powrót do indeksunastępna strona

nr 01 (CIII)
styczeń-luty 2011

Muzułmanina, żyda, chrześcijanina żywot wspólny?
Scandar Copti, Yaron Shani ‹Ajami›
Czy we współczesnym świecie możliwa jest koegzystencja w jednym miejscu wyznawców judaizmu, islamu i chrześcijaństwa? Próbują na to trudne pytanie odpowiedzieć autorzy filmu „Ajami”. To co proponują Yaron Shani i Scandar Copti to ciekawa, nakręcona w formie paradokumentu historia, ilustrująca zawiłą codzienność Izraela, z aktorami – amatorami w rolach głównych.
Zawarto¶ć ekstraktu: 70%
‹Ajami›
‹Ajami›
„Ajami” to kolejna produkcja izraelska (tym razem zrealizowana we współpracy z Niemcami), która doczekała się szerokiej dystrybucji oraz uznania na kilku światowych festiwalach, o nominacji do Oscara nie wspominając. Ostatnimi czasy izraelskie filmy cieszą się dużym uznaniem nie tylko wśród krytyków, ale też kinomanów, by przytoczyć sukces takich obrazów jak „Walc z Baszirem” czy „Liban”.
Yaron Shani i Scandar Copti, reżyserzy i równocześnie scenarzyści filmu, umieścili akcję swego dzieła w dzielnicy Ajami, tyglu kulturowym Jaffy. Bohaterowie to mężczyźni w różnym wieku, uwikłani (często mimo woli) w świat przestępczy. Fabuła „Ajami” podzielona została na pięć rozdziałów, z których pierwsze cztery opowiadają kolejno o losach każdego z nich, a rozdział piąty łączy wszystkie wątki i domyka opowieść. Historie często nachodzą na siebie, niektóre sceny możemy oglądać z perspektywy różnych bohaterów.
Bohaterem pierwszej części jest muzułmanin Omar, który w trosce o bezpieczeństwo swojej rodziny decyduje się zejść na ścieżkę przestępczą. Jego bliscy wskutek nieprzemyślanych działań wujka, muszą zdobyć pieniądze by zapewnić sobie spokój. Do tego dochodzi jeszcze nieszczęśliwa miłość Omara do chrześcijanki, której ojciec zapewnia jemu i jego rodzinie ochronę. Gdy dowiaduje się on o miłości tych dwojga, podejmuje tragiczną dla muzułmanina decyzję. Dalej widzimy Maleka, ukrywającego się nielegalnego imigranta, który pracując „na czarno” próbuje zarobić na operację swej chorej matki. Trzecim z bohaterów jest Dando – policjant Żyd, poszukujący swojego zaginionego brata, równocześnie wraz z innymi stróżami prawa próbujący zaprowadzić porządek w Ajami. Ostatni z bohaterów to Binj, chcący wraz ze swoją dziewczyną chce zmienić swoje życie, czego początkiem ma być wyprowadzka, jednak jego plany zostaną pokrzyżowane. Losy wszystkich w miarę czasu zacieśniają się coraz bardziej, by doprowadzić do dramatycznego finału, ukazującego prawdziwe, pełne wzajemnych uprzedzeń oblicze bohaterów.
„Ajami” to próba opisu skomplikowanej rzeczywistości Bliskiego Wschodu podjęta tym razem przez dwóch reżyserów – Żyda i Palestyńczyka. Trzeba też od razu zaznaczyć, że to próba udana. Autorzy zdają sobie sprawę z całej zawiłości historii, którą przedstawiają (i nie chodzi tu o samą fabułę, a raczej o jej podłoże, będące odbiciem izraelskiej rzeczywistości), mimo to nie ułatwiają widzowi odbioru. Rozbijają chronologię, gubią wątki, a do tego pokazując dość pogmatwany obraz koegzystencji wyznawców różnych religii, wprowadzają widza w świat zażyłości międzyludzkich (rodzinnych, przyjacielskich) innych od tych, jakie możemy obserwować choćby w Europie. Żydzi, muzułmanie, chrześcijanie żyją obok siebie, będąc jednak na zawsze są naznaczonymi poprzez wspólną historię, która nie pozwala zapomnieć o wzajemnych urazach i różnicach.
Można „Ajami” oglądać jak zwykły kryminał, o podłożu dramatycznym bez jakichkolwiek inklinacji historycznych, kulturowych czy religijnych, lecz taki odbiór filmu zawęzi jego znaczenie. Należy patrzeć na ten obraz jak na całość skomplikowanej historii tego regionu, narodów, religii i kultur.



Tytuł: Ajami
Scenariusz (film): Scandar Copti, Yaron Shani
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: Izrael, Niemcy
Dystrybutor (kino): Against Gravity
Data premiery: 21 stycznia 2011
Czas projekcji: 120 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Allegro.pl
Ekstrakt: 70%
powrót do indeksunastępna strona

167
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.