„Musimy porozmawiać o Kevinie” to film bliski arcydziełu.  |  | ‹Musimy porozmawiać o Kevinie›
|
Matka i syn toczą między sobą grę. Dziecko za wszelką cenę stara się zamienić życie rodzicielki w piekło. Matka cierpliwie znosi jego wybryki. Wzajemne przeciąganie liny trwa latami. Kevin testuje wytrzymałość Evy, aby w odpowiednim momencie zadać jej śmiertelny cios. Po zbrodni popełnionej przez syna Eva traci wszystko. W milczeniu znosi swoje cierpienie, choć powinna wyć z rozpaczy. Czy matka odpowiada za zbrodnie swojego dziecka? Jeśli tak, to Eva jest współczesnym wcieleniem Lady Makbet. Wydawałoby się, że nie ma udziału w zbrodni swojego syna, ale sposób w jaki znosi publiczne upokorzenia świadczyłby o tym, że ma względem tego wątpliwości. Ona również ma coś na sumieniu. Niechęć między matką, a synem była obopólna. Z drugiej strony w jej postawie można doszukać się podobieństw do biblijnego Hioba. Zamysł autorki jest wtedy jasny – zbadać granice matczynej miłości. Kim w takim razie jest Kevin? Złem wcielonym, diabłem w ludzkiej skórze, agentem chaosu? Ramsay mnoży tropy, zachęca do różnorodnych interpretacji – „Musimy porozmawiać o Kevinie” intryguje. Autorka tworzy skomplikowaną narrację, w której przeszłość miesza się z teraźniejszością, sfera wyobraźni przechodzi w świat realny. Rzeczywistość upodabnia się do koszmarnego snu, z którego nie sposób się obudzić. Efekt jest porażający. To najdojrzalszy film w karierze Lynne Ramsay. Autorka ponownie przedstawia konflikt między dobrem, a złem. Kevin jest wcieleniem tej siły, co „wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro”. Z czasem młodociany Mefistofeles dojrzewa i traci pewność siebie. Ostatecznie odzywa się w nim bezbronne dziecko, które nie rozumie tego, co zrobiło. Eva triumfuje, choć to wątpliwe zwycięstwo. „Musimy porozmawiać o Kevinie” to film wymagający od widza żelaznych nerwów. Ramsay nie oszczędza nikogo. Trzeba jednak zacisnąć zęby, bo to dzieło o nadzwyczajnej wartości.
Tytuł: Musimy porozmawiać o Kevinie Tytuł oryginalny: We Need to Talk About Kevin Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Data premiery: 13 stycznia 2012 Czas projekcji: 110 min. Ekstrakt: 90% |