Disneyowskie animacje często są utrzymane w stylistyce musicalu. Tańczyć i śpiewać mogą tam nie tylko ludzie, ale hipopotamy, ptaki, ryby, a nawet zastawa stołowa. Obok utworów zachwycających dopracowaną choreografią i dynamiczną melodyką są również inne – spokojniejsze, o mądrych, pięknych słowach, jak piosenki Pocahontas albo Esmeraldy. Wybranie dziesięciu piosenek wcale nie było łatwe, bo co prawda kilka typów jest oczywistych – jak na przykład „Circle of Life” – ale trudno stwierdzić, czy bardziej udane jest „Under the Sea” z „Małej Syrenki” czy może utwory z „Księżniczki i żaby”: „Dig a Little Deeper” z fantastycznym baletem warzęch różowych, albo „Almost There”, zilustrowane dynamicznym teledyskiem stylizowanym na wycinankę. „Prince Ali” z „Aladyna” też zasługuje na uwagę… 1) I Just Can’t Wait to Be King / Strasznie już być tym królem chcę (Król Lew) Ścieżka dźwiękowa do „Króla Lwa” jest jedną z najlepszych wśród disneyowskich kreskówek – nic dziwnego, skoro ręki przyłożyli do niej Hans Zimmer i Elton John. „I Just Can’t Wait to Be King” to śpiewana sprzeczka małego Simby z dzioborożcem Zazu, doradcą jego ojca, zakończona efektownym układem choreograficznym w wykonaniu wszystkich zwierząt sawanny. 2) Zero to Hero / Od zera do bohatera (Herkules) „Od zera do bohatera” w wydaniu mitycznego herosa. Towarzyszący piosence teledysk jest niezwykle dynamiczny, a po tańczących żyrafach i zebrach z poprzedniego utworu przyjemnie jest popatrzeć na tańczące urodziwe dziewczęta w zwiewnych szatach. 3) Be Our Guest / Gościem bądź (Piękna i bestia) „Piękna i Bestia” to baśń francuska, mamy tutaj zatem kabaretowy numer w najlepszym paryskim stylu, tyle, że w wykonaniu… naczyń stołowych. Znudzone bezużyteczną wegetacją w pałacu Bestii nakrycia tak się cieszą z przybycia gościa, któremu można usługiwać (po to przecież zostały stworzone), że dają wyraz swej radości śpiewem i dopracowanym choreograficznie tańcem. 4) Be Prepared / Przyjdzie czas (Król Lew) Piosenka, w której Skaza, zły brat króla Mufasy, zdradza swoje plany sięgnięcia po władzę. Jak przystało na głównego antagonistę, robi to w otoczeni dymów i strzelających płomieni, zaś marsz oddziałów hien, do złudzenia przypominający hitlerowską paradę, na długo pozostaje w pamięci. 5) I’ll Make a Man Out of You / Mężczyzn zrobię z was (Mulan) Obóz treningowy w chińskiej armii to nie przelewki! Szczególnie, jeżeli się jest dziewczyną. Na szczęście zgodnie z konwencją filmu disneyowskiego dzielna Mulan po początkowych niepowodzeniach odnajduje wiarę w siebie i wkrótce staje się świetnie wyszkolonym wojownikiem, „tajemniczym niby ciemna strona Księżyca”, jak głoszą słowa tej piosenki. 6) Circle of Life / Krąg życia (Król Lew) Otwierająca „Króla Lwa” piosenka z pięknym wykorzystaniem tradycyjnych afrykańskich brzmień. Towarzyszy jej zapierający dech w piersiach przejazd kamery nad sawanną o wschodzie słońca. Widzimy kadry niczym z „National Geographic”: antylopy, surykatki, mrówki transportujące fragmenty liści, klucz ptaków nad olbrzymim wodospadem. W 1994 roku na dużym ekranie to naprawdę robiło wrażenie! 7) Hellfire / Z dna piekieł (Dzwonnik z Notre Dame) Sędzia Frollo zdaje sobie sprawę ze swojej niebezpiecznej fascynacji piękną Cyganką Esmeraldą. Piosenka z modlitewnego pytania o własne uczucia przeradza się w oskarżenie dziewczyny o czary, zakończone wezwaniem „bądź moją lub spłoń!”. A z jaką namiętnością Frollo przyciska do twarzy jedwabny szaliczek Esmeraldy! Aż dziw, że taka scena znalazła się w filmie bądź co bądź dla dzieci. 8) Colors of the Wind / Kolorowy wiatr (Pocahontas) John Smith ma do przyrody podejście utylitarne: niedźwiedź – zastrzelić, drzewo – zrąbać. Pocahontas uczy go patrzeć na świat swoimi oczami, ukazuje mu piękno i złożoność przyrody i tłumaczy, że każda skała i drzewo ma duszę. Ona umie „malować wszystkimi kolorami wiatru”, a tymczasem ludzie chcący zagarnąć na własność Ziemię w rezultacie pozostają z garścią ziemi przez małe z. 9) God Help the Outcasts / Modlitwa Esmeraldy (Dzwonnik z Notre Dame) Przez katedrę Notre Dame przewijają się mieszkańcy Paryża, proszący o rozmaite łaski. I tylko Esmeralda modląc się nie chce nic dla siebie, lecz błaga Boga o opiekę nad swoim ludem – ubogim, uciśnionym, zepchniętym na margines społeczeństwa. 10) Under the Sea / Na morza dnie (Mała syrenka) Krab Sebastian w rytmie reggae usiłuje przekonać Arielkę, że życie pod wodą ma znacznie więcej uroków, niż na powierzchni. Piosenka przyciąga uwagę mieszkańców oceanu i kończy się wspólnym muzykowaniem i tańcami. Rozgwiazdy pląsają, ryby grają na konchach, a ramiona ośmiornic służą jako harfa. Jest na co popatrzeć! |