powrót do indeksunastępna strona

nr 08 (C)
październik 2010

Autor
Upiory przeszłości i uroki młodości
Juan Marsé ‹Dziewczyna w złotych majtkach›
Tytuł „Dziewczyna w złotych majtkach” w połączeniu z sugestywną okładką mógłby sugerować, że będzie to książka odważna obyczajowo albo nawet ocierająca się o pornografię. Tymczasem, chociaż w powieści Juana Marségo faktycznie nie brakuje erotyki, to tak naprawdę istotne są zupełnie inne tematy.
Zawarto¶ć ekstraktu: 90%
‹Dziewczyna w złotych majtkach›
‹Dziewczyna w złotych majtkach›
Jest sprawą oczywistą, że nie da się zmienić tego, co się już wydarzyło. Zawsze jednak można próbować przedstawić swoją wersję wydarzeń (niekoniecznie przecież prawdziwą) i przekonać wszystkich, że to właśnie ona najbardziej odpowiada rzeczywistości. Właśnie taki sposób myślenia niewątpliwie był bliski głównemu bohaterowi „Dziewczyny w złotych majtkach”, kiedy przystępował do pracy nad autobiografią. W przypadku Luysa Foresta sytuacja była nawet jeszcze bardziej skomplikowana, ponieważ jego celem nie było jedynie uchronienie od zapomnienia faktów z własnego życia ani też zwyczajne „wybielenie się” z grzechów przeszłości. Owszem, nie był on specjalnie dumny ze wspierania swoim piórem rządów frankistowskich, ale poziom literacki tworzonej książki był dla niego co najmniej równie istotny, jak przedstawienie się w korzystnym świetle.
Juan Marsé niezwykle ciekawie przedstawił również, jak na ostateczny kształt dzieła Luysa Foresta wpłynęło niespodziewane pojawienie się w jego posiadłości tytułowej dziewczyny, czyli Mariany - córki jego szwagierki. Swoje znaczenie miała tutaj nie tylko jej pomoc przy przepisywaniu książki głównego bohatera. Możemy bowiem obserwować, jak jego sposób myślenia zmieniał się stopniowo za sprawą towarzystwa tej ponętnej hipiski, która nieustannie prowokowała go swoim swobodnym zachowaniem i niewygodnymi pytaniami. Naprawdę intrygująca jest zarówno pełna erotyzmu gra, jaką toczą ze sobą ci dwoje, jak i kontrast między ich zupełnie różnym spojrzeniem na rozmaite zdarzenia z życia Luysa Foresta,a w szczególności na jego aktywność literacko-polityczną. W „Dziewczynie w złotych majtkach” bowiem w fascynujący sposób przedstawiony został proces twórczy głównego bohatera, w którego autobiografii - po kilkukrotnych przeróbkach tych samych fragmentów - jego faktycznych przeżyć nie sposób odróżnić od wytworów jego wyobraźni.
Z pewnością dla Juana Marségo powieść ta miała być próbą rozliczenia się z ludźmi wspierającymi rządy generała Franco, którzy nadspodziewanie łatwo odnaleźli się w zmienionej rzeczywistości po śmierci dyktatora. I chociaż otrzymaliśmy przekład „Dziewczyny w złotych majtkach” z trzydziestodwuletnim opóźnieniem, to nie wpłynęło to zupełnie na jej atrakcyjność, gdyż kwestia ta jest niewątpliwie ciągle istotna dla Hiszpanów, a zarazem może być interesująca dla innych nacji, o czym może świadczyć choćby nie tak dawny światowy sukces „Żołnierzy spod Salaminy” Javiera Cercasa. Wprawdzie nie wszystkie nawiązania obecne w powieści Juana Marségo byłyby czytelne dla polskiego czytelnika bez przypisów tłumacza, jednak łatwo przecież można doszukać się podobieństwa w zachowaniach naszych twórców i polityków do działań Luysa Foresta… „Dziewczyna w złotych majtkach” jest zaś niewątpliwie fascynującą opowieścią o poszukiwaniu „pięknej nieprawdy” o zdarzeniach z niedalekiej przeszłości.



Tytuł: Dziewczyna w złotych majtkach
Tytuł oryginalny: La muchacha de las bragas de oro
Przekład: Marcin Michalski
Wydawca: Znak
ISBN: 978-83-240-1382-1
Format: 200s. 140×205mm; oprawa twarda
Data wydania: 14 czerwca 2010
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Ekstrakt: 90%
powrót do indeksunastępna strona

36
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.