Polska edycja Savage Worlds wdarła się na salony podbijając serca wielu erpegowców. Szybka mechanika, ładnie wydany i tani podręcznik, dobra promocja – czegóż chcieć więcej? Czy mamy zatem do czynienia z systemem idealnym?  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Polską edycję oparto na wydanym kilka lat temu Savage Worlds Explorer’s Edition (SWEX), która oferuje kilka zmian w stosunku do znanej mi Revised Edition. Jedną z istotniejszych (przynajmniej w kwestii mechaniki) stało się dorzucenie dodatkowej kości obrażeń podczas wykonywania ataków wręcz (wcześniej każda broń otrzymywała z góry ustalony współczynnik obrażeń, do którego dodawana była tylko wartość wyturlana na kości odpowiadającej Sile BG). Do innych zmian należy zaliczyć zmniejszenie formatu samego podręcznika (z twardookładkowego A4 do miękkookładkowego B5) oraz zmniejszenie ceny oryginalnego amerykańskiego wydania do zaledwie dziesięciu dolarów. Choć nie sposób powiedzieć złego słowa na temat tłumaczenia polskiej edycji, to jednak w porównaniu z oryginałem stracił on sporo luźnego stylu i komentarzy, dorzucanych tu i tam przez Szyderczego Jacka. Oczywiście wersja polska ma swojego Stasia Szydercę, ten jednak pojawia się bardzo rzadko, głównie pełniąc funkcję łebka oznaczającego Figury. Trochę szkoda, zważywszy na fakt, że Gramel przeprowadził specjalną ankietę, w której mogliśmy wybrać, kto będzie znakiem firmowym polskiej edycji. Co prawda do miana systemu uniwersalnego Savage Worlds trochę daleko (między innymi przez konieczność dostosowywania zasad i mechaniki do poszczególnych settingów czy klimatów), jednak w porównaniu z innymi mechanikami oferuje najwięcej narzędzi, dzięki którym z łatwością można dostosować wszystko do wizji, jaką chcemy przedstawić. W ten sposób postąpiono w Martwych Ziemiach, dodając zasady pojedynków i rozbudowaną tabelę strachu, czy w Necropolis, dorzucając więcej zalet bojowych i przywódczych. Fakt, iż powstał nawet system przenoszący bohaterów w realia mitów Cthulhu z wykorzystaniem mechaniki SW, świadczy o tym, że przy pomocy tego podręcznika i odrobiny wyobraźni można osiągnąć bardzo wiele bardzo niewielkim kosztem. Docelowo Savage Worlds miał być systemem idealnym dla trzydziestolatków, którym dzieci i rodzina nie pozwalają na spędzanie dużej ilości czasu na przygotowaniach do sesji. Nie czyni to jednak z niego systemu dla zaawansowanych. W końcu jego popularność nie bierze się z rzesz dojrzałych graczy, którzy pamiętają pierwsze edycje Dungeons and Dragons i Zewu Cthulhu. Uniwersalność mechaniki nie oznacza jedynie możliwości dopasowania jej do każdej konwencji – jest także szansą na to, że każdy, niezależnie od wieku i doświadczenia erpegowego, będzie w stanie dobrze się bawić na sesjach opartych na SW. Istotną rolę odgrywa tutaj rozdział dla MG, który bardzo sprawnie wprowadza wszystkich w zasady tworzenia przygód i prowadzenia sesji. Jednocześnie ani na chwilę nie tracimy z oczu podstawowego elementu systemu, czyli brawurowej i grywalnej konwencji. Zamiast kombinować i wymyślać rozbudowane statystyki BN-ów, podręcznik radzi skupić się na ich charakterze, zahaczkach i ciemnych stronach. Podobnie w przypadku tworzenia przygód. Jeśli coś nie będzie miało znaczenia dla fabuły – o wiele lepiej to po prostu pominąć i zająć się dodaniem nowych wątków. Choć wyjątkowo krótki (raptem kilkanaście stron), rozdział ten spełnia swoją rolę zarówno jako wprowadzenie dla nowicjuszy, jak i inspiracja dla tych bardziej doświadczonych i ogranych. Również krótkie wyjaśnienie tego, czym jest kampania oparta na Splotach (ang. Plot Point), występująca w większości systemów wydanych na savage’owej mechanice 1), jest wyjątkowo przydatne. Dzikie Światy są produktem niemal idealnym: porządnie wykonany, umiejętnie przetłumaczony i oferujący to, co tygrysy lubią najbardziej – prostą mechanikę, przystępny styl i mnóstwo dobrej zabawy. Nic tylko czekać na pierwsze polskie settingi. Zaś dla ludzi, którzy mieli już okazję poznać ten system, lektura polskiej edycji nadal może sprawiać frajdę. 1) Za przykład niech posłuży „Necropolis 2350”, w którym na całą kampanię poświęcono ponad ćwierć podręcznika.
Tytuł: Savage Worlds Edycja Polska Cena: 39,90 Data produkcji: kwiecień 2010 Ekstrakt: 90% |