powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CXIII)
styczeń-luty 2012

„Szpieg” pod koniec roku najlepszy
Jeszcze nie dotarli do nas faworyci Oscarowego rozdania, ale i tak nie powinniśmy narzekać na miniony kwartał, który zamknął całkiem niezły filmowo rok. Na chwilę przed ogłoszeniem listy najlepszych filmów 2011 wg dziennikarzy portalu Stopklatka i serwisu Esensja przedstawiamy podsumowanie IV kwartału w polskich kinach.
Dystrybutorzy jeszcze nadrabiali zaległości. Na naszej liście znalazł się wspaniały zwycięzca z Berlina „Rozstanie” i nagrodzony w Cannes „Chłopiec na rowerze”. Palmę pierwszeństwa przyznaliśmy jednak brytyjskiemu „Szpiegowi” (swoją drogą dystrybutorowi, który tak okropnie zbanalizował piękny tytuł Le Carre’a, należą się baty), znakomitemu, stylowemu powrotowi do klasycznych opowieści szpiegowskich, genialnie poprowadzonemu przez Thomasa Alfredsona, ze świetnymi rolami Gary’ego Oldmana, Johna Hurta, czy Colina Firtha.
Na naszej liście nie zabrakło „Moneyball”, dowodu na to, że zajmująco można opowiadać o dyscyplinie u nas tak niepopularnej jak baseball, co dowodzi pokrewieństw sportowych pasji. Nie zapomnieliśmy o fascynującej dokumetalnej „Pinie”, o dziełach dwóch znakomitych twórców – Nanniego Morettiego i Davida Cronenberga. Kino rozrywkowe reprezentuje bardzo rozrywkowe „Mission Impossible: Ghost Protocol” i pomysłowa ekranizacja klasycznego belgijskiego komiksu, dokonana przez największego czarodzieja kina. Nie może zabraknąć też polskiego akcentu – z tym razem dość niejednoznacznie odbieranym, ale autentycznie zabawnym nowym filmem Marka Koterskiego. Słowem – jak zwykle – lista ciekawa i bardzo zróżnicowana.
‹Szpieg›
‹Szpieg›
1. Szpieg
Flm stylowy i wyrafinowany jak świetnie skrojony prochowiec najwyższej jakości. Spojrzenia zastępują dialogi, atmosfera oczekiwania i tajemnicy spowija kadry od pierwszego do ostatniego, jeśli zaś chodzi o aktorów – składam ręce do oklasków dla wszystkich razem i każdego z osobna. Mimo że najnowsze dokonanie Alfredsona to istna perełka, nie zdominowało światowych box office’ów i nie stało się najbardziej kasowym wydarzeniem roku. Nie zdobyło nawet prestiżowych nagród, choć miało okazję walczyć o Złotego Lwa na MFF w Wenecji. Mimo to „Szpieg” odniósł wielki sukces – odświeżył i urozmaicił definicję kina szpiegowskiego, a Oldman nakreślił zupełnie nowy obraz brytyjskiego agenta. Obraz dla tych, którzy cenią filmowe szarady bardziej niż nieskomplikowaną rozrywkę.
‹Rozstanie›
‹Rozstanie›
2. Rozstanie
Podobnie jak w poprzednim filmie Farhadiego – „Co wiesz o Elly?” – tak w „Rozstaniu” kameralna historia rodzinna funkcjonuje jako odzwierciedlenie problemów i podziałów społeczeństwa irańskiego. Separacja małżonków spowodowana niechęcią męża do wyjazdu z Iranu pociąga za sobą liczne wydarzenia, które prowadzą do pogłębiającej się wrogości na łonie rodziny. Niepotrzebne sekrety, niedomówienia i lęki sprawiają, że nikt nie może efektywnie porozumieć się z bliźnim. Wszystko ma dwie strony – oficjalną, wystawianą na widok publiczny oraz nieformalną, prywatną, pokazywaną jedynie najbliższym, jeśli nie pozostawioną nietkniętą w głębi duszy jednostki. Farhadi ma na planie fantastycznych aktorów, którzy ukazują w najmniejszym detalu wszystkie ukrywane i uzewnętrzniane emocje, żeby za pomocą aktorskiego ascetyzmu zbudować postaci wiarygodne i nieobojętne publiczności. Chociaż film ma ścisły związek z tłem społecznym Iranu, odwołuje się do wartości i pojęć znanych na całym świecie. Z tego powodu „Rozstanie” pozostawia zadrę w pamięci niezależnie od pochodzenia i światopoglądu widza.
‹Moneyball›
‹Moneyball›
3. Moneyball
W gruncie rzeczy „Moneyball” nie jest kinem stricte nastawionym na gorące wybuchy emocji kojarzonymi ze sportową rywalizacją. Choć należy mu oddać, iż kilkukrotnie przyspieszy bicie serca, to nie dlatego tak łatwo zdobywa sympatię widzów. Obserwując nieprzewidywalność baseballu trudno bowiem oprzeć się wrażeniu, że w „Moneyball” jest coś nieuchwytnie romantycznego. Choćby dlatego, że niezłomnie od pierwszej do ostatniej minuty forsuje jedną z najpiękniejszych tez każdego sportu – pieniądze nie grają.
‹Chłopiec na rowerze›
‹Chłopiec na rowerze›
4. Chłopiec na rowerze
W „Chłopcu na rowerze”, odnajdujemy sporo elementów wpływających dawniej na kształt filmów braci Dardenne, obecnie stanowiących jedynie przyczynę pogłębiającej się nostalgii. Przyglądając się filmowi od strony fabularnej, moglibyśmy uznać, że nie odeszli oni daleko od tematów, którymi zajmują się od zawsze.
‹Pina›
‹Pina›
5. Pina
Sposób, w jaki Wim Wenders okiełznał przestrzeń teatralną oraz naturalne lokacje, w których umieścił aktorów Piny, by tam odegrali swe role do końca, budzi niemy podziw. Architektura niczym choreografia, taniec mówiący więcej niż niejeden dialog. Wim Wenders powrócił. „Pina” to arcydzieło.
‹Przygody Tintina›
‹Przygody Tintina›
6. Przygody Tintina
Spielberg składa hołd komiksowemu oryginałowi – to adaptacja idealna, dorównująca pomysłowością komiksowi. To również film ważny dla samego reżysera, a przy tym wyrażający zmiany jakie zaszły w naszym postrzeganiu kina. Przez lata Spielberg ubolewał nad faktem, że nikt nie traktuje go poważnie i aby to zmienić zaczął tworzyć filmy „artystyczne”, ale mimo to nie pozbył się pewnej „dziecinności” w podejściu do materii filmowej. „Szeregowiec Ryan” mimo swojej tragicznej wymowy jest przede wszystkim wielkim widowiskiem. Pod kostiumem dramatu wojennego pracuje ten sam mechanizm, który sprawdził się w „E.T” czy „Hooku”. Żywiołem Spielberga zawsze była i będzie rozrywka w swojej najczystszej postaci. W „Przygodach Tintina” podniósł ją do rangi sztuki i wreszcie może odetchnąć z ulgą. Czasy też się zmieniły, co do tego chyba już nikt nie ma wątpliwości. Może faktycznie dorośliśmy
‹Baby są jakieś inne›
‹Baby są jakieś inne›
7. Baby są jakieś inne
Bezkompromisowy reżyser, w którego przypadku użycie określenia kultowy nie jest nadużyciem. Dwóch wybitnych, genialnych wręcz aktorów. I temat, obok którego nikt, ale to dosłownie nikt nie potrafi przejść obojętnie. „Baby są jakieś inne” Marka Koterskiego to produkcja, która wzbudzi kontrowersje i skrajne reakcje: od zachwytu po potępienie. Niejeden pan umieści ją wśród Top Ten swoich ulubionych filmów i niejedna pani uzna ją za największą pomyłkę polskiego kina. I na odwrót!!! Dlaczego? Bo Marek Koterski to jedyny polski reżyser, który nie boi się wetknąć kij w mrowisko. I to z jakim impetem!
‹Mission: Impossible – Ghost Protocol›
‹Mission: Impossible – Ghost Protocol›
8. Mission: Impossible. Ghost Protocol
Machina „Misji niemożliwej” trzyma pion. Jej najnowsza odsłona: „Ghost Protocol” to szybka akcja, mnóstwo bajeranckich gadżetów, zapierające dech w piersi numery kaskaderskie, fajny team aktorski i piękne krajobrazy w różnych zakątkach świata. Niektóre sceny istnieją tylko po to, aby usprawiedliwić kolejny pościg lub podróż, ale tu przecież nigdy nie chodziło o to, by MacGuffin był szczególnie wiarygodny. Nie można tracić tempa, a Ethan Hunt musi wykonać zadanie! Popcornowa rozrywka zrealizowana została wedle prawideł gatunku, a lekkości nabrała dzięki humorowi i dystansowi.
‹Habemus papam – mamy papieża!›
‹Habemus papam – mamy papieża!›
9. Habemus Papam – mamy papieża
Moretti stworzył ciepłą i uniwersalną opowieść o człowieku, od którego wiele się oczekuje, ale który nie potrafi odnaleźć się w danym momencie swojego życia. Nowa odpowiedzialność mu ciąży, powracają za to dawne marzenia i niespełnione aspiracje. Ponieważ człowiekiem tym jest świeżo wybrany papież, Moretti wykorzystuje potencjał komediowy zaistniałej sytuacji i poważny temat przekształca w serdeczną komedię z przesłaniem. Nie próbuje śmiać się z kardynałów zamkniętych do czasu zażegnania papieskiego kryzysu w Watykanie, raczej ciepło się do nich uśmiecha, cały czas przypominając nam, że duchowni to zwyczajni ludzie z podobnymi emocjami, uczuciami, ambicjami i poczuciem humoru. Kryzys tożsamościowy głównego bohatera w połączeniu z zabawnymi, inteligentnymi dialogami daje słodko-gorzki efekt refleksji nad zakrętami życia.
‹Niebezpieczna metoda›
‹Niebezpieczna metoda›
10. Niebezpieczna metoda
Cronenberg świadomie powstrzymuje ciągoty do body horroru i kręci film o przełomowym momencie w historii nowoczesności: oto człowiek stawia lustro przed sobą samym i zaczyna dociekać istoty rzeczy we własnej jaźni. Wojna popędów z wyparciem toczy się nie tylko w scenariuszu, ale i na poziomie formalnym, bo widz tylko czeka, aż Cronenberg zerwie się ze smyczy i poszaleje po staremu. Fakt, że się to nie dzieje, a cała siła ekscesu skierowana jest w wybitną (odważnie wystawiającą się na wykpienie) rolę Knightley, stanowi być może najbardziej perwersyjny aspekt całości. Zimny jak skalpel, perwersyjny jak błysk w oku rzucającej się w konwulsjach Keiry Knightley, intelektualny thriller roku a zarazem film, w którym Cronenberg bada źródła własnej sztuki – mistrz body horroru rekonstruuje narodziny psychoanalizy, której zawdzięczamy kolektywne zstąpienie do piekieł naszej (wypieranej dotąd) podświadomości.



Tytuł: Szpieg
Tytuł oryginalny: Tinker, Tailor, Soldier, Spy
Reżyseria: Tomas Alfredson
Scenariusz (film): Bridget O'Connor, Peter Straughan
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Francja, Wielka Brytania
Dystrybutor: ITI Cinema
Data premiery: 25 listopada 2011
Gatunek: thriller
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Rozstanie
Tytuł oryginalny: Jodaeiye Nader az Simin
Reżyseria: Asghar Farhadi
Zdjęcia: Mahmoud Kalari
Scenariusz (film): Asghar Farhadi
Muzyka: Sattar Oraki
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Iran
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 7 października 2011
Czas projekcji: 123 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Moneyball
Reżyseria: Bennett Miller
Zdjęcia: Wally Pfister
Scenariusz (film): Steven Zaillian, Aaron Sorkin
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 9 grudnia 2011
WWW: Strona
Gatunek: biograficzna, dramat
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Chłopiec na rowerze
Tytuł oryginalny: Le gamin au vélo
Zdjęcia: Alain Marcoen
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Belgia, Francja, Włochy
Dystrybutor: Carisma
Data premiery: 11 listopada 2011
Czas projekcji: 87 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Pina
Reżyseria: Wim Wenders
Scenariusz (film): Wim Wenders
Muzyka: Thom
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Francja, Niemcy, Wielka Brytania
Dystrybutor: Nowe Horyzonty
Data premiery: 21 października 2011
Czas projekcji: 103 min.
WWW: Strona
Gatunek: musical, muzyczny
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Przygody Tintina
Tytuł oryginalny: The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn
Reżyseria: Steven Spielberg
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Belgia, Nowa Zelandia, USA
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 4 listopada 2011
Gatunek: animacja, familijny, przygodowy
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Baby są jakieś inne
Reżyseria: Marek Koterski
Scenariusz (film): Marek Koterski
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Polska
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 14 października 2011
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Mission: Impossible – Ghost Protocol
Reżyseria: Brad Bird
Zdjęcia: Robert Elswit
Scenariusz (film): J.J. Abrams, Tom Cruise, Andre Nemec
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: USA
Cykl: Mission: Impossible
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 26 grudnia 2011
Gatunek: akcja
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Habemus papam – mamy papieża!
Tytuł oryginalny: Habemus papam
Reżyseria: Nanni Moretti
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Francja, Włochy
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 28 października 2011
Czas projekcji: 104 min.
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl

Tytuł: Niebezpieczna metoda
Tytuł oryginalny: A Dangerous Method
Reżyseria: David Cronenberg
Rok produkcji: 2011
Kraj produkcji: Francja, Irlandia, Kanada, Niemcy, Wielka Brytania
Dystrybutor: Monolith
Data premiery: 4 listopada 2011
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
powrót; do indeksunastwpna strona

119
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.