Mało jest artystów, którzy tak zasługują na nagranie płyty koncertowej, jak Kasia Groniec. Obdarzona niepowtarzalnym głosem i charyzmą sceniczną – potrafi zahipnotyzować widza. Jednak by docenić w pełni efekt jej starań, należałoby raczej nagrać DVD, nie CD. Nawet jeśli jest ono podwójne, jak „Na żywo”. Brak wizualnego obcowania z Katarzyną Groniec jest tym, co najbardziej przeszkadza w czasie słuchania „Na żywo”, jej pierwszej płyty koncertowej. Chociaż bez wątpienia z pasją interpretuje swoje (i nie tylko) utwory, można odnieść wrażenie, że czegoś nas pozbawiono. Nawet książeczka towarzysząca starannie wydanemu albumowi zawiera tylko trzy zdjęcia artystki. Być może taki był zamysł, by skoncentrować się na muzyce, ale do mnie jakoś to nie trafia. Zwłaszcza że artystce towarzyszy tylko dwóch instrumentalistów. Z drugiej strony trzeba przyznać, że Groniec pokazała prawdziwą klasę i umiejętność tworzenia subtelnego klimatu. „Na żywo” to rejestracja koncertu, jaki 10 lutego 2008 roku wokalistka dała w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza. Każdy, kto zna dorobek Kasi, mógł żywić obawy, czy przypadkiem ogromna scena jej nie przytłoczy. Nic z tych rzeczy. To ona owinęła sobie słuchaczy wokół palca. O wielkości publiki świadczą tylko burze oklasków pojawiające się między utworami. Bo kiedy artystka jest przy głosie i snuje zadumane utwory, ma się wrażenie, że występuje nie na deskach filharmonii, lecz w niewielkim klubie, gdzie zamiast tłumów siedzących w rzędach foteli słucha jej garstka ludzi stłoczonych w niewielkiej salce. Jeśli chodzi o repertuar występu, to został on zbudowany wokół ostatnich dokonań artystki, czyli płyt „Przypadki” i „Emigrantka”. Szkoda, że nie sięgnęła dalej do swojej dyskografii i zabrakło największych przebojów Groniec, takich jak „Dzięki za miłość” czy „Bez księżyca”. W zamian otrzymujemy nowe utwory: trzy kompozycje Jacques′a Brela „Jef”, „Amsterdam” i „Bigotki”, „Przedostatni walc” Janusza Senta, „Jenny Piratka, czyli marzenia pomywaczki” z repertuaru spółki Weill – Brecht, frywolną „Krzyżówkę, czyli permutacje małżeńskie” Mariana Hemara oraz mroczne „Przekleństwo Millhaven” Nicka Cave’a. Songi te nie wybijają się specjalnie ponad pozostałe utwory z wyjątkiem tego ostatniego. Stanowi on prawdziwe arcydzieło interpretacji. Dla tego jednego utworu warto się zapoznać z całą płytą. Jeśli chodzi o to, co już znamy z dotychczasowych płyt artystki, to nie dokonała ona specjalnych rewolucji w strukturach utworów. Przeważnie zmiany dotyczą mocniejszego zaakcentowania fragmentu tekstu, jak w „Mamo”, w czasie którego Groniec wręcz krzyczy. Tylko „Cielesna edukacja” rozrosła się do ponad ośmiu minut, dzięki improwizacji na fortepian i gitarę basową. Trzeba też wspomnieć, że bardzo ciekawie wypadł utwór „Wyrzucić mężczyzn”, gdzie Kasia parodiuje manierę przemówień Hitlera. Coś jak Charlie Chaplin w „Dyktatorze”. Niestety zdarzają się też całkowite wpadki. Największą jest „Alabama Song” – utwór, podczas którego artystka stara się imitować pijackie rzężenie, w efekcie czego dostajemy prawie cztery minuty niewyraźnego bełkotu, który najzwyczajniej w świecie chciałoby się pominąć. Ale nie jest to jedyny moment, kiedy nie można zrozumieć, o czym artystka śpiewa. Pod tym względem nagłośnieniowcy zawiedli i nie dziwię się, że w książeczce znalazły się teksty wszystkich piosenek. Album jest na pewno pozycją interesującą, ale dość ciężkostrawną, ze względu na mroczny i dołujący klimat. Starając się przesłuchać całość za jednym zamachem, można nabawić się tęgiej depresji. I tu wracamy do poruszonej na początku kwestii wizualizacji. Momentami aż chciałoby się Groniec zobaczyć, a nie tylko posłuchać. Brak obrazu jej bogatej mimiki i oddania muzyki całym ciałem jest aż nazbyt brakującym elementem całości. Zwłaszcza, kiedy aktorska formuła koncertu przysłania muzyczną, co bez obrazu daje mizerny efekt. Jestem wręcz pewien, że gdyby wydawnictwo to ukazało się w formie DVD, mógłbym postawić wyższą ocenę.
Tytuł: Na żywo Data wydania: wrzesień 2008 Utwory: 1) Podobno gdzieś istnieje 2) Będę z tobą 3) Poniedziałek 4) Mamo 5) Jef 6) Amsterdam 7) Cielesna edukacja 8) Nie walcz 9) Pytania do Ka 10) Przyjaciółki 11) Bigotki 12) Wyrzucić mężczyzn 13) Alabama song 14) Milleheaven 15) Jenny piratka czyli marzenia pomywaczki 16) Tamta kobieta 17) Code 18) Krzyżówka 19) Youkali 20) Przedostatni walc Ekstrakt: 40% |