W maju będzie można zobaczyć tam dwie zupełnie nowe ekspozycje: „Gabinet światła” oraz „Emotikon”. Jedna z nich jest zbiorową pracą nad szeroko pojętym zjawiskiem iluminacji, druga zaś – świadectwem, że różnorodność kulturowa może być jednocześnie jednością.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Inspiracją do zrobienia pierwszej nowej majowej wystawy w Muzeum Sztuki – „Gabinetu światła” – było zainteresowanie Józefa Robakowskiego, prekursora sztuki medialnej w Polsce, zagadnieniami dotyczącymi światła. Temat ten zajmował artystę począwszy od jego kultowego filmu „Test” (obraz będący pulsacją światła), poprzez obecność w Warsztacie Formy Filmowej, aż po wspólny projekt zrealizowany we współpracy z Paulem Sharits’em pt. „Uwaga: światło!”. „Gabinet światła” to ekspozycja złożona z obiektów-neonów, filmów, wideo, fotografii autorstwa Bruce`a Checefsky`ego, Dory Maurer, Anri`ego Sali czy Andrzeja Pawłowski, Antoniego Mikołajczyka i Kazimierza Bendkowski egoz Warsztatu Formy Filmowej oraz przedstawicieli młodszej generacji, jak Stefan Nitosławski i Wojciech Puś. Wystawa została skonstruowana na bazie trzech kolekcji: Galerii Wymiany, Muzeum Sztuki w Łodzi i prywatnych zbiorów Dariusza Bieńkowskiego. Ta pierwsza nigdy by nie powstała, gdyby nie prywatne kontakty Józefa Robakowskiego, jego relacje artystyczne z innymi twórcami, które samoistnie stały się dodatkowym tłem „Gabinetu światła”, tworząc prywatną historię sztuki, dzięki której możemy śledzić wymiany doświadczeń i inspiracji najważniejszych artystów ostatnich lat. Wystawie towarzyszą 3 filmowe pokazy prezentowane przez Józefa Robakowskiego. Otwarcie: 6 maja 2011 r., godz. 18.00. Drugą nową majową wystawą jest „Emotikon”, składający się z prac Roberta Rumasa i Piotra Wyrzykowskiego. To podsumowanie wyprawy, jaką artyści odbyli na początku 2011 roku po krajach Europy Wschodniej. Odwiedzili Ukrainę, Turcję, Rumunię oraz Gruzję w poszukiwaniu emocji w miejscach zróżnicowanych geograficznie, kulturowo i estetycznie. Artyści niczym dwaj podróżnicy-dokumentaliści tropili bez specjalnego scenariusza miejsca i historie, nadając wyprawie aspekt socjologiczny i antropologiczny. Artyści myśląc o aranżacji ekspozycji spojrzeli na sale galeryjne z perspektywy ptasiej, dzięki której zobaczyli pomieszczenia jako poszczególne klatki celuloidowej taśmy filmowej. W wyniku tego każda sala stanowi oddzielną narracyjną całość, ale wszystkie sale oglądane razem staną się zmontowanym materiałem audiowizualnym. Jednak mimo tego, że struktura wystawy jest podporządkowana amfiladowemu układowi sal, nie będzie miała ona charakteru linearnej narracji. Przeciwnie – jest zbudowana na kontrastach znaczeń różnych emocji i temperatur. Rumas i Wyrzykowski wyprawili się w wybrane przez nich miejsca z pogranicza różnych kultur i cywilizacji, nie pomijając w tym wszelkich marginaliów cywilizacyjnych. Ich założenie polegało na stworzeniu wystawy, która za pomocą wykonanych fotografii, plików dźwiękowych, dokumentacji wideo będzie wehikułem owych emocji i nastrojów; tych zgromadzonych, ale też i tych na nowo budzących się – zaskakujących zarówno samych autorów, jak i odbiorców. Otwarcie: 20 maja 2011 r., godz. 18.00. Szczegółowe informacje na stronie Muzeum. Muzeum Sztuki w ŁodziŁodź; ms: ul. Więckowskiego 36; ms2: ul. Ogrodowa 19; Pałac Herbsta: ul. Przędzalniana 72 tel. +48 42 633 97 90 fax +48 42 632 99 41 Czynne: Gmach główny: wt-ni 10-17; ms2: wt 10-18, śr-ni 12-20; Pałac Herbsta: wt 10-17, śr i pi 12-17, cz 12-19, so-ni 11-16 Wstęp: Szczegółowe informacje na stronach MS |