powrót do indeksunastępna strona

nr 08 (C)
październik 2010

Powrót Jurry’ego w Krakowie
Galeria Zderzak wraz z Muzeum Narodowym w Krakowie w październiku szykuje wielki come back malarstwa Jerzego „Jurry” Zielińskiego, legendy warszawskiej sceny artystycznej lat 70., politycznego nonkonformisty i prowokatora, którego obrazy nazwano „znakami drogowymi politycznej egzystencji w PRL”.
Polska
Polska
W tym roku mija 30 rocznica śmierci Jurry’ego – 5 marca 1980 ciało artysty znaleziono na bruku pod oknem jego pracowni na warszawskiej Pradze. Zderzak chce rzucić nowe światło na twórczość tego znakomitego malarza – dziś nieco zapomnianą – a ważną dla kultury późnego PRL, dla sztuki niezależnej lat 80., dla pejzażu intelektualnego Warszawy. Sztuka Jurry’ego – inspirowane pop-artem połączenie malarstwa i poezji w pełnej wyrazu emblematycznej formie – może stać się odkryciem dla młodego pokolenia artystów, tak jak stała się inspiracją dla Gruppy w latach 80. i Twożywa w latach 2000.
Bez buntu
Bez buntu
Otwarcie wystawy, której kuratorką jest Marta Tarabuła, nastąpi równolegle w Zderzaku i w Muzeum Narodowym. Znajdzie się na niej około 80 obrazów wypożyczonych ze zbiorów muzealnych i prywatnych. Będzie można obejrzeć najsławniejsze dzieła Jurry’ego, takie jak „Bez buntu”, „Ironia”, „Gorący”, „Albo- albo”, „Ostatni romantyk”, „Z honorem”, „Nie wypada”, przywołujące kontekst polityczny tamtych lat: rok 1968, interwencję w Czechosłowacji, lata małej stabilizacji za Gierka, obchody 30-lecia PRL, działalność cenzury, ograniczoną suwerenność państwa. Wydarzeniem będzie pokazywany po raz pierwszy cykl tzw. „portretów helsińskich” – portretów polityków biorących udział w KBWE w Helsinkach w 1975 roku.
Jeden kierunek
Jeden kierunek
Wystawie towarzyszy 300 stronicowy katalog – pierwsza monografia twórczości artysty, zawierająca bogaty materiał dokumentacyjny. Będzie to również pierwsza monograficzna wystawa „Jurry’ego” Zielińskiego. Jej celem jest przypomnienie dorobku artysty i postawienie kilku pytań: o cenę wolności słowa w życiu artystycznym PRL, o historyczne znaczenie sztuki Jurry’ego, o aktualność jej przesłania w obecnej sytuacji geopolitycznej. Pytania, które Zderzak postawił sztuce Wróblewskiego, przygotowując jej głośny powrót w 1994 („Andrzej Wróblewski nieznany”), kierują się dziś w stronę Jurry’ego.
I am Jam
I am Jam
Jerzy Ryszard „Jurry” Zieliński (1943–1980) – „Powrót Jurry’ego”
Galeria Zderzak, Kraków 8.10.–10.12.2010
Muzeum Narodowe, Kraków 8.10.–31.10.2010
Kurator: Marta Tarabuła
XXX
XXX
Galeria Zderzak
31-019 Kraków, ul. Floriańska 3
tel. +12 429-67-43
Czynne: od wtorku do soboty w godzinach 12.00-17.00
powrót do indeksunastępna strona

201
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.