Istotą obrazów Katarzyny Karpowicz jest zamyślenie. Wszystkie postacie, zwierzęta, nawet rzeczy, wydają się zamyślone i senne. To nie jest zmęczenie czy rozleniwienie, ale gra z czasem, który jest rzeczywiście nierzeczywisty. (…)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Obrazy w malarstwie Katarzyny tworzą cykle, krótkie, ale wymowne. Powodem skupienia na jakimś temacie jest zawsze człowiek i fascynacja nim. Trzeba tylko rzucić światło na postać, zanurzyć ją w wodzie, w powietrzu, w nocy lub w cieniu. Ludzie ciągną za sobą niewidoczny welon – to ukryta historia ich życia i pamięć. Artystka podgląda i obserwuje ludzi, życzliwie i czule, jakby mówiła: chcę was zrozumieć i zatrzymać na chwilę, nie chodźcie tak prędko. Zawsze jednak odchodzą na chwilę lub na zawsze. Stąd cień smutku w tych obrazach. W liście do mnie Katarzyna napisała: Wszystko, co maluję, musi wyjść ze wzruszenia, emocji, z namiętności, dręczącego snu. Nie udają mi się obrazy wymyślone, wykalkulowane, naszkicowane i przeniesione na płótno, muszę mieć powód emocjonalny, inaczej się nudzę (…). Najbardziej interesuje mnie atmosfera wokół człowieka i drobna chwila, która może niewiele mówi, ale jest zmysłowa.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Energia uczucia, która jest w tych słowach, daje sztuce siłę. I zagadka, która mieszka w tych obrazach, bez względu na to, czy tematem są baseny, taniec, sny, czy zupełnie nowe sceny cyrkowe. Zapewne tajemnica kryje się tu w czasie. Ów czas w obrazach stanął, lecz tylko na chwilę. Malarka wstrzymała go, by mu się przyjrzeć. A rozstaje się z nim niechętnie, szczególnie z ludźmi, ale co robić – czas w drogę… Uderza, jak dobry ma warsztat; jakby notowanie świata w rysunku było chlebem powszednim. Zapewne pomogła tu tradycja domu. Matka, Anna Karpowicz, jest bardzo dobrą malarką, ojciec Sławomir był wybitnym artystą. Zmarł, gdy córka miała 16 lat, musiał jednak zauważyć jej talent, którego wczesnym świadectwem jest szkicownik – zapis choroby ojca. Jego odejście właśnie w dniu urodzin córki zostawiło w tej sztuce trwały znak, jakby przeczucie, że każdy początek jest końcem, koniec zaś początkiem…  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Osobny rozdział powinien być poświęcony temu, jak Katarzyna używa koloru. Z powściągliwą odwagą, co nadaje obrazom odmienną atmosferę i tonację w zależności od tematu. Chociaż kolor używany jest oszczędnie i roztropnie, co jakiś czas zostaniemy uderzeni jakimś mocnym akcentem. Osadzenie tego malowania w solidnym rzemiośle, w wielkiej tradycji sztuki, sprawia, że bez trudu znajdujemy w tych obrazach różne tropy – od renesansu, poprzez znaki malarstwa metafizycznego, do Balthusa; są nastroje z jego obrazów, a nawet jakiś okres Picassa, do którego zbliżyły malarkę wystudiowane grupy postaci oraz sceny cyrkowe. Dlatego krajobraz w tych obrazach czasami zdaje się być sumą wszystkich krajobrazów w historii malarstwa. (…)  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Powtórzę, co pisałem już kiedyś, myśląc nie tylko o Katarzynie Karpowicz: Trzeba się cieszyć – więc się cieszę – że uparcie odradza się grupa młodych malarzy, którzy mają siłę i odwagę, by kontynuować wielką tradycję malarstwa figuratywnego. Wbrew komercji, modzie i krytykom. …niemal w każdym z jej obrazów jest jeszcze dziecięca uroda, nieco naiwna ufność, ale już podszyta strachem i doświadczeniem okrucieństwa losu. Beztroska już nie jest zupełna i przyszłość nie jest prosta. Chyba właśnie ta dwoistość, to przemieszanie dziecięcości i dojrzałości spojrzenia decydują o uroku prac artystki.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Mistrzowie, do których nieustannie wraca, to Beckmann, Picasso, Balthus, Hockney, Giotto ale też Dostojewski i Kieslowski. Dziewczynka, która na kartkach papieru kredkami i pisakami „tworzyła światy”, rysowała dzieci, uczłowieczone koty, cyrkowców, gimnastyków i pływaków, dorosła. Ale może skończmy z tymi próbami analizy, doszukiwania się przyczyn, omawiania skutków. Może jak bohater książki Homo Faber zapatrzony w muzeum w kamienną rzeźbę – główkę dziewczynki – zapytajmy: – O czym ona śni?  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Pracownia pełna obrazów – z życia, ze snów. Zamiast koncypowania – intuicja. Nic nie trzeba wymyślać na siłę, bo tematy, pomysły przychodzą same. Najczęściej we śnie. Codzienne życie znajduje odbicie we śnie, sen przegląda się w obrazie. (…) Katarzyna Karpowicz – urodzona w 1985 roku w Krakowie. Studia na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom w pracowniach prof. Leszka Misiaka i prof. Grzegorza Bednarskiego w 2010 roku. Rodziny cyrkowców za kulisami i na arenie, samotni pływacy w basenach, postacie śpiące na gołej ziemi, tańczące pary. Katarzyna Karpowicz opowiada historie o ludziach – odległych od widza, zawieszonych w swoich światach jak w bańkach mydlanych. Uroda tych scenek jest ważna, ale niezależnie od motywu, uwagę przykuwa refleksyjny nastrój obrazu – tu każda postać ma swoje studium psychologiczne. Własne doświadczenie i intuicję młoda malarka łączy z historią malarstwa – podpatruje klasyków, próbuje się z ich tematami. W jej obrazach jest smutek błękitnego okresu Picassa, nostalgia i umiłowanie młodości Balthusa, ponadczasowość biblijnego pejzażu.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Przyśniło mi się” – Katarzyna Karpowicz, malarstwo. Wernisaż: 7 grudnia, godz. 19.00. Zakończenie wystawy: 13 grudnia 2011.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Galeria ART OW ZPAP00-071 Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 17 tel. +48-22-828 51 70 fax +48-22-651 77 29 Czynne: pn-pt 12.30-19.00, so 12.30-17.00 Wstęp: wolny |