powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CXIII)
styczeń-luty 2012

Autor
Bez zwierciadła
Jakub Małecki ‹W odbiciu›
„W odbiciu” Jakuba Małeckiego to druga pozycja wydana przez Powergraph w ambitnej serii Kontrapunkty. Po znakomitym zbiorze opowiadań Szczepana Twardocha tym razem otrzymujemy książkę z pogranicza powieści obyczajowej i horroru, słabszą niestety od swej kontrapunktowej poprzedniczki.
ZawartoB;k ekstraktu: 50%
‹W odbiciu›
‹W odbiciu›
Mija się z prawdą tytuł tej książki, ilustracja na okładce i opis na jej czwartej stronie: pomimo czwórki bohaterów prowadzących narrację najnowszej powieści Jakuba Małeckiego, niemal zupełnie brak w niej spojrzenia na te same zdarzenia i postacie z różnych perspektyw. Nawet sam autor nie do końca jest zdecydowany, ku któremu znaczeniu tytułowych odbić się kierować – zwierciadlanemu czy kinetycznemu. A główny problem leży w tym, że choć narratorów jest czwórka, to narracja zdominowana jest przez jednego z nich, Karola Bryla, który nie tylko jest jednym z najbardziej antypatycznych bohaterów w polskiej fantastyce od czasu „Walca stulecia”, ale przede wszystkim człowiekiem absolutnie niezdolnym do spojrzenia na świat i siebie z perspektywy innej niż własne ego. Szczęśliwie jest to postać dobrze zarysowana i poprowadzona, choć styl (a niekiedy i treść) jego epizodów niewątpliwie sporo czerpie z prozy Łukasza Orbitowskiego.
Dalej jest niestety gorzej, bo kolejna dwójka protagonistów, żona Karola (gotowa momentami niemal przepraszać za to, że żyje) i jego przyjaciel-menel Pielgrzym, pełnią rolę całkowicie służebną wobec fabuły – pokazują wydarzenia, w których Karol uczestniczyć nie mógł i przekazują wiedzę, której ten nie posiada. Niewielki udział ich epizodów w powieści jest zapewne przyczyną tego, że nie zasłużyli oni również na nic ponad neutralną, niezindywidualizowaną narrację, szczególnie nieadekwatną wobec popadającego w szaleństwo byłego robotnika. Ostatnia z bohaterek, umierająca na raka pani Eugenia, służy z kolei swoim pragmatycznym stoicyzmem jako ideowa przeciwwaga dla emocjonalnie rozchwianego głównego bohatera i zdecydowanie należało jej się więcej miejsca, niż go od Małeckiego dostała.
Co się natomiast autorowi „W odbiciu” udało, to koncepcja fabularna powieści, którą określiłbym mianem horroru „nie wprost”. To, co konwencjonalnie zwykło się umieszczać na pierwszym planie, tutaj niemal zawsze pozostaje odsunięte poza główny tok narracji, a już w szczególności poza główne motywacje bohaterów. Widać w tej metodzie wielki potencjał, zwłaszcza w początkowych partiach powieści, gdzie żadne karty nie są jeszcze odkryte. Chętnie bym przeczytał nieco bardziej wysublimowany produkt tej metody.



Tytuł: W odbiciu
Wydawca: Powergraph
ISBN: 978-83-61187-17-2
Format: 304s. 125×195mm; oprawa twarda
Cena: 34,–
Data wydania: 14 października 2011
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 50%
powrót; do indeksunastwpna strona

73
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.