powrót; do indeksunastwpna strona

nr 04 (CVI)
maj 2011

Do kina marsz: Maj 2011
Nie nastawiajmy się na arcydzieła w kinach w nadchodzącym miesiącu, ale wygląda na to, że przynajmniej miłośnicy fantastyki różnego sortu powinni być usatysfakcjonowani. Nie przegapcie też dwóch ciekawych premier DVD.

W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków.

MARSZ DO KINA:
‹Kod nieśmiertelności›
‹Kod nieśmiertelności›
Kod nieśmiertelności
Potencjalnej wyjątkowości tego filmu na tle innych thrillerów sf z ostatnich lat upatrujemy właściwie na podstawie jednego tylko czynnika – nazwiska reżysera. I to reżysera prawie-że-debiutanta. Wariactwo? Niekoniecznie, chodzi bowiem o Duncana Jonesa, który przebojem wdarł się do reżyserskiej ekstraklasy Hollywood dzięki niskobudżetowemu psychologicznemu dramatowi sf „Moon”. Sukces tego filmu wystarczył by Jonesa zaczęto łączyć z wielkimi blockbusterami w rodzaju kontynuacji „Supermana” i „Wolverine′a” i dawać wolną rękę w realizacji kolejnych niszowych, autorskich projektów fantastycznych (zapowiadany „Mute”, który ma nawiązywać klimatem do „Blade Runnera”). Tymczasem Jones zrobił coś pomiędzy: budżet średni (32 miliony), są gwiazdy (Jake Gyllenhaal) i obowiązkowy wątek miłosny (z Michelle Monaghan), ale też intrygujący pomysł (pętle czasowe, alternatywne rzeczywistości, zmienianie historii etc.) pozwalający wykazać się scenarzyście i reżyserowi. Zachodni krytycy twierdzą, że Jonesowi udało się doskonale zrównoważyć wszystkie te elementy.
‹Jaskinia zapomnianych snów›
‹Jaskinia zapomnianych snów›
Jaskinia zapomnianych snów
Herzog-dokumentalista ostatnio bywa ciekawszy od Herzoga-twórcy fabuł, więc należy z radością powitać kolejne jego dzieło w naszych kinach. Zwłaszcza, że jest to dzieło nad wyraz ciekawie się zapowiadające – trójwymiarowa (!) opowieść o malowidłach w prehistorycznej jaskini. Według tych co widzieli, zapierająca dech w piersiach i inspirująca wycieczka do początków naszej historii.
‹Woda dla słoni›
‹Woda dla słoni›
Woda dla słoni
Ekranizacja poczytnej powieści Sary Gruen powinna zainteresować widzów głównie ze względu na głośne nazwiska w obsadzie i czar godny staromodnych historii nakręconych z hollywoodzkim rozmachem. Na pewno ciekawostką będzie Robert Pattinson, znany przede wszystkim z okrytej niechlubną sławą serii „Zmierzch”, który wciela się w głównego bohatera, Jacoba, młodego studenta weterynarii rozpoczynającego pracę w cyrku. Jacob zaczyna romansować z żoną właściciela, co wciąga całą trójkę w sieć trudnych relacji i wyborów. Oprócz Pattinsona na ekranie zobaczymy charyzmatycznego Christopha Waltza, który szerszej publiczności dał się poznać w „Bękartach wojny i „Green Hornet”, a także Reese Witherspoon, gwiazdę kojarzoną raczej z lekkimi komediami niż kinem dramatycznym (wyjątek – oscarowa rola w „Spacerze po linie”). A wisienką na torcie niech będzie tresowana słonica, która podobno podczas pracy na planie zakochała się w odtwórcy głównej roli…
‹Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach›
‹Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach›
Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach
Miała być trylogia, ale mamona wzięła górę (ponad 2,5 miliarda dolarów zarobione w kinach musiało robić wrażenie). Dał się namówić producent Jerry Bruckheimer (a wraz z nim polski operator Dariusz Wolski) i – przede wszystkim – Johnny Depp, bez którego fani nie wyobrażają sobie tej serii. Odmówił reżyser Gore Verbinski i para Keira Knightley – Orlando Bloom, ale na ich miejsce szybko znaleziono następców z Penelope Cruz na czele, przy okazji rezygnując z dziwacznego trójkąta między głównymi bohaterami. Co z tego wyjdzie? Zwiastun a także zapowiedź fabuły – z udziałem odważnej piękności (Cruz zamiast Knightley) i złego uber-pirata (legendarny Czarnobrody grany przez Iana McShane′a) poszukujących skarbu (tym razem Fontanna Młodości) – sugerują, że nic nowego, mimo, że za czwartą odsłonę „Piratów” odpowiada Rob Marshall, specjalista od musicali. W sumie nic w tym dziwnego: poprzednie odsłony zarabiały setki milionów dolarów, a widzowie walili do kin drzwiami i oknami, więc jakaś poważniejsza zmiana mogłaby się okazać samobójczym strzałem. My jednak mamy nadzieję przynajmniej na odświeżenie schematu, bo niestety każda kolejna część była jak dotąd gorsza od poprzedniej…
‹Melancholia›
‹Melancholia›
Melancholia
Wieść, że Lars von Trier ma zekranizować apokaliptyczne sf zelektryzowała jakiś czas temu światek filmowy – nie byłby co prawda pierwszym, ale wciąż jednym z niewielu uznawanych reżyserów, którzy dają się skusić na kino bardziej komercyjne, którego dotąd unikali. Oczywiście szybko wyjaśniło się, a przynajmniej tak wynika z wypowiedzi von Triera i zwiastuna filmu, że historia o tajemniczej planecie znajdującej się na kolizyjnym kursie z Ziemią będzie jedynie pretekstem do studium charakterów i analizy różnych postaw wobec spodziewanego końca świata. Co nie zmienia faktu, że warto na film czekać – w końcu von Trier to klasa sama w sobie.
MARSZ DO KINA… DOMOWEGO:
Miasto złodziei
Ben Affleck, choć miewał lepsze role okazuje się być zdecydowanie lepszym za kamerą niż przed – do niegdysiejszego Oscara i Złotego Globa za scenariusz „Buntownika z wyboru” dołożył ostatnio szereg nagród debiutanckich za reżyserię „Gdzie jesteś Amando?”, pełnego dramatyzmu kryminału o zaginionej dziewczynce. Ten gatunek wyraźnie leży Affleckowi, bo i za udział w „Hollywoodland” zebrał dobre recenzje jako aktor, a teraz znów wyreżyserował kryminał o przestępcach i stróżach prawa, granica między którymi się zaciera. Tym razem okazało się, że Affleck nie tylko umie trzymać w ryzach fabułę i wyważyć proporcje między historią kryminalną a budowaniem charakterów, ale też znakomicie prowadzi aktorów – Jeremy Renner za udział w „Mieście złodziei” otrzymał nominację do Oscara i Złotego Globu. I tylko tajemnicą pozostaje dlaczego film, który zarobił za oceanem ponad 150 milionów dolarów (przy 40-milionowym budżecie) i zbiera same pozytywne recenzje nie znalazł w Polsce dystrybutora kinowego.
Ewa chce spać
Fenomenalny debiut Tadeusza Chimelewskiego z 1958 roku na DVD – to prawdziwa perełka. Komedia zabawna, spójna, czerpiąca pełnymi garściami z konwencji burleski, slapsticku i niecodziennego kina drogi. Intrygujący tytuł wymusza pytanie: dlaczego tytułowa Ewa chce spać? Oczywiście dlatego, że jest zmęczona. Ten z kolei stan spowodowany jest złośliwością scenarzystów, którzy skazali ją na całonocną włóczęgę, gdyż w przedzień rozpoczęcia roku szkolnego woźny nie wpuścił jej do internatu. Miasto, które poznaje wówczas Ewa, choć pełne oprychów wszelkiej maści, nie zrobi jej jednak żadnej krzywdy. Złodzieje bowiem pilnie uczą się tu swojego fachu w Akademii Sztuki Złodziejskiej, a dzielni stróże prawa usiłują wywabić ich na ulice grą na flecie. Wisienką na torcie jest jednak sama Ewa: uroczo dobroduszna, kreowana przez 17-letnią Barbarę Kwiatkowską – zaangażowaną do roli dzięki zwycięstwu w konkursie magazynu „Film” pod hasłem: „Piękne dziewczęta na ekrany”. Bonusowo zadanie dla uważnych: wśród tłumu kuriozalnych postaci wypatrzeć sobowtóra Aleksandra Forda.



Tytuł: Kod nieśmiertelności
Tytuł oryginalny: Source Code
Reżyseria: Duncan Jones
Zdjęcia: Don Burgess
Scenariusz (film): Ben Ripley
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Monolith
Data premiery: 6 maja 2011
WWW: Strona
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Jaskinia zapomnianych snów
Tytuł oryginalny: Cave of Forgotten Dreams
Reżyseria: Werner Herzog
Scenariusz (film): Werner Herzog
Rok produkcji: 2010
Kraj produkcji: Francja
Dystrybutor (kino): Against Gravity
Data premiery: 6 maja 2011
Czas projekcji: 90 min.
Gatunek: dokumentalny, historyczny
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Woda dla słoni
Tytuł oryginalny: Water for Elefants
Reżyseria: Francis Lawrence
Zdjęcia: Rodrigo Prieto
Scenariusz (film): Richard LaGravenese
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): CinePix
Data premiery: 6 maja 2011
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach
Tytuł oryginalny: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides
Reżyseria: Rob Marshall
Zdjęcia: Dariusz Wolski
Scenariusz (film): Ted Elliott, Terry Rossio
Muzyka: Hans Zimmer
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor (kino): Forum Film
Data premiery: 20 maja 2011
Gatunek: akcja, komedia, przygodowy
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl

Tytuł: Melancholia
Reżyseria: Lars von Trier
Scenariusz (film): Lars von Trier
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Dania, Francja
Dystrybutor (kino): Gutek Film
Data premiery: 27 maja 2011
Gatunek: akcja, dramat, SF
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w:
Wyszukaj w: Allegro.pl
powrót; do indeksunastwpna strona

103
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.