powrót do indeksunastępna strona

nr 09 (CI)
listopad 2010

Apogeum w Toruniu
Projekt APOGEUM – Nowa ekspresja 1987 prezentuje ponad prace najwybitniejszych twórców Nowej ekspresji, prac nadzwyczajnych i klasycznych dla tego kierunku, lecz także niezwykle istotnych dla dalszego rozwoju poszczególnych artystów. To tymczasowe muzeum nowej ekspresji – poddane próbie czasu i żywotności.
Zjawisko nazwane Nową ekspresją rozwijało się w Polsce od początku lat 80. XX wieku, w okresie narodzin „Solidarności” (1980-81) i stanu wojennego (1981-83), osiągnęło największy wzrost ok. 1986-87 r. i do 1989 r. właściwie się wypaliło. Pod względem formalnym było równorzędnym i równocześnie funkcjonującym odłamem transawangardy (określanej we Włoszech nazwą Arte cifra lub La Transavanguardia, w Niemczech Neue Wilde, we Francji Figuration libre, w USA New Image Painting etc.), świętującej w latach 80-tych sukcesy artystyczne i komercyjne na całym świecie. Jednak polscy „dzicy” malarze nie mogli funkcjonować w obiegu międzynarodowym z powodu izolacji kraju w czasie stanu wojennego. Dodatkowo, w wyniku ogłoszonego przez artystów bojkotu państwowych sal wystawowych, dobrowolnie odcięli się od szerokiej publiczności krajowej. Szerzej pokazali swoje prace dopiero w połowie dekady, stąd częste oskarżenia o wtórność wobec tendencji zachodnich, wysuwane przez partyjnych publicystów.
Sławomir Ratajski, Bez tytułu, 1987, olej, płótno, 240×180 cm, dzięki uprzejmości artysty<br/>csw.torun.pl
Sławomir Ratajski, Bez tytułu, 1987, olej, płótno, 240×180 cm, dzięki uprzejmości artysty
csw.torun.pl
W lecie 1986 r., w państwowej galerii BWA w nadmorskim Sopocie, doszło do pierwszej szerokiej manifestacji Nowej ekspresji w sztuce polskiej. Było to pewnego rodzaju podsumowanie działań artystów z pierwszej połowy lat 80-tych, jednak właściwie na wpół nieoficjalne, na uboczu wobec głównych ośrodków kulturalnych kraju. Dopiero rok później, w 1987 r., odbyły się najważniejsze wystawy odnoszące się do tej tendencji – głównie w Warszawie. W niezależnej przestrzeni d. Zakładów Norblina, z inicjatywy prywatnego marchanda, Andrzeja Bonarskiego, odbyła się wystawa „Co słychać?” oraz seria wystaw indywidualnych artystów Nowej ekspresji w innych wynajmowanych salach. Pod koniec 1987 roku w Muzeum Narodowym otwarto wystawę Realizm radykalny. Abstrakcja konkretna, stanowiącą rodzaj podsumowania i nobilitującą cały nurt. W tym samym roku miały miejsce: II Biennale Sztuki Nowej w Zielonej Górze, zdominowane przez Nową ekspresję, oraz II Krajowe Biennale Młodych w kościołach Wrocławia, które wygrał Ryszard Woźniak. Na arenie międzynarodowej polscy „dzicy” również zaznaczyli swoją obecność – warszawska Gruppa wzięła udział w Künstlergruppen zeigen Gruppenkunstwerke w ramach Documenta 8 w Kassel.
Krzysztof Skarbek, Sierpniowym porankiem całujemy się za oknem, 1987, akryl, olej, płótno, 280×450 cm<br/>csw.torun.pl
Krzysztof Skarbek, Sierpniowym porankiem całujemy się za oknem, 1987, akryl, olej, płótno, 280×450 cm
csw.torun.pl
Oprócz prac historycznych, powstałych najczęściej w 1987 r., na wystawie w toruńskim Centrum Sztuki znalazło się kilka prac wcześniejszych (najstarsze są obrazy Jarosława Modzelewskiego z 1980 r., pochodzące z kolekcji CSW w Toruniu) oraz dzieło zrealizowane specjalnie z okazji APOGEUM – instalacja Jacka Staniszewskiego, stylistycznie nawiązująca do ważnej pracy z 1987 r. Dread Objects, prezentowanej m. in. w Galerii d BWA w Sopocie i na wystawie Realizm radykalny. Abstrakcja konkretna.
Zbigniew Libera, You can shave the baby, 1995, polichlorek winylu, własność Muzeum Okręgowe im. L. Wyczółkowskiego, Bydgoszcz<br/>csw.torun.pl
Zbigniew Libera, You can shave the baby, 1995, polichlorek winylu, własność Muzeum Okręgowe im. L. Wyczółkowskiego, Bydgoszcz
csw.torun.pl
Wystawie APOGEUM towarzyszyć będą pokazy video artu oraz osobny program kinowy. Wernisaż uświetni koncert punkowego zespołu Jacka Staniszewskiego. W programie towarzyszącym APOGEUM znajdzie się również specjalnie przygotowana wersja przedstawienia awangardowego Teatru Cinema z Michałowic, prowadzonego przez jednego z mistrzów Nowej ekspresji – Zbigniewa Szumskiego. Projekt APOGEUM zakłada także publikację obszernego katalogu z zestawem tekstów krytycznych.
„Apogeum. Nowa ekspresja 1987”. Otwarcie: piątek, 29 październik, godz. 19.00. Artyści: Sylwester Ambroziak, Mirosław Bałka, Wojciech Ćwiertniewicz, Zbigniew Maciej Dowgiałło, Anna Gruszczyńska, Ryszard Grzyb, Marek Kamieński, Marek Kijewski, Leszek Knaflewski, Jerzy Kosałka, Zbigniew Libera, Eugeniusz Minciel, Jarosław Modzelewski, Zdzisław Nitka, Włodzimierz Pawlak, Sławomir Ratajski, Krzysztof Skarbek, Jacek Staniszewski, Zbigniew Szumski, Leon Tarasewicz, Wojciech Tracewski, Sławomir Witkowski, Ryszard Woźniak. Kurator: Krzysztof Stanisławski.


Eugeniusz Minciel, Samodopalenie, 1989, akryl , płótno, 200×140 cm<br/>csw.torun.pl
Eugeniusz Minciel, Samodopalenie, 1989, akryl , płótno, 200×140 cm
csw.torun.pl


Marek Kijewski, Zombie, czyli konny portret Andy’ego Warhola, 1998, materiały różne, własność Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom, depozyt w Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko<br/>csw.torun.pl
Marek Kijewski, Zombie, czyli konny portret Andy’ego Warhola, 1998, materiały różne, własność Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom, depozyt w Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko
csw.torun.pl


Wojciech Tracewski, In caso di nebbia (tryptyk / Triptychon), 2010, olej, płótno / 3×205×165 cm<br/>csw.torun.pl
Wojciech Tracewski, In caso di nebbia (tryptyk / Triptychon), 2010, olej, płótno / 3×205×165 cm
csw.torun.pl
Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”
87-100 Toruń, ul. Podmurna 70
tel. +56 657 62 00
fax +56 621 07 24
powrót do indeksunastępna strona

261
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.