powrót do indeksunastępna strona

nr 04 (XCVI)
maj 2010

O wadach w Krakowie
Galeria Zderzak zaprasza na wystawę Dawida Czycza „O wadach”. Jest to pierwsza indywidualna wystawa tego artysty. Będziemy mogli na niej zobaczyć kilkanaście najnowszych obrazów olejnych artysty z okresu ostatnich miesięcy. Wernisaż odbędzie się w piątek 23 kwietnia o godzinie 18.00.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Dawid Czycz, urodzony w Krakowie, jest studentem malarstwa w pracowni prof. Leszka Misiaka w krakowskiej ASP. Debiutował w Zderzaku na letniej wystawie zbiorowej „Science&Fiction” (2009). Brał również udział w wystawie „Moon Hostel” (2009). Mimo młodego wieku jest malarzem o rozpoznawalnym stylu.
Dawid Czycz komentuje: „O wadach” – przewrotny tytuł wystawy wskazuje na świat owadów oraz wad ludzkich. Życie owadów jest odbiciem ludzkiego istnienia i odwrotnie. Owady organizują się w grupy, ale także bywają samotnikami, niektóre z nich są piękne, inne wzbudzają obrzydzenie, żyją zgodnie lub pasożytniczo. Świat insektów nieustannie wiąże się i przenika do świata ludzi. Multiplikacja jak i przeskalowanie w moich obrazach zrywa bezpieczną barierę między widzem a obrazem, wciągając go w świat „o wadach”.
Pierwszy cykl obrazów Dawida Czycza był właśnie związany z owadami, istotami społecznymi, których cechy i zachowania są analogiczne do ludzkich społeczeństw. Charakterystyczne dla twórczości artysty są parafrazy dzieł twórców dawnych. W obrazie „Kopiec” Czycz parafrazował „Wieżę Babel” Pietera Breughla, w obrazie „Orka” – słynne dzieło Ferdynanda Ruszczyca, w „Wyścigu szczurów” – „Trojkę” Józefa Chełmońskeigo. Na wystawie w Zderzaku zobaczymy kilka niesamowitych portretów mieszczańskich w XIX-wiecznym stylu, których bohaterowie mają ćmy zamiast twarzy – jeden z nich nawiązuje do „Człowieka-abstrakcji” Andrzeja Wróblewskiego.
Czycz chętnie i umiejętnie posługuje się parabolą. Trochę straszy, trochę śmieszy. Z jego obrazów wyłania się świat, w którym uwypuklona została mroczna strona rzeczy – lęki człowieka współczesnego, o których raczej się milczy. Ironiczna refleksja nad społeczeństwem, za którą kryje się ostrzegawcze memento mori, i obraz człowieka jako istoty kruchej i zniszczalnej („Ecce Homo”), są nowymi wartościami w młodym malarstwie polskim. Obrazy Dawida Czycza (podobnie jak wcześniej wystawiane w Zderzaku obrazy Moniki Chlebek) przykuwają uwagę swoją liryczną i przewrotną metaforyką.
Wystawa czynna do 21 maja 2010. Kurator: Marta Tarabuła.
Galeria Zderzak
31-019 Kraków, ul. Floriańska 3
tel. +12 429-67-43
Czynne: od wtorku do soboty w godzinach 12.00-17.00
powrót do indeksunastępna strona

146
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.