powrót; do indeksunastwpna strona

nr 04 (CVI)
maj 2011

R.E.M. wyszli z fazy REM
R.E.M. ‹Collapse into Now›
Kajam się, wiem, że zasłużyłem na wybatożenie i inne wymyślne tortury, ale po przesłuchaniu ostatnich albumów R.E.M., postawiłem na zespole kreskę, nie spodziewając się, że jest w stanie jeszcze czymkolwiek mnie zachwycić. Okazałem się człowiekiem małej wiary, ponieważ „Collapse Into Now” to powrót w wielkim stylu.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Collapse into Now›
‹Collapse into Now›
Grupa Michaela Stipe’a w minionej dekadzie przechodziła ze skrajności w skrajność. Najpierw zanudziła wszystkich balladowym albumem „Around the Sun”, a następnie wytarmosiła niemal punkowym „Accelerate”. Problem polega jednak na tym, że kiedy panowie zabierali się za jedną stylistykę, nie potrafili (albo nie chcieli) wyjść poza jej ramy, dlatego też, choć wspomniane krążki mają dobre momenty, to jako całość nużą. Na szczęście potrafili z tego wyciągnąć dobre wnioski i połączyli ostre, gitarowe numery z balladowymi i nagrali najbardziej różnorodną płytę od prawie dwudziestu lat.
Oczywiście nie ośmielę się porównywać „Collapse Into Now” do genialnego „Automatic for the People”, to nie ta klasa, ale nie ulega wątpliwości, że mamy do czynienia ze świetnym albumem. Znajdziemy na nim trochę gitarowego brudu, wzbogaconego wciągającą melodyką, jak „Discoverer” i „Alligator_Aviator_Autopilot_Antimatter”. W tych utworach R.E.M. powrócił do klimatu znanego ze swoich pierwszych płyt z lat 80. Mimo to o wiele większe wrażenie robią momenty spokojniejsze, przesiąknięte smutkiem i nostalgią. Najlepszym tego przykładem jest „Oh My Heart”, który dla mnie z miejsca stał się klasykiem w repertuarze formacji. Biorąc pod uwagę, jak świetnie sobie radzi na Liście Przebojów Programu Trzeciego, nie jestem w tym odczuciu osamotniony. Przejmujący śpiew Stipe’a i delikatne tło instrumentów dętych robią piorunujące wrażenie. Ale takich momentów jest więcej: „Überlin”, „Every Day is Yours to Win”, czy „Me, Marlon Brando, Marlon Bando and I”.
Umiejętne przeplatanie nastrojowych momentów ostrzejszymi kawałkami, okazało się strzałem w dziesiątkę. Dzięki temu materiał nie jest jednostajny, ale też nie gryzie się ze sobą. Było to o tyle trudne do wykonania, że muzyków R.E.M. tym razem wspiera wyjątkowo duża liczba gości. Przyznam, że największe oczekiwania miałem z występem Eddie Veddera z Pearl Jam, ale niestety tu trochę się zawiodłem, bo „It Happend Today” z jego udziałem, to jeden ze słabszych momentów płyty. O wiele lepiej poradziła sobie Peaches w żywiołowym, wspomnianym wyżej „Alligator_Aviator_Autopilot_Antimatter”. Jednak najjaśniej wśród zaproszonych muzyków lśni gwiazda Patti Smith, którą możemy usłyszeć w zamykającym całość utworze „Blue”. Lepszego zwieńczenia albumu nie można było sobie wymarzyć – przejmujący śpiew Patti, melorecytacja Stipe’a i jazgotliwe, leniwe gitary. Przy takim finale nie jest nawet potrzebna krótka coda w postaci motywu „Discoverer” (który również otwiera całość).
„Collapse Into Now” to nauczka dla maluczkich, takich jak ja, by nie wątpić w swoich idoli. To płyta takiego R.E.M., o jakiej wszyscy marzyli, znajdziemy na niej klimat „Automatic for the People”, ale także debiutanckiego „Marmur”. Zdaję sobie sprawę z tego, że czasy się zmieniły i krążek raczej nie zawojuje świata, ale ci, którzy zawiedli się ostatnimi poczynaniami formacji, na pewno będą zadowoleni.



Tytuł: Collapse into Now
Wykonawca / Kompozytor: R.E.M.
Wydawca: Warner
Nośnik: CD
Data wydania: 7 marca 2011
Czas trwania: 41:05
EAN: 93624958932
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w
:
Utwory
1) Discoverer: 3:31
2) All the Best: 2:46
3) Überlin: 4:14
4) Oh My Heart: 3:21
5) It Happened Today: 3:48
6) Every Day Is Yours to Win: 3:25
7) Mine Smell Like Honey: 3:12
8) Walk It Back: 3:24
9) Alligator_Aviator_ Autopilot_Antimatter: 2:45
10) That Someone Is You: 1:43
11) Me, Marlon Brando, Marlon Brando and I: 3:03
12) Blue: 5:46
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

154
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.