powrót do indeksunastępna strona

nr 02 (XCIV)
marzec 2010

50 najlepszych filmów o miłości
ciąg dalszy z poprzedniej strony
‹Duma i uprzedzenie›
‹Duma i uprzedzenie›
10. Duma i uprzedzenie (Pride & Prejudice, 2005)
Najpopularniejsza powieść fantastycznej społecznej obserwatorki, Jane Austen, doczekała się nie wyidealizowanej, ale za to niezwykle zgrabnej, zwiewnej i romantycznej ekranizacji wyreżyserowanej przez jednego z ciekawszych brytyjskich twórców młodego pokolenia, Joe’ego Wrighta. Oczywiście doskonale znamy tę historię: Elizabeth Bennet jest uparta, błyskotliwa i szybko wyrabia sobie o innych opinie, podczas gdy bogaty arystokrata Fitzwilliam Darcy to człowiek introwertyczny, cichy i bardzo dumny. Początkowa niechęć powoli, krok po kroku, przemienia się w miłość opartą na wzajemnym szacunku i fascynacji. Jak widać, prawdą jest, że lubimy najbardziej te opowieści, które dobrze znamy. Na szczęście Joe Wright nie powtarza się, próbując jedynie zyskać uznanie bez większych starań, ale przygląda się powieści Jane Austen zupełnie na nowo, co daje doskonałe rezultaty. „Duma i uprzedzenie” jest uroczo austenowska w duchu, ma znakomite dialogi i nowatorskie zabiegi wizualne: w pamięć zapada przede wszystkim uzyskanie efektu panoramy społecznej na przyjęciu, kiedy kamera jedzie przez kolejne pomieszczenia, zatrzymując się na kolejnych postaciach. Jednak siła adaptacji Wrighta polega chyba jednak na ulotności rodzącego się między głównymi bohaterami uczucia. W końcu miłość niespieszna, subtelna i zawieszona gdzieś między zakochanymi w przelotnym dotyku najbardziej trafia do przekonania prawdziwym romantykom.
Ewa Drab
Czytaj też naszą recenzję.
‹Piękna i Bestia ›
‹Piękna i Bestia ›
9. Piękna i bestia (Beauty and the Beast, 1991)
Nawet dziś, dostrzegając wielkość i dojrzałość filmów z Pixara, trzeba oddać Disneyowi należne mu honory. Oglądając „Piękną i bestię” po latach, przysłoniętych przez „Shreki” i „Odloty”, okazuje się, że w ołówkowych animacjach przetrwało najważniejsze: emocje. Wypracowana przez Disneya maniera lekko egzaltowanych zachowań, gwałtownych porywów, śpiewania bez szczególnych powodów i czarownej naiwności nadal służy tym filmom, mimo staromodności powyższych pomysłów. Pierwsza animacja nagrodzona najważniejszym Złotym Globem, pierwsza nominowana do Oscara dla najlepszego filmu. I pierwsza, która trwoży jak horror a kryje się pod płaszczykiem bajki. Już przy otwierającej scenie zaczyna się delikatne podgryzać paznokcie z nerwów, a im dalej w las (i to dosłownie) tym bardziej prawdopodobne, że odnajdziemy zęby gdzieś w okolicach łokci. Ale nie pomyliliśmy rankingów – film Gary’ego Trousdale’a i Kirka Wise’a to olśniewająca historia o rozkwitaniu pięknej miłości w najobrzydliwszych sceneriach. Niech was nie zmyli jej dwuwymiarowość – uczucia są tu absolutnie trójwymiarowe i namacalne.
Urszula Lipińska
‹Jak być kochaną›
‹Jak być kochaną›
8. Jak być kochaną (1963)
Patrząc na nasz miłosny ranking, można rozpaczliwe zapytać: „Co z tą polską?”. Czy miłość pod flagą biało-czerwoną sprowadza się tylko do nadawania nowych tytułów starym fabułom i wciąż tylko kochaj i tańcz, nigdy nie mów nigdy, nie kłam kochanie i tylko mnie kochaj…? Nie mamy pięknych tradycji melodramatu jak Rosjanie, ale mamy „Jak być kochaną”– lekturę obowiązkową i wybitną. Nie bez powodu przywołałam dziedzictwo rosyjskiego kina, bo film Wojciecha Jerzego Hasa odwołuje się do znajomych temu państwu rejonów: miłość i polityka okazują się nierozerwalnym związkiem, mocniejszym niż ten między kobietą i mężczyzną. Niektóre tony z „Jak być kochaną” spotykają się w jednym punkcie z „Czterdziestym pierwszym”, niektóre – z „Lecą żurawie”. Wracając jednak do Polski, to Andrzej Munk zawsze najgłośniej kpił z bohaterstwa. Has staje obok i robi chór wzbogacający osobisty i tragiczny wymiar munkowskiej pieśni. W „Jak być kochaną” Wiktor Rawicz – uosobienie marności w niemal każdym przejawie swojej osoby, zwichnięty przez czasy, dobity przez słabość własnego charakteru – krzywdzi Felicję bardziej niż najgorszego wroga. Przy tym, co jej robi, lodowata obojętność Humphreya Bogarta wydaje się szczytami męskiej czułości. Ale nie jest „Jak być kochaną” filmem o tym, że wojna wycięła serca mężczyznom, tylko o tym, że nawet w trudnych warunkach, przetrwały one w kobietach i to wciąż bijące. Szlachetność aktorstwa Barbary Krafftówny ma w sobie przejmującą szczerość po której nie widać tego niemal półwiecza, które dzieli dzień dzisiejszy od premiery filmu. Nie ma w polskim kinie bardziej spełnionego filmu o miłosnym niespełnieniu niż ten.
Urszula Lipińska
‹Zakochany bez pamięci›
‹Zakochany bez pamięci›
7. Zakochany bez pamięci (Eternal Sunshine of the Spotless Mind, 2004)
Znakomity film Gondry′ego (reżyseria) i Kaufmana (scenariusz) jest jednym z najpiękniejszych i najoryginalniejszych hymnów na cześć miłości. Scenariusz, oparty o fantastycznonaukowy pomysł możliwości czyszczenia pamięci z wybranych wspomnień, jest tylko podstawą do rozprawy o naturze pamięci i naturze miłości. Pamięć, pomińmy, bo nie jest tematem niniejszego rankingu, mówmy o miłości. W tym filmie jest ona głównym powodem decyzji bohaterów o poddaniu się zabiegowi – bowiem to bolesne wspomnienia miłosne próbują oni usuwać. Ach, jakże wspaniale byłoby nie cierpieć po rozstaniu, lecz po prostu usunąć z pamięci wspomnienia dawnego uczucia! Ale tak się nie da – bo z tym usunięciem tracimy część samego siebie, bo przeżycia miłosne nas determinują, usunięcie ich spowoduje zniknięcie wielu innych wspomnień. Co więcej – to i tak musi dać oczekiwanego efektu. Joel i Clementine zakochują się w sobie ponownie i być może ponownie będą musieli przejść także przez te przykre momenty. Dlaczego się zakochują? Może są sobie przeznaczeni, może to fascynacja, która zawsze będzie się powtarzać, a może to jeszcze inna przyczyna? Mimo tego, że wiedzą, że ich poprzednia próba stworzenia związku się nie udała (skoro oboje chcieli wymazać to drugie z pamięci), chcą spróbować jeszcze raz. Czemu? Bo to, co znów przeżyją ze sobą może być warte kolejnego, nawet bolesnego rozstania? Może jest tak jak w pewnej piosence Gartha Brooksa o tytule „The Dance”. Gdy tańczył z ukochaną pod gołym niebem, nie wiedział, że później będzie rozstanie, ból i cierpienie. Ale w momencie tego tańca wszystko – cały wszechświat – było po prostu doskonałe. Gdyby wcześniej znał przyszłość, mógłby zrezygnować z tego związku. Wtedy uniknąłby bólu – ale utraciłby także ten jeden, jedyny, doskonały taniec. Joel i Clementine wiedzą, że ich związek może się rozpaść, bo tak już kiedyś było. Ale ta chwila, gdy leżą razem na lodzie i patrzą na rozgwieżdżone niebo, może być tego warta. Czyż to nie najpiękniejszy pean na cześć miłości?
Konrad Wągrowski
Czytaj też naszą recenzję.
‹Przeminęło z wiatrem›
‹Przeminęło z wiatrem›
6. Przeminęło z wiatrem (Gone with the Wind, 1939)
Pocałunek głównych bohaterów z legendarnego dzieła Victora Fleminga to ikona filmowego romansu, mimo że ta epicka, 4-godzinna opowieść porusza, oprócz kwestii miłości, także wiele innych tematów. Jednak, gdy słyszymy tytuł „Przeminęło z wiatrem” na myśl przychodzi przede wszystkim obraz ostentacyjnego uczucia w różnych formach: miłość do ziemi, do ojczystego miasta, do rodziny, do kraju, do wolności i niezależności. Dopiero na końcu wyliczanki pojawia się miłość między bohaterami, która również przyjmuje zaskakujące formy. W końcu taka bohaterka jak Scarlett O′Hara nie potrafi obdarzać uczuciem w sposób jasny i prosty. Stąd, gdy miota się między Ashleyem Wilkesem a Rhettem Butlerem przechodzi od kaprysu i egoistycznych zachcianek przez wdzięczność i wątpliwości po podziw i determinację w odzyskaniu ukochanego. Nic dziwnego, że tak bogate, bardzo ambiwalentne i pokrętne uczucie odcisnęło się piętnem na historii kina i nie może zostać pominięte, gdy mowa o miłości w filmach. Poza tym, „Przeminęło z wiatrem” zastosowuje się do wszelkich reguł dobrego romansu, w którym liczą się wyraziści bohaterowie, obdarzając ekranową namiętność nieokiełznaną osobowością Vivien Leigh i twardym charakterem Clarka Gable′a. Duetu zapamiętanego na zawsze.
Ewa Drab
‹Lecą żurawie›
‹Lecą żurawie›
5. Lecą żurawie (Летят журавли, 1956)
Ekranizacja sztuki Wiktora Rozowa była pierwszym światowym sukcesem kina radzieckiego po 1956 roku, w którym odwołano obowiązujące dotychczas w sowieckiej kinematografii zasady realizmu socjalistycznego. Złota Palma na festiwalu w Cannes i nagroda indywidualna dla Tatiany Samojłowej to najważniejsze laury, jakie zebrał obraz Michaiła Kałatozowa. Akcja rozpoczyna się w czerwcu 1941 roku w dniu hitlerowskiej agresji na Związek Radziecki, która brutalnie przerywa idyllę zakochanych w sobie po uszy pięknej Weroniki (Samojłowa) i przystojnego Borisa Borozdina (Aleksiej Batałow). Chłopak, jak na patriotę przystało, postanawia jako ochotnik ruszyć na front. Opuszczając dom, prosi swego kuzyna Marka, młodego i zdolnego pianisty, aby zaopiekował się wybranką jego serca. Nie wie, że pianista od dawna już platonicznie kocha się w dziewczynie. Przewrotny los sprawia, że Weronika – na co dzień pielęgniarka w szpitalu – zostaje żoną Marka. Ich związek trudno jednak uznać za szczęśliwy; muzyk jest bowiem typowym egoistą, żądnym sławy, który – szybko nacieszywszy się małżonką – nie stroni od towarzystwa innych kobiet. Tymczasem ona wciąż myśli o Borozdinie, od którego nie ma żadnych wiadomości. Gdy kończy się wojna, z nadzieją wyczekuje na dworcu kolejowym, wypatrując go wśród wracających do domu żołnierzy. Nie wie, że Boris zginął już na samym początku walk, przeszyty kulą wystrzeloną przez niemieckiego snajpera. „Lecą żurawie” to niezwykle rozczulający melodramat z Wielką Wojną Ojczyźnianą w tle. Kilka momentów może przyprawić widza o potok łez. Na przykład pożegnanie na dworcu, kiedy Weronika spóźnia się i nie jest już w stanie w tłumie odjeżdżających na front mężczyzn odnaleźć ukochanego Borisa. Nie mniej wzrusza scena pierwszego zbliżenia między dziewczyną a Markiem, rozegrana na tle bombardowanej przez Niemców Moskwy, gdy chcąc zagłuszyć własny strach, chłopak oddaje się szaleńczej grze na fortepianie. Najbardziej jednak rozpoznawalną z całego filmu jest scena śmierci tonącego w błocie Borozdina, któremu stają przed oczyma najpiękniejsze chwile spędzone z ukochaną. Obraz Kałatozowa ujmuje po dziś dzień siłą ekspresji i pełną gamą odmalowanych na ekranie uczuć, w czym wielka zasługa odtwórców głównych ról – Samojłowej i Batałowa (znanego również z innego, obecnego na naszej liście melodramatu – „Moskwa nie wierzy łzom” Władimira Mieńszowa).
Sebastian Chosiński
Czytaj też naszą recenzję.
‹WALL·E›
‹WALL·E›
4. WALL-E (2008)
Mieliśmy już na niższych pozycjach naszej listy kilka filmów animowanych – oczywiście od wielkiego Disneya, z czasów świetności studia. Jednak XXI wiek należy już do Pixara i okazuje się, że to nie tylko chwilowe przejęcie pałeczki, ale być może dominacja nawet w kategoriach historycznych – genialny, przełomowy „WALL-E”, szczytowe osiągnięcie studia przebił naszym zdaniem „Zakochanego kundla” czy „Piękną i bestię”. Ale nie mogło być inaczej i bo Pixar robi to samo co Disney tylko lepiej, subtelniej. I tym ciekawiej, że stawia sobie wysoko poprzeczkę: zamiast pięknej księżniczki – niehumanoidalny robot, zamiast słodkich piosenek – pół filmu bez choćby jednego dialogu. Magicy z Pixara powrócili bowiem do korzeni i zagrali tym, czym z definicji jest kino – obrazem. Małe robociki nie muszą nic mówić byśmy wiedzieli co myślą i co czują, wystarczy że popatrzymy na ich zachowanie, na „mimikę”, nawet świetna muzyka jest jedynie nieobowiązkowym dopełniaczem, bez którego fabuła byłaby aż nadto jasna. A ta, jak mało który film z tej listy opowiada o miłości przede wszystkim – przecież cała, koncertowo zrealizowana pierwsza połowa filmu to historia samotności, a później rodzącego się uczucia. Miłości trochę niepewnej może nawet nieudolnej, ale jakże wzruszającej dzięki temu, że szczerej. Owszem, później Pixar porusza też inne tematy, równie ważkie i ciekawe – i chwała mu za to! – ale „WALL-E” to przede wszystkim opowieść o miłości niepozornego robocika do pięknej robociej dziewczyny, dzięki której pokonuje wszystkie przeciwności losu, ratując siebie, ją, a przy okazji całą ludzkość i Ziemię. Nie tylko znakomita animacja, to po prostu Wielkie Kino.
Jakub Gałka
Czytaj też naszą recenzję.
‹Co się wydarzyło w Madison County›
‹Co się wydarzyło w Madison County›
3. Co się wydarzyło w Madison County? (The Bidges of Madison County, 1995)
Gdy Clint Eastwood pokazał „Co się wydarzyło w Madison County”, ekranizację powieści wielu krytyków i widzów pukało się w głowę – naczelny twardziel kina robi wyciszony i refleksyjny film o miłości? Pierwsze recenzje nie były zbyt entuzjastyczne, choć trudno też uznać je za krytyczne. Po prostu Eastwood wszystkich zaskoczył – i docenienie tej pięknej opowieści musiało przyjść z czasem.
„Co się wydarzyło w Madison County” to kolejna na naszej liście opowieść o miłości niespełnionej, spóźnionej, o uczuciu ludzi dojrzałych, którzy zdają już sobie sprawę z uwarunkowań. On, Robert, nigdy nie zagrzał miejsca – jest fotoreporterem National Geographic, zjeździł cały świat, a teraz trafił do małego, zapomnianego hrabstwa, które jest znane z jednego tylko powodu – kilku nietypowych mostów, o których ma zrobić reportaż. Ona, Francesca, jest jego całkowitym przeciwieństwem – wyszła za mąż tuż po wojnie, za żołnierza, który zabrał ją z Włoch. Od 20 lat mieszka na farmie, opiekując się domem, kiedyś dziećmi, które już stały się dorosłe. Jej mąż to porządny uczciwy człowiek, ale jednak nigdy go tak naprawdę nie kochała. Przekonuje się, że miała dobre życie, ale wie, że czuje niespełnienie. Każde z nich może zaoferować drugiemu to, czego to drugie nigdy nie miało – dwoje dojrzałych ludzi łączy krótki, czterodniowy romans, ale oboje zdają sobie sprawę, że także nieuniknione rozstanie. Wiedzą, że pewnym momencie za późno jest już na całkowitą odmianę swego losu, ale wspomnienie tych czterech dni pielęgnują przez resztę życia. Pięknie zagrana historia przez Eastwooda i Meryl Streep historia nadaje nową treść dawnemu twierdzeniu, że rok miłości jest więcej wart niż całe życie bez niej. Czasem nie musi być to rok, czasem wystarczą cztery dni.
Konrad Wągrowski
‹To właśnie miłość›
‹To właśnie miłość›
2. To właśnie miłość (Love Actually, 2003)
Bardzo wysoka pozycja lekkiej komedii Richarda Curtisa na naszej liście z pewnością wielu zaskoczy. Cóż, można powiedzieć, że po prostu tak wyszło z głosowania – najwyraźniej jesteśmy wszyscy mniejszymi lub większymi sympatykami „To właśnie miłość”. Film ten jest swego rodzaju syntezą lekkiego, ale całkiem inteligentnego stylu wyznaczonego przez scenariusze Curtisa dla topowych angielskich komedii romantycznych, które, przyznajmy to, humorem i poziomem biją amerykańskie na głowę. Ale trzeba też przyznać, że film Curtisa pokazuje całą paletę barw tematu miłości – od wątków czysto humorystycznych (wyprawa „na laski” do USA, rozmowy podczas kręcenia dubli w filmie erotycznym, czy słynny wątek premiera UK), poprzez bardziej prawdziwe (jak sobie poradzić z miłością do żony najlepszego przyjaciela), aż po tematy już całkiem poważne (budowanie relacji z pasierbem po śmierci jego matki, odpowiedzialność wobec chorego brata, czy – najlepiej chyba poprowadzony – wątek dojrzałej fascynacji inna kobietą niż własna żona, bez refleksji dokąd ta fascynacja może prowadzić). Ważne też, że owe wątki tworzą razem bardzo spójne, wartkie i naprawdę, naprawdę dowcipne widowisko, które ogląda się z niekłamaną przyjemnością. No i jeszcze ten taniec Hugh Granta…
Konrad Wągrowski
Czytaj też naszą recenzję.
‹Casablanca›
‹Casablanca›
1. Casablanca (1942)
Nie mogło być innej decyzji – „Casablankę” kochamy wszyscy dozgonną miłością. Za genialne role Bogarta, Bergman, Henreida, Rainsa. Za teksty Ricka. Za humor i cynizm kapitana Renault. Za klimat baru i całego miasta. Za muzykę i „As Time Goes By”. Za wyraziste postacie i szczere uczucia. Za „zawsze zostanie nam Paryż”. Za zakończenie. Za „początek pięknej przyjaźni”. „Casablanca” to przecudowna opowieść miłosna, ale poza tym oczywiście wybitne – praktycznie pod każdym względem – dzieło filmowe. Ale spójrzmy na tę miłość. Gorący romans w Paryżu, rozstanie, ponowne spotkanie, uświadomienie sobie złożoności nowej sytuacji, najtrudniejsze decyzje. Miłość czy obowiązek? Trójkąt, w którym nikogo nie możemy potępić, a więc żadne rozwiązanie nie może być satysfakcjonujące. Ale czy na miejscu Ricka postąpilibyśmy tak samo? Na litość, czy jakikolwiek mężczyzna wyrzekłby się kobiety w imię jakiegoś obowiązku, słuszności, prawości? Nie, to niemożliwe. Ale dlatego właśnie Rick staje się kimś absolutnie wyjątkowym, fascynującym. Czy możemy się dziwić Woody′emu Allenowi, gdy w „Zagraj to jeszcze raz, Sam” twierdzi, że całe życie czekał na taką chwilę, by móc się zachować tak jak wspaniały Bogie?
Konrad Wągrowski
Czytaj też naszą recenzję.
• • •
Czytaj Wielkie Rankingi Esensji:



Tytuł: Miłość Larsa
Tytuł oryginalny: Lars and the Real Girl
Reżyseria: Craig Gillespie
Zdjęcia: Adam Kimmel
Scenariusz: Nancy Oliver
Muzyka: David Torn
Rok produkcji: 2007
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (DVD): Monolith
Czas projekcji: 106 min.
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Moulin Rouge
Tytuł oryginalny: Moulin Rouge!
Reżyseria: Baz Luhrmann
Zdjęcia: Donald McAlpine
Rok produkcji: 2001
Kraj produkcji: Australia, USA
Dystrybutor (kino): Syrena
Data premiery: 5 października 2001
Czas projekcji: 122 min.
WWW: Strona
Gatunek: musical
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Osławiona
Tytuł oryginalny: Notorious
Reżyseria: Alfred Hitchcock
Zdjęcia: Ted Tetzlaff
Muzyka: Roy Webb
Rok produkcji: 1946
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 101 min.
Gatunek: dramat, thriller
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Prawdziwy romans
Tytuł oryginalny: True Romance
Reżyseria: Tony Scott
Rok produkcji: 1993
Kraj produkcji: USA
Data premiery: 4 marca 1994
Czas projekcji: 120 min.
Gatunek: sensacja
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Sekretarka
Tytuł oryginalny: Secretary
Reżyseria: Steven Shainberg
Zdjęcia: Steven Fierberg
Rok produkcji: 2002
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Vision
Data premiery: 18 lipca 2003
Czas projekcji: 104 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Źródło
Tytuł oryginalny: The Fountain
Reżyseria: Darren Aronofsky
Scenariusz: Darren Aronofsky
Rok produkcji: 2006
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): CinePix
Data premiery: 5 stycznia 2007
WWW: Strona
Gatunek: SF
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Wiek niewinności
Tytuł oryginalny: The Age of Innocence
Reżyseria: Martin Scorsese
Rok produkcji: 1993
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Syrena
Data premiery: 25 lutego 1994
Czas projekcji: 139 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Bonnie i Clyde
Tytuł oryginalny: Bonnie and Clyde
Reżyseria: Arthur Penn
Zdjęcia: Burnett Guffey
Rok produkcji: 1967
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Vivarto
Data premiery: 19 marca 2010
Czas projekcji: 112 min.
Gatunek: dramat, sensacja
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Wichrowe wzgórza
Tytuł oryginalny: Wuthering Heights
Reżyseria: Peter Kosminsky
Zdjęcia: Mike Southon
Scenariusz: Anne Devlin
Rok produkcji: 1992
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Dystrybutor (DVD): ITI
Czas projekcji: 105 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: King Kong
Reżyseria: Peter Jackson
Zdjęcia: Andrew Lesnie
Rok produkcji: 2005
Kraj produkcji: Nowa Zelandia, USA
Dystrybutor (kino): UIP
Data premiery: 14 grudnia 2005
WWW: Strona
Gatunek: przygodowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Tacy byliśmy
Tytuł oryginalny: The Way We Were
Reżyseria: Sydney Pollack
Rok produkcji: 1973
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 118 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Zakochany Paryż
Tytuł oryginalny: Paris, je t'aime
Rok produkcji: 2006
Kraj produkcji: Francja, Liechtenstein, Niemcy, Szwajcaria
Dystrybutor (kino): SPI
Data premiery: 22 września 2006
Czas projekcji: 120 min.
WWW: Strona
Gatunek: obyczajowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Bardzo długie zaręczyny
Tytuł oryginalny: Un long dimanche de fiançailles
Reżyseria: Jean-Pierre Jeunet
Zdjęcia: Bruno Delbonnel
Rok produkcji: 2004
Kraj produkcji: Francja
Dystrybutor (kino): Warner
Data premiery: 11 lutego 2005
Czas projekcji: 134 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat, wojenny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Moskwa nie wierzy łzom
Tytuł oryginalny: Москва слёзам не верит
Scenariusz: Walentin Czernych
Rok produkcji: 1980
Kraj produkcji: ZSRR
Cykl: Klasyka Kina Radzieckiego
Czas projekcji: 150 min.
Parametry: Dolby Digital 2.0; format: 4:3
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Lalka
Reżyseria: Wojciech Jerzy Has
Scenariusz: Wojciech Jerzy Has
Rok produkcji: 1968
Kraj produkcji: Polska
Data premiery: 7 listopada 1968
Czas projekcji: 155 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Doktor Żywago
Tytuł oryginalny: Doctor Zhivago
Reżyseria: David Lean
Scenariusz: Robert Bolt
Rok produkcji: 1965
Kraj produkcji: USA, Włochy
Czas projekcji: 197 min.
Gatunek: dramat, wojenny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Spragnieni miłości
Tytuł oryginalny: Fa yeung nin wa
Reżyseria: Kar Wai Wong
Scenariusz: Kar Wai Wong
Rok produkcji: 2000
Kraj produkcji: Francja, Hong Kong, Tajlandia
Dystrybutor (kino): Gutek Film
Data premiery: 16 lutego 2001
Czas projekcji: 97 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Śniadanie u Tiffany'ego
Tytuł oryginalny: Breakfast at Tiffany's
Reżyseria: Blake Edwards
Scenariusz: George Axelrod
Rok produkcji: 1961
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 115 min.
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: West Side Story
Zdjęcia: Daniel L. Fapp
Scenariusz: Ernest Lehman
Rok produkcji: 1961
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 152 min.
Gatunek: dramat, musical
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Romeo i Julia
Tytuł oryginalny: Romeo + Juliet
Reżyseria: Baz Luhrmann
Zdjęcia: Donald McAlpine
Rok produkcji: 1996
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Syrena
Data premiery: 2 maja 1997
Czas projekcji: 120 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat, sensacja
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Lalki
Tytuł oryginalny: Dooruzu
Reżyseria: Takeshi Kitano
Scenariusz: Takeshi Kitano
Muzyka: Joe Hisaishi
Rok produkcji: 2003
Kraj produkcji: Japonia
Dystrybutor (kino): Gutek Film
Data premiery: 2 stycznia 2004
Czas projekcji: 114 min.
Gatunek: dramat, obyczajowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Lewy sercowy
Tytuł oryginalny: Punch-Drunk Love
Zdjęcia: Robert Elswit
Muzyka: Jon Brion
Rok produkcji: 2002
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 95 min.
Parametry: Dolby Digital EX 5.1; format 2.35:1
WWW: Strona
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Nieznośna lekkość bytu
Tytuł oryginalny: The Unbearable Lightness of Being
Reżyseria: Philip Kaufman
Zdjęcia: Sven Nykvist
Muzyka: Mark Adler
Rok produkcji: 1988
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 171 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Bliżej
Tytuł oryginalny: Closer
Reżyseria: Mike Nichols
Scenariusz: Patrick Marber
Rok produkcji: 2004
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): UIP
Data premiery: 28 stycznia 2005
Czas projekcji: 98 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Wierny ogrodnik
Tytuł oryginalny: The Constant Gardener
Reżyseria: Fernando Meirelles
Zdjęcia: César Charlone
Scenariusz: Jeffrey Caine
Rok produkcji: 2005
Kraj produkcji: Wielka Brytania
Dystrybutor (kino): Monolith
Data premiery: 21 października 2005
Czas projekcji: 129 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat, thriller
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Love Story
Reżyseria: Arthur Hiller
Scenariusz: Erich Segal
Muzyka: Francis Lai
Rok produkcji: 1970
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 99 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Przed wschodem słońca
Tytuł oryginalny: Before Sunrise
Reżyseria: Richard Linklater
Zdjęcia: Lee Daniel
Muzyka: Fred Frith
Rok produkcji: 1995
Kraj produkcji: Austria, Szwajcaria, USA
Dystrybutor (kino): Solopan
Data premiery: 14 lipca 1995
Czas projekcji: 105 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Czterdziesty pierwszy
Tytuł oryginalny: Сорок первый
Reżyseria: Grigorij Czuchraj
Scenariusz: Grigorij Kołtunow
Rok produkcji: 1956
Kraj produkcji: ZSRR
Cykl: Klasyka Kina Radzieckiego
Czas projekcji: 88 min.
Gatunek: dramat, wojenny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Amelia
Tytuł oryginalny: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain
Reżyseria: Jean-Pierre Jeunet
Zdjęcia: Bruno Delbonnel
Muzyka: Yann Tiersen
Rok produkcji: 2001
Kraj produkcji: Francja, Niemcy
Dystrybutor (kino): Gutek Film
Data premiery: 19 października 2001
Czas projekcji: 120 min.
WWW: Strona
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Notting Hill
Reżyseria: Roger Michell
Zdjęcia: Michael Coulter
Scenariusz: Richard Curtis
Muzyka: Trevor Jones
Rok produkcji: 1999
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Dystrybutor (kino): UIP, ITI
Data premiery: 27 sierpnia 1999
Czas projekcji: 124 min.
WWW: Strona
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Edward Nożycoręki
Tytuł oryginalny: Edward Scissorhands
Reżyseria: Tim Burton
Zdjęcia: Stefan Czapsky
Scenariusz: Caroline Thompson
Muzyka: Danny Elfman
Rok produkcji: 1990
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 105 min.
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Kobieta i mężczyzna
Tytuł oryginalny: Un homme et une femme
Reżyseria: Claude Lelouch
Zdjęcia: Claude Lelouch
Muzyka: Francis Lai
Rok produkcji: 1966
Kraj produkcji: Francja
Czas projekcji: 102 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Slumdog. Milioner z ulicy
Tytuł oryginalny: Slumdog Millionaire
Scenariusz: Simon Beaufoy
Muzyka: A.R. Rahman
Rok produkcji: 2008
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Dystrybutor (kino): Monolith Plus
Data premiery: 27 lutego 2009
Czas projekcji: 120 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Rzymskie wakacje
Tytuł oryginalny: Roman Holiday
Reżyseria: William Wyler
Rok produkcji: 1953
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 118 min.
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Pamiętnik
Tytuł oryginalny: The Notebook
Reżyseria: Nick Cassavetes
Zdjęcia: Robert Fraisse
Scenariusz: Jeremy Leven
Muzyka: Aaron Zigman
Rok produkcji: 2004
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Warner
Data premiery: 1 października 2004
Czas projekcji: 115 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Tajemnica Brokeback Mountain
Tytuł oryginalny: Brokeback Mountain
Reżyseria: Ang Lee
Zdjęcia: Rodrigo Prieto
Rok produkcji: 2005
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Monolith
Data premiery: 24 lutego 2006
Czas projekcji: 134 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Titanic
Reżyseria: James Cameron
Scenariusz: James Cameron
Muzyka: James Horner
Rok produkcji: 1997
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Syrena
Data premiery: 13 lutego 1998
Czas projekcji: 194 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Ostatni Mohikanin
Tytuł oryginalny: The Last of the Mohicans
Reżyseria: Michael Mann
Zdjęcia: Dante Spinotti
Rok produkcji: 1992
Kraj produkcji: USA
Czas projekcji: 112 min.
Gatunek: przygodowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Dworzec dla dwojga
Tytuł oryginalny: Вокзал для двоих
Reżyseria: Eldar Riazanow
Zdjęcia: Wadim Alisow
Rok produkcji: 1982
Kraj produkcji: ZSRR
Cykl: Klasyka Kina Radzieckiego
Czas projekcji: 141 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Zakochany kundel
Tytuł oryginalny: Lady and the Tramp
Rok produkcji: 1955
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Syrena
Data premiery: 30 maja 1997
Czas projekcji: 75 min.
Gatunek: animacja, familijny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Duma i uprzedzenie
Tytuł oryginalny: Pride and Prejudice
Reżyseria: Joe Wright
Zdjęcia: Roman Osin
Scenariusz: Deborah Moggach
Rok produkcji: 2005
Kraj produkcji: Wielka Brytania
Dystrybutor (kino): UIP
Data premiery: 13 stycznia 2006
Czas projekcji: 127 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Piękna i Bestia
Tytuł oryginalny: Beauty and the Beast
Scenariusz: Chris Sanders
Muzyka: Alan Menken
Rok produkcji: 1991
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Syrena
Data premiery: 4 stycznia 2002
Czas projekcji: 84 min.
WWW: Strona
Gatunek: animacja, familijny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Jak być kochaną
Reżyseria: Wojciech Jerzy Has
Scenariusz: Kazimierz Brandys
Rok produkcji: 1962
Kraj produkcji: Polska
Data premiery: 11 stycznia 1963
Czas projekcji: 97 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Zakochany bez pamięci
Tytuł oryginalny: Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Reżyseria: Michel Gondry
Zdjęcia: Ellen Kuras
Scenariusz: Charlie Kaufman
Muzyka: Jon Brion
Rok produkcji: 2004
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): SPI
Data premiery: 13 sierpnia 2004
Czas projekcji: 108 min.
WWW: Strona
Gatunek: komedia, SF
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Przeminęło z wiatrem
Tytuł oryginalny: Gone with the Wind
Reżyseria: Victor Fleming
Zdjęcia: Ernest Haller
Scenariusz: Sidney Howard
Muzyka: Max Steiner
Rok produkcji: 1939
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Vivarto
Data premiery: 27 lutego 2009
Czas projekcji: 226 min.
Gatunek: dramat, wojenny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Lecą żurawie
Tytuł oryginalny: Letyat zhuravli
Rok produkcji: 1957
Kraj produkcji: ZSRR
Cykl: Klasyka Kina Radzieckiego
Parametry: Dźwięk:DD 5.1 rosyjski, polski (lektor), Format: 16x9
Gatunek: dramat, wojenny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: WALL·E
Reżyseria: Andrew Stanton
Scenariusz: Andrew Stanton
Rok produkcji: 2008
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Forum Film
Data premiery: 18 lipca 2008
Czas projekcji: 97 min.
WWW: Strona
Gatunek: animacja, familijny, SF
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Co się wydarzyło w Madison County
Tytuł oryginalny: The Bridges of Madison County
Reżyseria: Clint Eastwood
Zdjęcia: Jack N. Green
Rok produkcji: 1995
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Warner
Data premiery: 8 marca 1996
Czas projekcji: 135 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: To właśnie miłość
Tytuł oryginalny: Love Actually
Reżyseria: Richard Curtis
Zdjęcia: Michael Coulter
Scenariusz: Richard Curtis
Rok produkcji: 2003
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Dystrybutor (kino): UIP
Data premiery: 21 listopada 2003
Czas projekcji: 129 min.
WWW: Strona
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Casablanca
Reżyseria: Michael Curtiz
Zdjęcia: Arthur Edeson
Muzyka: Max Steiner
Rok produkcji: 1942
Dystrybutor (kino): Vivarto
Data premiery: 25 września 2009
Czas projekcji: 102 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
powrót do indeksunastępna strona

113
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.