powrót do indeksunastępna strona

nr 04 (LXXXVI)
maj 2009

Miasto, flaki, maszyna
Geof Darrow, Frank Miller ‹Mistrzowie Komiksu: Hard Boiled›
Pesymistyczna wizja stechnicyzowanego świata przyszłości. Walka wielkich korporacji. Automaty i ludzie. Zwątpienie w prawdziwość własnej tożsamości. Niby nic nowego w tym konglomeracie cyberpunka i dickowskich wizji, ale jak to jest narysowane!
Zawartość ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Hard-boiled to angielskie sformułowanie oznaczające po prostu jajko ugotowane na twardo, ale także pewien rodzaj kryminalnej opowieści z dość bezceremonialnym podejściem do kwestii zbrodni, przemocy i seksu. Taki też tytuł nadał swojemu komiksowi Frank Miller, który przy tym albumie odpoczywa – nie tylko oddaje przybory kreślarskie innemu twórcy, ale i niespecjalnie się przemęcza z wymyśleniem scenariusza, po prostu doskonale bawiąc się konwencjami i dając pole do popisu dla rysownika.
Bo, przyznajmy to od razu, skrypt „Hard Boiled” jest prościutki. W bliżej nieokreślonej przyszłości bezwzględna walka korporacji wkracza na nowy, bardziej bezpośredni poziom. Zwykłe z pozoru życie w mieście prowadzą roboty zabójcy, udające normalnych obywateli. Co ważniejsze, automaty same nie wiedzą, że nie są ludźmi – sądzą, że mają normalną pracę, rodziny, nie zdają sobie sprawy nie tylko z tego, że mają inną tożsamość, ale nawet z tego, że pod warstwą żywej tkanki mają metalowy szkielet i systemy mikroprocesorowe. Na sygnał z centrali, która próbuje cały czas kontrolować swe roboty, ruszają do akcji, a po zakończeniu zadania są reperowane i wedle potrzeb przechodzą przeprogramowanie. Komiks obrazuje historię jednego z takich robotów, którego alter ego to poborca podatkowy nazwiskiem Nixon. Nixon dostaje zadanie polegające na wyeliminowaniu konkurencji – podczas akcji oczywiście rozwali połowę miasta…
„Hard Boiled” zawiera wszystkie elementy klasycznego cyberpunka. Integrację człowieka i maszyny, wszechwładzę wielkich korporacji, dehumanizację, mroczne zakątki metropolii przyszłości. Nie ma w tej wizji niczego specjalnie oryginalnego, ale rysunki Geofa Darrowa (współtwórcy wizualnej koncepcji „Matriksa” braci Wachowskich) nadają jej niezwykle sugestywny kształt.
Świat „Hard Boiled” to świat niesłychanie zatłoczony. Na estakadach stoją przerażająco długie korki samochodowe, na ulicach kłębią się tysiące ludzi. Z każdej strony atakują agresywne reklamy, skoncentrowane na seksie i przemocy (w ulicznych automatach, na wzór tych z napojami, można przez wrzucenie odpowiedniej liczby monet nabyć pistolety czy granaty). Ten świat to rzeczywistość brudu i degeneracji. Śmieci zalegają wszędzie, ogromne złomowiska sąsiadują z drapaczami chmur i autostradami. To świat pogardy dla ludzkiego życia, świat, w którym masowe strzelaniny są na porządku dziennym, policja ścigająca przestępców nie przejmuje się możliwymi ofiarami wśród przypadkowych przechodniów, a obywatele przed wejściem do metra podpisują oświadczenia, że czynią to na własne ryzyko.
Wszystko to jest ukazane przez Darrowa z niesamowitą precyzją i szczegółowością. Królują tu kadry na całą planszę, napakowane detalami. Na rysunkach widzimy dziesiątki samochodów, setki ludzi, z których każdy jest narysowany w sposób szczegółowy i odrębny od reszty. Jednocześnie drobne elementy budują całościowy wizerunek świata przyszłości – na przykład na kasecie widzimy nazwę zespołu „New Cocks on the Block”, a w supermarketach można spotkać przekąski z kokainą. Wyszukiwanie takich elementów może być dodatkową frajdą podczas lektury komiksu. Osobna kwestia to sceny walk – niezwykle krwawych, w których ludzkie szczątki fruwają obok fragmentów metalowych konstrukcji. Wizja wyraźnie jest zainspirowana twórczością Shinya Tsukamoto, reżysera japońskiego „Tetsuo – człowieka z żelaza”, z pamiętnymi scenami metamorfozy ludzkiego ciała w maszynę.
„Hard Boiled” to komiks, do którego warto wracać. Nie ze względu na jakąś głębszą myśl w nim zawartą czy meandry scenariusza. Po prostu po to, aby delektować się rysunkami Darrowa, wciąż i wciąż odkrywając w jego kadrach nowe perełki.



Tytuł: Hard Boiled
Scenariusz: Frank Miller
Rysunki: Geof Darrow
Wydawca: Egmont
ISBN: 978-83-237-2981-5
Format: 128s.
Cena: 69,00
Data wydania: październik 2008
Ekstrakt: 70%
powrót do indeksunastępna strona

104
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.