powrót; do indeksunastwpna strona

nr 05 (CVII)
czerwiec-lipiec 2011

Esensja czyta: Czerwiec 2011
ciąg dalszy z poprzedniej strony
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Stephen King
‹Czarna bezgwiezdna noc›
Konrad Wągrowski [80%]
Być może stwierdzenie „Stephen King jak wino, im starszy, tym lepszy” byłoby przesadą (wszak dawne „Lśnienie”, „Smętarz dla zwierzaków”, „To!”, czy „Bastion” to nader zacne tytuły), ale nie da się ukryć, że mamy do czynienia znów z bardzo dobrym okresem Króla Horroru. I to po czasie słabszych pozycji, zwiastujących, wydawało się, nieunikniony odwrót Kinga z pierwszej ligi. Tym czasem po niezłych „Ręce mistrza” i „Pod kopułą” dostajemy znakomity zestaw minipowieści. Minipowieści, dodajmy, w bardzo nieznaczny sposób sięgających po siły nadprzyrodzone, a dużo silniej eksploatujące zło w ludzkiej naturze. Historie są bardzo mroczne, różnorodne, a jednocześnie znakomite narracyjnie („Wielki kierowca” to właściwie gotowy materiał na film) i – w każdej – nieco inaczej prowadzone, z mnóstwem literackich smaczków. Nie są to zresztą tylko opowieści grozy – każda z nich ma całkiem wiarygodną podbudowę psychologiczną, zadając pytania o ludzkie reakcje w sytuacjach ekstremalnych (co zrobi zgwałcona i poturbowana kobieta, jak zachowa się żona, która odkryje, że jej mąż jest seryjnym mordercą). Co ważniejsze – wśród czterech tekstów nie ma żadnego wyraźnie słabszego. Znakomita lektura.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Ian McDonald
‹Rzeka Bogów›
Miłosz Cybowski [80%]
„Allah 2.0” Mieszka Zagańczyka wydawał się nowatorskim połączeniem motywu cyberpunkowego ze światem, w którym dominuje islam. Podobnie nowatorską wizję serwuje nam „Rzeka bogów” Iana McDonalda, przenosząc nas do futurystycznych Indii, podzielonego kraju pełnego kontrastów: z jednej strony bieda slumsów i małych wiosek, z drugiej nowoczesne miasta, drapacze chmur i potęga gospodarcza; z jednej strony małe fabryki, w których praca ludzi jest tańsza od technologii, z drugiej potężne instytucje i hackerskie kryjówki tworzące nielegalne AI. McDonald bardzo zręcznie konstruuje swoją fabułę, na początku przedstawiając bohaterów, którzy nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego, po to tylko, by w kolejnych rozdziałach spleść ich losy w jeden wielki motyw przewodni, w którym każdy z nich ma swój udział. Książka trzyma w napięciu do samego końca, ale to właśnie końcówka, choć ładnie przedstawiona, pozostawia pewien niedosyt. Nie mogę zgodzić się z twierdzeniem Kuby Gałki, jakoby MacDonald opowiadał w „Rzece Bogów” nie fabułę, a świat. Choć faktycznie wpływ bohaterów na fabułę może wydawać się niewielki (choć jestem zdania, że większość decyzji podejmują oni między kolejnymi rozdziałami), nie stanowią oni (jak na przykład w „Cieplarni” Aldissa) jedynie wymówki dla przedstawienia bogatego uniwersum i pomysłowego wykorzystania egzotyki futurystycznych Indii. Zdrowy balans między światem a fabułą został zachowany, a powieść, jak chyba wszystkie pozycje z cyklu „Uczta wyobraźni”, jest godna polecenia.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Amos Oz
‹Sceny z życia wiejskiego›
Konrad Wągrowski [70%]
„Sceny z życia wiejskiego” są dokładnie tym, co sugeruje tytuł. Amos Oz opisuje w szeregu krótkich opowiadań mieszkańców pewnej izraelskiej wioski Tel Ilan. Każdy z tych tekstów prezentuje któregoś z całkiem zwyczajnych mieszkańców osady, przybliża jego – nieraz niełatwe – losy, określa relacje z innymi bohaterami. Jest w tym mnóstwo psychologicznej wiarygodności, mnóstwo celnych spostrzeżeń, mnóstwo uniwersalnych obserwacji, ale też kawałek historii Izraela. Ciekawym zabiegiem są niedomówienia – wiele tekstów kryje w sobie jakąś zagadkę, na którą nie dostajemy odpowiedzi. Tak czy inaczej największą wartością zbiorku jest chyba pewien nostalgiczny nastrój, nadający całości bardzo uniwersalnego wydźwięku. Uczciwie jednak mówiąc – nie zrozumiałem sensu ostatniego, odbiegającego mocno od całości tekstu. Chyba więc ponowna lektura by nie zawadziła – do której przystąpiłbym z przyjemnością. To kawał znakomitej literacko prozy.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Philip Roth
‹Wzburzenie›
Konrad Wągrowski [70%]
Jak to ładnie pisze się w recenzjach „’Wzburzenie’ to historia wrażliwej jednostki miażdżonej przez tryby historii”. I oczywiście to prawda. Ale to także przewrotna opowieść o tym, jak niewinne pozoru decyzje prowadzą bohatera do autodestrukcji, jak owo samounicestwienie wynika z wychowania, środowiska, czasów, jak przeróżne drobne czynniki składają się na nie. To także ciekawe spojrzenie na pewien okres historii USA, na pewne relacje społeczne, światopoglądy, jak czasy wpływają na politykę i polityka wpływa na czasy. Ale „Wzburzenie” to też książka z ciekawymi, wielowymiarowymi bohaterami, ze znakomitymi dialogami (zwłaszcza kapitalna na wielu poziomach rozmowa z dziekanem) – kawał niezłej literatury. Na dodatek wydanej w kieszonkowej, bardzo praktycznej formie, o czym nie omieszkam wspomnieć.



Tytuł: Uczeń diabła
Tytuł oryginalny: Djævelens lærling
Przekład: Frank Jaszuński
Wydawca: Jaguar
ISBN: 978-83-7686-044-2
Format: 135×200mm
Cena: 35,–
Data wydania: 23 marca 2011
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 60%

Tytuł: Trojka
Tytuł oryginalny: The Troika
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-204-8
Format: 240s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena: 35,–
Data wydania: 8 kwietnia 2011
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Moje życie we Francji
Tytuł oryginalny: My Life in France
Przekład: Anna Sak
ISBN: 978-83-08-04452-0
Format: 476s. 123×197mm
Cena: 32,90
Data wydania: 17 czerwca 2010
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym
Tytuł oryginalny: Välkommen till Paradiset: Reportage om turistindustrin
Wydawca: Czarne
ISBN: 978-83-7536-255-8
Format: 232s. 125×195mm
Cena: 35,90
Data wydania: 4 maja 2011
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Każda magia jest dobra
Tytuł oryginalny: Every Which Way But Dead
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-181-2
Format: 640s. 125×195mm
Cena: 39,99
Data wydania: 22 września 2010
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 40%

Tytuł: Viriconium
Tytuł oryginalny: Viriconium
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-121-8
Format: 600s. 135x205mm; oprawa twarda
Cena: 45,–
Data wydania: 27 marca 2009
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 90%

Tytuł: Czarna bezgwiezdna noc
Tytuł oryginalny: Full Dark, No Stars
Wydawca: Albatros – Andrzej Kuryłowicz
ISBN: 978-83-7659-358-6
Format: 488s. 150×210mm
Cena: 37,90
Data wydania: 18 maja 2011
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Rzeka Bogów
Tytuł oryginalny: River of Gods
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-154-6
Format: 600s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena: 45,–
Data wydania: 15 stycznia 2010
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Sceny z życia wiejskiego
Tytuł oryginalny: תמונות מחיי הכפר
Autor: Amos Oz
Wydawca: Rebis
ISBN: 978-83-7510-405-9
Format: 200s. 130×200mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena: 33,90
Data wydania: 16 marca 2010
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Wzburzenie
Tytuł oryginalny: Indignation
Przekład: Jolanta Kozak
Wydawca: Czytelnik
ISBN: 978-83-03-03245-0
Format: 200s. 108×153mm; oprawa twarda
Cena: 39,90
Data wydania: 18 lutego 2011
Wyszukaj w: Selkar.pl
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

147
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.