Galeria Ciasna w Jastrzębiu-Zdroju proponuje powrót do epoki Art Deco w wysublimowanym stylu. W dniach 2.06-26.06.2011 zaprasza na wystawę heliograwiur aktu z lat 20-tych XX wieku Stanisława Juliana Ignacego Ostroroga ze zbiorów Zygmunta Wielowiejskiego.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Prezentowanie widzom starej fotografii jest zawsze czymś wyjątkowym, porównywalnym nawet do pewnego rodzaju spektaklu, podczas którego zabiera się zebranych w daleką podróż w odległe lata, aż do tych chwil, które, zastygłe w ułamku sekundy, ukazują jakże ulotny obraz minionej rzeczywistości. Fotografia posiada wiele aspektów, z różnej więc perspektywy można pokazać jej oblicze. Jednym jednak z najbardziej tajemniczych jej wizerunków jest akt kobiecy. Jest to ten rodzaj obrazu, który już od zarania sztuki wywoływał gorące kontrowersje. Po latach okazać się jednak miało, że to właśnie akt najlepiej poradził sobie z przetaczającymi się przez lata trendami kulturowymi, zachowując swój indywidualny, ponadczasowy wymiar.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Jednym z najwybitniejszych reprezentantów tejże twórczości był fotograf polskiego pochodzenia, który w latach 20./30. XX wieku wyrobił sobie w Paryżu, ówczesnej stolicy światowej fotografii, wielką renomę. Postać Stanisława Juliana Ignacego Ostroroga, bo to o tego artystę chodzi, jest bardzo tajemnicza. Wzrastający pod okiem ojca-fotografa, przejął po nim jego pasję, pseudonim, a nawet zakład. Jednak po jakimś czasie zamknął swe londyńskie atelier, by podjąć współpracę z innym znanym fotografem – Alfredem Ellisem. Ellis już od wielu lat fotografował przedstawicieli londyńskich scen teatralnych. Aktorzy i aktorki w naturalny sposób potrafili zaprezentować swoją postać, co jakby automatycznie wprowadzało obraz fotograficzny w nowy artystyczny wymiar. I właśnie ta tematyka zdjęć miała się dla Walerego stać ulubioną.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Nadchodzące lata 20. XX wieku oznaczały odwrócenie starego porządku do góry nogami. Był to czas wyzwolenia się kobiet z okowów poprzednich epok; zpoczątkowany przez Coco Chanel trend swobodnego odkrywania nóg i pokazywania dekoltu spotkał się z niesłychaną aprobatą młodych dam. Wraz z nowymi trendami w modzie zmieniała się diametralnie świadomość kobiet. Wyzwolone, uczestniczące czynnie w życiu towarzyskim paryskich klubów, palące papierosy i popijające trunki, zdarły ostatecznie z siebie spuściznę poprzednich stuleci. Walery, jakby tylko czekając na taki moment, wykorzystał właśnie ten tak świeży i nieokiełznany jeszcze przejaw emancypacji do urzeczywistnienia swoich idei. Pojawiają się pierwsze zdjęcia nagich modelek jego autorstwa. W tym przypadku posługiwał się on chętnie elementami secesji, wkomponowując półnagie modelki w sztafaż bogatej dekoracji. Widoczne jest to chociażby na przykładzie setek widokówek, a także, a może przede wszystkim, znakomitej serii portretów, którą wydał pod tytułem „Etoiles et Beutes”.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Na obecnej wystawie prezentowany jest wybór kilkudziesięciu oryginalnych prac Walerego z wyżej wymienionego albumu, które, pokazywane w takiej ilości, są swoistą polską premierą. Wernisaż wystawy i spotkanie z kolekcjonerem, Zygmuntem Wielowiejskim w dniu 2 czerwca (czwartek) o godz. 18.00.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Galeria Ciasna44-335 Jastrzębie Zdrój, ul. Katowicka 17 tel. +48 32 471 64 56 |