Kiedy cały świat emocjonował się ogłoszeniem w Hollywood nominacji do Oscarów, w Moskwie kilka dni wcześniej odbyła się uroczystość wręczenia „Złotych Orłów”, czyli najważniejszych nagród rosyjskiego przemysłu filmowego. Jury, któremu przewodniczy Nikita Michałkow, znane jest ze swego konserwatyzmu, dlatego też tegorocznego wyróżnienia nikogo szczególnie nie zaskoczyły.  | ‹Bikiniarze›
|
„Złote Orły”, będące najważniejszą nagrodą w rosyjskim światku kinematograficznym, wręczane są od 2003 roku. Uroczystość, która odbyła się w piątek 29 stycznia, była jej ósmą odsłoną. I choć formalnie o przyznaniu statuetek, których wzór stworzył ceniony rzeźbiarz Wiktor Mitroszyn, decyduje Narodowa Akademia Sztuki Filmowej i Nauki, nikt w zasadzie nie ma wątpliwości, że są one przede wszystkim odzwierciedleniem sympatii i antypatii szefującego Związkowi Filmowców Nikity Michałkowa. Co w oczach niektórych deprecjonuje to wyróżnienie. Niesłusznie, ponieważ rzadko się zdarza, aby premia przypadła filmowi bądź twórcy, który na to nie zasłużył. Kto w tym roku, spośród gości zaproszonych do Pierwszego Pawilonu moskiewskiego „Mosfilmu”, mógł radować się ze zdobytego „Złotego Orła” i dołączonego do niego czeku opiewającego na 20 tysięcy dolarów?  | |
Najlepszym obrazem wyświetlanym na ekranach kin w Rosji w ubiegłym roku uznano, znanych także w naszym kraju z 3. Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”, „ Bikiniarzy” Walerija Todorowskiego, którzy w pokonanym polu pozostawili „ Cara” Pawła Łungina, „ Salę numer 6” Karena Szachnazarowa, „ Pietię w drodze do Królestwa Niebieskiego” Nikołaja Dostala oraz najnowszą ekranizację „Anny Kareniny” Lwa Tołstoja autorstwa Siergieja Sołowjowa. Najlepszym miniserialem – w Rosji do tej kategorii zaliczane są filmy liczące do dziesięciu odcinków – wybrano filmową adaptację sztuki klasyka dziewiętnastowiecznego dramatu Aleksandra Ostrowskiego „Bez winy winowatyje”, którą swoim nazwiskiem podpisał Gleb Panfiłow. Dzieło to doczekało się zresztą również swojej wersji pełnometrażowej. Smakiem musieli się natomiast obejść Jurij Moroz – autor „Braci Karamazow” i Witalij Pawłow – twórca „Galiny”, będącej biografią żony Leonida Breżniewa. Statuetka dla najlepszego serialu (powyżej dziesięciu odcinków) powędrowała do Antona i Dmitrija Barszczewskich, którzy przenieśli na ekran historyczną powieść Anatolija Rybakowa „Ciężki piasek”. Spośród dokumentów jury doceniło film Igora Majboroda „Rerberg i Tarkowski: Druga strona »Stalkera«”, zaś wśród animacji nagrody doczekała się krótkometrażówka doświadczonego Konstantina Bronzita „Prawdiwaja istorija o triech porosiatach”.  | |
Tytuł najlepszego reżysera otrzymał od wielu już lat szefujący „Mosfilmowi” Karen Szachnazarow (za „ Salę numer 6”), który w wyścigu po „Złotego Orła” pokonał Todorowskiego juniora („ Bikiniarze”) i Dostala („ Pietia w drodze do Królestwa Niebieskiego”). Statuetką wyróżniono również scenariusz „Bikiniarzy” autorstwa Jurija Korotkowa; z tego też powodu rozczarowanie mogli przeżyć Aleksiej Iwanow i Paweł Łungin (twórcy „ Cara”) oraz Jurij Arabow i Andriej Chrżanowski, spod piór których wyszła mistyczna biografia Josifa Brodskiego „ Półtora pokoju, czyli sentymentalna podróż do ojczyzny”. Najlepszą aktorką kinową okrzyknięto – nieco już zapomnianą bohaterkę „Małej Wiery” (1988) Wasilija Piczula – Natalię Niegodę za rolę w dramacie „Buben, baraban” Aleksieja Mizgiriowa. Nominowane były jeszcze Swietłana Kriuczkowa (pamiętna babcia głównego bohatera w „ Pochowajcie mnie pod podłogą” Siergieja Snieżkina) oraz Czułpan Chamatowa (za kreację w najnowszym obrazie Andrieja Eszpaja „Sobytije”). W kategorii filmu telewizyjnego statuetka przypadła Ludmile Nilskiej, która w serialu „Galina” wcieliła się w żonę Breżniewa. Najlepszym aktorem kinowym uznano Bohdana Stupkę – odtwórcę tytułowej roli w opartym na powieści Nikołaja Gogola dramacie historycznym Władimira Bortki „ Taras Bulba”. Film wyszedł słaby, ale Ukrainiec – tradycyjnie już – zagrał fantastycznie! Na tyle dobrze, że pokonał Olega Jankowskiego („Anna Karenina” Sołowjowa) i Władimira Iljina („Sala numer 6”). Wyróżniono również Aleksandra Gołubiewa, który w serialu Jurija Moroza „Bracia Karamazow” zagrał najmłodszego z braci, Aloszę.  | |
Najlepszą aktorką drugoplanową została wybrana Nina Usatowa; w ten sposób uhonorowano jej rolę w najnowszym dziele Władimira Chotinienki „Pop” (opowiadającym o losie Kościoła prawosławnego pod okupacją niemiecką). Pogratulować mogły jej natomiast Polina Kutiepowa, którą nominowano za „ Cud” Aleksandra Proszkina, oraz Anna Michałkowa, która zagrała w „ Zwariowanej pomocy” Borisa Chlebnikowa. Wśród mężczyzn za najlepszą kreację drugiego planu uznano rolę ojca głównego bohatera Melsa Biriukowa w „ Bikiniarzach”, co oznacza, że „Złoty Orzeł” po raz trzeci powędrował do fenomenalnego Siergieja Garmasza (wcześniej nagradzano go za „ Naszych” Dmitrija Mieschijewa oraz zbiorowo za „ 12” Nikity Michałkowa). Smakiem obeszli się jedynie Siergiej Makowiecki (pełnomocnik do spraw religii komitetu partii w Kujbyszewie w „Cudzie” Proszkina) i Siergiej Jurski (ojciec Brodskiego w „ Półtora pokoju, czyli sentymentalna podróż do ojczyzny”). Pozostałe kategorie: Najlepsze zdjęcia: Maksim Osadczy – „ Przenicowany świat” i „ Przenicowany świat: pojedynek” (reż. Fiodor Bondarczuk). Najlepsza scenografia: Siergiej Jakutowicz, Władimir Swietozarow oraz Marina Nikołajewa – „ Taras Bulba” (reż. Władimir Bortko). Najlepsze kostiumy: Jekatierina Szapkajc – „ Taras Bulba” (reż. Władimir Bortko). Najlepsza muzyka: Jurij Potiejenko – „ Przenicowany świat” i „ Przenicowany świat: pojedynek” (reż. Fiodor Bondarczuk). Najlepszy montaż: Igor Litoninski – „ Przenicowany świat” i „ Przenicowany świat: pojedynek” (reż. Fiodor Bondarczuk). Najlepszy dźwięk: Siergiej Czuprow – „ Bikiniarze” (reż. Walerij Todorowski). Najlepszy zagraniczny film wyświetlany w Rosji: „Slumdog. Milioner z ulicy” (reż. Danny Boyle). Honorowe „Złote Orły”: Oleg Jankowski (pośmiertnie) – za wkład w rozwój rosyjskiej kinematografii (między innymi „Zwierciadło” i „Ofiarowanie” Andrieja Tarkowskiego, „Anna Karenina” Sołowjowa, „ Bikiniarze” Todorowskiego, „ Car” Łungina). Oleg Striżenow – za wkład w rozwój rosyjskiej kinematografii (między innymi „ Czterdziesty pierwszy” Grigorija Czuchraja). Anouk Aimée – za wkład w rozwój światowej kinematografii (francuska aktorka znana ze współpracy z Federico Fellinim i Claude’em Lelouchem).
Tytuł: Bikiniarze Tytuł oryginalny: Стиляги Obsada: Anton Szagin, Oksana Akinshina, Jewgienija Brik, Maksim Matwiejew, Jekatierina Wilkowa, Igor Wojnarowski, Konstantin Bałakiriew, Siergiej Garmasz, Oleg Jankowski, Irina Rozanowa, Leonid Jarmolnik, Aleksiej Gorbunow, Polina SyrkinaRok produkcji: 2008 Kraj produkcji: Rosja Czas projekcji: 120 min. Gatunek: dramat, komedia, musical |