W „Stowarzyszeniu Umarłych Poetów” nauczyciel John Keeting zadaje uczniom pytanie – po co powstała poezja? Odpowiedź jest prozaiczna: „By uwodzić kobiety”. Co ciekawe, Facebook powstał dokładnie w tym samym celu.  |  | ‹Miliarderzy z przypadku›
|
Znamy doskonale tę historię, choćby z kapitalnego filmu Davida Finchera. Pewien student Harvardu, niewątpliwie utalentowany, bez wątpienia genialny programista, ale – jak to bywa z zapalonymi informatykami – nie do końca społecznie dostosowany, wymyśla pewien serwis dla studentów. Serwis niby niewiele różniący się od istniejących już portali społecznościowych, ale wnoszący nieco nowinek. Wymyśla? Już tutaj zdania są podzielone, jako że trzech studentów starszego rocznika twierdzi, że pomysł został im skradziony – oni sami zaproponowali Markowi Zuckerbergowi (tak się nazywa nasz student) współpracę przy własnym pomyśle uczelnianego serwisu randkowego. Między serwisem randkowym i portalem społecznościowym jest różnica, więc trudno o zgodę na temat poziomu inspiracji. Tymczasem The Facebook (bo tak nazywa się serwis) podbija kolejne uczelnie. Im większy sukces, tym większe kontrowersje między ludźmi nad nim pracującymi – finansujący projekt Eduardo Saverin czuje się odsunięty, z kolei Dla Zuckerberga jego zaangażowanie w Facebooka wydaje zbyt małe (Saverin próbuje jednocześnie rozwijać swoją karierę akademicką). W międzyczasie pojawia się Sean Parker, legendarny twórca Napstera, który ma ciekawe pomysły, widzi siebie w projekcie, ale wciska się tam cokolwiek na siłę… Tymczasem portal podbija świat. A przecież jest dziełem kilku studentów, którzy tak naprawdę przede wszystkim chcieli zaimponować ładnym dziewczynom w wiadomych celach… Dziś, w dniu rozdania Oscarów, aż trudno sobie wyobrazić, by ktoś nie znał tej historii – wszak „ The Social Network” jest jednym z głównych faworytów do statuetek. Jeśli jednak tak się zdarzy (w końcu są ludzie czytający, którzy kinem się nie fascynują), sięgnięcie po książkę jest wielce wskazane. Po pierwsze oczywiście dlatego, bo opowiada ona historię autentyczną, mocno opartą na faktach (relacja bezpośredniego uczestnika tych wydarzeń Eduardo Saverina jest główną podstawą treści) niesamowicie poruszająca wyobraźnię. W końcu nie tak często zdarza się, by dwudziestolatkowie wymyślali biznes przynoszący nie miliony, lecz miliardy dolarów, a do tego mowa nie o jakimś enigmatycznym interesie, lecz o powszechnie znanym portalu. Po drugie – bo książka Mezricha jest bardzo ciekawym spojrzeniem na amerykańskie środowisko akademickie, ukazując szereg faktów (np. dotyczących uczelnianych bractw), które polskiemu odbiorcy raczej znane nie są. Po trzecie – bo ta historia może być bardzo inspirująca, choć raczej na powtórzenie sukcesu (nawet w polskiej skali) nie robiłbym sobie nadziei. Po czwarte wreszcie – bo Mezrich jest bardzo sprawnym autorem i potrafi opowieści nadać (leciutko tylko – jak sam przyznaje – koloryzując) dynamiczny, niezwykle wciągający charakter. Zajmująco napisana książka o jednej z najsłynniejszych historii ostatnich lat – czy może być lepsza rekomendacja? A jeśli widzieliście już film Finchera, czy warto nadal sięgać po pierwowzór? Jak najbardziej tak. Książka delikatnie różni się w szczegółach, warto więc sprawdzić, jak było naprawdę. Pewne fakty pozwalają spojrzeć nieco inaczej na bohaterów, niż po seansie filmu. Kwestia oskarżeń o zapożyczenia z HarvardConnection wydaje się bardziej uzasadniona. Bracie Winklevossowie nie wydają się już tylko parą wyrolowanych frajerów. Rola Zuckerberga w aferze narkotykowej Parkera jest raczej niejednoznaczna, z kolei decyzja Saverina o zamrożeniu finansów The Facebooka będzie wyraźnie nierozsądna, a odsunięcie go od Facebooka przez Zuckerberga zdaje się bardziej zrozumiałe. Lektura z pewnością pozwoli też docenić scenopisarski kunszt Aaarona Sorkina, który nadał historii filmową formę, niektóre rzeczy zmieniając, ale nie gubiąc najważniejszych treści. Tak czy inaczej – „Miliarderów z przypadku” nie należy przegapić.
Tytuł: Miliarderzy z przypadku Tytuł oryginalny: The Accidental Billionaires ISBN: 978-83-7414-838-2 Format: 304s. 125×195mm; oprawa twarda Cena: 39,90 Data wydania: 9 listopada 2010 Ekstrakt: 80% |