powrót do indeksunastępna strona

nr 02 (LXXXIV)
marzec 2009

Dwunastu artystów w Arsenale
W imieniu organizatorów zapraszamy do Galerii Arsenał w Białymstoku, gdzie 13 lutego odbędzie się wernisaż wystawy „Ponieważ jest, jak jest, tak nie zostanie”. W ekspozycji weźmie udział dwunastu artystów.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wystawę w Galerii Arsenał otworzy dr Walter Maria Stojan, dyrektor Austriackiego Forum Kultury w Warszawie. Poniżej prezentujemy krótkie informacje na temat każdego z artystów, których prace weszły w skład ekspozycji „Ponieważ jest, jak jest, tak nie zostanie”.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Maruąa Sagadin i Michael Hieslmair
„Stopa zwrotu”
Projekt – oparty o fikcyjny przykład budowy biurowca w Zagrzebiu – bada współczesną sytuację inwestycji w nieruchomości. Począwszy od inicjatywy, poprzez planowanie, etapy budowy aż do wynajęcia własności, instalacja rozwija wątki zaangażowanych ludzi. Szczególnie państwa dawnego bloku Europy Wschodniej wciąż obiecują wysoki wzrost stopy zwrotu z inwestycji międzynarodowych koncernów.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma

Michael Blum
„Trzy porażki”
Praca jest rodzajem rozmowy na wolnym powietrzu, która została zarejestrowana w trzech różnych miastach. Każde z nich symbolizuje porażkę jakiegoś systemu politycznego w danym momencie historycznym: dokonany już upadek komunizmu, obecne niepowodzenie socjaldemokracji oraz nadciągającą porażkę kapitalizmu.
G.R.A.M.
„Bezpłatna odbitka”
Od 1982 roku członkowie G.R.A.M. kolekcjonują fotografie prasowe z dziedziny polityki, kultury oraz nauki, przedstawiające przeważnie wyretuszowane oraz zainscenizowane ujęcia z codziennego życia zawodowego. Kolekcja zaaranżowana jest w formie scenek/obrazów, które mówią nam dużo na temat technik inscenizacji, strategii reklamowych, rytualnych postaw oraz ogólnie na temat potrzeby uwagi publicznej.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Leopold Kessler
„Perforacja kaliber 10 mm”
Podziurawione znaki drogowe, wyglądające, jakby zostały przestrzelone, stanowią podstawowy materiał tej zarejestrowanej na wideo interwencji rzeźbiarskiej. Subtelne interwencje w przestrzeń publiczną kwestionują nasze postrzeganie rzeczywistości i po raz kolejny uświadamiają, w jakim stopniu świat wokół nas jest skonstruowany.
Anna Jermolaewa
„Bez tytułu (Dobre czasy, złe czasy)”
„Badanie pozycji w czasie snu”
Obie prace zostały zrealizowane na Dworcu Zachodnim (Westbahnhof) w Wiedniu. Cykl zdjęć „Bez tytułu (Dobre czasy, złe czasy)” przedstawia gołębie przysiadające na wskazówkach dużego zegara dworcowego w konfiguracjach zależnych od pory dnia. Praca wideo „Badanie pozycji w czasie snu” przedstawia artystkę próbującą znaleźć wygodną pozycję do spania na jednej z niewygodnych ławek w hali dworcowej. Westbahnhof to miejsce, w którym w 1989 roku Anna Jermolaewa spędziła pierwsze tygodnie na dawnym Zachodzie.
Franz Kapfer
„Winieta z Pasawy”
Artysta ukazuje pewne wyobrażenia, które istnieją przynajmniej od drugiego tureckiego oblężenia Wiednia w 1683 roku. Z jednej strony osmańskie czy tureckie zagrożenie dla chrześcijaństwa – z drugiej strony austriacki cesarz (przebywający wówczas w oddalonej Pasawie), a ponad wszystkim zwycięski wyzwoliciel, polski król Jan III Sobieski. Te wzorce są silnie zakorzenione w naszej świadomości i wciąż przyprawiają wielu członków chrześcijańsko-zachodniej cywilizacji o drżenie na myśl o tym, co mogłoby się wydarzyć, gdyby historia potoczyła się inaczej.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Martin Krenn
„Zagubione historie”
Cykl zdjęć przedstawiających z jednej strony miejsca, do których w czasach nazistowskich zakazywano wstępu Żydom, takie jak Wiener Riesenrad (Wiedeński Diabelski Młyn) czy berlińskie Zoo, a z drugiej – budynki, które miały związek z prześladowaniami Żydów, a w dzisiejszych czasach zagrożone są zapomnieniem, jak obóz koncentracyjny Stutthof koło Gdańska.
Oliver Ressler
„Ulotna demokracja”
Instalacja wideo odzwierciedlająca współczesne rozprawy teoretyczne na temat form demokracji bezpośredniej i przedstawicielskiej, której głównym elementem jest dziesięć ulotek z fragmentami tekstów napisanych przez różnych teoretyków. Praca odnosi się do dosłownego znaczenia słowa ulotka, ale również do masowego zrzutu ulotek – metody propagandowej wciąż stosowanej w konfliktach militarnych
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Lisl Ponger
„Praca o postępie”
To podwójna projekcja wideo prezentująca dwie różne sceny tej samej inscenizacji. Artystka odtworzyła w formie tableau vivant (żywego obrazu) barokowe malowidło Antonia de Peredy „Sen szlachcica”, nadając mu współczesne odniesienia i treści. Każdy obiekt i detal jest nośnikiem znaczenia, jak choćby figura anioła ubranego w T-shirt z nadrukiem „Zniszcz kapitalizm”. Na drugim ekranie widzimy, jak ktoś kilkoma zamaszystymi ruchami dłoni rozrzuca ułożone na stoliku obiekty.
Isa Rosenberg
„Warszawska Nike”
Artystka zapytała kilku przechodniów w centrum Warszawy, co sądzą o pomniku Nike, melodramatycznym symbolu zwycięstwa nad nazistowskimi Niemcami. Rozpiętość odpowiedzi była ogromna – od oddawania czci pomnikowi do lekceważenia, pogardy oraz wyrażania życzenia usunięcia pomnika. Ogólne przemyślenia na temat współczesnego znaczenia takiego pomnika mogą być opracowane na podstawie osobistego stosunku do pomnika poszczególnych osób.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Jun Yang
„Kamuflaż – WYGLĄDAJ jak oni – MÓW jak oni”
Praca wideo opowiadająca na przykładzie kogoś o imieniu X o próbach przetrwania emigrantów w rasistowskim i ksenofobicznym społeczeństwie – przedsięwzięciu tym trudniejszym, że jest to historia o osobach przebywających nielegalnie. Bohater wypróbowuje wszelkie sposoby i środki, aby nie przyciągnąć niczyjej uwagi, zaadaptować się, zatopić w masie – przez noszenie takich samych ubrań, mówienie tym samym językiem oraz poruszanie się jak lokalni ludzie.
Ekspozycja „Ponieważ jest, jak jest, tak nie zostanie” będzie dostępna dla zwiedzających od 13 lutego do 15 marca w Galerii Arsenał w Białymstoku. Wernisaż odbędzie się 13 lutego o godzinie 18.00.
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny
powrót do indeksunastępna strona

199
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.