powrót; do indeksunastwpna strona

nr 05 (CVII)
czerwiec-lipiec 2011

Autor
Zdrady, zabójstwa i inne przyjemności
George R.R. Martin ‹Gra o tron›
Jeden z zagranicznych recenzentów scharakteryzował bohaterów „Gry o tron” George’a R.R. Martina, pisząc, że są oni tak jadowici, iż mogliby z powodzeniem zjeść Borgiów. Po lekturze pierwszego tomu „Pieśni Lodu i Ognia” nie sposób nie zgodzić się z tym twierdzeniem. Nawet jeżeli sam tytuł sugeruje nam rychłą śmierć króla, ten rodzaj fabularnego spoilera nie psuje nam frajdy z lektury. Wręcz przeciwnie!
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Gra o tron›
‹Gra o tron›
Możliwe, że inny pisarz zdecydowałby się na nieco odmienne podejście do fabuły swojej książki i zamordowałby króla w bardziej zaskakujący sposób. U Martina jednak otrzymujemy to na tacy, po czym ze zniecierpliwieniem śledzimy kolejne losy bohaterów w oczekiwaniu tego ostatecznego ciosu, który sprawi, że tytułowa gra o tron się rozpęta.
Pozornie nic nie zwiastuje konfliktu. Król Robert Baratheon cieszy się dobrym zdrowiem, pozorną miłością małżonki, Cersei Lannister, oraz gromadką dzieci (w tym pierworodnym synem, księciem Joffreyem). Po wyniszczającej wojnie, w której zdobył koronę z rąk poprzedniego władcy, szalonego Aerysa Targaryena, dobrobyt zapanował w Westeros. Nawet niegdysiejsze konflikty między wielkimi rodami szlacheckimi przygasły.
Spokój jest jednak pozorny, a kraj aż kipi od spisków, które swój początek mają w samej stolicy. To właśnie tam wyrusza główny bohater (jak początkowo mogłoby się nam wydawać), Eddard Stark, głowa rodu Starków, by objąć funkcję doradcy króla po zmarłym w tajemniczych okolicznościach Jonie Arrynie. Początek nie zapowiada nadchodzących niebezpieczeństw, które czekają na bohaterów na południu. Nie tylko zresztą na południu, bowiem jedynie część wielowątkowej fabuły powieści toczy się wokół grupki bohaterów przebywających w stolicy. Równie sporo miejsca poświęcono przedstawieniu innych miejsc, wśród których na uwagę zasługuje daleka północ, gdzie garstka straceńców pilnuje lodowego Muru chroniącego Westeros przed najazdem dzikich plemion.
Kluczowym elementem powieści są jednak nie miejsca czy fabularne sztuczki, ale bohaterowie, między którymi toczy się cała akcja i którzy nadają historii odpowiedni wymiar. Kolejne rozdziały „Gry o tron” przedstawiają świat z perspektywy różnych osób: większość (Eddard, Catelyn, Sansa, Arya, Jon, Bran) należy do rodu Starków, co czyni z nich niejako głównych bohaterów. Pozostali (Tyrion, Daenerys) pozwalają na nieco odmienne spojrzenie na fabułę. W przypadku Tyriona przekonujemy się, że główni „źli” fabuły wcale nie są tak diaboliczni, jak moglibyśmy początkowo przypuszczać, zaś historia Daenerys, najmłodszej z rodu Targaryenów, prawowitej królowej Westeros, istnieje niejako w całkowitym oderwaniu od reszty fabuły1).
Sama historia przedstawiona w pierwszej części „Pieśni Lodu i Ognia” wciąga. Martin umiejętnie stopniuje napięcie, wykorzystując punkty widzenia różnych bohaterów do przedstawienia wydarzeń rozgrywających się w trzech częściach Westeros jednocześnie. Tendencja do przeskakiwania między kolejnymi postaciami w chwilach, gdy akcja zaczyna przyspieszać, potrafi być niezwykle irytująca, jednak to właśnie dzięki temu udaje się autorowi podtrzymać uwagę czytelnika. Jest to również doskonałe narzędzie służące spowalnianiu biegu akcji.
O „Grze o tron” i kolejnych odsłonach „Pieśni Lodu i Ognia” można pisać dużo i długo. Serial telewizyjny, gra karciana, gra planszowa to tylko kilka z elementów świadczących o popularności tego cyklu. W swoim gatunku jest to niewątpliwie jedna z lepszych pozycji.
1) Kolejne tomy cyklu wyraźniej łączą wątek Daenerys z tym, co dzieje się w Westeros.



Tytuł: Gra o tron
Tytuł oryginalny: A Game of Thrones
Przekład: Paweł Kruk
Wydawca: Zysk i S-ka
ISBN: 978-83-7506-830-6
Format: 844s. 140×205mm
Cena: 49,90
Data wydania: 10 maja 2011
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

106
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.