powrót; do indeksunastwpna strona

nr 02 (CIV)
marzec 2011

Akrecje II w Łodzi
Projekt jest analizą produkcji wiedzy w sztuce, sposobów w jaki jest ona formułowana, komunikowana, tłumaczona, materializowana, przekształcana, mistyfikowana lub przemilczana. Wystawa powstanie w wyniku performatywnych i warsztatowych działań realizowanych przez artystów we współpracy ze studentami Pracowni Multimediów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz z kuratorami. Będzie ona rozwijała niektóre wątki podjęte w ramach projektu „Akrecje” w sierpniu 2010 r. w Galerija Škuc w Lublanie.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Tytułowy termin akrecje odnosi się do wielu dziedzin: w biologii jest to definicja oznaczająca procesy wzrostu i nawarstwiania się występujące w organizmach.
W terminologii prawniczej oznacza przyrost obszaru państwa i nabywanie dodatkowego terytorium spowodowane podmywaniem terenów przez rzeki. W geologii natomiast akrecja kontynentalna to proces „obrastania” powierzchni skorupy ziemskiej nowymi skałami.
Idea wystawy w Muzeum Sztuki i połączonych z nią warsztatów nosi znamiona akrecji: nawarstwiania się idei, procesów myślowych i twórczych. W trakcie pracy nad wystawą kuratorzy, artyści i uczestnicy warsztatów tworzą tymczasową wspólnotę – ścierającą się, wymieniającą się ideami, „rosnącą”. Skoncentrowali się na pytaniu jakie jest miejsce wiedzy w sztuce? Czy wiedza w sztuce rozwija się w procesach wzrostu, nawarstwiania („akrecji”), kumulacji, wymiany? Jakie role odgrywają przerwy i cisza w przekazie wiedzy? Dlaczego w sztuce wywoływany jest efekt niemożności poznania, niewypowiedzianego, nieprzekładalnego? W jakim celu sztuka wkracza w inne tradycyjnie pozaartystyczne obszary wiedzy?
Nad tymi pytaniami będzie można się zastanowić na wystawie „Akrecje II”, która będzie miała podwójną funkcję. Z jednej strony umożliwi publiczności konfrontację z pracami czterech artystów: Romana Dziadkiewicza, Hassana Khana, Sinišy Labrovića i Shady’ego El Noshokaty’ego, a z drugiej strony stanie się czasowym miejscem realizacji warsztatów z udziałem grup zaproszonych uczestników. W ten sposób wystawa może stać się przestrzenią, w której zaproponowane zostaną różne formy połączeń między sztuką i wiedzą. W ramach wystawy odbędą się dwa warsztaty, których efekty zostaną włączone w ekspozycję: Studia podyplomowe Sinišy Labrović`a poświęcone nielegalnej i nieformalnej wiedzy realizowane wspólnie ze studentami łódzkiej ASP oraz warsztaty Analitycznego leżenia Romana Dziadkiewicza – seria spotkań, dotyczących choreografii lenistwa, rezygnacji, bezwładu i biernych form poznania.
Wystawę w Łodzi poprzedziła współpraca między kuratorami i artystami: Romanem Dziadkiewiczem, Hassanem Khanem, Sinišą Labrovićem, Shadym El Noshokatym i Honzą Zamojskim w Galerija Škuc w Lublanie w sierpniu 2010 r. Podczas codziennych spotkań z publicznością w ramach „Akrecji”, każdy artysta prezentował swoją pracę w przestrzeni galerii lub wykonywał performens, pozostawiając po nim ślady lub suplementy (np. w postaci manifestu estetycznego). Tak więc pierwsze otwarcie miało miejsce w pustej galerii, a wystawa materializowała się w wyniku narastania, kumulacji kolejnych wydarzeń, prezentacji i dzieł.
Idea projektu rozwinęła się w wyniku współpracy zainicjowanej w ramach Letnich Seminariów Kuratorskich w Erewaniu. Wystawa została przygotowana we współpracy z Galerija Škuc w Lublanie.
Kuratorzy: Angela Harutyunyan, Tevž Logar, Joanna Sokołowska. Artyści: Roman Dziadkiewicz, Hassan Khan, Siniša Labrović, Shady El Noshokaty
„Akrecje II” – ms, Więckowskiego 36; 10 marca – 3 kwietnia 2011. Wernisaż: 10 marca 2011, czwartek, g. 18.00
Muzeum Sztuki w Łodzi
Łodź; ms: ul. Więckowskiego 36; ms2: ul. Ogrodowa 19; Pałac Herbsta: ul. Przędzalniana 72
tel. +48 42 633 97 90
fax +48 42 632 99 41
Czynne: Gmach główny: wt-ni 10-17; ms2: wt 10-18, śr-ni 12-20; Pałac Herbsta: wt 10-17, śr i pi 12-17, cz 12-19, so-ni 11-16
Wstęp: Szczegółowe informacje na stronach MS
powrót; do indeksunastwpna strona

218
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.