powrót; do indeksunastwpna strona

nr 07 (CIX)
wrzesień 2011

Autor
W świecie pdf-ów: Free RPG Day #1
Już drugi rok z rzędu Polska, dzięki aktywności Adriana Kuca, dołączyła do ambitnej inicjatywy, jaką jest Dzień Darmowych Gier Fabularnych (na zachodzie znany jako Free RPG Day). Dzisiejszy odcinek naszego cyklu poświęcamy materiałom, które ukazały się u nas z tej właśnie okazji. Jak zawsze wybraliśmy dla Was to, co najlepsze.

W świecie, w którym o wiele łatwiej wydać coś w elektronicznym formacie niż na papierze, ciężko jest oddzielić ziarna od plew. Wśród tak kuriozalnych pomysłów jak „Hot Chicks RPG” czy darmowe listy trafień krytycznych, odnalezienie wartych uwagi produktów jest syzyfową pracą, którą za was wykonamy za garść naboi i kilka łusek więcej.

Pośród mnóstwa mniej i bardziej nowatorskich mechanik ciężko się wybić z jakimikolwiek nowymi pomysłami. Jak pisałem jakiś czas temu, dobre wrażenie zrobił na mnie „Warrior, Rogue and Mage” pozwalający na samym etapie tworzenia postaci kreować bohaterów łączących w sobie zdolności wojownika, maga i łotrzyka. Podobny patent oferuje nam „Toolbox” autorstwa Piotra „Jagmina” Rasińskiego oparty na anglojęzycznej mechanice „Blackbird Pie”. Miejsce zwyczajnych współczynników zajmują tutaj opisy zdolności, jakimi charakteryzuje się nasza postać, te z kolei dzielą się na cechy, etykiety i motywatory. Grę rozpoczynamy z czterema podstawowymi cechami (które, najogólniej rzecz biorąc, opisują jakiś rodzaj specjalizacji naszego herosa, nie za wąski, nie za szeroki) oraz motywatorem (określającym motywacje i osobowość bohatera). Dopiero podczas rozgrywki, gdy tylko uznamy to za stosowne, możemy do naszych cech dodawać poszczególne etykiety (czyli umiejętności, zdolności lub przedmioty z nimi związane), które zwiększają naszą szansę na sukces w testach. Raz wybrana etykieta zostaje z nami na stałe. Choć mechanika i pomysł zaprezentowane w „Toolboxie” nie wydają się szczególnie trwałe czy przeznaczone do dłuższych rozgrywek, nie zaliczają się także do listy kuriozalnych erpegowych ciekawostek.
• • •
Drugim interesującym materiałem, również autorstwa Jagmina, jest minisystem (lub też, jak określił to sam autor, „miniatura fabularna) pt. „Szczurołapy” określony mianem survival horroru w mrokach średniowiecza.1) Sam temat rozgrywki jest dość wyraźnie określony w tytule: gracze wcielają się w średniowiecznych szczurołapów, którzy (dobrowolnie lub z przymusu) zagłębiają się w podmiejskie kanały w poszukiwaniu źródła pustoszącej miasto zarazy. Owszem, jest to kolejna wariacja na temat klasycznego dungeon crawla, jednak w dość nietypowym i mało heroicznym wykonaniu. Smaczku grze dodają motywy planszówkowe w postaci losowo tworzonej przez MG mapy kanałów oraz punktów chwały, dzięki którym można później wyłonić zwycięzcę rozgrywki.
• • •
Pozostałe materiały przygotowane na tegoroczny Dzień Darmowych Gier Fabularnych możecie znaleźć na specjalnie w tym celu wyhodowanym chomiku.
1) Pierwotnie był on przygotowany na Nibykonkurs XVIII.
powrót; do indeksunastwpna strona

145
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.