powrót; do indeksunastwpna strona

nr 03 (CV)
kwiecień 2011

Jenny Holzer w Poznaniu
Art Stations Foundation
Art Stations Foundation zaprasza na wystawę Jenny Holzer w dniach 8.04 – 31.08.2011. Wernisaż 8.04, godz. 20:00, galeria Art Stations, Stary Browar, Poznań.
Jenny Holzer, Xenon for Berlin 2001, projekcja świetlna, St. Matthew's Church, Berlin
Jenny Holzer, Xenon for Berlin 2001, projekcja świetlna, St. Matthew's Church, Berlin
Jenny Holzer (ur. 1950) jest uznawana za jedną z najważniejszych artystek swego pokolenia. Po studiach w zakresie malarstwa i grafiki w Rhode Island School of Design, począwszy od momentu, kiedy w l. 1976-77 uczestniczyła w niezależnym programie studiów oferowanym przez Whitney Museum of American Art, Holzer uczyniła język swoim podstawowym środkiem wyrazu. W Whitney Museum studiowała m.in. z Yvonne Rainer, Danem Grahamem i Vito Acconcim. W tym też okresie Holzer zaczęła pisać swoje słynne obecnie Truisms (1977-79). Truisms to kompendium oryginalnych zwrotów, wyrażających silne przekonania polityczne, ideologiczne czy moralne. Przyjmując model dystrybucji wykorzystywany zarówno w reklamie, jak i przez zespoły rockowe, Holzer umieszczała alfabetycznie ułożone teksty na plakatach, które rozwieszała w całym centrum Manhattanu, gdzie mieszkała do schyłku lat 80. XX w.
W tym okresie Holzer zaangażowana była również w działania Collaborative Projects (inaczej Colab), organizacji prowadzonej przez artystów, przygotowującej i prowadzącej w różnych miejscach czasowe wystawy zbiorowe otwarte dla wszystkich chętnych. W ramach projektu Colab, wraz z artystą Coleenem Fitzgibbonem, w 1979 r. Holzer zorganizowała Manifesto Show na witrynie sklepowej niedaleko Bowery. Artyści i nie-artyści wystawili wydruki i obiekty stanowiące manifesty autorów. Holzer pokazała na wystawie Inflammatory Essays (1979-82) cykl zawierający 100 słów tyrad i pełnych pasji wystąpień napisanych po przestudiowaniu modeli takich jak Mao Tse-Tung i Emma Goldman.
Teksty te były także przedstawiane na plakatach w różnych dzielnicach Nowego Jorku. W swej twórczości artystka od początku zajmowała się tym, w jaki sposób organizuje się społeczność i co ma na nią wpływ. Żeby zbadać jak konsoliduje się i uprawomocnia władza, Holzer podaje publiczności informacje dotyczące przekonań politycznych, emocji życia codziennego i problemów współczesności. Czyni to wykorzystując formy przekazu będące elementami codziennego wizualnego krajobrazu, jak plakaty, znaki elektroniczne, t-shirty i ławki kamienne, pokazujące jak bardzo naturalne stały się media i reklama. Według Holzer, „Jeśli chce się dotrzeć do szerokiej publiczności, to nie sztuka będzie w stanie zatrzymać kogokolwiek w drodze na lunch, a jedynie kwestie życiowe.”
Jenny Holzer, Xenon for Bregenz 2004, projekcja świetlna, Kanisfluh, Vorarlberg, Austria
Jenny Holzer, Xenon for Bregenz 2004, projekcja świetlna, Kanisfluh, Vorarlberg, Austria
Razem z Truisms i Inflammatory Essays, Holzer napisała 13 cykli do roku 2001, kiedy to zaprzestała wykorzystywania tekstu. Niektóre z jej tekstów pisanych dotyczą wewnętrznego życia jednostki i jej reakcji na historyczne katastrofy. W odpowiedzi na kryzys wywołany AIDS, nieodpowiedzialną politykę i niepotrzebną śmierć ludzi, Holzer przygotowała Laments (1989). W pracy artystka wykorzystała głosy konkretnych osób aby unaocznić to, w jaki sposób doświadczano horroru choroby i śmierci bez wiedzy o możliwości przeżycia. […]
Projekcje nie pozostawiają namacalnego śladu. Choć Holzer często wykorzystuje własne teksty, w swoich projekcjach koncentruje się także na prozie Henri Cole’a, Elfriede Jelinek i Wisławy Szymborskiej. O polskiej laureatce Nagrody Nobla Holzer powiedziała: „Szymborska pisze o wielu sprawach, które są dla mnie interesujące. Napisała wiersz o torturach, inny o uchodźcach. Jest też jeden o terroryście. O tych kwestiach myślą obecnie ludzie. Pisze o pisaniu. Pisze o poczuciu winy. Jest też wiersz o rozstaniu, który podoba mi się na końcu (filmu) dlatego, że przedstawia je jako łagodne uwolnienie. Szymborskiej udaje się wyrazić wszystko to, co najważniejsze i sądzę, że dobrze jest to właśnie oferować innym. Tutaj to, co najistotniejsze, opisane przez znamienitą poetkę, przepływa wokół nas i w nas samych.„
W Poznaniu, w ramach wystawy w Art Stations, Holzer pokaże projekcje wierszy Szymborskiej na elewacjach Starego Browaru i Ratusza. Artystka po raz pierwszy dokona projekcji poezji Noblistki w języku oryginału, czyli w języku polskim. […]
W dniach 10-25 czerwca w Krakowie specjalnie z okazji Roku Czesława Miłosza, Jenny Holzer zaprezentuje wielkoformatową projekcję świetlną inspirowaną wierszami noblisty. Cytaty z tomu Nowe i zebrane wiersze 1931-2001 będą wyświetlane po zmroku na fasadzie Zamku Królewskiego na Wawelu oraz na Wiśle.
Jenny Holzer, 08.04-09.04.2011
Centrum Sztuki i Biznesu Stary Browar / Ratusz / Poznań
08.04.2011, godz. 21:00-23:00 – elewacja Starego Browaru (od strony Parku J.H. Dąbrowskiego)
09.04.2011, godz. 21:00-23:00 – fasada Ratusza, Stary Rynek
Otwarte spotkanie z Jenny Holzer: 9.04, 17:00 Studio Słodownia +3 / Stary Browar / Poznań.
Filmy dokumentalne towarzyszące wystawie i projekcjom:
  • 6.04, 18:00, Studio Słodownia +3 – „Chwilami życie bywa znośne”, film o Wisławie Szymborskiej, reż. Katarzyna Kolenda-Zaleska, 2009
  • 7.04, 18:00, Studio Słodownia +3 – „Jenny Holzer”, reż. Claudia Müller, 2010
Wstęp wolny. Więcej o wystawie: artstationsfoundation5050.com. Więcej o projekcjach: artstationsfoundation5050.com.
Art Stations Foundation
61-888 Poznań, Półwiejska 42
tel. 061 859 61 22
fax 061 859 61 21
powrót; do indeksunastwpna strona

224
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.