Podstawka do nowego World of Darkness najzwyczajniej w świecie mnie rozczarowała. Nie pokładałem w niej wielkich nadziei, oczekując zwykłego podręcznika z samą mechaniką, a otrzymałem dziwną mieszankę zasad i kiepskiego opisu świata. W efekcie temu podręcznikowi brakuje, mówiąc kolokwialnie, jaj.  |  | ‹The World of Darkness›
|
Wydawać by się mogło, że nWoD to klasyczny przykład podręcznika, w którym prócz mechaniki dostajemy opis świata. Proporcje wskazują jednak na to, że pierwotnie miała się w nim znaleźć sama mechanika, a świat dorzucono na samym końcu, by wypełnić resztę stron. Przypomina to trochę podręczniki z cyklu d20. O ile jednak w Dungeons and Dragons można bez większych problemów grać w jakimś nieokreślonym świecie fantasy z orkami, krasnoludami i elfami, a w d20 Modern wybrać jeden z trzech oferowanych modeli kampanii, tak w nowym Świecie Mroku oferowana rozgrywka wygląda na bardzo mało atrakcyjną. Autorzy proponują nam grę zwykłym śmiertelnikiem, który powoli zaczyna dostrzegać, że „świat nie jest taki, jak myśli”, że „potwory czają się w ciemności”, że „ich dotychczasowe życie było tylko kłamstwem” i że trzeba odkryć, co się czai za zakrętem. Czy to wygląda interesująco? Niestety, ani trochę. I to nie tylko ze względu na trącące myszką hasła umieszczone z tyłu okładki. Treść podręcznika można łatwo podzielić na dwa bloki tematyczne: pierwszy z nich to opis mrocznego świata (prolog i jeden rozdział), drugi – mechanika (zajmująca sześć z ośmiu rozdziałów). Ostatnia, ósma część dotyczy prowadzenia gry i zawiera informacje związane zarówno z zasadami, jak i ze światem. Rozdziały poświęcone mechanice są najlepsze, najbardziej konkretne i to właśnie one stanowią podstawę tego podręcznika. Dowiadujemy się z nich rzeczy niezbędnych do stworzenia swojego śmiertelnika, a wszystko wciąż funkcjonuje na legendarnych już WoD-owych kropkach, które oznaczają zaawansowanie w danej cesze, umiejętności czy zalecie. Oczywiście nastąpiły pewne zauważalne zmiany w stosunku do mechaniki z edycji wcześniejszych, ale daruję wam ich wymienianie. Bez obaw: nadal rzucamy kośćmi dziesięciościennymi w ilości odpowiadającej sumie cechy, umiejętności i kilku innych czynników. Jak zatem ugryźć ten podręcznik? Najlepiej nawet nie próbować, jeśli nie macie ku temu dobrych powodów. Ja sam zamówiłem go od razu z podstawką do Maga i od początku postanowiłem traktować jako zwykłą książeczkę z samą mechaniką. Co i wam sugeruję, tym bardziej, że polska edycja jest w zdecydowanie bardziej przystępnej cenie. Plusy: - jakość wydania
- sensowna i konkretna mechanika
Minusy:- na siłę wciśnięte realia świata
- niegrywalność
- mroczniactwo
- mało przystępna cena
Tytuł: The World of Darkness ISBN-10: 1-58846-484-9 Info: 224s. Cena: $24,99 Data produkcji: 2004 Ekstrakt: 50% |