powrót do indeksunastępna strona

nr 07 (LXXIX)
sierpień-wrzesień 2008

Autor
Mroczny Rycerz: Jestem legendą
Yasuhiro Aoki, Futoshi Higashide, Toshiyuki Kubooka, Hiroshi Morioka, Jong-Sik Nam, Shoujirou Nishimi ‹Batman: Rycerz Gotham›
„Rycerz Gotham” przerzuca pomost pomiędzy „Batmanem – Początkiem” a „Mrocznym Rycerzem”, będąc dla Nolanowskiego uniwersum Nietoperza tym, czym „Animatrix” dla trylogii braci Wachowskich. To także pierwszy animowany „Batman” stricte dla dorosłych.
Zawartość ekstraktu: 80%
‹Batman: Rycerz Gotham›
‹Batman: Rycerz Gotham›
Na film składa się sześć kilkunastominutowych segmentów w nieco zróżnicowanej stylistycznie, choć zbliżonej konwencji anime. Naturalnie realizację powierzono japońskim animatorom i mimo że nie ma wśród nich wielkich nazwisk (połowa ekipy dopiero debiutuje tutaj na stanowisku reżysera), nikt nie sprawił zawodu.
Może nie od razu wielkie, ale na pewno (u)znane są natomiast nazwiska scenarzystów odpowiedzialnych za treść nowelek. Wyłączając jedynie Josha Olsona („Historia przemocy”), wszyscy pozostali mieli już wcześniej sposobność zetknąć się z postacią Nietoperza na niwie zawodowej – David S. Goyer współtworzył scenariusz, a Jordan Goldberg asystował Christopherowi Nolanowi przy „Batmanie – Początku”, Alan Burnett pisał skrypty do animowanych seriali („Batman” i „Batman: 20 lat później”) oraz filmów („Maska Batmana”, „Batman i Superman”, „Tajemnica Batwoman”) o Mrocznym Rycerzu, zaś Greg Rucka i Brian Azzarello współpracowali z wydawnictwem DC Comics przy rozmaitych batmańskich seriach komiksowych. Cała ta szóstka, jakkolwiek nie spisała się na szóstkę, bez wątpienia podołała zadaniu.
Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym miniaturom.
Have I Got a Story for You
Pierwsza i zarazem najlepsza historia ze zbioru, zainspirowana fabułą zeszytu „The Batman Nobody Knows” z 1973 roku. Rzecz rozgrywa się w krytym skate parku, gdzie troje nastolatków, przypominających nieco członków wirtualnego zespołu Gorillaz, zdaje koledze relacje – w duchu urban legend – ze spotkania z Batmanem. Każdy z młodych ludzi przedstawia bohatera Gotham inaczej – a to jako wampiryczny, rozpływający się w powietrzu, żywy cień, a to gigantycznego nietoperza na wzór Man-Bata, a to robota o wyglądzie krzyżówki RoboCopa z Transformerem. Nagle w skate parku zjawia się prawdziwy Batman – poobijany, poraniony i jak najbardziej ludzki – co prowadzi do ładnej klamry, jak również przewrotnej pointy, stawiającej pytanie o granice mitu.
Crossfire
Tym razem Batman widziany oczyma gothamskiej policji. Jedni go kochają („On zmienił to miasto na lepsze”), inni nienawidzą („Staliśmy się jego chłopcami na posyłki”), co dobrze obrazuje dualizm całego batmańskiego świata, tak wspaniale wygrany później w „Mrocznym Rycerzu”. Pojawiają się komisarz Gordon, jak i postacie wprowadzone przez Nolana dopiero w sequelu – detektyw Ramirez i gangsterski boss Sal Maroni. Zwraca uwagę psychodeliczna muzyka.
Field Test
Parafrazując słynną frazę o cukrze, można stwierdzić, że ten odcinek charakteryzuje się największą zawartością anime w anime. Po raz pierwszy widzimy bohatera nie tylko w kostiumie, ale i w cywilu i jako Bruce Wayne jest tu młodziutkim, ślicznym chłopcem, niczym z sennego marzenia otaku. Tytułowy test tarczy – czyli skonstruowanego przez Luciusa Foksa urządzenia wytwarzającego pole elektromagnetyczne – ma miejsce, gdy nasz heros, już w przebraniu, walczy w porcie z Maronim i Rosjaninem. Tarcza nie zdaje egzaminu, gdyż pocisk odbity od pola trafia rykoszetem jednego z ludzi Ruska. Wayne zwraca wynalazek Foksowi ze słowami „Jestem gotów ryzykować swoim życiem, ale nikogo innego”. Czy naprawdę nie było bardziej finezyjnego sposobu na opowiedzenie o kodeksie niezłomnego Rycerza Gotham? Fabularnie to najsłabsza część kompilacji, aczkolwiek akurat jedna z najciekawszych plastycznie.
In Darkness Dwells
Na wejściu wita nas fantastyczna panorama Gotham. Miasto, złożone praktycznie z samych drapaczy chmur, tonie w strugach deszczu, oświetlone jedynie policyjnymi reflektorami. Szybko zostajemy jednak sprowadzeni nawet nie tyle na ziemię, co pod nią, bowiem Batman tym razem inwigiluje ścieki, gdzie Scarecrow i Killer Croc przetrzymują porwanego kardynała O’Fallona. Napotkany w podziemiach kloszard pyta Nietoperza: „Jak wygląda to miasto z góry?”. „Wygląda na zanieczyszczone” – pada odpowiedź. W istocie, choć paradoksalnie właśnie w tym segmencie widać najwyraźniej, że jest drugim, zaraz po Nietoperzu, bohaterem filmu.
Working Through Pain
Bruce Wayne zatrudnia się jako wolontariusz w ośrodku pomocy humanitarnej, gdzie asystuje przy operowaniu ofiar ulicznej przemocy. Następnie wyrusza do Indii – chce szkolić się u fakirów, ale ci odmawiają; ostatecznie trafia pod skrzydła wyklętej ze swej społeczności Cassandry, która uczy go medytacji oraz chodzenia po gwoździach i rozżarzonych węglach. Wszystko po to, by bohater mógł wreszcie znaleźć metodę radzenia sobie z bólem. Nowelka w formie przypowieści, upstrzona chrześcijańską symboliką (kamieniowanie, nadstawianie policzka, cierpienie za grzechy innych, dziura w boku). Batman jako Jezus? Interesujące i wbrew pozorom bezpretensjonalne.
Deadshot
Miniatura najbardziej odbiegająca stylem od pozostałych, w większym stopniu przypominająca zachodnie komiksy o superbohaterach niż mangę. Również fabularnie – mamy tu klasyczną walkę Nietoperza z przeciwnikiem, którym jest tytułowy Deadshot, planujący zamach na komisarza Gordona. Pojedynek Batmana z Deadshotem na dachu pędzącego metra zostaje zestawiony z retrospekcją przywołującą moment śmierci rodziców Wayne’a. Bruce przegląda się w dysponującym śmiertelnie celnymi strzałami antagoniście jak w krzywym zwierciadle – wszak sam nienawidzi i nie używa broni. Jako dodatkowa atrakcja – kapitalne ujęcia Gotham z lotu ptaka.
• • •
Wymowa całego tego zbioru, jak i każdej noweli z osobna, zdaje się być aż nadto jasna. „Jestem legendą” – sygnalizuje nam Batman przy pomocy amerykańsko-japońskiego sztabu posłańców. I jakoś raźniej robi się człowiekowi na duszy, że choć Nietoperz nie istnieje, to tą legendą jest.



Tytuł: Batman: Rycerz Gotham
Tytuł oryginalny: Batman: Gotham Knight
Rok produkcji: 2008
Kraj produkcji: Japonia, USA
Czas projekcji: 75 min.
Parametry: Dolby Digital 5.1; format: 1,78:1
WWW: Strona
Gatunek: SF, akcja, animacja, thriller
Ekstrakt: 80%
powrót do indeksunastępna strona

20
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.