powrót do indeksunastępna strona

nr 05 (LXXXVII)
czerwiec-lipiec 2009

Weekendowa Bezsensja: 10 najciekawszych projektów… ciągników
Rzadko zdarza się, by traktor wyglądał zachęcająco, i w większości wszystkie ciągniki są do siebie podobne. Służą do kopania ziemniaków lub wożenia obornika i nikt nie myśli o tym, by projekty traktorów były estetyczne. Okazuje się jednak, że w wyjątkowych wypadkach projektanci popuszczają wodze fantazji, czego dowodem jest to zestawienie najciekawszych designów ciągników.
Przodek ciągnika
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Maszyna z fotografii to prawdziwa poezja. Ten potężny traktor na stałe połączony jest z pługiem, więc zapewne służył do orania pola. Co ciekawe, siodełko dla kierowcy usytuowane jest nad lemieszami, co oznacza, że skręcał on tym wehikułem za pomocą małych, tylnych kół. Warto również zwrócić uwagę na mały, rdzewiejący lejek wystający z chłodnicy oraz gładkie koła o budowie szprychowej.
Traktor wodny
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Ta niesamowita maszyna naprawdę istniała – została zbudowana w 1935 roku i umożliwiała odważnym pasażerom podróże po oceanie. Traktor woził podróżnych pomiędzy Bigbury, Devonshire a wyspą Burgh. Ciągnik jeździł po dnie morskim, niosąc pasażerów ponad falami. Napędzał go silnik o mocy 24 koni. Co ciekawe, ta fantastyczna tradycja jest kontynuowana i obecnie również można przejechać się takim traktorem, tylko w nieco nowocześniejszej wersji.
1918 Samson Sieve-Grip
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Ten niesamowity okaz to jeden z ośmiu zachowanych ciągników trójkołowych tego typu. Powstał w fabryce traktorów Samsona, w Kalifornii, tuż po zakupieniu jej przez koncern GMC Truck. Prawdopodobnie wyprodukowano jedynie 140 modeli tej maszyny. Koła ciągnika zostały zaprojektowane w taki sposób, by pomagały rozbijać ziemię, a jego wysokość umożliwiała wjeżdżanie pod drzewa owocowe. Traktor waży ponad dwie tony i rozpędza się do sześciu kilometrów na godzinę.
Trójkołowiec
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Na zdjęciu widoczne jest jedynie pierwsze koło, natomiast pozostałe dwa znajdują się pod drewnianą paką. Po lewej stronie koła widoczny jest silnik MK6 z jednym cylindrem, przystosowany do spalania benzyny. Ciągnik pochodzi z lat 50., kiedy to w Stanach Zjednoczonych produkowano takie cuda. Trójkołowce z reguły były używane do szybkiego przewożenia towarów po drogach asfaltowych.
1952 McCormick Farmall Super C
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Pod tą malowniczą nazwą kryje się stary traktor wyprodukowany w roku 1952, przeznaczony do prac w polu. Elementem, który rzuca się w oczy, jest gąsienica zamocowana pomiędzy małym kołem z dodatkowej osi a kołem tylnym. Co ciekawe, najnowsze modele traktorów również korzystają z tego rozwiązania – dla lepszej przyczepności na niekorzystnym gruncie projektanci wprowadzają gąsienice, które można mocować wedle potrzeby.
Ferguson Tractor model TE20
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Ten model ciągnika używany był w latach 1955 – 1958 podczas arktycznej ekspedycji Anglików, której przewodziła doktor Vivian Fuchs. Powstał on z komponentów wyprodukowanych w Nowej Zelandii i w rzeczywistości jest mutacją znanego modelu TE20. Wyposażony został w dodatkowe osie, które pozwalają mu poruszać się po trudnym gruncie, a zielonkawa plandeka chroniła kierowcę przed arktycznymi wiatrami.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Traktor na szczudłach
Powstał on w 1954 roku jako prywatna inicjatywa farmera, o którym można przeczytać w numerze „Modern Mechanix” sprzed 50 lat. Skonstruował on swój ciągnik w celu sprawnego poruszania się po polach kukurydzy w Kalifornii. Wyposażył go w silnik o mocy 21 koni mechanicznych oraz szczudła z gąsienicami wysokie na dwa metry. W taki sposób powstał ciągnik do zbierania kukurydzy, który wyglądem przypomina futurystycznego mecha.
Traktor winogronowy
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Ta dość pokraczna konstrukcja to ciągnik, zbudowany specjalnie do zbierania winogron. Być może jego design nie jest zbyt porywający, ale ciekawie dopełnia to zestawienie. Ten traktor to typowa maszyna do pracy w polu – jest odrapany i przerdzewiały jak przystało na wiejski ciągnik. Konstrukcją przypomina nieco ogromne, kroczące wehikuły TB-TT z „Gwiezdny wojen”, dlatego też zaskarbił sobie moją sympatię.
Coffee Train P312
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Mówi się, że w fabrykach Porsche wykonano jedynie 300 egzemplarzy tych ciągników. Ich miejscem przeznaczenia były plantacje kawy w Brazylii, dlatego też karoseria traktorów jest opływowa i aerodynamiczna. Miało to zapobiegać niszczeniu delikatnych sadzonek kawy. Coffee Train P312 jest unikalny, ponieważ pod maską ma silnik spalinowy, co jest niespotykane w przypadku produktów marki Porsche. Podobno plantatorzy kawy chcieli utrzymywać sadzonki jak najdalej od spalin z silników diesla.
KLM
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Ten ciągnik wygląda jak mieszanka samochodu wyścigowego z maszynami z klocków Lego, jakimi można było się poruszać w grze „Lego Racers”. KLM został zauważony w porcie lotniczym Amsterdam-Schiphol i wzbudzał powszechne zainteresowanie. Trudno wyobrazić sobie do czego może służyć taka futurystyczna maszyna, ale z pewnością na polskiej wsi znalazłaby zastosowanie.
powrót do indeksunastępna strona

16
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.