Zimowe miesiące to doskonały czas na erpegowanie w ciepłych domach. Tym razem wydawcy, zarówno rodzimi, jak i zagraniczni, wykazali się nie lada zgodnością, oferując fanom wiele interesujących systemów i dodatków utrzymanych w klimatach sf i cyberpunka. Niniejszym reaktywujemy cykl regularnych podsumowań erpegowych na łamach Esensji!  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Do sprzedaży trafił podręcznik do Nemezis, polskiego settingu do Savage Worlds, na który fani space opery i przyszłościowych systemów czekali od lat (czyli od zakończenia Megakonkursu). Bohaterom przyjdzie zmierzyć się z kosmicznym złem wybudzonym z wielowiekowego snu, które – jakżeby inaczej – planuje zniszczenie całej ludzkości. Recenzję systemu możecie znaleźć tutaj. Na stronie wydawnictwa udostępniono styczniowy i lutowy egzemplarz „Gwiezdnego Pirata”, w których, prócz materiałów poświęconych Neuroshimie, Cold City i InSpectres, znajdziecie także recenzje gier planszowych oraz strony poświęcone Savage Worlds i zapowiedzianej na ten rok grze bitewnej „Neuroshima Tactics”. Dodatkowo na tej stronie można znaleźć prezentację InSpectres, najnowszego systemu Indie RPG wydanego przez Portal. Shadowrun nie umarł. Catalyst Game Labs, wydawca bitewnego Battletecha, od 2007 roku zajmuje się kontynuowaniem linii wydawniczej Shadowruna (firma przejęła licencję od wydawnictwa FanPro, które od 2005 zajmowało się wydawaniem czwartej edycji systemu). Na początku lutego do sprzedaży trafił dodatek „War!”, pozwalający bohaterom wziąć udział w tytułowej wojnie, która wybuchła w Ameryce Południowej. W podręczniku znajduje się wszystko, czego bohaterowie mogą potrzebować do przeprowadzenia tajnych misji głęboko za liniami wroga lub do wzięcia udziału w regularnych walkach na niewielką skalę.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Zapowiedziano także dodatki „Conspiracy Theories” oraz „Corporate Intrigue”. Pierwszy z nich łączy wątki z kilku ostatnich podręczników (w tym „War!”), splatając je w ciekawą intrygę związaną z niepokojami w Ameryce Środkowej i Południowej. Druga z zapowiedzi oferuje bardziej spokojny, choć nie mniej niebezpieczny, klimat walk korporacyjnych, w których centrum mogą znaleźć się bohaterowie. Uzupełniając informacje z „Corporate Guide”, daje do ręki prowadzącemu mnóstwo pomysłów na przygody i luźne zahaczki. Do sklepów trafił najnowszy dodatek do Warhammera, przygoda pt. „The Witch’s Song”, w której Bohaterowie Graczy odwiedzą niewielką rybacką wioskę Fauligmere położoną niedaleko Marienburga. Przyjdzie im zmierzyć się z lokalnymi przesądami i problemami, targającymi tym zapomnianym przez Sigmara miejscem. „Rites of Battle” to z kolei dodatek do najnowszego systemu z uniwersum Warhammera 40,000, jakim jest Deathwatch. Podręcznik wypełniony jest materiałami dla graczy, dając im do rąk więcej możliwości przy tworzeniu postaci oraz grup uderzeniowych Kosmicznych Marines. Nowy sprzęt, broń, pojazdy i dystynkcje tylko dodadzą kolorytu kolejnym przygodom.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Flaming Cobra Tym razem fani Corporation dostali do rąk drugi (po Ai-Jinn) korporacyjny sourcebook, omawiający Comoros, organizację skupiającą w swoich rękach obszerne tereny Afryki oraz najzdolniejszych psioników na Ziemi. „The Mind Unbound” oferuje nie tylko dokładny opis samej korporacji, ale znacznie poszerza zasady dotyczące psioniki, dodając również nowy sprzęt, licencje oraz treningi. Na listopad tego roku zapowiedziano Dungeon Crawl Classics Role Playing Game. Jak sama nazwa wskazuje, będzie to powrót do korzeni gier RPG: niebezpiecznych podziemi pełnych pułapek, potworów i niebezpieczeństw, z którymi tylko najdzielniejsi bohaterowie mogą sobie poradzić. A wszystko to w imię złota, klejnotów i magicznych artefaktów. System ma oferować nową mechanikę (wykorzystującą elementy trzeciej edycji d20) na licencji OGL. Otwarte playtesty rozpoczną się w połowie roku, zaś na kolejne miesiące po publikacji planowana jest cała seria dodatków wspierających system. Tutaj znajdziecie erratę do najnowszego systemu opartego na czwartej edycji d20. „Amethyst: Foundations” to nietypowe połączenie świata, w którym ściera się nowoczesna technologia z tradycyjnym fantasy. W zrujnowanych miastach pełnych drapaczy chmur mieszkają elfy, trolle i gobliny, zaś po lasach wędrują zabójcze mechy i uzbrojeni po zęby żołnierze. Porządek nauki walczy z chaosem natury. Nowe rasy, klasy, ekwipunek i potwory zapewniają mnóstwo zabawy. Stąd można pobrać pierwszy rozdział podręcznika, który swoją premierę miał w maju ubiegłego roku.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Drugi duży dodatek do Eclipse Phase, zatytułowany „Gatecrashing”, przenosi akcję gry z Układu Słonecznego i jego habitatów na drugą stronę Bram Pandory, do odległych układów planetarnych zamieszkiwanych przez dzielnych kolonistów lub zawierających zagadkowe pozostałości obcych ras. W podręczniku opisano ponad dwadzieścia pięć obcych światów wraz z niebezpieczeństwami czyhającymi tam na ludzkich śmiałków. Jeśli „Gatecrashing” będzie oferował równie wysoki poziom, co podręcznik podstawowy i „Sunward”, możemy spodziewać się dobrego i mięsistego suplementu. „Rassilon Expansion” jest dodatkiem do systemu Hellfrost, opartego na mechanice Savage Worlds settingu fantasy, rozgrywającego się w skutym lodem świecie wiecznej zimy. Dodatek zawiera nowe możliwości dla graczy oraz więcej informacji na temat świata i jego detali dla Mistrza Gry. Dodatkowo na Drive Thru RPG pojawiły się kolejne części „Hellfrost Region Guide” oraz przygoda „The Blood Tide”. Piotr Koryś i jego wydawnictwo podbijają zachód! Już niedługo do sprzedaży ma trafić najnowszy setting do Savage Worlds pt. „Beasts & Barbarians” autorstwa Umberto Pignatelliego. System utrzymany w klimatach sword&sorcery pozwoli graczom wcielić się w mężnych barbarzyńców, złowrogich czarnoksiężników czy sprytnych łotrów, którzy dla chwały i sławy zrobią wszystko. Wydawnictwo udostępniło już darmową przygodę „The Cliffs Queen’s Court”, którą możecie pobrać stąd. Póki co nie słychać nic na temat wydania systemu w języku polskim. |