Przy oglądaniu prac Aleksa Greya trudno uwolnić się od myśli, że ten artysta jest zdrowo pokręcony. Jako dziecko zbierał zdechłe owady i zwierzęta, jako nastolatek eksperymentował z LSD oraz interesował się mistycyzmem. Mimo to wywarł taki wpływ na świat sztuki, o jakim inni grzeczni twórcy nawet nie mają odwagi marzyć.  | „Cud – Zena patrzy na Księżyc”Fot. www.alexgrey.com
|
Alex Grey urodził się w 1953 roku w Columbus, stolicy stanu Ohio. Jako kilkulatek zbierał zdechłe owady i zwierzęta na sąsiednich działkach, po czym palił je za domem. Ta fascynacja śmiercią i rozpadem przełożyła się na jego późniejszą twórczość i pobrzmiewa nawet w najnowszych pracach. Jego ojciec pracował jako grafik, więc chłopiec od maleńkości przesiąkał atmosferą miłości do sztuki. Przez dwa lata uczęszczał do Columbus College of Art and Design, jednak rzucił naukę i przez rok zajmował się malowaniem billboardów. Niedługo później wstąpił do Boston Museum School, by tam uczyć się pod kierunkiem artysty Jaya Jaroslava. Przygoda ta nie trwała zbyt długo, ale rok spędzony na uczelni okazał się bardzo owocny. Grey poznał przyszłą żonę, artystkę Allyson Rymland Grey, a jego punkt widzenia świata ewoluował od mistycyzmu, przez gnostycki egzystencjalizm, aż do radykalnego transcendentalizmu. W tym czasie artysta eksperymentował również z LSD. Po tym burzliwym okresie trafił na pięć lat do Harvard Medical School, gdzie uczył się anatomii i przygotowywał zwłoki do sekcji. W tym czasie Grey uczestniczył także w eksperymencie medycznym, polegającym na poszukiwaniu energii leczniczych w ciele. Te doświadczenia przygotowały go do namalowania cyklu obrazów o tytule „Sacred Mirrors”. Gdy lekarze obejrzeli jego prace, Grey został zatrudniony jako ilustrator albumów medycznych. Tym sposobem artysta trafił na dziesięć lat na New York University, gdzie jako instruktor uczył artystycznej anatomii i figuracji w rzeźbie.  | „Desperacja”Fot. www.alexgrey.com
|
Jego najbardziej znany cykl „ Sacred Mirrors” składa się z 21 obrazów, które zabierają odbiorcę w podróż przez całą naturę człowieka, z uwzględnieniem jego formy biologicznej, umysłowej i duchowej. Ta seria dzieł osadza ludzkość w kontekście kosmicznym oraz pokazuje biologiczną i technologiczną ewolucję jednostki. Grey zaczął tę serię obrazów w 1979 roku i pracował nad nią przez kolejne dziesięć lat. Po zakończeniu tego cyklu artysta zajął się przedstawianiem archetypicznych stanów, których doświadczać może jednostka ludzka. Grey skupił się na medytacji, całowaniu, kopulowaniu, ciąży, narodzinach, wychowaniu dzieci i śmierci. Właśnie dzięki tym pracom artysta zdobył światową sławę – jego dzieła trafiły do albumów największych galerii, pisała o nim prasa na wszystkich kontynentach, a obrazy wystawiano w Anglii, Francji i Brazylii. Grey zaczął być zapraszany na konferencje na całym globie i przemawiał już w Tokio, Amsterdamie, Barcelonie oraz w wielu innych miejscach. Powszechnie uważany jest za czołowego przedstawiciela myśli psychodelicznej.  | „Ręka artysty”Fot. www.alexgrey.com
|
O wpływie Greya na światowe życie artystyczne świadczą imprezy organizowane wyłącznie ku uczczeniu jego osoby. W 1999 roku w Baltimore′s American Visionary Art Museum wystawiona została gigantyczna instalacja pod tytułem „Heart Net”, przygotowana przez państwo Greyów. W tym samym roku, tym razem w San Diego, w Museum of Contemporary Art na wielkiej retrospektywnej ekspozycji pokazane zostały dawne prace Greya, a wielkoformatowa książka „Sacred Mirrors: The Visionary Art of Alex Grey” została przetłumaczona na pięć języków i sprzedała się w setkach tysięcy egzemplarzy mimo nietypowej formy. To tylko niektóre z dokonań tego oryginalnego artysty. Grey jest żywym dowodem na to, że nawet najwięksi błądzili w młodości, a elegancja ma coś z ekstrawagancji.  | „Modlitwa”Fot. www.alexgrey.com
|
 | „Malowanie”Fot. www.alexgrey.com
|
 | „Transfiguracja”Fot. www.alexgrey.com
|
|