Co tu kryæ – „Modern Art” zalicza siê do gier udanych. Dziêki sporej grywalno¶ci, przyjaznym regu³om i przyjemnej dla oka szacie graficznej potrafi zachêciæ nawet tych, którzy znajomo¶æ planszówek zakoñczyli na „Chiñczyku”.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Niewielka liczba elementów gry ka¿e siê na pocz±tku zastanowiæ, czy to aby w zupe³no¶ci wystarcza, by dobrze siê bawiæ. Có¿ bowiem otrzymujemy w pude³ku? Poza instrukcj± w piêciu jêzykach jest tam plansza, zestaw kart z obrazami, ¿etony pieniêdzy, ¿etony warto¶ci obrazów oraz piêæ zas³onek domów licytacyjnych, za którymi ka¿dy skrywa swoje oszczêdno¶ci. Gdyby nie kolory i przepiêkne wykonanie mo¿na by pomy¶leæ, ¿e zamiast z planszówk± samego Knizi mamy do czynienia z kolejn± Dobr± Gr±. Obrazy na zas³onkach domów licytacyjnych s± tak nietypowe, ¿e niekiedy mo¿e nawet dochodziæ do staræ miêdzy graczami o to, kto bêdzie mia³ swoj± ulubion±. Z kartami nie jest a¿ tak dobrze, jednak i one prezentuj± wysoki poziom wykonania. Kilkukrotnie spotka³em siê ze zdumieniem wspó³graj±cych, gdy dowiadywali siê, ¿e to nie reprodukcje prawdziwych artystów, a jedynie wymys³ ilustratora. Same zasady s± banalnie proste. Ka¿dy z graczy reprezentuje dom licytacyjny, który ma na sprzeda¿ obrazy. W ka¿dej kolejce mo¿na wystawiæ jeden lub dwa dzie³a na sprzeda¿, za¶ licytacja o nie jest uzale¿niona od symbolu aukcji na danej karcie. S± zatem aukcje otwarte, czyli standardowe proponowanie coraz wy¿szych cen do czasu, gdy nikt nie bêdzie ju¿ chcia³ daæ za dany obraz wiêcej. S± aukcje jednorazowe, w których ka¿dy mo¿e podaæ tylko raz swoj± stawkê. S± aukcje zamkniêtej d³oni, w których ka¿dy potajemnie decyduje, jak wiele jest sk³onny zap³aciæ i wygrywa ten, kogo oferta bêdzie najwy¿sza. S± wreszcie aukcje wyznaczonej ceny, w których gracz wystawiaj±cy obraz decyduje sam ile chce za dane dzie³o sztuki, a pozostali mog± to albo zaakceptowaæ, albo spasowaæ. Istniej± równie¿ aukcje ³±czone, w których zamiast jednego, licytuje siê dwa obrazy. Pod koniec ka¿dej tury okre¶lana jest warto¶æ rynkowa obrazów danych artystów (jest ich piêciu) w oparciu o liczbê sprzedanych p³ócien. Nastêpnie ka¿dy z graczy musi sprzedaæ do banku zakupione obrazy, inkasuj±c za nie okre¶lon± kwotê (trzydzie¶ci, dwadzie¶cia lub dziesiêæ tysiêcy, w zale¿no¶ci od popularno¶ci artystów). Celem gry, jak¿e by inaczej, nie jest zgromadzenie jak najlepszej kolekcji obrazów, ale zarobienie jak najwiêkszej ilo¶ci pieniêdzy. Niekiedy trzeba zdrowo siê nakombinowaæ, by sprzedaæ je drogo, kupiæ tanio, a na koniec jeszcze zdobyæ dodatkowe fundusze z ich sprzeda¿y do banku. Nie zawsze siê udaje, ale po kilku partiach mo¿na ju¿ z du¿± doz± prawdopodobieñstwa okre¶liæ, który z przeciwników snuje plany ob³owienia siê na obrazach Koriko, a któremu marzy siê sukces Nexa. Przez fakt, i¿ koniec tury nastêpuje zawsze wtedy, gdy na stole pojawia siê pi±ty obraz jednego z artystów, mo¿na w sprytny, a niekiedy bezczelny sposób psuæ innym szyki. Jednak dopiero w okolicach trzeciej i czwartej tury gra nabiera rumieñców, kiedy stawki s± naprawdê wysokie, a gracze gotowi niemal na wszystko, by zdobyæ wymarzone dzie³a. Jednocze¶nie rzadko kiedy pojawiaj± siê sytuacje konfliktowe, w których gracze rzucaj± siê sobie do gard³a. Z drugiej strony czêsto wynik rozgrywki ju¿ w trzeciej turze okazuje siê przes±dzony – kogo¶ kto w niej porz±dnie siê ob³owi³, nie zostanie str±cony z piedesta³u lidera nawet przez skoncentrowane wysi³ki pozosta³ych graczy. Gra zosta³a bardzo dobrze zbalansowana, a jedynym elementem losowym, jaki w niej wystêpuje, s± dobierane na pocz±tku ka¿dej tury karty z obrazami. Zwykle to w zale¿no¶ci od tego, jakimi bêdziemy dysponowaæ, zale¿y nasza taktyka podczas rozgrywki. Jednak dalsze dzia³ania to ju¿ kwestia tylko i wy³±cznie zale¿na od nas. Neutralny i pokojowy temat „Modern Art” sprawia, i¿ jest to idealna gra rodzinna, do której mo¿na zaprosiæ wszystkich krewnych i znajomych królika by sprawdziæ, jak dobrze radz± sobie w dysponowaniu pieniêdzmi. Prostota zasad w po³±czeniu z szybko¶ci± rozgrywki to jej solidne plusy. Jednocze¶nie nie jest to nic tak ciê¿kostrawnego jak logiczna „Mozaika”, ani nierodzinnego jak choæby „Wojny Ry¿owe”. Jedynym minusem gry jest jej cena, za któr± mo¿na zdobyæ o wiele bardziej rozbudowane i klimatyczne gry zapewniaj±ce dobr± zabawê na d³u¿sze godziny, a nie tylko na popo³udniow± sjestê.
Tytu³: Modern Art Cena: 139,— Data produkcji: 9 marca 2009 Ekstrakt: 80% |