W imieniu organizatorów zapraszamy w marcu do BWA na dwie wystawy: Antonio Saura „W rytmie gestu i wyobraźni” oraz „Replikantki” cz. 1, Dorota Buczkowska. Antonio Saura „W rytmie gestu i wyobraźni” 26.02.2010 – 18.04.2010 Grafiki z lat 1977-1997, wykonane w Atelier Clot, Bramsen & Georges, Paryż.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Antonio Saura (1930-1998) był samoukiem, zaczął malować podczas długotrwałej choroby w 1947 roku. Początkowo interesował się surreealizmem. W latach 1953-55 artysta mieszkał w Paryżu, gdzie obok spotkań z kręgiem surrealistów, zaprzyjaźnił się z Simonem Hantai, malarzem i krytykiem sztuki Michelem Tapié, jednym z głównych propagatorów sztuki informel. Po powrocie do Hiszpanii porzucił surrealizm i skłonił się ku estetyce francuskiej „sztuki innej” i amerykańskiego ekspresjonizmu abstrakcyjnego. W 1957 roku założył grupę El Paso. Jednocześnie zdefiniował własną drogę twórczą, opartą na założeniach estetyki abstrakcji informel. Jego programem stała się ekspresyjna sztuka ekstatyczna, uzewnętrzniająca podświadome popędy, obnażająca piękno ukryte w zjawiskach budzących odrazę. Stopniowo ograniczał gamę barwna do czerni, bieli, szarości i brązu. Maluje portrety i widoki tłumów. Beztrosko masakruje kolejne wersje namalowanych przez siebie postaci, które tworzy po to, by móc dokonać aktu destrukcji. Pozostawił słynne cykle: „Portrety imaginacyjne” (wymyślone portrety Filipa II według Velázqueza, Dory Maar według Picassa), „Psy Goi”. Zajmował się także fotografią i scenografią; współpracował ze swym bratem, reżyserem Carlosem Saurą. Wystawa organizowana we współpracy Ars Cameralis Silesiae Superioris. Prace z kolekcji Atelier Clot, Bramsen & Geaorges, Paryż. „Replikantki” cz. 1, Dorota Buczkowska 18.03.2010 – 18.04.2010 „Replikantki” to cykl wystaw w Małej Przestrzeni, prezentujących twórczość młodych polskich artystek poszukujących własnego języka wyrazu. Tytuł przewrotnie nawiązuje do cyborgów, które z założenia spełniają podrzędną, drugoplanową rolę. Replikantki odwracają się przeciwko systemowi, który je stworzył generując nieznane wartości i rewolucyjny potencjał. Rozsadzają ramy patryjarchalnego systemu, opierając swoje działania na poszukiwaniu tożsamości, miejsca i sposobów, jakie kobieta mogłaby wykorzystać do wyrażenia siebie, wyjścia z narzuconej jej roli. Indywidualne sposoby widzenia stają się jedyną miarą prawdziwości ich odpowiedzi. Pierwsza odsłona będzie prezentacją prac Doroty Buczkowskiej wykorzystującej różnorodne media: fotografię, rysunek, grafikę, wideo, malarstwo, rzeźbę, haft. Pełne napięcia, dwuznaczne momenty, na które Buczkowska zwraca uwagę wymykają się łatwym interpretacją. Działają jak punkty zapalne, drobne ukąszenia i ukłucia, z których wykwitają niespodziewanie duże sińce. Artystka zachowuje się jak podpalaczka albo terrorystka: w domowym zaciszu z prochu i parafiny przygotowuje bomby, ale zatrzymuje się w połowie drogi i nigdy nie pozwala im wybuchnąć.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Biuro Wystaw Artystycznych w Katowicach40-004 Katowice, Al. W. Korfantego 6 tel. +48 32 259 90 40, +48 32 259 93 24 fax +48 32 259 90 40 Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków) w godz. 10.00 – 18.00 Wstęp: bilet normalny 5,50 zł, ulgowy 3 zł, w środy wstęp wolny dla młodzieży szkolnej i studentów
|