powrót; do indeksunastwpna strona

nr 03 (CV)
kwiecień 2011

Cicha desperacja to japoński sposób
Inio Asano ‹Osiedle Promieniste›
Roger Waters napisał niegdyś (mniej więcej) „Japończycy, tak dobrzy w budowaniu statków, nie są zbyt szczęśliwi, gdy wszystkie ich dzieci pod wschodzącym słońcem popełniają samobójstwa”. To dobra ilustracja tematyki „Osiedla Promienistego” Inio Asano.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Waters Ameryki – ani tym bardziej Japonii – nie odkrył. Nie od dziś wiadomo, że samobójstwo w Kraju Kwitnącej Wiśni nie tylko jest powszechne (w ilości samobójstw na 100 000 mieszkańców miejsce piąte na świecie, wśród kobiet nawet pierwsze), ale też popełniane z dużo mniej – z naszego punktu widzenia – istotnych powodów, niż w zachodnim kręgu kulturowym. Trudno się więc dziwić, że odbieranie sobie życia jest nie tylko ważnym tematem społecznych debat, ale i kultury. „Osiedle Promieniste” Inio Asano będzie dobrym tego przykładem.
Nie należy jednak tego komiksu sprowadzić do samobójczej tematyki. To raczej spojrzenie na pewną, właściwą dla Japonii społeczność, z różnych perspektyw. W komiksie przeplata się kilka wątków, połączonych miejscem akcji – tytułowym Osiedlem Promienistym. Poznamy historię młodego komiksiarza (mangaki) Nozu, który nie może znaleźć weny, bywa targany różnymi wątpliwościami, ale nie traci pogody ducha, tworząc ze swoją dziewczyną Sayo złożony, ale ciepły związek. Na resztę mieszkańców – było nie było bohaterów komiksu – patrzymy w jakimś stopniu z perspektywy Nozu, który wydaje się opisywać ich historię. Znajdziemy wśród nich nastolatka Tasuku, który przydzielił sobie rolę „koordynatora samobójców”. Biorąc ze strony internetowej namiary na potencjalne osoby pragnące odebrać sobie życie, nawiązuje z nimi kontakt, namawia do wprowadzenia w życie (dziwnie brzmi w tym kontekście ta konstrukcja) swych planów, po czym kolekcjonuje ich… telefony komórkowe. Jednym z „klientów” Tasuku jest ojciec Haruko, równie zagubionej dziewczyny, ale w jej przypadku trudno się dziwić owemu zagubieniu – ojciec postanawia odebrać sobie życie po tym, jak sam zabija jej matkę… Rzec można, że to samobójstwo i zabójstwo niewiele zmienia – żyjący rodzice byli dla Haruko nie mniejszym problemem. Takim też problemem jest bezwolny, skoncentrowany na sadzeniu pomidorków balkonowych ojciec Tasuku… Jest też inna droga, którą wybiera „trójoki” (dzięki bliźnie na czole) Hoichi – droga jawnego buntu i przemocy. Ona także jednak donikąd nie prowadzi.
Kontrastem dla smutnych losów swych mieszkańców jest sama nazwa osiedla. Promieniste – nowoczesne, pięknie oświetlane przez słońce, miało być oazą szczęśliwości. Nie jest. W ujęciu Asano Japonia to kraj zagubionych, poranionych, krzywdzących i niedojrzałych dorosłych oraz przedwcześnie dojrzewających dzieci. Jest to kraina egzystencjalnego smutku, cichej rozpaczy, ukrytych dramatów (jak na przykład ojca, który stracił pracę, ale nie powiedział o tym rodzinie i codziennie rano wychodzi z domu by wałęsać się bez celu). To miejsce, w którym jedyną formą manifestacji własnego dramatu bywa skok z wysokiego piętra pięknego wieżowca. Dotyka to wszystkich – nawet Nozu, który zdaje się stosunkowo mocno chodzić po ziemi, mówi, obserwując zwłoki samobójczyni, że nie ma problemu, by wyobrazić samego siebie w jej roli, otoczonego przez tłum rozbawionych obserwatorów.
Największą zaletą tego komiksu jest uzyskanie bardzo sugestywnego nastroju egzystencjalnego bólu, niepokoju, ale także wprowadzenia pewnego przenikającego świat blokowiska mistycyzmu, nadającego całości bardziej niejednoznaczny wydźwięk. „Osiedle Promieniste” to z pozoru rzecz bardzo japońska. W końcu gdzie bardziej pasuje strona internetowa przyszłych samobójców? Zagubienie, rozpacz, nie radzenie sobie z życiem, alienacja są jednak tematami uniwersalnymi, w pełni zrozumiałymi pod różnymi szerokościami geograficznymi. Oddajmy znów głos Pink Floyd (w piosence „Time”): „Cicha desperacja to angielski sposób”. Nie tylko angielski, nie tylko japoński.



Tytuł: Osiedle Promieniste
Scenariusz (komiks): Inio Asano
Rysunki: Inio Asano
Wydawca: Hanami
ISBN: 978-83-60740-53-8
Cena: 29,00
Data wydania: listopad 2010
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

169
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.