Projektanci gier edukacyjnych muszą dbać o jakość rozgrywki, jak i podawanej wiedzy. Zapewnienie graczom przy tym czystej radości, to już nie lada wyzwanie – szczególnie jeśli z gry mają się cieszyć zarówno dorośli, jak i młodzież. „Awans” ma dwie twarze: klasycznej karcianej „wojny” oraz gry charakterów rodem z pokera.  |  | ‹Awans: zostań marszałkiem Polski›
|
„Awans: zostań marszałkiem Polski” to kolejna wydana przez IPN gra – bardzo prosta karcianka, podszyta sporą dozą edukacji. W pudełku znajdziemy dwie talie, zawierające karty ze stopniami wojskowymi sprzed drugiej wojny światowej oraz planszę, na której umieszczone są kolejno rangi wojskowe, według ich wysokości. Rozgrywka jest bardzo prosta: na początku każdy z graczy ciągnie i wykłada jedną kartę ze swojej talii, następnie dobiera trzy kolejne. Co rundę gracze będą wystawiać jedną zakrytą kartę z ręki. Osoba, która wystawi wyższy stopień, „awansuje” – teraz może układać sekwencje z kart, znajdujących się na stole. Można układać z kart pary lub szeregi kolejnych rang. Pary powodują awans o jeden stopień, natomiast ciągi o tyle, ile kart zostało w nich użytych (od trzech w górę). Ważne jest również to, że karta wykorzystana do stworzenia pary może powtórnie brać udział w tworzeniu sekwencji. Zwycięzca pojedynku może też nie decydować się na „zbiórkę”, jest to korzystne, gdy ma się wysokie karty na ręce. Karty wykorzystane do awansu, są odkładane na bok. Gra toczy się do momentu osiągnięcia przez któregoś z graczy rangi marszałka Polski albo do wykończenia talii (wtedy wygrywa gracz z wyższą szarżą). Jest też prostszy wariant gry, w której gracze nie wykładają kart z ręki, ale bezpośrednio z talii. Reguły awansowania zaś się nie zmieniają. Oprócz nauki stopni wojskowych i ich hierarchii, w instrukcji mamy rozpisane biogramy żołnierzy z okresu drugiej wojny światowej. Są one zgrabnie napisane, językiem, który jest zrozumiały dla młodszych graczy. Gorzej jest z krótką historią stopni wojskowych umieszczoną na początku książeczki, zdecydowanie może ona zanudzić młodego użytkownika. Gra przypadła mi do gustu. Jest prosta, szybka, dobrze wykonana i całkiem niedroga. Co ważne, ma walory edukacyjne dla młodzieży i nie zapomina o okrucieństwie drugiej wojny światowej. Nie mamy tu wielkich peanów na temat bohaterstwa żołnierzy, tylko krótkie historie ich życia (często tragicznie przerwanego). Oczywiście nutka patriotyzmu jest tu zauważalna i chyba dobrze, skoro jest kierowana do młodego pokolenia. Dorośli nie lubujący się w skomplikowanych planszówkach na pewno będą zadowoleni z tej gry, ponieważ ma ona w sobie coś z pokera – należy przewidywać ruchy przeciwnika i liczyć karty, które zeszły ze stołu. Natomiast dzieci w wieku ok. 8 lat powinny dobrze się bawić, ucząc się takich zachowań. Zasady są nieskomplikowane, a gra ma w sobie to coś, co zachęca do rozgrywki raz na jakiś czas. Chętni mogą spróbować swoich sił na stronie IPN.
Tytuł: Awans: zostań marszałkiem Polski Info: 2 graczy, od 8 lat Cena: 29,95 Data produkcji: 2009 Ekstrakt: 70% |