Najważniejszym grudniowym wydarzeniem jest pierwsza po 17 latach wystawa Władysława Strzemińskiego „Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki”, ze specjalnym udziałem Katji Strunz, która zaprojektowała przestrzeń ekspozycji. Otwarcie: 30 listopada 2010, godz. 18.00.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki” ms2, ul, Ogrodowa 19 Wystawa czynna do 27.02.2011. Władysław Strzemiński to postać-ikona, jeden z najradykalniejszych twórców związanych z awangardą dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. To także postać kluczowa dla Muzeum Sztuki w Łodzi – to dzięki jego staraniom powstała Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r”, dając w 1931 roku początek tej instytucji. Powidoki życia są pierwszą po siedemnastu latach wystawą monograficzną artysty. Jej celem jest ponowna interpretacja twórczości Władysława Strzemińskiego i umieszczenie jej we współczesnym świecie. Wielowątkowa działalność Strzemińskiego miała na celu przekształcanie nie tylko sztuki, którą można nazwać wysoką – malarstwa, rzeźby, architektury, ale także szeroko rozumianego designu, co w ostatecznym rozrachunku miało doprowadzić do zmiany otoczenia człowieka i jego życia. Dziś jego postawa jest zazwyczaj odczytywana jedynie w kontekście historycznym, tymczasem wydaje się, że pytania, na które odpowiedzi szukał Strzemiński – jakie prawidła rządzą sztuką, jakie ona ma prawa, czy można ją oderwać od życia i jak daleko może ona na nie wpływać – są nadal aktualne. Czym są tytułowe „powidoki”, będące kluczowym pojęciem dla teorii widzenia Strzemińskiego? Fizjologicznie rzecz ujmując, siatkówka w oku zachowuje widziany obraz dłużej niż sam moment oglądania rzeczy – zapamiętuje widok, mimo że zdążyliśmy już odwrócić wzrok. Z tego powodu oko ma możliwość nakładania i mieszania się obrazów – tych, które są jeszcze na siatkówce, chociaż nie patrzymy już na nie, i tych, które oglądamy w czasie rzeczywistym. Można zatem powiedzieć, że to nakładanie się obrazów na siebie umożliwia tym samym przenoszenie elementów wzrokowych z jednej dziedziny na inną np. z obrazu na rzeźbę, z rzeźby na architekturę, z architektury na życie. W ten oto sposób pewne zjawiska odkryte w malarstwie mogą być zastosowane w życiu codziennym, projektach wnętrz, a nawet w projektowaniu urbanistycznym. Druga część tytułu „Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki” odnosi się do rozważań artysty na temat „prawa”, któremu poświęcił dużą część swoich badań. Strzemiński był głęboko przekonany, że sztuka ma prawo do uczestniczenia w życiu, a życie ma pełne prawo do udziału w sztuce. Sztuka, zdaniem Strzemińskiego, powinna odkrywać istotne elementy życia i tworzyć ich plastyczne odpowiedniki. Sztuka nie jest oderwanym od rzeczywistości tworem – co więcej, funkcjonuje w jej ramach i wynika z niej. Poszerzając pole interpretacji dzieł Strzemińskiego, kuratorzy zaprosili do współpracy niemiecką artystkę, która przepracowuje w swojej twórczości temat awangardy – Katję Strunz. Dzięki jej interwencji w postaci projektu architektury wystawy, otrzymujemy nowy wymiar dzieł artysty, nowy komentarz do jego prac. Strunz wykorzystując litery alfabetu stworzonego przez Strzemińskiego na początku lat 30. XX wieku, ułożyła słowo Zeittraum, które określa przestrzeń wystawy.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki” stanowią największą i najważniejszą produkcję Muzeum w 2010 roku. Ekspozycji towarzyszy cykl wykładów prowadzonych przez międzynarodowych gości, seminarium analityczne z czytania tekstów teoretycznych Strzemińskiego, panel dyskusyjny oraz warsztaty i działania edukacyjne dla szerokiej publiczności. W związku z wystawą ukażą się trzy publikacje: katalog wystawy, folder związany z projektem artystycznym Katji Strunz oraz książka będąca zbiorem interpretacji, która ma ambicję wypełnienia luki w badaniach nad działalnością Strzemińskiego. Kuratorzy: Paulina Kurc, Jarosław Lubiak Konsultacja: Zenobia Karnicka Projekt ekspozycji: Katja Strunz Wystawie towarzyszy bogaty program wykładów, seminariów i warsztatów, a także pierwsza artystyczna gra miejska poświęcona postaci Władysława Strzemińskiego i jego związkom z Łodzią przygotowana we współpracy z Łódzkim Stowarzyszeniem Inicjatyw Miejskich Topografie. Program towarzyszący wystawie Władysława Strzemińskiego „Na oko – Strzemiński”. Wykłady i seminaria. ms², ul, Ogrodowa 19, godz. 18 Wykład. „Historia oka” według Strzemińskiego, Agnieszka Rejniak-Majewska, Uniwersytet Łódzki 1.12.2010, środa, godz. 18 ms2, Ogrodowa 19 Seminarium. „B=2”, Agnieszka Rejniak-Majewska 8.12.2010, środa, godz. 18 ms2, Ogrodowa 19 Seminarium. „Widzenie impresjonistów”, Agnieszka Rejniak-Majewska 14.12.2010, wtorek, godz. 18 ms2, Ogrodowa 19 Wykład. „O polityce, która wynika ze sztuki nowoczesnej”, Tomasz Załuski, Uniwersytet Łódzki, ASP im. W. Strzemińskiego w Łodzi 15.12.2010, środa, godz. 18 ms2, Ogrodowa 19 „Strzemiński od S do I”. Projekt edukacyjno-artystyczny towarzyszący wystawie Władysława Strzemińskiego. Cykl 11 wydarzeń edukacyjno-artystycznych wokół biografii twórczej Władysława Strzemińskiego; działania towarzyszące wystawie „Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki”. Kuratorzy: Paulina Kurc, Jarosław Lubiak; konsultacja: Zenobia Karnicka; projekt ekspozycji: Katja Strunz. S jak Solaryzm 3.12.2010, piątek, godz. 18:18 ms2, Ogrodowa 19 Performance plażowy. Koncepcje polarystyczne w twórczości Władysława Strzemińskiego naświetli Agnieszka Wojciechowska-Sej wobec niecodziennej widowni w strojach zdatnych do kąpieli słonecznych. Każdy może dołączyć, wyłożyć się na leżaku, poddać się zbawiennemu działaniu światła i zadawać podchwytliwe pytania. Warto zabrać własny ręcznik do plażowania. Wstęp wolny. T jak Teoria 9.12.2010, czwartek, godz. 18:18 ms2, Ogrodowa 19 Wykład Małgorzaty Wiktorko o teoretycznych koncepcjach Władysława Strzemińskiego. Wstęp – bilet ulgowy. R jak Realna Awangarda 6.12.2010, czwartek, godz. 18:18 ms2, Ogrodowa 19 Warsztat artystyczno-edukacyjny wokół idei sieci przyjacielskich kontaktów grupy „a.r.”. Na pytanie – co byłoby, gdyby w dwudziestoleciu międzywojennym istniały internetowe portale społecznościowe – w oparciu o archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi (unikatowe dokumenty, rękopisy, listy, zdjęcia) – odpowiedzą: Paulina Woszczak, Leszek Karczewski i Barbara Kaczorowska. Wstęp – bilet ulgowy. Muzeum Sztuki w ŁodziŁodź; ms: ul. Więckowskiego 36; ms2: ul. Ogrodowa 19; Pałac Herbsta: ul. Przędzalniana 72 tel. +48 42 633 97 90 fax +48 42 632 99 41 Czynne: Gmach główny: wt-ni 10-17; ms2: wt 10-18, śr-ni 12-20; Pałac Herbsta: wt 10-17, śr i pi 12-17, cz 12-19, so-ni 11-16 Wstęp: Szczegółowe informacje na stronach MS |