powrót do indeksunastępna strona

nr 03 (LXXXV)
kwiecień 2009

Po komiks marsz…: Kwiecień 2009
Po zakończonych niedawno Warszawskich Spotkaniach Komiksowych raczej nie ma co się spodziewać zbyt wielu premier na naszym rynku. Działy z zapowiedziami komiksów na stronach wydawnictw zieją pustkami, bo większość ciekawych albumów ukazała się podczas warszawskich targów. Niemniej, specjalnie dla czytelników „Esensji” przeanalizowaliśmy tę garstkę zapowiedzi by wybrać możliwie ciekawe premiery. Hitów nie przewidujemy, ale mimo to jest na czym oko zawiesić.

Cykl ten ma za zadanie przybliżyć czytelnikom najciekawsze komiksowe nowości, które w nadchodzącym miesiącu trafią na księgarskie półki. Wydawcy coraz śmielej zarzucają rynek tłumaczeniami zagranicznych komiksów, a nie wszystkie publikowane pozycje zasługują na uwagę odbiorców. „Esensja” pomaga odnaleźć się w tym galimatiasie i podpowiada, w które tytuły warto zainwestować czas i pieniądze. Nie dajemy gwarancji, że wszystkie polecone przez nas pozycje są genialne lub przynajmniej wybitne – niektóre mogą być tylko dobre. W zwięzłym uzasadnieniu obok okładki każdego z dzieł podajemy powody, dla których dany komiks znalazł się w naszym prestiżowym zestawieniu najciekawszych premier nadchodzącego miesiąca.

Przy okazji bijemy się w piersi, bo w poprzednim odcinku naszego cyklu podaliśmy zupełnie niesprawdzoną informację. Przepraszamy i przyznajemy się: nie wiemy, kiedy zostanie wydany „Tokijski łącznik”, kolejny tom serii „Pierwsza brygada”.
NOWOŚCI:
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Jérôme Charyn, François Boucq „Czarcia morda”
W serii „Plansze Europy” w tym miesiącu ukaże się album o czarownym tytule „Czarcia morda”. Wyszedł on spod ręki mało znanego w Polsce scenarzysty Jérôme Charyna i nagradzanego François Boucqa. Rysownik jest zdobywcą prestiżowych nagród komiksowych, a dwie najważniejsze z nich to laur na Festiwalu Komiksu w Charleroi i Grand Prix Festiwalu Komiksu w Angoulême. Boucq świetnie czuje się w konwencji realistycznej, jednak lubi także przechodzić w kierunku karykatury. Wizerunki postaci, które wyszły spod jego ręki, to nie tylko portrety – bezbłędnie określają one charakter, status społeczny, materialny, a nawet umysłowy bohaterów. Boucq gustuje w brutalnych i drapieżnych opowieściach, a sądząc po tytule tego albumu, właśnie tego można się spodziewać po „Czarciej mordzie”.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Christophe Blain „Reduktor prędkości”
Christophe Blain na polskim rynku komiksowym pojawił się za sprawą publikacji „Pirata Izaaka” przez wydawnictwo Egmont. Tym razem czytelnicy będą mogli poznać historię niszczyciela, który poszukuje łodzi podwodnej nieprzyjaciela w czasie wojny. Bohaterami albumu są trzej nowi marynarze, którzy cierpiąc na chorobę morską, zapuszczają się w trzewia wielkiej łodzi. Zagraniczni krytycy pisali, że ten album to drenaż tego, co nazywamy człowieczeństwem, a jednocześnie opowieść pełna napięcia, stworzona przez wschodzący talent komiksu. Tę wojenną historię porównywano do dzieł Kurta Vonneguta, więc „Reduktor prędkości” zapowiada się naprawdę intrygująco.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Olivier Appollodorus, Lewis Trondheim „Wyspa Burbonów 1730”
W tym miesiącu na polskim rynku debiutuje nowa seria wydawnictwa Egmont o tytule „Zebra”. Pierwszym z komiksów, który ujrzymy pod tym szyldem, będzie „Wyspa Burbonów 1730”. Do tego tytułu najbardziej przyciąga nazwisko Lewisa Trondheima – francuskiego autora komiksów, który jest nagradzany lub nominowany do najwyższych laurów praktycznie nieprzerwanie od 1994 roku. W ciągu dziesięciu lat artysta opublikował ponad 35 albumów, przy których pracował z takimi sławami jak Joan Sfar czy David B. Dotychczas wydane prace Trondheima zachwyciły recenzentów „Esensji”, więc z niecierpliwością czekamy na „Wyspę Burbonów 1730”.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Joann Sfar „Klezmerzy”
Joann Sfar jest w naszym kraju znany przede wszystkim z serii „Kot Rabina”. W marcu nakładem wydawnictwa Mroja Press do rąk czytelników trafił ”Mały świat Golema”, a tym razem po jego twórczość sięgnęła Kultura Gniewu. O ile podczas tworzenia „Kota Rabina” Sfar korzystał z północnoafrykańskiego dziedzictwa swojego ojca, to w przypadku „Klezmerów” sięgnął do wschodnioeuropejskich korzeni matki. Tytułowi Klezmerzy to wędrowni muzykanci, którzy jeszcze na początku XX wieku wędrowali pomiędzy wioskami i miasteczkami naszej części Europy. Historia powstania zespołu żydowskich grajków oraz ich przygody, jak można się domyślać, są silnie osadzone w judaistycznej religii i tradycji. Ten album to spotkanie z żydowską kulturą w bardzo dobrej komiksowej formie.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Ivan Brun „Bez komentarza”
W tym przypadku już sama postać autora powinna wzbudzić zainteresowanie. Ivan Brun, przedstawiciel undegroundowego światka w Lyonie, tworzył graffiti, był performerem, a także otarł się o komiksy porno. Tytuł jego komksu „Bez komentarza”, należy traktować dosłownie. Jest to album pozbawiony słów, w którym autor opowiada historię, korzystając ze strony podzielonej standardowo na 12 kadrów. Ciekawie zapowiada się zderzenie okrucieństw współczesnego życia biednych ludzi z przerysowaną „komiksową” formą przyjętą przez Bruna.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Nick Abadzis „Łajka”
Nick Abadzis to pisarz i artysta tworzący komiksy, który zasłynął dzięki albumowi „Łajka”. W tym miesiącu pojawi się on na księgarskich półkach w Polsce za sprawą wydawnictwa Mroja Press. Komiks opowiada historię psa o imieniu Kudriawka, czyli Kędziorek, który był bezdomnym kundlem wystrzelonym na orbitę okołoziemską na pokładzie Sputnika II. Radziecka propaganda głosiła, że pies został uśpiony po 10 dniach lotu, a w rzeczywistości Kędziorek zdychał przez kilkanaście godzin. Nick Abadzis podszedł do tej historii z reporterskim zacięciem i rzetelnie zrelacjonował fakty, trzymając się zapisów archiwalnych. W 2008 roku komiks otrzymał nagrodę Eisnera w kategorii „Best Publication for Teens”. Wahających się czytelników odsyłamy do strony internetowej Abadzisa, gdzie jest specjalny dział poświęcony „Łajce”.



Tytuł: Czarcia morda
Tytuł oryginalny: Bouche du Diable
Scenariusz: Jerome Charyn
Wydawca: Egmont
Cena: 75,00
Data wydania: kwiecień 2009

Tytuł: Reduktor prędkości
Tytuł oryginalny: Le Réducteur de vitesse
Scenariusz: Christophe Blain
Wydawca: Egmont
Cena: 75,00
Data wydania: kwiecień 2009

Tytuł: Wyspa Burbonów 1730
Wydawca: Egmont
Cena: 49,00
Data wydania: kwiecień 2009

Tytuł: Klezmerzy
Scenariusz: Joann Sfar
Rysunki: Joann Sfar
Data wydania: kwiecień 2009

Tytuł: Bez komentarza
Scenariusz: Ivan Brun
Rysunki: Ivan Brun
Data wydania: kwiecień 2009

Tytuł: Łajka
Scenariusz: Nick Abadzis
Rysunki: Nick Abadzis
Wydawca: Mroja Press
Data wydania: kwiecień 2009
powrót do indeksunastępna strona

133
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.