyserzy) – Wędrowałam z zombie (I Walked with A Zombie, USA 1943, reż. Jacques Tourneur) – Widmo (Les Diaboliques, Francja 1955, reż. Henri-Georges Clouzot) – Wilkołak (The Wolf Man, USA 1941, reż. George Waggner) – inny film
- Lata 1961 – 1970:
– Atak ludzi grzybów (Matango, Japonia 1963, reż. Ishiro Honda) – Cele (Targets, USA 1968, reż. Peter Bogdanovich) – Co się zdarzyło Baby Jane? (What Ever Happened to Baby Jane?, USA 1962, reż. Robert Aldrich) – Czarne święto (Black Sabbath – I Tre volti della paura, Włochy 1963, reż. Mario Bava) – Dziecko Rosemary (Rosemary's Baby, USA 1968, reż. Roman Polański) – Godzina wilka (Vargtimmen, Szwecja 1968, reż. Ingmar Bergman) – Karnawał dusz (Carnival of Souls, USA 1962, reż. Herk Harvey) – Kobieta-diabeł (Onibaba, Japonia 1964, reż. Kaneto Shindô) – Kruk (The Raven, USA 1963, reż. Roger Corman) – Krwawe święto (Blood Feast, USA 1963, reż. Herschell Gordon Lewis) – Kwaidan, czyli opowieści niesamowite (Kwaidan, Japonia 1964, reż. Masaki Kobayashi) – Maska Czerwonego Moru (The Masque of the Red Death, 1964, reż. Roger Corman) – Nawiedzony dom (The Haunting, USA 1963, reż. Robert Wise) – Nieustraszeni zabójcy wampirów (The Fearless Vampire Killers or: Pardon Me, But Your Teeth Are in My Neck, USA 1967, reż. Roman Polański) – Noc żywych trupów (Night of the Living Dead, USA 1968, reż. George Romero) – Ptaki (The Birds, USA 1963, reż. Alfred Hitchcock) – Sklepik z horrorami (The Little Shop of Horrors, 1961, reż. Roger Corman) – W kleszczach lęku (Innocents, The, Wlk. Bryt. 1961, reż. Jack Clayton) – Wij (ZSRR 1967, reż. Georgi Kropachyov, Konstantin Yershov) – Wstręt (Repulsion, Wlk. Bryt. 1965, reż. Roman Polański) – inny film
- Lata 1971 – 1975:
– A jednak żyje (It’s Alive, USA 1973, reż. Larry Cohen) – Blacula (USA 1972, reż. William Crain) – Dreszcze (Shivers, USA 1975, reż. David Cronenberg) – Egzorcysta (The Exorcist, USA 1973, reż. William Friedkin) – Głęboka czerwień (Profondo rosso, Włochy 1975, reż. Dario Argento) – Grobowce ślepej śmierci (La Noche del terror ciego, Hiszpania 1971, reż. Amando de Ossorio) – Krwawa zatoka (Reazione a catena, Włochy 1971, reż. Mario Bava) – Kult (The Wicker Man, Wlk. Bryt. 1973, reż. Robin Hardy) – Młody Frankenstein (Young Frankenstein, USA 1974, reż. Mel Brooks) – Nie oglądaj się teraz (Don’t Look Now, Wlk. Bryt. 1973, reż. Nicholas Roeg) – Ostatni dom na lewo (The Last House on the Left, USA 1972, reż. Wes Craven) – Piknik pod Wiszącą Skałą (Picnic at Hanging Rock, Australia 1975, reż. Peter Weir) – Przerażający dr. Phibes (The Abominable Dr. Phibes, USA 1971, reż. Robert Fuest) – Siostry (Sisters, USA 1973, reż. Brian de Palma) – Szczęki (Jaws, USA 1975, reż. Steven Spielberg) – Teksaska masakra piłą mechaniczną (The Texas Chain Saw Massacre, USA 1974, reż. Tobe Hooper) – The Rocky Horror Picture Show (USA 1975, reż. Jim Sharman) – Upiór z raju (Phantom of the Paradise, USA 1974, reż. Brian de Palma) – Żony ze Stepford (The Stepford Wives, USA 1975, reż. Bryan Forbes) – Żywe trupy w Manchester Morgue (Non si deve profanare il sonno dei morti, Włochy 1974, reż. Jorge Grau) – inny film
- Lata 1976 – 1980:
– Amityville (The Amityville Horror, USA 1979, reż. Stuart Rosenberg) – Carrie (USA 1976, reż Brian de Palma) – Głowa do wycierania (Eraserhead, USA 1977, reż. David Lynch) – Halloween (USA 1978, reż. John Carpenter) – Inferno (Dario Argento’s Inferno, Włochy 1980, reż. Dario Argento) – Inwazja porywaczy ciał (Invasion of the Body Snatchers, USA 1978, reż. Philip Kaufman) – Kanibalistyczny holokaust (Cannibal Holocaust, Włochy 1980, reż. Ruggero Deodato) – Lokator (Le Locataire, Francja 1976, reż. Roman Polański) – Lśnienie (The Shining, USA 1980, reż. Stanley Kubrick) – Mgła (The Fog, USA 1980, reż. John Carpenter) – Nosferatu: Wampir (Nosferatu: Phantom der Nacht, Niemcy 1979, reż. Werner Herzog) – Obcy – 8 pasażer Nostromo (Alien, USA 1979, reż. Ridley Scott) – Omen (The Omen, USA 1976, reż. Richard Donner) – Piątek 13-go (Friday the 13th, USA 1980, reż. Sean S. Cunnigham ) – Potomstwo (The Brood, Kanada 1979, reż. David Cronenerg) – Suspiria (Suspiria, Włochy 1977, reż. Dario Argento) – Świt żywych trupów (Dawn of the Dead, USA 1978, reż. George Romero) – Wzgórza mają oczy (The Hills Have Eyes, The, USA 1977, reż. Wes Craven) – Zemsta po latach (The Changeling, Kanada 1980, reż. Peter Medak) – Zombie 2, (Zombie Flesh Eaters, Włochy 1979, reż. Lucio Fulci) – inny film
- Lata 1981 – 1985:
– Amerykański wilkołak w Londynie (American Werewolf in London, An, USA 1981, reż. John Landis) – Christine (USA 1983, reż. John Carpenter) – Coś (The Thing, USA 1982, reż. John Carpenter) – Czwarty człowiek (De Vierde man, Holandia 1983, reż. Paul Verhoeven) – Demony (Demons, Włochy 1985, reż. Lamberto Bava) – Diabelski nieboszczyk/Martwe zło (Evil Dead, The, USA 1981, reż. Sam Raimi) – Duch (Poltergeist, USA 1982, reż. Tobe Hooper) – Dzień żywych trupów (Day of the Dead, USA 1985, reż. George A. Romero) – Gremliny (Gremlins, USA 1984, reż. Joe Dante) – Koszmar z Elm Street (A Nightmare on Elm Street, USA 1984, reż. Wes Craven) – Noc grozy (Fright Night, USA 1985, reż. Tom Holland) – Powrót żywych trupów (The Return of the Living Dead, USA 1985, reż. Dan O'Bannon) – Re-Animator (USA 1985, reż. Stuart Gordon) – Siedem bram piekieł (E tu vivrai nel terrore – L’aldila/The Beyond, Włochy 1981, reż. Lucio Fulci) – Skowyt (The Howling, USA 1981, reż. Joe Dante) – Telepaci (Scanners, Kanada 1981, reż. Dabid Cronenberg) – Toksyczny mściciel (The Toxic Avenger, USA 1985, reż. Michael Herz) – Videodrome (Kanada 1983, reż. David Cronenberg) – Wampir z Feratu (Upir z Feratu, Czechosłowacja 1981, reż. Juraj Herz) – Zagadka nieśmiertelności (The Hunger, USA 1983, reż. Tony Scott) – inny film
- Lata 1986 – 1990:
– Autostopowicz (The Hitcher, USA 1986, reż. Robert Harmon) – Chińska opowieść o duchach (A Sien nui yau wan, Hongkong 1987, reż. Ching Siu Tung) – Czerwony smok (Manhunter, USA 1986, reż. Micheal Mann) – Diabelski nieboszczyk 2 (Evil Dead II, USA 1987, reż. Sam Raimi) – Drabina Jakubowa (Jacob’s Ladder, USA 1990, reż. Adrian Lyne) – Harry Angel (Angel Heart, USA 1987, reż. Alan Parker) – Henry: Portret seryjnego mordercy (Henry: Portrait of a Serial Killer, USA 1986, reż. John McNaughton) – Królik doświadczalny – cykl (Guinea Pig, Japonia 1985-1990, różni reżyserzy) – Laleczka Chucky (Child’s play, USA 1988, reż. Tom Holland) – Man Behind the Sun (Hak taai yeung 731, Hongkong 1988, reż. Tun Fei Mou) – Mucha (The Fly, USA 1986, reż. David Cronenberg) – Nierozłączni (Dead Ringers, Kanada 1988, reż. David Cronenberg) – Powrót z piekieł (Hellraiser, USA 1987, reż. Clive Barker) – Smętarz dla zwierzaków (Pet Sematary, USA 1989, reż. Mary Lambert) – Sok z żuka (Beetle Juice, USA 1988, reż. Tim Burton) – Tetsuo (Japonia 1989, reż. Shinya Tsukamoto) – W mroku (Near Dark, USA 1987, reż. Kathryn Bigelow) – Wstrząsy (Tremors, USA 1990, reż. Ron Underwood) – Zły smak (Bad Taste, Nowa Zelandia 1987, reż. Peter Jackson) – Zniknięcie (Spoorloos, Holandia 1988, reż. George Sluizer) – inny film
- Lata 1991 – 1995:
– Armia Boga (God’s Army/The Prophecy, USA 1995, reż. Gregory Widen) – Armia Ciemności (Army of Darkness, USA 1992, reż. Sam Raimi) – Candyman (1992, USA, reż. Bernard Rose) – Cronos (Meksyk, 1993, reż. Guillermo del Toro) – Delicatessen (Francja 1991, reż. Jean-Pierre Jeunet) – Drakula (Bram Stoker’s Dracula, USA 1992, reż. Francis Ford Coppola) – Dzień bestii (El Dia de la bestia, Hiszpania, reż. Alex de la Iglesia) – Frankenstein (Mary Shelley’s Frankenstein, USA 1994, reż. Kenneth Branagh) – Królestwo (Riget, 1994, reż. Lars von Trier) – Ludzie pod schodami (The People Under the Stairs, USA 1991, reż. Wes Craven) – Martwica mózgu (Braindead, Nowa Zelandia 1992, reż. Peter Jackson) – Milczenie owiec (Silence of the Lambs, USA 1991, reż. Jonathan Demme) – Misery (USA 1991, reż. Rob Reiner) – Nadja (USA 1994, reż. Michael Almereyda) – Nagi lunch (The Naked Lunch, Kanada 1991, reż. David Cronenberg) – O miłości i śmierci (Dellamorte, Dellamore, Włochy 1994, reż. Michele Soavi) – Rodzina Adamsów (The Addams Family, USA 1991, reż. Barry Sonnenfeld) – Uzależnienie (The Addiction, USA 1995, reż. Abel Ferrara) – W paszczy szaleństwa (In the Mouth of Madness, USA 1995, reż. John Carpenter) – Wywiad z wampirem (Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles, USA 1994, reż. Neil Jordan) – inny film
- Lata 1996 – 2000:
– Blade – wieczny łowca (Blade, USA 1998, reż. Stephen Norrington) – Blair Witch Project (USA 1999, reż. Daniel Myrick) – Cube (Kanada 1997, reż. Vincenzo Natali) – Drapieżcy (Ravenous, USA 1999, reż. Antonia Bird) – Dziewiąte wrota (The Ninth Gate, 1999, reż. Roman Polański) – Funny Games (Austria 1997, reż. Michael Haneke) – Gra wstępna (Ôdishon, Japonia 1999, reż. Takashi Miike) – Jeździec bez głowy (Sleepy Hollow, USA 1999, reż. Tim Burton) – Krzyk (Scream, USA 1996, reż. Wes Craven) – Kuracja (Cure, Japonia 1997, reż. Kiyoshi Kurosawa) – Od zmierzchu do świtu (From Dusk Till Dawn, USA 1996, reż. Robert Rodriguez) – Oszukać przeznaczenie (Final Destination, USA 2000, reż. James Wong) – Perfect Blue (Japonia 1998, reż. Satoshi Kon) – Pitch Black (USA 2000, reż. David Twohy) – Przerażacze (The Frighteners, USA 1996, reż. Peter Jackson) – Szósty zmysł (The Sixth Sense, USA 2000, reż. M. Night Shyamalan) – The Ring – Krąg (Ringu, Japonia 1998, reż. Hideo Nakata) – Ukryty wymiar (Event Horizon, reż. Paul Anderson) – W sieci zła (Fallen, USA 1998, reż. Gregory Hoblit) – Zagubiona autostrada (Lost Highway, USA 1997, reż. David Lynch) – inny film
- Lata 2001 – 2007:
– 28 dni później (28 Days Later…, Wlk. Bryt 2002, reż. Danny Boyle) – Bękarty diabła (Devil’s Rejects, The, 2005, reż. Rob Zombie) – Blady strach (Haute Tension, Francja 2003, reż. Alexandre Aja) – Bubba Ho-tep (USA 2002, reż. Don Coscarelli) – Dark Water (Honogurai mizu no soko kara, Japonia 2002, reż. Hideo Nakata) – Egzorcyzmy Emily Rose (Exorcism of Emily Rose, USA 2005, reż. Scott Derrickson) – Grindhouse vol. 2: Planet Terror (USA 2007, reż. Robert Rodriguez) – Hostel (USA 2006, reż. Eli Roth) – Inni (The Others, Hiszpania 2001, reż. Alejandro Amenabar) – Ju-on: Klątwa (Ju-on, Japonia 2003, reż. Takashi Shimizu) – Kręgosłup diabła (El Espinazo del diablo, Hiszpania 2001, reż. Guillermo del Toro) – Opowieść o dwóch siostrach (Janghwa, Hongryeon, Korea 2003, reż. Kim Ji-woon) – Piła (Saw, USA 2004, reż.James Wan) – Shutter – widmo (Shutter, Tajlandia 2004, reż. Banjong Pisanthanakun) – Świt żywych trupów (Dawn of the Dead, USA 2004, reż. Zack Snyder) – The Eye (Gin Gwai, Hongkong 2002, reż. bracia Pang) – The Host: Potwór (Gwoemul, Korea 2006, reż. Bong Joon-ho) – Wolf Creek (Australia 2005, reż. Greg McLean) – Wysyp żywych trupów (Shaun of the Dead, Wlk. Bryt 2004, reż. Edgar Wright) – Zejście (The Descent, Wlk. Bryt 2005, reż. Neil Marshall) – inny film
Biorąc udział w plebiscycie, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez magazyn „Esensja”. Dane te zostaną wykorzystane tylko i wyłącznie na potrzeby konkursu i usunięte po jego zakończeniu. |