powrót do indeksunastępna strona

nr 09 (CI)
listopad 2010

15 najlepszych gier planszowych dekady
Wybór gry ostatnich dziesięciu lat jest dość problematyczny, tym bardziej jeśli chce się ująć cały rynek. Dlatego skupiliśmy się na polskim podwórku, a że sporo wydawnictw rozpoczęło swoją działalność po 2000 roku to jest równoważne z tym, że większość gier będzie uwzględniona w tym rankingu. Gry są wymieniane w kolejności alfabetycznej. Każda z nich zasługuje na uwagę, każda zapewni dużo dobrej zabawy.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
1. Agricola
Gra o rozwoju gospodarstwa chłopskiego. Hodowla świń, krów, owiec, uprawa roli to codzienny żywot na gospodarce. Gra pod tym prostym tematem przemyca czysto strategiczną rozgrywkę. Ciekawa mechanika, która w zależności od wielkości rodziny pozwala na większą liczbę akcji (zaoranie pola, obsadzenie, zbiór trzciny itd.) oraz punktowanie każdego elementu poczynając od liczby członków rodziny, a kończąc na zagospodarowaniu przestrzeni. Dzięki takiemu rozwiązaniu gra jest mało powtarzalna, a w dodatku świetnie się skaluje zarówno dla 2, jak i dla 5 osób.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
2. Boże igrzysko
Od Grunwaldu po rozbiory: „Boże igrzysko” to pasjonująca gra, w której wcielimy się w wielkich magnatów Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Czasem nasze interesy będą szły w parze z interesami kraju, innym razem rozkład wewnętrzny czy ataki sąsiadów będą nam bardziej na rękę, podkopując wrogie frakcje i dając przewagę nad przeciwnikami politycznymi. Nasza potęga będzie rosła poprzez rozbudowę latyfundiów, budowę miast, fundowanie szkół, toczenie udanych wojen z sąsiadami czy zwykły zbytkowny tryb życia. Doskonale opracowano mechaniczną stronę rozgrywki: mimo że za każdym razem przychodzi spędzić co najmniej dwie i pół godziny nad planszą, nie sposób się przy „Bożym igrzysku” nudzić. Non stop trzeba planować, oceniać straty, wymyślać nowe strategie i reagować na działania przeciwników, z którymi – czy tego chcemy, czy nie – trzeba bardzo często współpracować przy obronie granic.
Czytaj też naszą recenzję.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
3. Carcassone
Gra, której tytuł w zasadzie naprowadza na tematykę. Będziemy tu rozwijać gród warowny wraz z jego przyległościami. Proste reguły i przyjemna mechanika zjednały sobie rzesze fanów, czyniąc ten tytuł idealnym na początek przygody z grami planszowymi. Podczas rozgrywki należy decydować się, za co chcemy otrzymać punkty i odpowiednio rozdzielać swoje zasoby ludzkie tak, by przechytrzyć innych graczy. Mechanika oparta na dokładaniu kartoników do wspólnej planszy i zajmowaniu ich swoimi ludzikami pozwala na małą powtarzalność rozgrywki. Dodatkowo gra jest dość dynamiczna i sprawia, że warto wspólnie z rodziną spędzić przy niej tych kilka chwil.
Czytaj też naszą recenzję.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
4. Cytadela
Zostań władcą najwspanialszego miasta i korzystając z usług postaci wznieś najbardziej imponujący gród. Gra jest bardzo ciekawie rozwiązanym tytułem, w którym trzeba nie lada sprytu, by zwyciężyć, gdyż gracze mogą na siebie bardzo łatwo negatywnie oddziaływać. W dodatku pewnym wręcz jest to, że gdy ktoś będzie prowadził, szybko narodzą się niewidzialne koalicje między zawodnikami, byle tylko nikt zbyt prędko nie zwyciężył. Gra toczy się do momentu wybudowania 7 dzielnic. Wygrywa osoba, która zgromadziła najwięcej punktów zwycięstwa, a te otrzymujemy za bogactwo dzielnic, jak i za ich różnorodność. Gra, która potrafi wciągnąć na długie godziny nawet do 8 osób1).
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
5. Cywilizacja: Poprzez wieki
Przeprowadź swoją cywilizację od czasów antycznych aż do współczesności. Rozwijanie technologii, zbrojenie się, wywoływanie konfliktów, mądre zarządzanie zasobami… To dopiero kilka czynników, które umożliwią zwycięstwo. Wspaniała gra strategiczna, podczas której trzeba nie lada wysiłku intelektualnego, by zwyciężyć. Ponadto długością rozgrywki można łatwo manipulować, a gra dobrze się skaluje i dostarcza równie wiele zabawy podczas rozgrywki dla dwóch, jak i dla czterech graczy (chociaż zasady ulegają zmianom). Ciekawa mechanika zarządzania zasobami, które są dostępne naszej cywilizacji, jak i rozwój technologii czyni z tej gry niepowtarzalny i wielce przemyślany tytuł, który szczególnie przypadnie do gustu miłośnikom wielogodzinnego łamania głowy.
Czytaj też naszą recenzję.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
6. Dixit
Gra wyobraźni, która w zależności od towarzystwa i jego humoru nabiera zupełnie innego wymiaru. Wszyscy wspólnie starają się odgadnąć skojarzenie jednego z graczy odnośnie obrazków, które niczym dzieła Bosha przy każdym oglądaniu nabierają nowych cech. Gra dostarcza wiele zabawy i dziwnych, nietypowych skojarzeń. Jednym zdaniem: „Poznajcie, co siedzi wam w głowach”. Świetna gimnastyka wyobraźni gwarantowana.
Czytaj też naszą recenzję.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
7. Fauna
Quiz znanego projektanta gier Friedemanna Friese (na tej liście gości jeszcze jeden jego tytuł). Gra jest o tyle ciekawa, że nie tylko wiedza, ale i strategia oraz nutka hazardzisty decydują o wygranej. Dodatkowo prawie niewykonalnym jest nauczenie się wszystkich „pytań” . Zawodnicy mierzą się, starając obstawić długość ciała, ogona i ciężar oraz zasięg występowania danego zwierzęcia. W grze zaś występuje wiele ciekawych okazów fauny z naszej planety, które nie raz wprawią w osłupienie zarówno dorosłych, jak i dzieci.
Czytaj też naszą recenzję.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
8. Neuroshima Hex
Świat po zagładzie, resztki ludzkości walczą o przetrwanie, gromadząc się i zmagając się zarówno ze sobą, jak i z maszynami i mutantami o zasoby zrujnowanego i zdegenerowanego uniwersum. „Neuroshima” zasługuje na szczególną uwagę z racji prostej mechaniki, w której dostawiamy jednostki wojskowe co turę, decydując się, które żetony spośród trzech zagramy, a który z nich odrzucimy. Dobra grafika i losowość, która jest w tym wypadku atutem zmuszającym graczy do odpowiedniego zarządzania zasobami, sprawiają, że gra powoduje występowanie rumieńców u niejednego miłośnika strategii i taktyki. Dodatkowo bilans i zróżnicowanie armii nadają grze wiele możliwości rozgrywki i brak schematu działania.
Czytaj też naszą recenzję.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
9. Niagara
„Niagara” to gra z pozoru dla młodego odbiorcy – świadczyłyby o tym nieskomplikowane zasady – jednak bawi doskonale w każdym wieku. Niewątpliwą atrakcją jest pomysł na planszę, która jest prawdziwym wodospadem… No, może nie do końca prawdziwym, ale drewniane łódki na plastikowych przezroczystych polach „płyną” w dół rzeki, a przy rwącym „nurcie” nawet spadają z wodospadu. Gracze manewrują po rzece, zbierając tu i ówdzie rozłożone kryształy i klną na czym świat stoi (ale bez cienia złości), gdy ich łodzie nikną w odmętach tytułowej Niagary. Kapitalny pomysł, oryginalne wykonanie, którego drugiego takiego nie znajdziecie, szybkie, ale emocjonujące rozgrywki czynią z „Niagary” jedną z najatrakcyjniejszych pozycji na polskim rynku. Nadaje się doskonale do wciągnięcia młodych graczy w magiczny świat planszówek, a jeśli chodzi o dorosłych, to będą z niej często korzystali choćby po to, by miło rozpocząć długi wieczór gier.
Czytaj też naszą recenzję.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
10. Osadnicy z Catanu
Jedna z najpopularniejszych gier familijnych, jakie trafiły do sprzedaży. Prosta, bezkonfliktowa, z mnóstwem możliwości i strategii wiodących do zwycięstwa. Celem rozgrywki jest zdobycie określonej liczby punktów, które otrzymujemy za budowę osad i miast, rozbudowę dróg i zagrywanie kart specjalnych. Założenia „Osadników” faktycznie są proste, jednak kto choć raz wypróbował je w praktyce, wie doskonale, jak bardzo wciągające potrafią być sielskie klimaty Catanu. Dzięki doskonale wyskalowanej losowości rozgrywki oraz dziesiątkom rozmaitych układów planszy każda rozgrywka jest inna. A jeśli mimo wszystko się znudzi, to na malkontentów czeka mnóstwo dodatków urozmaicających podstawową wersję gry.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
11. Pandemic
Jako elitarny zespół medyczno-naukowy mamy za zadanie powstrzymać różne choroby przed wyniszczeniem populacji ziemi. Gra wymaga dużego zgrania, każdy z graczy musi dobrze planować swoje działania i wykorzystywać umiejętności postaci. Wszak świat jest ogromny, a zespół niewielki. Koordynując swoje poczynania, zawodnicy mierzą się z grą planszową. „Pandemic” zdecydowanie zasługuje na uwagę tym bardziej, że każda kombinacja postaci graczy, jak i ich liczba w grze, determinuje inne strategie i wymaga innego podejścia do rozgrywki. W naszym odczuciu jedna z najlepszych gier kooperacyjnych, w której element losowy nie do końca decyduje o wyniku rozgrywki.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
12. Piraci: Córka gubernatora
Zew przygody woła z każdego elementu gry. Tytuł, w którym idealnie zbalansowane są gra ekonomiczna, przygodowa i strategiczna. Doskonała umiejętność planowania pozwala na nietypowe i zaskakujące zagrania potrafiące całkowicie odmienić sytuacje w grze. Zawodnicy mogą zbierać pieniądze na okup za tytułową córkę gubernatora lub też odpowiednio przygotować statek i wypowiedzieć bitwę morską przerażającemu Piratowi Robertsowi. W tej grze zdecydowanie czuć zapach prochu i słychać kanonadę dział.
Czytaj też naszą recenzję.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
13. Stronghold
Kolejna gra Portalu w naszym zestawieniu, jednak tak jak i poprzednie tytuły zdecydowanie zasługuje na wyróżnienie. Nominowana do International Games Awards w kategorii strategii dla dwóch osób. Jest to epicka opowieść o batalii o twierdzę Skanja. Po raz kolejny otrzymaliśmy tytuł osadzony w uniwersum portalowego RPG, tym razem jest to Monastyr. Natomiast sama gra jest prawdziwym pojedynkiem pomiędzy dwoma armiami, pojedynkiem prawdziwych strategów. Niekończące się armie, najeźdźcy starający się jak najszybciej wedrzeć do twierdzy oraz garstka obrońców dzielnie stawiająca im opór. Trenowanie jednostek, budowanie maszyn oblężniczych… Gra daje wiele możliwości taktyki i ma bardzo ciekawy mechanizm, w którym liczba akcji obrońcy jest dyktowana przez najeźdźcę. Obok tego epickiego tytułu nie można przejść obojętnie.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
14. Wsiąść do pociągu
„Wsiąść do pociągu”, czyli „Ticket to Ride” (bo wcześniej gra funkcjonowała u nas pod angielską nazwą), to ciekawa i bardzo dynamiczna gra planszowa symulująca rozwój sieci kolejowych. To, co brzmi jak złożona rozgrywka ekonomiczna, w rzeczywistości jest bardzo pomysłową grą planszową o wielu możliwych drogach do zwycięstwa, uczącą mądrego rozplanowania rozgrywki i cierpliwości w realizowaniu strategii, przy bardzo szybkim tempie wykonywania posunięć. A jeśli dodamy do tego możliwość rozbudowy kolejowej komunikacji na dobrze znanych polskich terenach, satysfakcja jest pewna.
Czytaj też naszą recenzję.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
15. Wysokie napięcie
Jedna z najlepszych gier ekonomicznych ostatniej dekady, mistrzowsko symulująca rozwój infrastruktury elektrycznej, czyniąc z pozoru tak nieatrakcyjny temat trzymającą w napięciu, niezwykle emocjonującą rozgrywkę. Na każdą nagrodę zasługują zasady gry, z jednej strony łatwe, do opanowania i nie zmuszające do długich obliczeń i analiz, z drugiej wszechstronnie symulujące różne aspekty biznesu elektroenergetycznego, od rozbudowy elektrowni i sieci, aż po rynkowe wahania cen surowców. Na dodatek wszystko to osiągnięto przy redukcji czynnika losowego do minimum. Mało też która gra daje tak ogromną satysfakcję po zwycięstwie. Uwaga: „Wysokie napięcie” uzależnia!
Czytaj też naszą recenzję.
• • •
Jeśli uważacie, że pominęliśmy jakieś istotne tytuły – podeślijcie je na adres gry@redakcja.esensja.pl wraz z uzasadnieniem. Z Waszych propozycji stworzymy listę alternatywną.
1) Mowa tu o wydaniu polskim, do którego był dołączony dodatek.



Tytuł: Agricola
Wydawca: Lacerta
Info: 1-5 graczy, od 12 lat
Data produkcji: 2007
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Boże igrzysko
Wydawca: Phalanx Games
Info: 3-4 graczy, od 12 lat
Cena: 199,–
Data produkcji: 2010
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Carcassonne
Tytuł oryginalny: Carcassonne
Producent: Albi
Wydawca: Albi
Dystrybutor: Albi
Cena: 79,95 zł
Data produkcji: 2001
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Cytadela
Tytuł oryginalny: Citadels
Producent: FFG
Wydawca: Galakta
Info: 2-8 graczy, od 10 lat
Cena: 74,90
Data produkcji: 2006
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Cywilizacja: Poprzez wieki
Tytuł oryginalny: Through the Ages
Producent: Czech Board Games
Wydawca: Portal, Rebel.pl
Info: 2-4 graczy, od 12 lat
Cena: 169,95
Data produkcji: 15 grudnia 2009
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Dixit
Wydawca: Hobbity.eu
Cena: 119,99
Data produkcji: 2010
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Fauna
Wydawca: Rebel.pl
Info: 2-6 osób, od 10 lat
Cena: 129,95
Data produkcji: czerwiec 2010
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Neuroshima Hex
Wydawca: Portal
Cena: 59,99
Data produkcji: styczeń 2006
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Niagara
Wydawca: Zoch Verlag
Cena: 129,95
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Osadnicy z Catanu
Tytuł oryginalny: Settlers of Catan
Wydawca: Galakta
Cena: 120,–
Data produkcji: 1995
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Pandemic
Wydawca: Albi
Info: Liczba graczy: 1-4 osoby; Wiek: od 10 lat; Czas gry: ok. 45-60 minut
Cena: 90 zł
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Piraci: Córka gubernatora
Wydawca: Imperium
Info: 2-6 graczy, od 12 lat
Cena: 69,–
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Stronghold
Wydawca: Portal
Info: 2-4 graczy, od 12 lat
Cena: 169,–
Data produkcji: październik 2009
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Wsiąść do Pociągu: Europa
Tytuł oryginalny: Ticket to Ride: Europe
Wydawca: Rebel.pl
Info: Liczba graczy: 2 - 5 osób, Wiek: od 8 lat
Cena: 149,95
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Wysokie napięcie
Tytuł oryginalny: Power Grid
Wydawca: Lacerta
Cena: 110 zł
Data produkcji: 16 października 2006
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
powrót do indeksunastępna strona

223
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.