Literatura popularnonaukowa  | ‹Poszukiwacze gatunków. Bohaterowie, głupcy i szalony pościg, by zrozumieć życie na Ziemi›
|
Richard Conniff ‹Poszukiwacze gatunków. Bohaterowie, głupcy i szalony pościg, by zrozumieć życie na Ziemi› „Poszukiwacze gatunków” Richarda Corniffa to wśród tytułów popularnonaukowych pozycja rzadka – erudycyjna, a jednocześnie lekka i dowcipna, napisana z dbałością o czytelnika niekoniecznie zafascynowanego bataliami, które toczyli ze sobą przyrodnicy. To pozycja frapująca, w swojej kategorii wręcz doskonała, o ile uznamy, że jednym z głównych celów książek popularnonaukowych jest interesujące opowiadanie o rzeczach z zasady rzadko budzących ekscytację. Richard Corniff świetnie opanował sztukę prowadzenia narracji w sposób lekki i dowcipny. Przedstawia proces, który zamienił amatorskie badania w naukę, a pod osłoną anegdoty przemyca sporo ważkich myśli, z którymi warto się zmierzyć chociażby po obfitym obiedzie złożonym z tradycyjnego kotleta. I choćby dlatego, że myślenie sprzyja szybszemu spalaniu kalorii, warto po tę pozycję sięgnąć.  | ‹Drugi mózg. Rewolucja w nauce i medycynie›
|
R. Douglas Fields ‹Drugi mózg. Rewolucja w nauce i medycynie› Jeśli wiedza na temat budowy naszego mózgu wydaje się Państwu niezbędna, a choćby tylko godna uwagi, „Drugi mózg” Fieldsa jest doskonałym medium, by przyswoić ją sobie bezboleśnie. No dobrze, nie ma co ukrywać – przez długie lata tkwiłem w przekonaniu, że jestem posiadaczem tylko jednego organu myślenia i w głowie mi nie postało, do jakiego stopnia tkwię w błędzie. Jeśli zatem i Wy, Szanowni Państwo, ulegaliście dotychczas temu powszechnemu mniemaniu, najwyższy czas sięgnąć po „Drugi mózg”.  | ‹Nim zapadnie noc›
|
Michael Cunningham ‹Nim zapadnie noc› W swojej piątej powieści Michael Cunningham nie zaskakuje niczym nowym. Autor z sukcesem podąża szlakiem, gdzie skromna fabuła to jedynie tło dla przedstawienia świata uczuć i emocji postaci oraz tych ulotnych chwil, w których ich życie wyrywane jest z wytartych kolein i kierowane na nowe tory. „Nim zapadanie noc” to właściwie tylko kilkanaście scenek, retrospekcji, dialogów. To także historia tylko jednej postaci. Fabularnie to mniej i skromniej nawet w porównaniu z poprzednimi książkami autora i choć pozostawia z lekkim uczuciem czytelniczego niedosytu, to jednocześnie jest dzięki temu powieścią świetnie skomponowaną. O ile w „Domu na krańcu świata” czy „Z ciała i duszy” autor dawał się niekiedy ponieść literackiej materii, tutaj każda z przedstawionych scenek, rozmów, obrazów ma swój sens i znaczenie. Narracja w czasie teraźniejszym, szybki język dialogów czy długie zdania w malarskich wręcz opisach myśli i emocji płynnie w siebie przechodzą i tworzą całość. Literacko Cunningham jest coraz lepszy.  | ‹Submarino›
|
Jonas T. Bengtsson ‹Submarino› Historie braci rozplatają się i splatają za sprawą precyzyjnie zorganizowanej narracji. Rzeczywistość obserwujemy najpierw z punktu widzenia jednego, potem drugiego, a we wszystko są jeszcze wkomponowane retrospekcje. Spojrzenia w przeszłość dotyczą traumatycznego pobytu chłopców u zastępczej matki, kiedy mieli okazję wejść do świata używek, w którym kobieta czuła się najswobodniej. Bendtsson chce tu pokazać coś, co równie świetnie opowiedział zeszłoroczny film Davida Michôda „Królestwo zwierząt” – że to środowisko w ogromnej mierze decyduje, kim się stajemy. Że raz obrana zła ścieżka prowadzi już tylko w dół. Takie jest też całe „Submarino” – rozwija się spokojnie, niespiesznie pokazuje kolejne zdarzenia, jakby przyzwyczajając czytelnika do sytuacji, oswajając go z myślą, że tu już się nic dobrego nie wydarzy. Defetyzm siedzi pod skórą tego tekstu na tyle głęboko, że nie sposób go wykorzenić i jednocześnie na tyle płytko, że doskonale go wyczuwamy.  | ‹Ostatni mieszkaniec›
|
Aravind Adiga ‹Ostatni mieszkaniec› Indyjski pisarz Aravind Adiga zadebiutował błyskotliwie powieścią „Biały Tygrys”, za którą otrzymał w 2008 roku nagrodę Bookera. „Ostatni mieszkaniec”, trzecia książka w jego dorobku potwierdza, że Adiga należy do grona interesujących światowych pisarzy, którzy zabierają głos na ważne społeczne tematy. „Ostatniego mieszkańca” można nazwać przypowieścią socjologiczną, odsłaniającą bezlitosne mechanizmy zmieniającego się szybciej niż kiedykolwiek świata. Okazuje się jednak, że nie my go zmieniamy, ale świat zmienia nas samych, co zwykle umyka naszej uwadze, gdy zapatrzeni w szklane budowle doświadczamy „powiewu nowoczesności”. Dowodem, że się zmieniliśmy może być to, że w tej powieści nie chodzi już wcale o odpowiedź na stare jak świat pytanie, czy w życiu człowieka najważniejsze są pieniądze, czy jednak może coś innego. Te dylematy – uświadamia nam Adiga – współczesny świat ma już za sobą.  | ‹Kiedy ulegnę›
|
Chang-Rae Lee ‹Kiedy ulegnę› Na okładce powieści Chang-Rae Lee straszy pretensjonalny slogan: „Miłość może zranić bardziej niż wojna”. Ten reklamowy frazes jest na szczęście nie tylko niedorzeczny, ale i całkowicie mylący. „Kiedy ulegnę” to bowiem znakomita proza, daleka od banału i schematów, twarda i szorstka, bolesna i pozbawiona konsolacji. Autor wprowadza nas w potworność niełagodzoną żadnymi sztuczkami stylistycznymi, które choćby na chwilę mogłyby odwrócić uwagę czytelnika. Proza Chang-Rae Lee nie kusi fajerwerkami, nie próbuje uwodzić. Jest prosta i dosadna, „nienacechowana”, nieposiadająca wręcz indywidualnego rysu. Amerykański pisarz używa „przezroczystej” frazy, której niemal się nie zauważa, jakby jego celem było zwrócenie uwagi na treść, a nie formę, w jakiej snuje tę opowieść. Język jest tu wehikułem historii, sam ma być jak arbiter na boisku piłkarskim – niezauważalny. A mimo to – albo dlatego – „Kiedy ulegnę” to lektura porażająca i bolesna.  | ‹W ciemność›
|
Cormac McCarthy ‹W ciemność› Rinthy Holme, 19-letnia matka ze społecznego marginesu, jest jedyną jak dotąd w powieściach Cormaca McCarthy′ego pierwszoplanową postacią kobiecą. Pojawia się w wydanej niedawno po polsku drugiej książce autora. „W ciemność” to na pewnej płaszczyźnie paraboliczny utwór o rodzicach i ich dziecku; mroczny, a przy tym skrajnie oszczędny. Milczenie przeplata się z opowieściami, lapidarna proza z rozrośniętymi poetyckimi porównaniami, twardy realizm z symbolizmem, niezwykłe okrucieństwo z brutalną czasem, ale całkiem zwykłą codziennością. „W ciemność” powołuje do życia takiego McCarthy′ego, jakiego można poznać z późniejszych książek, a jaki w „Strażniku sadu” zdawał się jeszcze nie w pełni uformowany; wreszcie: takiego, który solidnie wstrząsa czytelnikiem.  | ‹Drugie opowieści afrykańskie›
|
Doris Lessing ‹Drugie opowieści afrykańskie› „Drugie opowieści afrykańskie” to znakomity epicki portret życia Brytyjczyków mieszkających przed stu laty w południowej Afryce. Ich życie codzienne wypełniała praca na farmie i życie towarzyskie, usilnie naginane do reguł obowiązujących w wyższych sferach w ich rodzimym kraju. Spod pióra Doris Lessing wyłania się obraz ludzi samotnych, często słabych, zmagających się z przerastającymi ich problemami, a nierzadko przegranych („List z domu”). Chciano widzieć w nich triumfujących kolonizatorów i zdobywców nowych terytoriów na chwałę swojego imperium. „Drugie opowieści afrykańskie” Doris Lessing stanowią swoiste świadectwo początku jego zmierzchu.  | ‹Na plaży Chesil›
|
Ian McEwan ‹Na plaży Chesil› Pisząc „Na plaży w Chesil” Ian McEwan wykorzystał swój bogaty warsztat do stworzenia studium niespełnionej miłości. Efektem jest książka prawdziwa, stawiająca pytania o wpływ otoczenia na naszą cielesność, a cielesności – na nas samych. McEwan pisze o miłości w sposób wyważony, z godną podziwu precyzją skupiając się na interesujących go aspektach tego uczucia. Nie wpadając w banał ani przesadyzm, kreśli obraz cielesnego niespełnienia, rodzącego poważnie konsekwencje w sferze duchowej. Trudno w jego powieści doszukać się choćby śladu optymizmu, zupełnie, jakby chciał nam powiedzieć, że bez próby porozumienia każda obrana droga okaże się ślepą uliczką. I ma rację.  | ‹Niemra›
|
Arkadiusz Pacholski ‹Niemra› Pacholski dociera w swojej powieści do sedna prawdy o człowieku w sytuacjach granicznych. Gdy zło przychodzi z zewnątrz – to jedno, ale problem polega też na tym, że zło tkwi wewnątrz człowieka i wtedy dochodzi do momentu próby. Autor dokonał w swojej powieści rozszczepienia świata o czarno-białych barwach na nieskończenie wiele odcieni szarości. Jego proza nabiera niepokojącej przenikliwości dzisiaj, gdy w cenie jest dokonywanie szybkich ocen, osądów i deklaracji. Na uwagę zasługują też zawarte w powieści dyskusje o przyszłości Polski po wyzwoleniu się spod okupacji. Dochodzą do głosu różne postawy i punkty widzenia. Szybko pryska złudzenie, że od tej pory wszystko będzie proste w wolnym (?) kraju. Zaczynają się rozrachunki, ideologiczne spory o Polskę i istotę polskości. Akcja „Niemry” toczy się podczas drugiej wojny światowej, ale czy poruszane w książce problemy choć trochę straciły na aktualności?  | ‹Fonsito i księżyc›
|
Mario Vargas Llosa ‹Fonsito i księżyc› W przypadku takiej książki jak „Fonsito i księżyc” można mieć poważne wątpliwości, czy nie pozostałaby niezauważona na półkach z literaturą dziecięcą, gdyby widniałoby na niej inne nazwisko autora. Tymczasem jest to pozycja niezwykła nie tylko w dorobku Maria Vargasa Llosy, ale i wśród lektur adresowanych do młodych czytelników. Zarówno treść, jak i sposób wydania sprawiają, że wyjątkowo trafia mi do przekonania sugestia z tylnej strony okładki, że „Fonsito i księżyc” to znakomity prezent dla ukochanej osoby. Wychodzi na to, że twórca „Pochwały macochy” został autorem ekskluzywnej walentynki – czyż to nie wspaniały triumf miłości i literatury?  | ‹Erebos›
|
Ursula Poznanski ‹Erebos› „Erebos” to thriller, w którym główne role przypadły licealistom, książka powinna więc spodobać się młodszemu pokoleniu. Jednocześnie powieść Ursuli Poznanski pisana jest w najzupełniej „dorosły” sposób, bez uproszczeń i taryfy ulgowej dla bohaterów, dlatego mogą ją polubić i starsi czytelnicy. Zaletą są także przekonująco przedstawione portrety współczesnych nastolatków. Nick, ze swoją fascynacją grą, dla której (do czasu, na szczęście) jest w stanie poświęcić bardzo dużo, na dobrą sprawę jest antypatyczny, lecz dzięki temu bardziej wiarygodny. Jego późniejsza przemiana również jest prawdopodobna. Niestety, Nick po przemianie staje się dość sztampowym „bohaterem pozytywnym” i trudno zrozumieć, co widzi w nim pewna bardzo sympatyczna i rezolutna dziewczyna. Jest to jednak jedyna bodaj wada książki, którą wypada ocenić jako literaturę rozrywkową z wyższej półki – taką z niebanalnym pomysłem, wciągającą akcją i świetnie stopniowanym napięciem. Jeśli szukacie czegoś, co na kilka godzin oderwie was od rzeczywistości i pozwoli miło spędzić czas, „Erebos” może okazać się dobrym wyborem. …oraz bonus dla obdarzonych poczuciem humoru  | ‹Niebezpieczeństwa onanizmu›
|
Jacques-Louis Doussin-Dubreuil ‹Niebezpieczeństwa onanizmu› Żeby onaniście pomóc, trzeba onanistę rozpoznać. Powyższe stwierdzenie, jakkolwiek bardzo logiczne, wydaje się jednak trudne do wprowadzenia w życie. Wszak zdecydowana większość osób z lubością oddających się masturbacji czyni to w zaciszu domowym, przez nikogo nieniepokojona. Tu z pomocą przychodzi Doussin-Dubreuil, udostępniając szczegółową listę objawów onanizmu. Większość z nich umiejscowiona jest w okolicy twarzy: „Oko błędne, przyćmione, słabe i często zaczerwienione, obolałe, kaprawe, zawsze spuchnięte (…) skłonność do rzygania częsta, a rzygi tłuste (…) kaszel urywany, suchy, nieodkrztuśny, stękania, częste ziewania”. Jak widzimy, oznaki samogwałtu są dość łatwe do rozpoznania, należy jednak uważać. Jak ostrzega autor, te same symptomy mogą pojawiać się u osób prowadzących siedzący tryb życia bądź spędzających dużo czasu na… lekturze. Prezenty świąteczne w „Esensji”:
Tytuł: Czarna bezgwiezdna noc Tytuł oryginalny: Full Dark, No Stars ISBN: 978-83-7659-358-6 Format: 488s. 150×210mm Cena: 37,90 Data wydania: 18 maja 2011
Tytuł: Swobodny upadek, jak we śnie Tytuł oryginalny: Faller fritt som i en dröm ISBN: 978-83-7554-006-2 Format: 600s. 135×210mm Cena: 39,90 Data wydania: 18 maja 2011
Tytuł: 61 godzin Tytuł oryginalny: 61 Hours ISBN: 978-83-7659-507-8 Format: 432s. Data wydania: 14 października 2011
Tytuł: Mały złoty pierścionek Tytuł oryginalny: En liten gyllen ring ISBN: 978-83-7536-240-4 Format: 480s. 125×195mm Cena: 37,50 Data wydania: 7 marca 2011
Tytuł: Miłosz. Biografia ISBN: 978-83-240-1614-3 Format: 1104s. 165×235mm; oprawa twarda Cena: 69,90 Data wydania: 11 maja 2011
Tytuł: Trojka Tytuł oryginalny: The Troika ISBN: 978-83-7480-204-8 Format: 240s. 135×202mm; oprawa twarda Cena: 35,– Data wydania: 8 kwietnia 2011
Tytuł: Jak przeżyć w fantastycznonaukowym wszechświecie Tytuł oryginalny: How to Live Safely in a Science-Fictional Universe: A Novel ISBN: 978-83-7648-845-5 Format: 280s. 125×195mm Cena: 28,– Data wydania: 16 sierpnia 2011
Tytuł: Gra o tron Tytuł oryginalny: A Game of Thrones ISBN: 978-83-7506-830-6 Format: 844s. 140×205mm Cena: 49,90 Data wydania: 10 maja 2011
Tytuł: Kraken Tytuł oryginalny: Kraken ISBN: 978-83-7506-697-5 Format: 620s. 135×205mm Cena: 45,– Data wydania: 23 sierpnia 2011
Tytuł: Testament Damoklesa ISBN: 978-83-89595-79-9 Format: 528s. 125×195mm Cena: 39,– Data wydania: 16 listopada 2011
Tytuł: Russian Impossible ISBN: 978-83-89595-80-5 Format: 368s. 125×195mm Cena: 35,50 Data wydania: 1 listopada 2011
Tytuł: Poszukiwacze gatunków. Bohaterowie, głupcy i szalony pościg, by zrozumieć życie na Ziemi Tytuł oryginalny: The Age of Wonder ISBN: 978-83-7648-659-8 Format: 416s. 140×210mm Cena: 45,– Data wydania: 24 marca 2011
Tytuł: Drugi mózg. Rewolucja w nauce i medycynie Tytuł oryginalny: The Other Brain ISBN: 978-83-7648-649-9 Format: 416s. 142×202mm Cena: 47,– Data wydania: 15 marca 2011
Tytuł: Nim zapadnie noc Tytuł oryginalny: By Nightfall ISBN: 978-83-7510-660-2 Format: 272s. 128×197mm; oprawa twarda Cena: 37,90 Data wydania: 27 września 2011
Tytuł: Submarino Tytuł oryginalny: Submarino ISBN: 978-83-7536-275-6 Format: 384s. 125×205mm Cena: 38,50 Data wydania: 11 lipca 2011
Tytuł: Ostatni mieszkaniec Tytuł oryginalny: Last Man in The Tower ISBN: 978-83-7648-738-0 Format: 488s. 130×201mm; oprawa twarda Cena: 44,– Data wydania: 16 czerwca 2011
Tytuł: Kiedy ulegnę Tytuł oryginalny: The Surrendered Format: 496s. 145×205mm Cena: 39,90 Data wydania: 9 marca 2011
Tytuł: W ciemność Tytuł oryginalny: Outer Dark ISBN: 978-83-08-04565-7 Format: 272s. 123×197mm; oprawa twarda Cena: 39,90 Data wydania: 26 stycznia 2011
Tytuł: Drugie opowieści afrykańskie Tytuł oryginalny: The Sun Between Their Feet: Collection of African Stories, vol. 2 ISBN: 978-83-7659-333-3 Format: 304s. 148×210mm Cena: 30,– Data wydania: 25 lutego 2011
Tytuł: Na plaży Chesil Tytuł oryginalny: On Chesil Beach ISBN: 978-83-7659-317-3 Format: 198s. 145×205mm Cena: 26,50 Data wydania: 4 lutego 2011
Tytuł: Niemra ISBN: 978-83-7648-954-4 Format: 568s. 130×200mm Cena: 34,– Data wydania: 20 października 2011
Tytuł: Fonsito i księżyc Tytuł oryginalny: Fonchito y la luna ISBN: 978-83-240-1740-9 Format: 40s. 140×205mm; oprawa twarda Cena: 29,90 Data wydania: 5 października 2011
Tytuł: Erebos Tytuł oryginalny: Erebos ISBN: 978-83-237-7538-6 Format: 464s. 140×208mm; oprawa twarda Cena: 39,90 Data wydania: 9 listopada 2011
Tytuł: Niebezpieczeństwa onanizmu Tytuł oryginalny: Nouveau manuel sur les dangers de l’onanisme et conseils relatifs au traitement des maladies qui en résultent ISBN: 978-83-7453-029-3 Format: 176s. 100×170mm Cena: 19,90 Data wydania: 6 maja 2011 |