powrót; do indeksunastwpna strona

nr 05 (CVII)
czerwiec-lipiec 2011

Film Matters w Białymstoku
Tony Conrad, Liam Gillick, Dan Graham, William E. Jones, Silvia Kolbowski, Zofia Kulik, Union Gaucha Productions, Jeff Preiss, Józef Robakowski i Mel Brooks – oni wszyscy pokażą w Galerii Arsenał w Białymstoku, że FILM MATTERS.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Film Matters gra z podwójnością znaczenia słowa „matter”, które w języku angielskim określa dwie różne rzeczy: zarówno „materię” jak i „treść[znaczenie]”. Tytuł można więc rozumieć jako Film się liczy lub jako Filmowe materie. Wystawa podejmuje próbę negocjacji pomiędzy tymi dwoma sensami, wychodząc z prostego założenia, że materia jest czymś pomiędzy „rzeczą” a „reprezentacją”. W wystawie biorą udział zarówno filmowi jak i nie-filmowi artyści, prezentujący konceptualne podejście do medium filmowego i odnoszący się do niego na różne sposoby. Materialne medium staje się tu gestem krytycznym: raz redukuje znaczenie formy do minimum, innym razem ujawnia filmowe „pułapki”, „rany” i „dziury”, ze szczególnym uwzględnieniem ich potencjału performatywnego (destrukcji i rekonstrukcji). Materia jest więc jedynie punktem dojścia lub narzędziem dekonstrukcyjnym: w najbardziej skrajnym, „antyfilmowym” przypadku [Pickled Tony Conrada] film zostaje zawekowany w octowej marynacie w słoiku, całkowicie uniemożliwiając jego wyświetlenie z projektora. Możemy go obejrzeć jedynie poprzez szklaną powierzchnię słoika. Opowieść kończy oskarowa i zupełnie zapomniana animacja Mela Brooksa i Ernesta Pintoffa „The Critic”, w której Brooks wcielając się w rolę „krytyka” po kolei dekonstruuje wszystkie abstrakcyjne formy pojawiające się na ekranie.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wystawa w Galerii Arsenał jest drugą odsłoną prezentacji, która odbyła się wiosną 2010 w Centrum Sztuki Beton7 w Atenach i rozszerza ją o kilka nieznanych i po raz pierwszy prezentowanych prac, m.in. filmy nowojorskiego duetu artystycznego Union Gaucha Productions (Karin Schneider i Nicolás Guagnini). Prace Tony Conrada, Liama Gillicka, Williama E. Jonesa, Silvii Kolbowski, Union Gaucha Productions i Jeffa Preissa składające się na wystawę są prezentowane w Polsce po raz pierwszy.
Kurator: Barbara Piwowarska. Wystawa w ramach XXVI Dni Sztuki Współczesnej.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wernisaż wystawy odbędzie się 20 maja o godz. 18.00. Wystawa czynna do 12 czerwca 2011.
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny
powrót; do indeksunastwpna strona

269
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.