Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na pierwszą w naszym kraju wystawę prac znanej palestyńskiej artystki Ahlam Shibli pt. „Wydomowienie”. Jej fotografie rejestrujące – jak sama to określa – codzienność zrodzoną z ciągłego naruszania palestyńskiego prawa do ziemi będzie można oglądać od 20 marca.  | Fotografia z cyklu „Dom Dziecka”, 2008
|
W swoich fotografiach artystka koncentruje się na analizowaniu takich zjawisk, jak: rozproszona tożsamość, wieloaspektowe uczucie bezdomności, nomadyzm, pamięć miejsca. Trzy cykle pokazywane w Warszawie – „Dom dziecka”, „Trackers” („Tropiciele”) i „Dependence” („Zależność”) – nie dotyczą wyłącznie tematyki palestyńskiej – artystka dokumentuje oznaki destabilizacji, nędzy i nierówności społecznej w szerszym, międzynarodowym, kontekście. Najnowszy cykl fotograficzny „Dom dziecka” z 2008 roku, który zostanie po raz pierwszy zaprezentowany w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, powstał z podróży Ahlam Shibli po Polsce i jej odwiedzin w 11 rozrzuconych po całym kraju domach dziecka. Podczas tych wizyt artystka nawiązała specjalną emocjonalną więź z przebywającymi w tych instytucjach dziećmi, co odzwierciedla intymny, pełen psychologicznych niuansów charakter wykonanych wówczas fotografii.  | Fotografia z cyklu „Dom Dziecka”, 2008
|
Aby pełniej zaprezentować twórczość Shibli, muzeum pokaże również jej dwa inne cykle fotograficzne: „Trackers” („Tropiciele”) z 2005 roku i „Zależność” z 2007 roku. Ten pierwszy to zdjęcia przedstawiające codzienność Beduinów służących dobrowolnie w izraelskiej armii, zajmujących się tropieniem nielegalnego przepływu ludzi na pograniczach: izraelsko-palestyńskim i izraelsko-egipskim. Ten drugi to reportaż o życiu barcelońskich imigrantów, zatrudnianych nielegalnie do opieki nad osobami starszymi. Wszystkie te cykle fotograficzne dotyczą ludzi znajdujących się w „niewłaściwym”, nie swoim miejscu. Jak wskazuje neologizm użyty w tytule wystawy – wydomowienie – kwestia domu i przynależności, a raczej ich braku, jest głównym zagadnieniem eksplorowanym przez Shibli. Jej prace kierować mają zainteresowanie widza w kierunku niewidzialnych, marginalizowanych aspektów życia społecznego.  | Fotografia z cyklu „Dom Dziecka”, 2008
|
Ahlam Shibli urodziła się w 1970 roku w Palestynie, gdzie stale mieszka i pracuje, rejestrując – jak sama to określa – codzienność zrodzoną z ciągłego naruszania palestyńskiego prawa do ziemi. W ciągu ostatnich 10 lat zrealizowała takie cykle fotograficzne, jak m.in.: „Interrupted River”, „Horse Race in Jericho”, „Voyage in Mt. Tabor”, „Self Portrait” czy „Market”. Prace artystki prezentowano w galeriach, muzeach i na biennale w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Ameryce Łacińskiej. W swej twórczości Shibli skupia się przede wszystkim na dokumentowaniu codziennego życia Palestyńczyków pod izraelską okupacją. Odwołując się do ponad stuletniej tradycji fotografowania pejzażu palestyńskiego, Shibli unikała zazwyczaj przedstawiania sylwetek ludzkich, utrwalając wyłącznie ich ślady. Jej wcześniejsze cykle przedstawiały najczęściej opuszczone domostwa, niedokończone budowy, pustkowia i cmentarze. Artystka próbuje dokumentować historię odciskającą swe piętno na palestyńskich osadach, czego przykładem są cykle: „Arab-al-Sbaih” i „Goter”, zaprezentowane w 2007 roku na międzynarodowej wystawie „documenta 12” w Kassel. Wystawę Ahlam Shibli „Wydomowienie” będzie można oglądać od 20 marca do 20 kwietnia 2009 roku. Wernisaż 20 marca o godzinie 19.00. Przed wernisażem o godzinie 18.00 odbędzie się wykład Ahlam Shibli. |