powrót do indeksunastępna strona

nr 01 (XCIII)
styczeń-luty 2010

Zawód: uczony
Michał Heller ‹Jak być uczonym›
Michał Heller, ksiądz, fizyk, teolog i kosmolog, zabiera nas w krótką, lecz fascynującą podróż po „naukowej kuchni”. Jeśli jesteś związany z nauką, to czytając „Jak być uczonym” przypomnisz sobie, jaki powinien być ideał naukowca, a jeśli nie parasz się tym szlachetnym zajęciem, wybierzesz się w podróż jako pasażer na gapę i może zmienisz swoje życiowe plany.
Zawarto¶ć ekstraktu: 90%
‹Jak być uczonym›
‹Jak być uczonym›
Ksiądz Michał Heller, laureat Nagrody Templetona w 2008 roku, w niewielkiej objętościowo książeczce zdradza czytelnikom tajemnice pracy badawczej. Rzadko się zdarza, aby uczony wiedzę tego typu przekazywał szerszemu gronu. W przypadku profesora Hellera możemy wniknąć w samo jądro „uprawiania” nauki. Na jego książkę składają się zarówno własne obserwacje i doświadczenia badawcze, jak i analiza zachowań jego kolegów - naukowców i olbrzymiej rzeszy studentów. Zdobywanie wiedzy - wg autora - jest przyjemnością i doskonałym sposobem na życie. Aby być dobrym uczonym, trzeba jednak poświęcić życie nauce, a żeby osiągnąć ten cel, warto przeczytać ten nietypowy… poradnik.
Wg profesora idealny uczony to człowiek obdarzony pasją naukową - ponieważ prawdziwym naukowcem jest tylko ten, kto naukę traktuje jako swoje życiowe powołanie. Prawdziwy uczony wychodząc z laboratorium lub z gabinetu nie zawiesza problemów naukowych na wieszaku, lecz zabiera je do domu, podświadomie próbując znaleźć rozwiązanie. W tym przypadku nauka staje się codziennym elementem życia, niezbędnym jak oddychanie.
Naukowiec powinien charakteryzować się skrupulatnością, systematycznością i skromnością - musi zdawać sobie sprawę z własnych ograniczeń fizycznych i umysłowych. Ta świadomość nakazuje korzystać z wiedzy innych. Każdy bowiem naukowiec miał w swojej przeszłości mistrzów, a w przyszłości będzie posiadał uczniów. Obrazowo rzecz przedstawiając: bez Izaaka Newtona nie byłoby Alberta Einsteina, bez Einsteina nie byłoby Stephena Hawkinga i Michio Kaku.
Rady, jakich udziela Michał Heller młodym adeptom nauki, są głęboko przemyślane. Nie mają na celu zniechęcić potencjalnych uczonych, ale pokazać im, jak trudna i wyboista czeka ich droga. Aby skrócić dystans między tak wybitnym naukowcem a czytelnikiem, autor wielokrotnie w swoim poradniku umieszcza zwroty takie jak "umiejmy”, "starajmy się” itp. Sprawia to wrażenie, że sam autor uważa się za dalekiego od ideału uczonego, kładąc nacisk na konieczność stałego samodoskonalenia. W swoim wywodzie profesor powołuje się na wielkich myślicieli - zarówno starożytnych (Platon, Sokrates), jak i nowożytnych (Newton), analizując ich warsztat naukowy i dokonania.
Książka jest napisana prostym i przejrzystym językiem, a uzupełnienie wywodu stanowi kilka świetnie dobranych rycin Albrechta Dürera i Andrzeja Stecha. Mimo licznych łacińskich i angielskich wtrąceń lektura nie jest trudna; poważniejszym zadaniem jest wcielenie rad Hellera w życie.
Reasumując: przestrzegając zaleceń proponowanych przez profesora Hellera można stać się dobrym uczonym, przeżyć życiową przygodę, jaką jest uprawianie nauki. Mimo iż jest to ciężka i wyboista droga, rekompensatą za trudy są poznawcze przyjemności, świadomość, że wiemy więcej o otaczającym nas świecie, że dokładamy cegiełkę do światowego gmachu nauki, wzbogacamy swoją działalnością ludzkość, a w dłuższej perspektywie - przechodzimy do historii w tak doborowym towarzystwie jak Sokrates, Platon, Newton, Einstein i inni. I takiej radości z pracy twórczej i takiej perspektywy należy życzyć polskim uczonym.

Recenzja nadesłana na konkurs „Esensji”.



Tytuł: Jak być uczonym
Wydawca: Znak
ISBN: 978-83-240-1187-2
Format: 72s. 135×195mm; oprawa twarda
Data wydania: 4 maja 2009
Ekstrakt: 90%
powrót do indeksunastępna strona

60
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.