Tony Conrad, Liam Gillick, Dan Graham, William E. Jones, Silvia Kolbowski, Zofia Kulik, Union Gaucha Productions, Jeff Preiss, Józef Robakowski i Mel Brooks – oni wszyscy pokażą w Galerii Arsenał w Białymstoku, że FILM MATTERS.  | Tony Conrad - Zamarynowany E.K. 7302-244-0502, 2006
|
Film Matters gra z podwójnością znaczenia słowa „matter”, które w języku angielskim określa dwie różne rzeczy: zarówno „materię” jak i „treść[znaczenie]”. Tytuł można więc rozumieć jako Film się liczy lub jako Filmowe materie. Wystawa podejmuje próbę negocjacji pomiędzy tymi dwoma sensami, wychodząc z prostego założenia, że materia jest czymś pomiędzy „rzeczą” a „reprezentacją”. W wystawie biorą udział zarówno filmowi jak i nie-filmowi artyści, prezentujący konceptualne podejście do medium filmowego i odnoszący się do niego na różne sposoby. Materialne medium staje się tu gestem krytycznym: raz redukuje znaczenie formy do minimum, innym razem ujawnia filmowe „pułapki”, „rany” i „dziury”, ze szczególnym uwzględnieniem ich potencjału performatywnego (destrukcji i rekonstrukcji). Materia jest więc jedynie punktem dojścia lub narzędziem dekonstrukcyjnym: w najbardziej skrajnym, „antyfilmowym” przypadku [Pickled Tony Conrada] film zostaje zawekowany w octowej marynacie w słoiku, całkowicie uniemożliwiając jego wyświetlenie z projektora. Możemy go obejrzeć jedynie poprzez szklaną powierzchnię słoika. Opowieść kończy oskarowa i zupełnie zapomniana animacja Mela Brooksa i Ernesta Pintoffa „The Critic”, w której Brooks wcielając się w rolę „krytyka” po kolei dekonstruuje wszystkie abstrakcyjne formy pojawiające się na ekranie.  | Jeff Preiss - SKAN RANA (wiosna-rana), 2005-2010
|
Wystawa w Galerii Arsenał jest drugą odsłoną prezentacji, która odbyła się wiosną 2010 w Centrum Sztuki Beton7 w Atenach i rozszerza ją o kilka nieznanych i po raz pierwszy prezentowanych prac, m.in. filmy nowojorskiego duetu artystycznego Union Gaucha Productions (Karin Schneider i Nicolás Guagnini). Prace Tony Conrada, Liama Gillicka, Williama E. Jonesa, Silvii Kolbowski, Union Gaucha Productions i Jeffa Preissa składające się na wystawę są prezentowane w Polsce po raz pierwszy. Kurator: Barbara Piwowarska. Wystawa w ramach XXVI Dni Sztuki Współczesnej.  | Silvia Kolbowski – Jak różnica pomiędzy jesienią/zimą ’94/’95 i wiosną/latem ’95
|
Wernisaż wystawy odbędzie się 20 maja o godz. 18.00. Wystawa czynna do 12 czerwca 2011. Galeria Arsenał15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2 tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40 fax +48 85 742 85 60 Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00 Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny |