 | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Zadie Smith ‹O pięknie›Znak, 2006 Zadie Smith jest pisarką obiecującą, podejmuje ważne tematy i potrafi posługiwać się obiektywną analizą a nie wygłaszać polityczne czy społeczne manifesty. Jej najnowsza powieść jest bogata w treści i nawet jeżeli niektóre z pomysłów są chybione, całość czyta się z niegasnącą przyjemnością. Dodatkowo podczas lektury cały czas mamy świadomość, że autorka nie próbuje upiększać świata, nie szuka łatwych rozwiązań. Relacje rodzinne ukazane są bez przemilczeń. Niektóre dialogi przypominają pełne absurdalnego humoru rozmowy bohaterów „Coś się stało” Hellera, jednak w rodzinie Belseyów odnaleźć można wiele ciepła i nadziei. „O pięknie” jest powieścią niewątpliwie wartą przeczytania, to historia w pewnym sensie niezwykle optymistyczna, pełna przestróg dla człowieka i miłości do niego. Dzięki błyskotliwemu stylowi, niezwykłej umiejętności mieszania patosu z humorem, Zadie Smith opowiada historię tragiczną i pouczającą w sposób lekki i daleki od nachalności. Bohaterowie powieści pozostają w pamięci czytelnika na długo po odłożeniu książki. Każda z tych postaci ma coś z nas samych, a przecież niezwykle przyjemnie jest czytać o sobie.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Władimir Sorokin ‹Lód›W.A.B., 2005 „Lód” jest lekturą tyleż fascynującą, co niepokojącą. W dużej mierze dzięki zawartemu w pierwszej części powieści obrazowi współczesnej Rosji. Nie sposób przejść obok niego obojętnie, tym bardziej że obrazy nakreślone przez Sorokina na długo zapadają w pamięć dzięki plastyczności i mistrzowskiemu operowaniu językiem. Przez pryzmat i zarazem oczyma studenta, prostytutki i zamieszanego w ciemne interesy prawnika poznajemy Rosję, o istnieniu której premier Putin chciałby zapewne jak najszybciej zapomnieć. Idąc śladem Sorokina, dane nam jest przejść przez wszystkie kręgi rosyjskiego piekła, sięgnąć dna, by… „przebudzić się” jak bohaterowie „Lodu”. Tyle że nasze „przebudzenie” będzie zupełnie inne – „Lód” otworzy nam oczy na świat, w jakim żyjemy, na jego wynaturzenia, odhumanizowanie, ale też na zagrożenia czyhające ze strony tych, którzy obiecują nam „zbawienie”.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Neal Stephenson ‹Cryptonomicon›Prószyński i S-ka, 2001 Bardzo trudno tę książkę zakwalifikować do konkretnego gatunku: trochę w niej powieści sensacyjnej, trochę historyczno-szpiegowskiej. Właściwie są to dwie powieści, precyzyjnie przeplecione ze sobą tak, że w każdym momencie jest zachowany suspens. Proza jest gęsta, szybka, cztery główne wątki to właściwie migawki z życia bohaterów oddzielone sporymi przedziałami czasowymi, widzimy tylko momenty kluczowe. To jednak powoduje, że książkę trzeba czytać z dużą uwagą, rekonstruując sobie to, co działo się z bohaterami „pomiędzy ujęciami”. Książka jest gęsta faktograficznie i oczekuje od czytelnika przynajmniej podstawowej znajomości wydarzeń II wojny światowej. Nie jest to rzecz dla masowego odbiorcy, także chociażby ze względu na znajdujące się w niej wzory matematyczne i wykresy oraz źródło programu w Perlu. Dla kogo jest ta książka? Dla pokolenia Internetu, ludzi, którzy Sieć tworzyli, którzy w niej żyją. Komputerowców, cypherpunków, wizjonerów – bo jest o nich.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Neal Stephenson ‹Peanatema›MAG, 2009 Książka imponująca, i to na kilku różnych płaszczyznach. Po pierwsze drobiazgowość, z jaką autor wymyślił, a potem opisał obcy świat, po drugie rozmach oraz oryginalność wizji, po trzecie fenomenalna wręcz zręczność, z jaką Stephenson wplata fizykę czy filozofię w tkankę fantastycznej powieści. A przecież to nie wszystko, bo są jeszcze sympatyczne i pełnokrwiste, choć może nie nazbyt skomplikowane postacie oraz dowcipne dialogi. I jest ta książka w jakimś stopniu wynikiem cudu (a może po prostu to talent pisarza), gdyż kilkunastostronicowe rozważania na temat natury świata czy postrzegania rzeczywistości czyta się tu równie dobrze jak dramatyczne sceny akcji. Jednym słowem: pozycja nie do przegapienia.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Mariusz Szczygieł ‹Gottland›Czarne, 2006 Znany, ale chyba stosunkowo rzadko kojarzony z dobrą literaturą (przynajmniej przez osoby nie znające reportaży Mariusza Szczygła z „Dużego formatu”) dziennikarz stworzył książkę wyjątkową. „Gottland” – czyli, bo może nie dla wszystkich to oczywiste, „kraina Karela Gotta” to opowieść o Czechach, jakiej do tej pory nie widzieliśmy. Nie ma tu nic z naszych przyzwyczajeń w mówieniu o pobratymcach z południa – ani ironicznego spojrzenia na rzeczy, które nas śmieszą, ani szacunku dla wysokiej jakości kultury, ani spojrzenia przez pryzmat zdroworozsądkowego spojrzenia na świat wojaka Szwejka. Jest natomiast szereg arcyciekawych reportaży odsłaniających zupełnie nieznane nam oblicze sąsiadów z południa. poznajemy Czechy (czy też Czecosłowację) jako kraj arcyciekawej historii, dramatów dużych i jednostkowych, szczerych konfliktów. Kraj pod wieloma względami podobny do nas, pod wieloma odmienny, ale niezmiennie intrygujący i nie dający się poddać zaszufladkowaniu. Ale poza tym wszystkim jest też „Gottland” książką świetnie napisaną, którą połyka się jednym tchem. Liczne wyróżnienia i nagrody są w przypadku tej książki naprawdę w pełni zasłużone.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Wit Szostak ‹Chochoły›Lampa i Iskra Boża, 2010 Wit Szostak kontynuuje pisanie prozy osobnej, „własnej”. Fantastyka? Tak, ale… Realizm? Owszem, lecz mocno magiczny. „Chochoły” to powieść miejska i wielopoziomowa – a przy tym świetnie napisana.odzinach, których członkowie wybierają odmienne przynależności. Chochoły” to powieść bardzo „gęsta”, rodząca wiele możliwości odczytania i interpretacji. Przede wszystkim to opowieść o rodzinie Chochołów oraz projekcie, który ród ten podjął: projekcie budowy Domu, wielopokoleniowej kamienicznej arki, zamieszkałej docelowo tylko przez Chochołów i przez wszystkich Chochołów. To także powieść o bohaterze bez właściwości (a może właśnie z wszechwłaściwością?) i o Krakowie – mieście oglądanym/stwarzanym/wyśnionym w ośmiu odsłonach/rozdziałach/częściach. Dla mnie jednak „Chochoły” to przede wszystkim obyczajowa opowieść o rodzinie – o małych i dużych ustępstwach, o trudnej czasem tolerancji dla najbliższych.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Johan Theorin ‹Zmierzch›Czarne, 2008 „Zmierzch” ma niesamowity, niepowtarzalny klimat. Bezkresna przestrzeń alvaretu, skaliste wybrzeża wyspy, opuszczone po sezonie wsie i zniszczone domostwa – wszystko to służy budowaniu aury tajemniczości i koszmaru. Theorin nie waha się zresztą sięgać po schematy rodem z klasycznych dzieł grozy (vide nocna przechadzka Julii po domu Very Kant, która jest jawnym ukłonem w stronę „Psychozy” Alfreda Hitchcocka). W jego prozie pobrzmiewają dalekie echa twórczości Edgara Allana Poego, Nathaniela Hawthorne’a, Mary Shelley czy Arthura Conan Doyle’a, co w połączeniu z niezwykle wciągającą intrygą kryminalną i rozbudowanym wątkiem obyczajowym daje piorunujący efekt. O wartości powieści w dużym stopniu decydują także jej bohaterowie. W książce Szweda nie ma ani jednej zbędnej postaci. Każda z nich – mowa oczywiście o tych znaczniejszych – w jakiś sposób związana jest z wydarzeniami sprzed dwóch dekad, każda nosi w sobie tajemnicę, każda stanęła, staje bądź dopiero stanie przed poważnym dylematem moralnym. Świat bowiem urządzony jest tak, że podobne historie rzadko kończą się happy endem. Johan Theorin nie miał najmniejszego zamiaru burzyć tej prawidłowości tylko po to, aby przypodobać się mniej wyrobionym literacko czytelnikom.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Wojciech Tochman ‹Jakbyś kamień jadła›Pogranicze, 2002 Książka, którą powinno się wznawiać i wznawiać. Mimo że opowiada również o wojnie, nie pada w niej ani jeden strzał, a żołnierzy widzimy tylko oczami wspominających walki cywilów. Tochman dokonał rzeczy niezwykłej – stworzył reportaż, w którym ludzka tragedia wyziera dosłownie z każdej strony, i nie użył do tego żadnych wielkich słów, nie posiłkował się patosem czy nawet rozbudowanymi opisami. Siłą „Jakbyś kamień jadła” jest narracja minimalistyczna, stawianie pytań tylko czytelnikowi – nigdy ofiarom pogromu. Ponadto odnajdujemy tu opowieść o trudności życia po wojnie w sytuacji, gdy zakończenie konfliktu nie poszło w parze z rozwiązaniem czegokolwiek dla osób, które nie biorąc w nim udziału (bo czy można mówić o ofiarach, że są stroną?), najboleśniej odczuły jego skutki. Autor spisuje wysiłki ocalałych – wysiłki, które nakierowane są już tylko na jeden cel: odnalezienie i pochowanie najbliższych. Co potem? To jedno z pytań, na które odpowiedzi brakuje. Uwaga – jak mówi sam Tochman, „Treść jest wstrząsająca”. Ale zaraz też dodaje: „To, co mogłem zrobić dla tych ludzi, to opisać ich cierpienie i świadczyć o tym, co tam się stało. Wy możecie o tym przeczytać, i trzeba to dla tamtych ludzi zrobić”. Mario Vargas Llosa od początku cieszył się „uznaniem” na rynku czytelniczym. Po opublikowaniu „Miasta i psów” egzemplarze książki w podniosłej atmosferze palono w szkołach, za „Pantaleona i wizytantki” pisarza nazwano oszczercą peruwiańskich kobiet, a „Historia Alejandra Mayty” wywołała groźby odebrania Llosie peruwiańskiego obywatelstwa. Czy podobne wydarzenia towarzyszyły publikacji „Szelmostw niegrzecznej dziewczynki”? Tym razem czytelnicy jedynie wpadli w zachwyt. Peruwiański pisarz ma na swoim koncie dzieła mówiące o różnych sferach funkcjonowania człowieka. Kolejne tomy to portrety indywidualistów, którzy w sytuacjach kryzysowych musieli dokonywać istotnych wyborów. Miłość w twórczości Llosy stanowiła sporą lukę i to ją próbują wypełnić „Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki”. Powieść ta jest zupełnie nową jakością w obrębie skostniałego romansu, gdyż wyraźnie odcina miłość od romantycznej mitologii. Ludzie na własną potrzebę tworzą złudzenia, które pozwalają żyć, a ostatnia powieść Llosy brutalnie je odbiera.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma | Peter Watts ‹Ślepowidzenie›MAG, 2008 Straszna książka, okropna książka. Dla kogoś, kto tylko czyta, okropna, bo po niej każda inna wydaje się mdła i banalna. A dla kogoś, kto sam pisze, już w ogóle – przeciętny autor po zapoznaniu się ze „Ślepowidzeniem” powinien odwiesić komputer na kołek i zająć się czymś pożyteczniejszym, bo i tak wiadomo, że niczego ani w jednej dziesiątej tak niezwykłego nie uda mu się stworzyć. „Ślepowidzenie” to w gatunku SF absolutny numer jeden kilku ostatnich lat. Watts ma wiedzę tak rozległą, że momentami trudno uwierzyć, iż powieść napisała jedna osoba, jeszcze większą wyobraźnię, a do tego wszystkiego potrafi także zagrać na uczuciach czytelnika – umie zaintrygować, przestraszyć, rozbawić i wzruszyć. 1) Pierwszy tom cyklu o Eberhardzie Mocku – „Śmierć w Breslau” – miał swoją premierę w Wydawnictwie Dolnośląskim, ale jako wydany w 1999 roku nie jest oficjalnie uwzględniony w naszym zestawieniu. 2) Pierwsze wydanie powieści Palahniuka zatytułowane było po prostu ‹Podziemny krąg›.
Tytuł: Noc wyroczni Tytuł oryginalny: Oracle Night ISBN-10: 83-7301-530-2 Format: 208s. 150×225mm; oprawa twarda, obwoluta Cena: 33,– Data wydania: 27 października 2004
Tytuł: Ślepy zabójca Tytuł oryginalny: The Blind Assasin ISBN-10: 83-7150-970-7 Format: 622s. 125×183mm Cena: 39,– Data wydania: 17 lipca 2002
Tytuł: Wody głębokie jak niebo ISBN-10: 83-89595-14-1 Format: 368s. 125×185mm Cena: 28,50 Data wydania: 1 kwietnia 2005
Tytuł: Gringo wśród dzikich plemion ISBN-10: 83-7380-084-0 Format: 264s. 145×210mm, oprawa twarda Data wydania: 2003
Tytuł: Związek żydowskich policjantów Tytuł oryginalny: The Yiddish Policemen’s Union ISBN: 978-83-7414-586-2 Format: 123×195mm Data wydania: 20 maja 2009
Tytuł: Siedemdziesiąt dwie litery ISBN: 978-83-7590-063-7 Format: 384s. oprawa twarda Cena: 45,90 Data wydania: 5 sierpnia 2010
Tytuł: Jonathan Strange i pan Norrell, tom I Tytuł oryginalny: Jonathan Strange & Mr Norrell ISBN-10: 83-08-03619-8 Format: 288s. 123×197mm Cena: 29,99 Data wydania: 30 września 2004
Tytuł: Hańba Tytuł oryginalny: Disgrace ISBN-10: 83-240-0686-9 Cena: 27,– Data wydania: 8 maja 2006
Tytuł: Vita nostra Tytuł oryginalny: Vita nostra ISBN-10: 83-89951-83-5 ISBN: 978-83-89951-83-0 Format: 496s. 120×190mm Cena: 37,90 Data wydania: 24 czerwca 2008
Tytuł: Inne pieśni ISBN: 978-83-08-04226-7 Format: 528s. 150×210mm; oprawa twarda Cena: 49,90 Data wydania: 15 maja 2008
Tytuł: Lód ISBN: 978-83-08-03985-4 Format: 1054s. 145×205mm; oprawa twarda Cena: 59,90 Data wydania: 6 grudnia 2007
Tytuł: Ex libris. Wyznania czytelnika Tytuł oryginalny: Ex Libris: Confessions of a Common Reader ISBN: 978-83-240-1307-4 Format: 188s. 125×195mm; oprawa twarda Cena: 34,90 Data wydania: 1 marca 2010
Tytuł: Amerykańscy bogowie Tytuł oryginalny: American Gods ISBN: 978-83-7480-090-7 Format: 608s. 125×195mm Cena: 25,– Data wydania: 25 stycznia 2008
Tytuł: Rozpoznanie wzorca Tytuł oryginalny: Pattern Recognition ISBN-10: 83-7298-570-7 Format: 336s. 135×205mm Cena: 32,90 Data wydania: 6 lipca 2004
Tytuł: Zaginione miasto Z. Amazońska wyprawa tropem zabójczej obsesji Tytuł oryginalny: The Lost City of Z. A Tale of Deadly Obsession in the Amazon ISBN: 978-83-7414-765-1 Format: 420s. 145×205mm; oprawa twarda Data wydania: 6 stycznia 2010
Tytuł: Księga jesiennych demonów ISBN: 978-83-7574-207-7 Format: 480s. 125×195mm Cena: 33,90 Data wydania: 17 września 2010
Tytuł: Możliwość wyspy Tytuł oryginalny: La possibilité d’une île ISBN-10: 83-7414-156-5 Format: 380s. 125×195mm Cena: 34,90 Data wydania: 29 czerwca 2006
Tytuł: Miasta pod Skałą ISBN-10: 83-08-03704-6 Format: 792s. 145×205mm Cena: 39,99 Data wydania: 28 kwietnia 2005
Tytuł: W rajskiej dolinie wśród zielska ISBN: 978-83-7536-117-9 Format: 400s. 133×215mm; oprawa twarda Cena: 46,– Data wydania: 17 lutego 2010
Tytuł: Mężczyzna, który przychodził w niedzielę Tytuł oryginalny: Söndagsmannen ISBN: 978-83-7536-110-0 Format: 352s. 125×195mm Cena: 33,– Data wydania: 20 lipca 2009
Tytuł: Kadysz za nienarodzone dziecko Tytuł oryginalny: Kaddis a meg nem született gyermekért ISBN-10: 83-89291-25-8 Format: 160s. 125×195mm Cena: 24,90 Data wydania: 24 kwietnia 2003
Tytuł: Roland Tytuł oryginalny: The Gunslinger Wydawca: Albatros – Andrzej Kuryłowicz ISBN: 978-83-7359-657-3 Format: 272s. 125×195mm Cena: 23,90 Data wydania: 20 marca 2008
Tytuł: Koniec świata w Breslau ISBN-10: 83-89291-65-7 Format: 320s. 125×195mm Cena: 29,90 Data wydania: 10 września 2003
Tytuł: Kaznodzieja Tytuł oryginalny: Predikanten ISBN: 978-83-7554-162-5 Format: 440s. Cena: 34,90 Data wydania: 10 lutego 2010
Tytuł: Miasto niepokoju Tytuł oryginalny: The Given Day ISBN: 978-83-7648-103-6 Format: 648s. 142×202mm Cena: 38,– Data wydania: 21 kwietnia 2009
Tytuł: Łaskawe Tytuł oryginalny: Les Bienveillantes ISBN: 978-83-0804-245-8 Format: 1044s. 148×210mm; oprawa twarda Cena: 59,90 Data wydania: 2 października 2008
Tytuł: Labirynt odbić Tytuł oryginalny: Лабиринт отражений ISBN: 978-83-7480-131-7 Format: 400s. 125×195mm Data wydania: 15 maja 2009
Tytuł: Wieki światła Tytuł oryginalny: The Light Ages ISBN-10: 83-7480-023-2 Cena: 35,– Data wydania: 16 czerwca 2006
Tytuł: Morderca bez twarzy Tytuł oryginalny: Mördare utan ansikte ISBN: 978-83-7414-793-4 Format: 304s. 123×195; oprawa twarda Cena: 39,90 Data wydania: 29 kwietnia 2010
Tytuł: Droga Tytuł oryginalny: The Road ISBN: 978-83-08-04423-0 Format: 268s. 123×197mm Cena: 29,90 Data wydania: 27 stycznia 2010
Tytuł: Krwawy południk Tytuł oryginalny: Blood Meridian: Or the Evening Redness in the West ISBN: 978-83-08-04485-5 Format: 444s. 123×197mm Cena: 34,90 Data wydania: 29 lipca 2010
Tytuł: To nie jest kraj dla starych ludzi Tytuł oryginalny: No Country for Old Men ISBN: 978-83-7469-643-2 Format: 240s. 142×202mm Cena: 28,– Data wydania: 15 stycznia 2008
Tytuł: Rzeka Bogów Tytuł oryginalny: River of Gods ISBN: 978-83-7480-154-6 Format: 600s. 135×202mm; oprawa twarda Cena: 45,– Data wydania: 15 stycznia 2010
Tytuł: Blizna Tytuł oryginalny: The Scar ISBN-10: 83-7298-899-4 Format: 636s. 135×205mm Cena: 39,90 Data wydania: 30 maja 2006
Tytuł: Kronika ptaka nakręcacza Tytuł oryginalny: ねじまき鳥クロニクル ISBN-10: 83-7319-964-0 Format: 632s. 148×205mm Cena: 44,90 Data wydania: 20 marca 2006
Tytuł: Norwegian Wood Tytuł oryginalny: ノルウェイの森 ISBN-10: 83-7319-634-X Format: 472s. 145×205mm Cena: 34,90 Data wydania: 20 lutego 2006
Tytuł: Moja siostra, moja miłość Tytuł oryginalny: My Sister, My Love ISBN: 978-83-7510-292-5 Format: 616s. 150×225mm; oprawa twarda, obwoluta Cena: 45,90 Data wydania: 21 września 2009
Tytuł: Fight Club. Podziemny krąg Tytuł oryginalny: Fight Club ISBN-10: 83-921512-4-0 Format: 240s. 125×195mm Cena: 29,90 Data wydania: 18 października 2006
Tytuł: Nazywam się Czerwień Tytuł oryginalny: Benim Adım Kırmızı ISBN: 978-83-08-03998-4 Format: 400s. 148×210mm Cena: 34,99 Data wydania: 10 maja 2007
Tytuł: Harry Potter i kamień filozoficzny Tytuł oryginalny: Harry Potter and the Philosopher’s Stone ISBN: 83-7278-000-5 Format: 326s. 140×205mm Cena: 19,– Data wydania: I półrocze 2000
Tytuł: Pierścienie Saturna Tytuł oryginalny: Die Ringe des Saturn ISBN: 978-83-7414-541-1 Format: 344s. 123×195 mm Cena: 33,90 Data wydania: 8 stycznia 2009
Tytuł: O pięknie Tytuł oryginalny: On Beauty ISBN-10: 83-240-0751-2 Cena: 35,– Data wydania: 12 października 2006
Tytuł: Lód Tytuł oryginalny: Лёд ISBN-10: 83-7414-055-0 Format: 364s. 125×195mm Cena: 34,90 Data wydania: 6 stycznia 2005
Tytuł: Cryptonomicon Tytuł oryginalny: Cryptonomicon ISBN: 978-83-7480-188-1 Format: 1200s. 160×230mm; oprawa twarda Cena: 89,– Data wydania: 19 listopada 2010
Tytuł: Peanatema Tytuł oryginalny: Anathem ISBN: 978-83-7480-126-3 Format: 960s. 150×225mm; oprawa twarda Cena: 69,– Data wydania: 21 października 2009
Tytuł: Gottland ISBN: 978-83-7536-167-4 Format: 244s. 125×195mm Cena: 33,50 Data wydania: 15 lutego 2010
Tytuł: Chochoły ISBN: 978-83-89603-83-8 Format: 440s. oprawa twarda Cena: 39,90 Data wydania: 8 września 2010
Tytuł: Zmierzch Tytuł oryginalny: Skumtimmen ISBN: 978-83-7536-045-5 Format: 456s. 125×195mm Cena: 34,90 Data wydania: 28 sierpnia 2008
Tytuł: Jakbyś kamień jadła ISBN: 978-83-7536-043-1 Format: 136s. 125×195mm Cena: 28,– Data wydania: 24 czerwca 2008
Tytuł: Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki Tytuł oryginalny: Travesuras de la niña mala ISBN: 978-83-240-0871-1 Format: 384s. 140×205mm; oprawa twarda, obwoluta Cena: 38,– Data wydania: 20 września 2007
Tytuł: Ślepowidzenie Tytuł oryginalny: Blindsight ISBN: 978-83-7480-097-6 Format: 328s. 135×205mm; oprawa twarda Cena: 35,– Data wydania: 25 lipca 2008 |