powrót do indeksunastępna strona

nr 09 (CI)
listopad 2010

Co nam w kinie gra: Aż po grób, Pozwól mi wejść
Aaron Schneider ‹Aż po grób›, Tomas Alfredson ‹Pozwól mi wejść›
Dziś przypominamy dwie krótkie recenzje premierowych filmów – „Aż po grób” i „Pozwól mi wejść” (wersja szwedzka).
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Aż po grób
Wielka Tajemnica, Wielcy Aktorzy, Wielki Producent. Niby Wielka Sensacja. Zupełnie nieadekwatna do filmu. Małego, kameralnego, niespecjalnie zajmującego, opartego właściwie tylko na humorze postaci granej przez Murraya. Poważnych rzeczy w „Aż po grób” zabrakło, mimo, że dla takiej fabuły wydawałyby się wręcz budulcami. Wyrzuty sumienia, niszcząca siła skrywanej wiele lat prawdy, przejmująca samotność – to nie krąg zainteresowań Aarona Schneidera, bardziej zajętego groteskowymi walorami opowiadanej historii. Clint Eastwood bez trudu powiązałby w takiej fabule powagę z ironią. Debiutujący w roli reżysera Schneider nie ma niestety tak wprawnej ręki jak Brudny Harry. Toteż za rączkę prowadzi go Bill Murray – to jego film. (40%)
Urszula Lipińska
Recenzja opublikowana w serwisie „Zgryźliwych tetryków”.
Ocena IMDb: 7.6/10; ocena RottenTomatoes: 85%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Pozwól mi wejść
Film Tomasa Alfredsona nie był nowością na tegorocznym festiwalu. Pokazywany już w szerszej dystrybucji na polskim rynku trafił do sekcji kina szwedzkiego jako przykład nietypowego horroru. Nietypowego, bo na pierwszy rzut oka mało strasznego – oprócz krwawych sekwencji w „Pozwól mi wejść” brakuje potencjalnie przerażających schematów. Natomiast to, co leży głębiej, poza doborem gatunku filmowego, decyduje o wartości całej historii. Oto dwunastoletni Oscar przeżywa piekło zastraszenia ze strony swoich silniejszych kolegów: jest sam, czuje się słaby i nieważny, kipi nienawiścią i jest bardzo zły. Zaprzyjaźni się dopiero z istotą, z którą nikt normalnie nie chciałby mieć nic do czynienia, a która odzwierciedla wszystko to, czym Oscar jest i tym, czym chciałby być. Wampirzyca Eli to wyrzutek, outsider i postać nieszczęśliwa, ale także brutalna, zwierzęca maszyna do zabijania pozbawiona wyboru. Alfredson wydobywa wszystkie demony Oscara na powierzchnię filmowej materii dzięki klasycznej, horrorowej bohaterce, zwracając uwagę na mroczne, okrutne odcienie ludzkiej natury, które zazwyczaj pozostają niewydobyte. I to właśnie w „Pozwól mi wejść” przeraża najbardziej. To film o inności, alienacji i upiorności odrzucenia w przebraniu znanej konwencji. Szkoda tylko, że reżyserowi nie udało się wydobyć z tej historii wiarygodności emocjonalnej, za to nie poskąpił jej przesadzonej stylizacji gatunkowej. Przez to forma przerasta treść, a ubranko krwawego horroru skutecznie skrywa serce i duszę tej zimnej opowieści. (60%)
Ewa Drab
Recenzja uprzednio prezentowana w relacji z Era Nowe Horyzonty 2009.
Ocena IMDb: 8.1/10; ocena RottenTomatoes: 97%
Pozostałe premiery weekendu
Chrzest
Ocena IMDb: 6.6/10
Czytaj też recenzję Patrycji Rojek.
Essential Killing
Ocena IMDb: 7.8/10
Pozwól mi wejść
Ocena IMDb: 7.4/10; ocena RottenTomatoes: 88%
Sekret jej oczu
Ocena IMDb: 8.3/10; ocena RottenTomatoes: 91%
Śmietnisko
Ocena IMDb: 8.1/10
Zemsta futrzaków
Ocena IMDb: 2.7/10; ocena RottenTomatoes: 8%
Zwycięzca
Ocena IMDb: 7.0/10; ocena RottenTomatoes: 93%



Tytuł: Aż po grób
Tytuł oryginalny: Get Low
Reżyseria: Aaron Schneider
Zdjęcia: David Boyd
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: Niemcy, Polska, USA
Dystrybutor (kino): ITI
Data premiery: 22 października 2010
Czas projekcji: 100 min.
WWW: Strona
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Pozwól mi wejść
Tytuł oryginalny: Låt den rätte komma in
Reżyseria: Tomas Alfredson
Scenariusz (film): John Ajvide Lindqvist
Rok produkcji: 2008
Kraj produkcji: Szwecja
Dystrybutor (kino): Vivarto
Data premiery: 22 października 2010
Czas projekcji: 114 min.
Gatunek: dramat, horror
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
powrót do indeksunastępna strona

119
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.