powrót do indeksunastępna strona

nr 06 (XCVIII)
sierpień 2010

„Kick-Ass” najlepszym filmem II kwartału w polskich kinach
Za nami kolejne podsumowanie kwartału w polskich kinach, przygotowane przez dziennikarzy portalu Stopklatka.pl oraz serwisu Esensja.pl. Na czele naszego zestawienia najlepszych filmów jakie mieliśmy okazję obejrzeć od kwietnia do czerwca znajduje się bardzo udana ekranizacji komiksu zatytułowana „Kick-Ass”.
Dziesiątka (a nawet jedenastka) najlepszych filmów prezentuje się bardzo okazale i chyba dobrze odzwierciedla to co się wydarzyło w minionych trzech miesiącach w polskich kinach. Stopklatka i Esensja od lat wspierają udane ekranizacje komiksów, te odważne i wymykające się prostym ocenom, te które nie chcą być typowymi przedstawicielami swojego gatunku. Na naszych kwartalnych listach wysokie noty zebrały m.in. „Mroczny rycerz”, „Watchmen. Strażnicy”, czy też pierwszy „Iron Man” (drugi już na naszej liście się nie znalazł, co jest także symptomem spadku formy serii). Dziś wskazujemy na „Kick-Ass” bo w kinie przeżyliśmy „ostrą jazdę” jaką najbardziej lubimy. Mało takiego kina na świecie, a mizerny wynik kasowy tego obrazu, niestety nie zwiastuje najlepiej na przyszłość podobnym ciekawym komiksowym filmom.
Wysokie drugie miejsce w naszym zestawieniu zajął „Poważny człowiek” braci Coen. To film wymykający się łatwym ocenom i interpretacjom. Dla niektórych najlepszy, dla innych najgorszy film tych twórców. Dziennikarze naszych redakcji także się mocno podzielili, ale jednak większość wskazała na wielkie zalety świata sportretowanego przez Coenów. Gdy kino nie zostawia nas z łatwymi odpowiedziami, wtedy jakoś inaczej się na nie patrzy… Niektórzy zwiastują, że „Poważny człowiek” może przez lata zyskać status arcydzieła światowej kinematografii. Pożyjemy, zobaczymy…
Na podium znalazła się absolutna nowość światowych kin – „Toy Story 3”. Tylko Pixar potrafi rozwinąć i ulepszyć opowieści będące sequelami. To wielka sztuka w kinie. Buzz i Chudy ciągle porywają widzów, choć Polska to dziwny kraj, w którym ta animacja jakoś specjalnie nie bije rekordów oglądalności. O zgrozo czwarty „Shrek” to dopiero będzie przebój i nic nie zmieni opinia osób, które go widziały i mówią, że jest jeszcze gorzej niż w „trójce”. „Toy Story 3” tylu widzów nie zgromadzi, ale wśród najlepszych animacji ever znajdzie się na pewno.
Oczko niżej kolejna animacja. Ale zdecydowanie inna, bo ze wszech miar bardzo klasyczna w formie. W dodatku przygotowana przez autora, który w kinie pozostawia swój niezwykły charakter pisma. Mowa o Wesie Andersonie i jego „Fantastycznym Panu Lisie” z udziałem George’a Clooneya. Film pokazywany w Polsce na kilku kopiach, nie dotarł zapewne do wszystkich odbiorców, wypatrujcie więc go na DVD. Pierwszą piątkę zamyka „Samotny mężczyzna” Toma Forda ze znakomitą kreacją Colina Firtha. Subtelna opowieść o homoseksualizmie.
Pięć najlepszych filmów II kwartału za nami i jest to pięć propozycji z USA. Najważniejsze jednak jest to, że to kino bardzo różnorodne, jak przystało na najważniejszą kinematografię świata.
Na kolejnych miejscach także przewaga kina zza wielkiej wody, ale niekoniecznie tylko o Ameryce opowiadającego. Jest nowy Woody Allen (powrócił z Europy na Manhattan), jest Ridley Scott (odwiedził Anglię) i Paul Greengrass (wybrał się do Iraku). Naszego kontynentu broni praktycznie tylko francuski „Prorok”. Ale się porobiło… Oczywiście cierpimy też z powodu tego, że w zestawieniu zabrakło rodzimego tytułu, ale wierzymy, że w III kwartale powinno być lepiej.
OTO NASZE PODSUMOWANIE II KWARTAŁU W POLSKICH KINACH:
‹Kick-Ass›
‹Kick-Ass›
1. Kick-Ass
„Kick-Ass” jednocześnie gloryfikuje i wyśmiewa superbohaterskie schematy, etos i estetykę – i robi to zaiste błyskotliwie. Po tym filmie niejeden dzieciak zapragnie włożyć maskę i rajtuzy, zastanawiając się jednakże, czy naprawdę warto. Na jednej ze swych licznych płaszczyzn znaczeniowych film Vaughna zbliża się do „Historii przemocy” Cronenberga – testuje reakcje i poziom przyzwolenia widza na przemoc – tak ekranową, jak i realną. W siódmym niebie powinni być też popkulturyści, a to za sprawą licznych nawiązań i cytatów – bez popadania w tanią parodię czy shrekowatość – to wprost niewiarygodne, że ktoś może jeszcze twórczo sparafrazować „Człowieka z blizną”, „Leona zawodowca” czy „Kill Billa”, o „Matriksie” nie wspominając. Co jeszcze? Obsada wy-mia-ta! Realizacja takoż. Słabe punkty? Nie znajduję żadnego.
‹Poważny człowiek›
‹Poważny człowiek›
2. Poważny człowiek
„Poważny człowiek” to kolejna solidna pozycja w dorobku braci. Nie brakuje w niej charakterystycznej ironii i czarnego humoru, dziwacznych postaci i wydarzeń, a także cynicznego światopoglądu. Filozoficzne dylematy natomiast zostawiają widzów z ciekawym materiałem do dyskusji i analiz. Jest to także film osobisty, autorski, zrobiony bez żadnej presji i wątpliwości. Na taką wolność artystyczną mogą pozwolić sobie tylko mistrzowie o znaczącym dorobku, podpisujący swoje najnowsze dzieło: napisane, wyprodukowane i wyreżyserowane przez Joela i Ethana Coenów.
‹Toy Story 3›
‹Toy Story 3›
3. Toy Story 3
Najlepsze filmowe trylogie ostatnich lat? „Władca Pierścieni"? „Piraci"? „Bourne"? Bzdura – najlepszą trylogię stworzył Pixar, a „Toy Story 3” jest jej wspaniałym zwieńczeniem. Jak przystało na Pixar, dzieje się dużo i ciekawie. Sceny dynamiczne przeplatane są z – jakkolwiek to zabrzmi w przypadku kina dziecięcego – bardziej psychologicznymi. Nie zabraknie też humoru, zawsze niezłej próby, mądrze kierowanego do różnych odbiorców. Strona graficzna po prostu zachwyca. „Toy Story” oczywiście od zarania było nowatorskie (to w końcu pierwszy film w całości zrealizowany w grafice komputerowej), ale nikt nie zamierzał spocząć na laurach. Tła, scenerie, pomysły, postacie, ba! nawet ludzie! są rysowani pięknie, szczegółowo i inspirująco. Po wielkim dynamicznym finale, godnym trzeciej części wspaniałej sagi następuje wyciszenie i refleksja w ostatniej, pięknie podsumowującej (chyba też domykającej) całą trylogię scenie. Bardzo mądrej, bardzo pięknej, i bardzo, bardzo wzruszającej.
‹Fantastyczny pan Lis›
‹Fantastyczny pan Lis›
4. Fantastyczny Pan Lis
Chyba precedens: wybitny autor sięga po pełnometrażową animację dokonuje podboju zupełnie nowego dlań terytorium. Ten film nie jest wybrykiem, ale kolejnym pełnoprawnym odcinkiem śmieszno-strasznej rodzinnej sagi Andersona. Może nie sięga pułapu „Pociągu do Darjeeling” (jest mniej oszczędny narracyjnie), ale i tak mamy do czynienia z kinem pełną gębą, bez żadnych taryf ulgowych i punktów za pluszowe pochodzenie.
‹Samotny mężczyzna›
‹Samotny mężczyzna›
5. Samotny mężczyzna
Właściwie, dziwnie się ten film ogląda. Mając kilkakrotnie wrażenie, że reżyser ambitnie bierze się za pomysły, które, to pewne, pozostawią tylko wspomnienie dobrych chęci zamiast dobrego filmu. Jednak Tom Ford w porę przestaje błogo kontemplować męskie ciała wijące się w morskich głębinach, żeby wykrzesać z tej historii coś dotkliwego. Z tak imponującą umiejętnością przykuwania uwagi do detalu (w obrazie i muzyce – weźmy choćby tykający zegar) i elegancji, łatwo było wszystko zagłaskać na śmierć. A tu te rozwiązania doskonale oddają rytm prozy Isherwooda i zarazem nie pozostawiają wątpliwości co do to autorskiego tonu filmu. Zresztą, z takimi aktorami chyba nie mogło być inaczej. Nie dziwi mnie, że Akademia nie przyznała Colinowi Firthowi Oscara. Gołym okiem widać, że zasłużył przynajmniej na dwa.
‹Prorok›
‹Prorok›
6. Prorok
Faktura dokumentu, wzbogacona przypowieścią i metafizyką. Film jest fascynujący i zwodniczy jak jego główny bohater, młody Arab, który przechodzi w więzieniu błyskawiczną szkołę życia. Świetnie zagrany, przemyślany i odsłaniający brutalne mechanizmy rządzące światem przestępczym i więzieniami we Francji.
‹Co nas kręci, co nas podnieca›
‹Co nas kręci, co nas podnieca›
7. Co nas kręci, co nas podnieca
Woody Allen może sobie kręcić greckie tragedie, podszywać się pod Almodovara, a nawet rozpływać w zachwytach nad Londynem i Katalonią, ale mnie nie nabierze. Brakowało mu Nowego Jorku, radosnego użalania nad otaczającą rzeczywistością i poklasku ze strony wiernych fanów. Czegóż bowiem oczekujemy od Allena? Parafrazując koszmarny polski tytuł – tego co nas kręci, co nas podnieca. A co podnieca nas, allenowskich snobów, najbardziej? Ironiczna riposta, miłosna nostalgia, niespenetrowane kamerą zakamarki Nowego Jorku. A wszystko to jest w „Whatever Works”.
‹Robin Hood›
‹Robin Hood›
8. Robin Hood
Ridleyowi Scottowi udała się spora sztuka – nakręcił dobry film historyczny, unikając kilku pułapek: zbytniego podobieństwa do „Gladiatora” (sentymentalizm), zbytniego podobieństwa do „Braveheart” (nacisk na liberalne wartości we współczesnym rozumieniu) i upartego odchodzenia od kanonu Robin Hooda. W sumie – Robin Hood” to bardzo sprawne, cieszące oko i nie gwałcące inteligencji widza historyczne kino rozrywkowe.
‹Istota›
‹Istota›
9. Istota
Vincenzo Natali bawi się w Boga, Freuda, doktora Frankensteina i wczesnego Cronenberga. „Istota” porusza istotne problemy natury bioetycznej, choć reżysera nawet bardziej niż genetyka zdaje się fascynować fizjologia i psychoanaliza. Swoje badania przeprowadza jednak w zbyt osobliwy sposób, by trafić do mainstreamowej publiczności. Na moim pokazie prasowym co i rusz ktoś wybuchał śmiechem, ale był to raczej rechot dość nerwowy, mechanizm obronny przed ekranowymi dziwactwami. Chyba nie ma lepszej rekomendacji dla nerdów (nawiasem – słowo kluczowe w filmie) rozkochanych w gatunkowym „kinie niemoralnego niepokoju"?
‹Green Zone›
‹Green Zone›
10. Green Zone
Przyznać należy, że film – jak przystało na dzieło jednego z najbardziej cenionych filmowych fachowców – wykonany jest bardzo dobrze (choć „Bourne′om” nie dorównuje), nie nuży ani przez chwilę, sceny akcji są dynamiczne i pomysłowo sfilmowane (Greengrass zaczynał przy tym przecież jako twórca dokumentów wojennych), przeplatane solidną intrygą kryminalną. Szkoda jednak, że zabrakło do tego jakiejś głębszej refleksji ponad powszechnie znane fakty. Powstał film niezły, mógł być znakomity.
‹I Love You Phillip Morris›
‹I Love You Phillip Morris›
I Love You Phillip Morris
Nowy gatunek filmowy: tragejkomedia. „I Love You Philip Morris” opowiada o uczuciu łączącym dwóch mężczyzn – jest tam namiętność, opiekuńczość, tęsknota i wiele ciepła. A to, że większość akcji ma miejsce za kratkami, dokąd jeden z bohaterów trafił za oszustwa finansowe jest, wbrew pozorom, elementem komediowym. Niemożliwe? A jednak! Ten scenariusz napisało samo życie.
• • •
Kwartalne podsumowania (oraz kończące je podsumowanie całego roku) to zestawienia, które dziennikarze filmowi Stopklatki i Esensji przygotowują wspólnymi siłami już od kilku lat. W tym roku kontynuujemy prowadzenie naszych zestawień, które mamy nadzieje pomogą widzom w doborze bieżącego repertuaru.



Tytuł: Kick-Ass
Reżyseria: Matthew Vaughn
Zdjęcia: Ben Davis
Scenariusz (film): Jane Goldman, Matthew Vaughn
Muzyka: Ilan Eshkeri
Rok produkcji: 2010
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Dystrybutor (kino): Monolith
Data premiery: 16 kwietnia 2010
Czas projekcji: 117 min.
WWW: Strona
Gatunek: akcja, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Poważny człowiek
Tytuł oryginalny: A Serious Man
Reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen
Zdjęcia: Roger Deakins
Scenariusz (film): Ethan Coen, Joel Coen
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: Francja, USA, Wielka Brytania
Dystrybutor (kino): Best Film
Data premiery: 11 czerwca 2010
Czas projekcji: 106 min.
WWW: Strona
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Toy Story 3
Reżyseria: Lee Unkrich
Muzyka: Randy Newman
Rok produkcji: 2010
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Forum Film
Data premiery: 18 czerwca 2010
Czas projekcji: 103 min.
WWW: Strona
Gatunek: animacja, familijny, komedia, przygodowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Fantastyczny pan Lis
Tytuł oryginalny: Fantastic Mr. Fox
Reżyseria: Wes Anderson
Zdjęcia: Tristan Oliver
Scenariusz (film): Wes Anderson, Noah Baumbach
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Dystrybutor (kino): CinePix
Data premiery: 16 kwietnia 2010
Czas projekcji: 87 min.
WWW: Strona
Gatunek: animacja, komedia, przygodowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Samotny mężczyzna
Tytuł oryginalny: A Single Man
Reżyseria: Tom Ford
Zdjęcia: Eduard Grau
Scenariusz (film): Tom Ford, David Scearce
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Gutek Film
Data premiery: 14 maja 2010
Czas projekcji: 99 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Prorok
Tytuł oryginalny: Un prophète
Reżyseria: Jacques Audiard
Scenariusz (film): Thomas Bidegain, Jacques Audiard
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: Francja, Włochy
Dystrybutor (kino): Syrena
Data premiery: 21 maja 2010
Czas projekcji: 155 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat, sensacja
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Co nas kręci, co nas podnieca
Tytuł oryginalny: Whatever Works
Reżyseria: Woody Allen
Zdjęcia: Harris Savides
Scenariusz (film): Woody Allen
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: Francja, USA
Dystrybutor (kino): Kino Świat
Data premiery: 9 kwietnia 2010
Czas projekcji: 92 min.
WWW: Strona
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Robin Hood
Reżyseria: Ridley Scott
Zdjęcia: John Mathieson
Scenariusz (film): Brian Helgeland
Rok produkcji: 2010
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Dystrybutor (kino): UIP
Data premiery: 14 maja 2010
Czas projekcji: 140 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat, przygodowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Istota
Tytuł oryginalny: Splice
Reżyseria: Vincenzo Natali
Zdjęcia: Tetsuo Nagata
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: Francja, Kanada, USA
Dystrybutor (kino): Kino Świat
Data premiery: 18 czerwca 2010
Czas projekcji: 104 min.
WWW: Strona
Gatunek: horror, SF
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Green Zone
Reżyseria: Paul Greengrass
Zdjęcia: Barry Ackroyd
Scenariusz (film): Brian Helgeland
Muzyka: John Powell
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: Francja, Hiszpania, USA, Wielka Brytania
Dystrybutor (kino): UIP
Data premiery: 4 czerwca 2010
Czas projekcji: 115 min.
WWW: Strona
Gatunek: akcja, dramat, wojenny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: I Love You Phillip Morris
Reżyseria: Glenn Ficarra
Scenariusz (film): Glenn Ficarra, John Requa
Muzyka: Nick Urata
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: Francja, USA
Dystrybutor (kino): Monolith
Data premiery: 21 maja 2010
Czas projekcji: 102 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
powrót do indeksunastępna strona

79
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.