powrót do indeksunastępna strona

nr 01 (CIII)
styczeń-luty 2011

Biologia maestra vitae?
Paolo Bacigalupi ‹Nakręcana dziewczyna. Pompa numer sześć›
„Nakręcana dziewczyna. Pompa nr 6” to potrójny debiut Paola Bacigalupiego – jego pierwszy zbiór opowiadań, pierwsza powieść i pierwsza książka na polskim rynku. Debiut bardzo opasły i udany. Pora zapoznać się z „nowym Tedem Chiangiem” – jak bywa reklamowany.
Zawarto¶ć ekstraktu: 80%
‹Nakręcana dziewczyna. Pompa numer sześć›
‹Nakręcana dziewczyna. Pompa numer sześć›
Mieliśmy niedawno w przedrukach zachodniej fantastyki naukowej wizje przyszłości przemienionej przez nanotechnologię („Następcy”), informatykę i „fantomatykę” („Rzeka bogów”) czy podróże międzygwiezdne („Prefekt”). Bacigalupi w światach przedstawionych w tym tomie idzie w jeszcze innym kierunku – jego pasja to biologia (ze szczególnym uwzględnieniem genetyki) i zmiany klimatyczne, z tej racji proza jego określana bywa jako „ekologiczna”. Coś w tym jest – czy chodzi o wysuszenie źródeł wody („Łowca tamaryszków”), czy o totalne zatrucie środowiska („Ludzie piasku i popiołu”), czy wreszcie o nękaną sztucznymi plagami i zalewaną przez podnoszący się ocean Tajlandię („Człowiek z żółtą kartą”, „Nakręcana dziewczyna”) – w każdym tekście ludzkość boryka się z trudnościami, które sama (mimowolnie lub świadomie) stworzyła. Także w takich rzeczywistościach ludzie starają się żyć, poszukują drobnych przyjemności, możliwości polepszenia swego bytu, w tej słodko-gorzkiej mieszance przeważa jednak gorycz.
Siłą prozy Bacigalupiego są mocne, poruszające sceny. Początkowy epizod „Regulatora” czy zakończenia „Maleńkich ofiar” i „Ludzi piasku i popiołu” obliczone są na wstrząs i efekt ten osiągają. Podobnie jest z opisami perwersyjnych zabaw właścicielki „Fletki” czy poniżenia i wykorzystania Emiko („Nakręcana dziewczyna”). Można uznać, że twórca gra tym sposobem na emocjach, ale trzeba przyznać, że czyni to sprawnie. Od pozostałych opowiadań odróżnia się „Miękki” – gdyż nie jest to utwór fantastyczny. Ten kingowski w stylu kawałek przywodzi na myśl „American Beauty” a rebours – w przeciwiństwie bowiem do Lestera Burnhama Jonathan Lilly nie ginie, lecz sam zabija, i dopiero wtedy zaczyna dostrzegać piękno życia.
Jak już wspomniałem, Bacigalupiego porównuje się czasem z Chiangiem. Jednak różnic jest więcej niż podobieństw, a tą, która przemawia zdecydowanie na korzyść autora „Pompy…”, jest umiejętność tworzenia ciekawych, złożonych postaci. Najlepiej zdolność ta uwidacznia się oczywiście w powieści – Anderson, Hock Seng czy Kanya to bohaterowie, których z „Nakręcanej dziewczyny” się pamięta (bardziej niż tytułową nakręcaną dziewczynę). Mają swoją przeszłość i nadzieje na przyszłość, są dalecy od doskonałości. Takie postacie oswajają i przybliżają obcą rzeczywistość.
A Bacigalupi potrafi wymyślić odmienne światy, nie opuszczając naszej planety. Ludzkość ulegająca dewolucji i głupiejąca w otoczeniu zautomatyzowanych fabryk, nieśmiertelność i jej śmiertelne konsekwencje, nowy ustrój lenny, w którym żadne tabu już nie istnieje, metabolizm, przy którym można strawić dosłownie wszystko – pomysłów autorowi „Pompy…” nie brakuje. Umie przy tym zatrzymać się, zamknąć akcję na kilku czy kilkudziesięciu stronach i pozwolić jej wybrzmieć na białym tle, uzupełnianym tylko przez naszą wyobraźnię.
Taki debiut pokazuje wielki potencjał autora. Ciekawe, co będzie dalej. Trylogia fantasy…?
PS. Tom zawiera powieść „Nakręcana dziewczyna” oraz zbiór opowiadań „Pompa nr 6”, w którym znaleźć można dwa powiązane z powieścią teksty. Ponadto w woluminie znajduje się dodatkowy krótki utwór „Maleńkie ofiary”, oryginalnie opublikowany w antologii „Fast Forward 1”.



Tytuł: Nakręcana dziewczyna. Pompa numer sześć
Tytuł oryginalny: The Windup Girl. Pump Six and Other Stories
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-193-5
Format: 702s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena: 55,–
Data wydania: 12 stycznia 2011
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 80%
powrót do indeksunastępna strona

100
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.