powrót do indeksunastępna strona

nr 09 (CI)
listopad 2010

10 najlepszych zagranicznych gier fabularnych dekady
Wybór dziesięciu najlepszych gier fabularnych wydanych zagranicą był dla nas o wiele większym wyzwaniem niż polska edycja rankingu. Musieliśmy uwzględnić zarówno te bardzo znane, jak i dość niszowe produkty. I choć moglibyśmy dorzucić przynajmniej kolejne dziesięć równie ciekawych pozycji, to właśnie wymienione tutaj warto poznać. A przynajmniej wiedzieć, o co w nich chodzi.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Dark Heresy
Pierwsza część trylogii (kolejne to Rogue Trader i Deathwatch) przenoszącej realia Warhammera 40,000 z gry bitewnej do świata erpegów. System otwiera przed graczami olbrzymie uniwersum tysięcy planet zamieszkanych przez ludzkość rządzoną żelazną ręką nieśmiertelnego Imperatora, nękaną jednocześnie wieloma atakami obcych oraz heretyków. Choć mechanika (wzięta z drugiej edycji zwykłego Warhammera) nie prezentuje się najlepiej, to bogata wizja świata (prezentowana dodatkowo w licznych powieściach) w pełni to rekompensuje. Nie wolno też zapominać, że podręczniki i dodatki wydawane przez FFG należą do jednych z najbardziej dorpacowanych pod względem graficznym.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Deadlands: Reloaded!
Nowa edycja kultowego systemu Shane Hansleya, dostosowana do mechaniki Savage Worlds. Pięknie wydany podręcznik, pełen klimatycznych ilustracji i grafik, porządnie opracowane zmiany mechaniczne, mnóstwo dobrej zabawy i porządnego horroru. Jest to jeden z tych systemów, który po prostu trzeba poznać, a jego klimatu nie sposób porównać z jakimkolwiek innym erpegiem. Potwory czające się w ciemnych lasach Dziwnego Zachodu, samotne wioski nawiedzane przez nieumarłych oraz bohaterowie, którzy sami mogą obudzić się jako wygrzebańcy – w to trzeba zagrać. System otrzymał też nagrodę Origins za najlepszy suplement w 2006 roku.
Czytaj też naszą recenzję.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Savage Worlds: Explorer′s Edition
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że SWE było rewolucją na rynku. Mechanika Savage Worlds Explorer′s Edition trafiła do sprzedaży jako mała, broszurowa książeczka w cenie zaledwie pięciu dolarów. System wyrósł na bazie klasycznej mechaniki Deadlands (wykorzystującej karty i sztony, ale pozbawionej takich możliwości jak SW) i po sporym zainteresowaniu, jakim cieszyła się wersja Revised zdołał na stałe wbić się w erpegowy krajobraz ostatniej dekady. Mało który system pozwala na tak szybkie rozwiązywanie wszystkich testów, łatwe kierowanie poplecznikami oraz nieskrępowaną zabawę w awanturniczych klimatach.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Dogs in the Vineyard
Jedna z pierwszych niezależnych gier fabularnych (Indie RPG), nagrodzona Indie RPG Awards 2004 za najlepszą grę roku oraz najbardziej innowacyjną grę roku. Bohaterowie wcielają się w Mormonów, którzy podróżują między miasteczkami zachodnich Stanów Zjednoczonych i zajmują się rozwiązywaniem problemów miejscowych społeczności i pilnowaniem przestrzegania religijnych praw. Realia bazują na stanie Utah w połowie dziewiętnastego wieku, krainie wysokich gór, lodowatych rzek, cedrowych lasów i gorących pustyń. Rozgrywka zakłada, że każda nowa przygoda to nowe miasto, a co za tym idzie – inny problem. Postaci graczy dysponują religijną władzą i starają się za wszelką cenę ochronić niewielkie społeczności przed złem, rozkładem wewnętrznym czy innymi czynnikami osłabiającymi ich jedność. Jak w przypadku większości Indie, także w Dogs in the Vineyard mechanika opiera się na określaniu stawek, czyli celów, jakie BG chcą osiągnąć w danej scenie.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Burning Wheel
Kolejny system Indie RPG i kolejna mechanika na naszej liście. W dwóch obszernych podręcznikach podstawowych zawarto podstawy tworzenia bohaterów oraz światów (domyslnie w konwencji fantasy), w których mogą rozgrywać się przygody. Mechanika umożliwia zarówno rozwiązywanie problemów przy pomocy pojedynczych testów, jak i wykorzystywania metody konfliktów. Podobnie jak w Dogs in the Vineyard, gracze określają przed testem swój cel, zaś MG określa co się stanie w przypadku porażki. Jak stwierdza sam autor systemu, Luke Crane, w grze nie ma sytuacji bez wyjścia – nawet niepowodzenia wiodą do kolejnych konfliktów, napędzając rozgrywkę.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Pathfinder
Nazywany przez niektórych mianem Dungeons and Dragons 3.75. Choć system opiera swoją mechanikę na d20, wprowadza także liczne modyfikacje, które znacznie urozmaicają rozgrywkę. Pathfinder to także bogaty świat zamieszkany przez dziesiąti nacji, ras i potworów) obszerny bestiariusz, wydany jako osobny dodatek, zawiera opisy 350 istot). Śmiertelność postaci została ograniczona, czyniąc z systemu o wiele bardziej heroiczną konwencję niż klasyczne DnD. O jakości systemu może świadczyć, że jeszcze przed jego wydaniem cały planowany nakład został wyprzedany, zaś Paizo non stop wydaje kolejne oficjalne dodatki oraz przygody. System zdobył nagrodę ENnie 2010 jako Product of the Year.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Dungeons and Dragons ed. 3.5
Wielki powrót Lochów i Smoków. Trzecia edycja nie uniknęła jednak pewnych błędów i właśnie stąd wzięła się wersja opatrzona znaczkiem 3.5. Co prawda różnice między nimi potrafią dostrzec tylko zagorzali fani d20, nie zmienia to jednak faktu, iż nowa edycja oferuje niezwykle rozbudowaną (dla niektórych wręcz turlacką) mechanikę oraz mnóstwo oficjalnych i nieoficjalnych settingów (wszystko dzięki licencji OGL pozwalającej każdemu fanowi na stworzenie własnego świata wykorzystującego zasady DnD). Nowa edycja tylko utwierdziła pozycję Dungeons and Dragons na rynku jako najpopularniejszego i najbardziej rozpoznawalnego systemu RPG.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Eclipse Phase
Ponad czterysta stron systemu hard sf eksploatującego motywy transhumanizmu. Na dodatek za darmo. Na dodatek po lekturze darmowego pdf-a nie sposób się oprzeć chęci zdobycia wersji drukowanej (ta już kosztuje), choćby dla samych kapitalnych grafik i ilustracji. Eclipse Phase oferuje bogatą wizję na poły posapokaliptycznego świata (Upadek i zniszczenie Ziemi podczas wojny były dla ludzkości olbrzymią traumą), w którym śmierć jest tylko drobną niedogodnością pomiędzy „zasiedlaniem” kolejnych cielesnych powłok. Bohaterowie, specjalni agenci pracujący dla organizacji Firewall, starają się ochronić ludzkość przed ponownym atakiem zbuntowanych sztucznych inteligencji znanych pod nazwą TITAN. System umożliwia eksploatowanie bogatych i równorodnych środowisk całego Układu Słonecznego, od platform mieszkalnych umieszczonych w pobliżu Słońca, przez przeludnione miasta na Księżycu i Marsie, aż po odległe, niezależne placówki krążące w okolicach Jowisza, Saturna i Urana. Różnorodność korporacji, poglądów społecznych i religijnych daje wręcz nieograniczone możliwości zabawy i tworzenia rozmaitych miejsc. System otrzymał nagrodę ENnies 2010 w kategorii Best Writing.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Nobilis
W pełni narracyjny system pozbawiony jakichkolwiek kostek i losowej mechaniki. Bohaterowie wcielają się w nim w potężne moce reprezentujące pewien ograniczony aspekt rzeczywistości (miłość, wiatr, koty, magazyny internetowe) i są często w stanie kształtować świat wedle swoich własnych wyobraźeń. Bohaterowie mogą reprezentować jeden z pięciu głównych kodów postępowania: Piekło, Niebo, Ciemność, Światło lub Dzicz. Każdy z kodów reprezentuje inne pryncypia (przykładowo dla Nieba najwyższą wartością jest piękno, a sprawiedliwość jest jego odmianą), wedle których musza postępować Moce. Nie zabrakło także arcywrogów, Straszliwych, istot z poza Stworzenia, które toczą nieustanną wojnę z Mocami. Nobilis to wyjątkowo artystyczny system, pozwalający na zabawę w zupełnie innych klimatach niż te oferowane rpzez większośc erpegów. System otrzymał nagrodę Origins za 2002 rok w kategorii Best Graphic Presentation of a Book Format Product.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Changeling: the Lost
Najlepszy z wydanych dotychczas settingów do nowego Świata Mroku (nagrody ENnie 2008 w kategoriach Product of the Year, Best Writing i Best Production Values), system opowiadający o przemienionych ludziach, którzy dostali się w ręce złowrogich Fae i jakimś cudem zdołali powrócić z ich dominiów do świata rzeczywistego. Jednak ich życie już nigdy nie będzie takie samo: odmienieni przez pobyt za Żywopłotem muszą odnaleźć swoje miejsce na świecie. Niepowtarzalny, oniryczny klimat podręcznika i systemu (wraz ze specjalnymi zasadami dotyczącymi śnienia i wpływania na sny innych ludzi), fenomenalna szata graficzna (uhonorowana nagrodą ENnie za rok 2008 w kategorii Best Interior Art) oraz poruszane tematy czynią z Changelinga niepowtarzalny system, wyjątkowo odmienny od reszty światomrokowych settingów.
Czytaj też naszą recenzję.
• • •
Jeśli uważacie, że pominęliśmy jakieś istotne tytuły – podeślijcie je na adres gry@redakcja.esensja.pl wraz z uzasadnieniem. Z Waszych propozycji stworzymy listę alternatywną.



Tytuł: Dark Heresy
Wydawca: FFG
ISBN: 978-1589944541
Info: 396s.
Cena: $59,95
Data produkcji: lipiec 2008
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Deadlands: Reloaded
Producent: GWG
ISBN-10: 0-9763601-6-0
Info: 256s.
Cena: $39,99
Data produkcji: maj 2006
WWW: Strona
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Savage Worlds: Explorer’s Edition
Wydawca: GWG
ISBN-10: 0979245567
Info: 160s.
Cena: $9,99
Data produkcji: sierpień 2007
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Dogs in the Vineyard
Wydawca: Lumpley Games
Info: 150s.
Cena: $22,–
Data produkcji: 2005
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Burning Wheel
Autor: Luke Crane
Wydawca: Luke Crane
Cena: $25
Data produkcji: 2002
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Pathfinder Roleplaying Game
Wydawca: Paizo Publishing
ISBN-10: 1601251505
Info: 576s.
Cena: 978-1601251503
Data produkcji: sierpień 2009
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Eclipse Phase
Wydawca: Catalyst Games Labs
ISBN-10: 1934857165
ISBN: 978-1934857168
Info: 400s.
Cena: $49,99
Data produkcji: październik 2009
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Nobilis: A Game of Greater Powers
Wydawca: Guardians of Order
ISBN-10: 1899749306
ISBN: 978-1899749300
Info: 304s.
Data produkcji: maj 2002
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Changeling: the Lost
Wydawca: White Wolf
ISBN: 978-1-58846-527-6
Info: 352s.
Cena: $34,99
Data produkcji: 2007
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
powrót do indeksunastępna strona

227
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.