powrót; do indeksunastwpna strona

nr 08 (CX)
październik 2011

Pejzaż, portret, martwa natura w Warszawie
Zapraszamy na otwartą 23 września wystawę „Pejzaż, portret, martwa natura”, inaugurującą nowy sezon wystawienniczy galerii Kolonie.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Sprowadzenie malarstwa do prymarnych, podstawowych kategorii, pozwala spojrzeć na to medium zarówno z odpowiedniego dystansu, jak też – jednocześnie – uchwycić jego aktualną kondycję na bardzo konkretnych przykładach, swoistej „próbie reprezentacyjnej”. Bo i wystawa Pejzaż, portret, martwa natura to przede wszystkim pretekst; pretekst do przyjrzenia się aktualnemu polskiemu malarstwu na przykładzie twórczości trzech artystów należących do najciekawszych w swoim pokoleniu; pretekst do skonfrontowania trzech odmiennych postaw, trzech refleksji na temat i odnośnie malarstwa; w końcu, pretekst do prześledzenia rozwoju twórczości trzech spośród grupy artystów „zmęczonych rzeczywistością” – w momencie, gdy młodzi surrealiści debiutują w ilościach hurtowych, a każdy kolejny jest epigonem poprzedniego.
Punktem wyjścia dla tak zarysowanej sytuacji było proste zadanie: każdy z artystów miał wykonać trzy prace nawiązujące do tytułowych kategorii. Autorzy mieli też zróżnicować formaty prac, które zdefiniowane zostały ramowo jako „mały”, „średni” i „duży”. Do nich należał wybór, który temat przyporządkują któremu formatowi. Im więcej reguł, tym więcej okazji do ich złamania.
Pejzaż, portret, martwa natura – to dobry pretekst, żeby przyjrzeć się kondycji najnowszego polskiego malarstwa. Co ujrzeliśmy? Przede wszystkim kluczowe momenty w twórczości wszystkich trzech artystów – momenty zmian, przesileń (Matecki) i ostatecznego ukonstytuowania się malarskiego języka (Borowski, Śliwiński). Inny wniosek jest taki, że artyści, którzy zdobyli uznanie jako budowniczy bardzo wyrazistych malarskich światów – zdecydowali się je opuścić. Na wspólnej prezentacji uwypukliły się także wyraźne różnice i niemal brak punktów stycznych zarówno pomiędzy poszczególnymi estetykami, jak i twórczymi filozofiami trzech artystów. Jedno jest pewne: wystawa Pejzaż, portret, martwa natura dowodzi, że przed każdym z biorących w niej udział malarzy otwierają się niesłychanie intrygujące perspektywy.
Wernisaż: 23.09.2011. Wystawa czynna do 29.10.2011.
Galeria Kolonie
00-028 Warszawa, ul. Bracka 23 m. 52
Czynne: wt.-sob. w godz. 15-20
powrót; do indeksunastwpna strona

178
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.