Jeszcze nie dotarli do nas faworyci Oscarowego rozdania, ale i tak nie powinniśmy narzekać na miniony kwartał, który zamknął całkiem niezły filmowo rok. Na chwilę przed ogłoszeniem listy najlepszych filmów 2011 wg dziennikarzy portalu Stopklatka i serwisu Esensja przedstawiamy podsumowanie IV kwartału w polskich kinach. Dystrybutorzy jeszcze nadrabiali zaległości. Na naszej liście znalazł się wspaniały zwycięzca z Berlina „Rozstanie” i nagrodzony w Cannes „Chłopiec na rowerze”. Palmę pierwszeństwa przyznaliśmy jednak brytyjskiemu „Szpiegowi” (swoją drogą dystrybutorowi, który tak okropnie zbanalizował piękny tytuł Le Carre’a, należą się baty), znakomitemu, stylowemu powrotowi do klasycznych opowieści szpiegowskich, genialnie poprowadzonemu przez Thomasa Alfredsona, ze świetnymi rolami Gary’ego Oldmana, Johna Hurta, czy Colina Firtha. Na naszej liście nie zabrakło „Moneyball”, dowodu na to, że zajmująco można opowiadać o dyscyplinie u nas tak niepopularnej jak baseball, co dowodzi pokrewieństw sportowych pasji. Nie zapomnieliśmy o fascynującej dokumetalnej „Pinie”, o dziełach dwóch znakomitych twórców – Nanniego Morettiego i Davida Cronenberga. Kino rozrywkowe reprezentuje bardzo rozrywkowe „Mission Impossible: Ghost Protocol” i pomysłowa ekranizacja klasycznego belgijskiego komiksu, dokonana przez największego czarodzieja kina. Nie może zabraknąć też polskiego akcentu – z tym razem dość niejednoznacznie odbieranym, ale autentycznie zabawnym nowym filmem Marka Koterskiego. Słowem – jak zwykle – lista ciekawa i bardzo zróżnicowana.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
1. Szpieg Flm stylowy i wyrafinowany jak świetnie skrojony prochowiec najwyższej jakości. Spojrzenia zastępują dialogi, atmosfera oczekiwania i tajemnicy spowija kadry od pierwszego do ostatniego, jeśli zaś chodzi o aktorów – składam ręce do oklasków dla wszystkich razem i każdego z osobna. Mimo że najnowsze dokonanie Alfredsona to istna perełka, nie zdominowało światowych box office’ów i nie stało się najbardziej kasowym wydarzeniem roku. Nie zdobyło nawet prestiżowych nagród, choć miało okazję walczyć o Złotego Lwa na MFF w Wenecji. Mimo to „Szpieg” odniósł wielki sukces – odświeżył i urozmaicił definicję kina szpiegowskiego, a Oldman nakreślił zupełnie nowy obraz brytyjskiego agenta. Obraz dla tych, którzy cenią filmowe szarady bardziej niż nieskomplikowaną rozrywkę.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
2. Rozstanie Podobnie jak w poprzednim filmie Farhadiego – „Co wiesz o Elly?” – tak w „Rozstaniu” kameralna historia rodzinna funkcjonuje jako odzwierciedlenie problemów i podziałów społeczeństwa irańskiego. Separacja małżonków spowodowana niechęcią męża do wyjazdu z Iranu pociąga za sobą liczne wydarzenia, które prowadzą do pogłębiającej się wrogości na łonie rodziny. Niepotrzebne sekrety, niedomówienia i lęki sprawiają, że nikt nie może efektywnie porozumieć się z bliźnim. Wszystko ma dwie strony – oficjalną, wystawianą na widok publiczny oraz nieformalną, prywatną, pokazywaną jedynie najbliższym, jeśli nie pozostawioną nietkniętą w głębi duszy jednostki. Farhadi ma na planie fantastycznych aktorów, którzy ukazują w najmniejszym detalu wszystkie ukrywane i uzewnętrzniane emocje, żeby za pomocą aktorskiego ascetyzmu zbudować postaci wiarygodne i nieobojętne publiczności. Chociaż film ma ścisły związek z tłem społecznym Iranu, odwołuje się do wartości i pojęć znanych na całym świecie. Z tego powodu „Rozstanie” pozostawia zadrę w pamięci niezależnie od pochodzenia i światopoglądu widza.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
3. Moneyball W gruncie rzeczy „Moneyball” nie jest kinem stricte nastawionym na gorące wybuchy emocji kojarzonymi ze sportową rywalizacją. Choć należy mu oddać, iż kilkukrotnie przyspieszy bicie serca, to nie dlatego tak łatwo zdobywa sympatię widzów. Obserwując nieprzewidywalność baseballu trudno bowiem oprzeć się wrażeniu, że w „Moneyball” jest coś nieuchwytnie romantycznego. Choćby dlatego, że niezłomnie od pierwszej do ostatniej minuty forsuje jedną z najpiękniejszych tez każdego sportu – pieniądze nie grają.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
4. Chłopiec na rowerze W „Chłopcu na rowerze”, odnajdujemy sporo elementów wpływających dawniej na kształt filmów braci Dardenne, obecnie stanowiących jedynie przyczynę pogłębiającej się nostalgii. Przyglądając się filmowi od strony fabularnej, moglibyśmy uznać, że nie odeszli oni daleko od tematów, którymi zajmują się od zawsze.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
5. Pina Sposób, w jaki Wim Wenders okiełznał przestrzeń teatralną oraz naturalne lokacje, w których umieścił aktorów Piny, by tam odegrali swe role do końca, budzi niemy podziw. Architektura niczym choreografia, taniec mówiący więcej niż niejeden dialog. Wim Wenders powrócił. „Pina” to arcydzieło.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
6. Przygody Tintina Spielberg składa hołd komiksowemu oryginałowi – to adaptacja idealna, dorównująca pomysłowością komiksowi. To również film ważny dla samego reżysera, a przy tym wyrażający zmiany jakie zaszły w naszym postrzeganiu kina. Przez lata Spielberg ubolewał nad faktem, że nikt nie traktuje go poważnie i aby to zmienić zaczął tworzyć filmy „artystyczne”, ale mimo to nie pozbył się pewnej „dziecinności” w podejściu do materii filmowej. „Szeregowiec Ryan” mimo swojej tragicznej wymowy jest przede wszystkim wielkim widowiskiem. Pod kostiumem dramatu wojennego pracuje ten sam mechanizm, który sprawdził się w „E.T” czy „Hooku”. Żywiołem Spielberga zawsze była i będzie rozrywka w swojej najczystszej postaci. W „Przygodach Tintina” podniósł ją do rangi sztuki i wreszcie może odetchnąć z ulgą. Czasy też się zmieniły, co do tego chyba już nikt nie ma wątpliwości. Może faktycznie dorośliśmy  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
7. Baby są jakieś inne Bezkompromisowy reżyser, w którego przypadku użycie określenia kultowy nie jest nadużyciem. Dwóch wybitnych, genialnych wręcz aktorów. I temat, obok którego nikt, ale to dosłownie nikt nie potrafi przejść obojętnie. „Baby są jakieś inne” Marka Koterskiego to produkcja, która wzbudzi kontrowersje i skrajne reakcje: od zachwytu po potępienie. Niejeden pan umieści ją wśród Top Ten swoich ulubionych filmów i niejedna pani uzna ją za największą pomyłkę polskiego kina. I na odwrót!!! Dlaczego? Bo Marek Koterski to jedyny polski reżyser, który nie boi się wetknąć kij w mrowisko. I to z jakim impetem!  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
8. Mission: Impossible. Ghost Protocol Machina „Misji niemożliwej” trzyma pion. Jej najnowsza odsłona: „Ghost Protocol” to szybka akcja, mnóstwo bajeranckich gadżetów, zapierające dech w piersi numery kaskaderskie, fajny team aktorski i piękne krajobrazy w różnych zakątkach świata. Niektóre sceny istnieją tylko po to, aby usprawiedliwić kolejny pościg lub podróż, ale tu przecież nigdy nie chodziło o to, by MacGuffin był szczególnie wiarygodny. Nie można tracić tempa, a Ethan Hunt musi wykonać zadanie! Popcornowa rozrywka zrealizowana została wedle prawideł gatunku, a lekkości nabrała dzięki humorowi i dystansowi.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
9. Habemus Papam – mamy papieża Moretti stworzył ciepłą i uniwersalną opowieść o człowieku, od którego wiele się oczekuje, ale który nie potrafi odnaleźć się w danym momencie swojego życia. Nowa odpowiedzialność mu ciąży, powracają za to dawne marzenia i niespełnione aspiracje. Ponieważ człowiekiem tym jest świeżo wybrany papież, Moretti wykorzystuje potencjał komediowy zaistniałej sytuacji i poważny temat przekształca w serdeczną komedię z przesłaniem. Nie próbuje śmiać się z kardynałów zamkniętych do czasu zażegnania papieskiego kryzysu w Watykanie, raczej ciepło się do nich uśmiecha, cały czas przypominając nam, że duchowni to zwyczajni ludzie z podobnymi emocjami, uczuciami, ambicjami i poczuciem humoru. Kryzys tożsamościowy głównego bohatera w połączeniu z zabawnymi, inteligentnymi dialogami daje słodko-gorzki efekt refleksji nad zakrętami życia.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
10. Niebezpieczna metoda Cronenberg świadomie powstrzymuje ciągoty do body horroru i kręci film o przełomowym momencie w historii nowoczesności: oto człowiek stawia lustro przed sobą samym i zaczyna dociekać istoty rzeczy we własnej jaźni. Wojna popędów z wyparciem toczy się nie tylko w scenariuszu, ale i na poziomie formalnym, bo widz tylko czeka, aż Cronenberg zerwie się ze smyczy i poszaleje po staremu. Fakt, że się to nie dzieje, a cała siła ekscesu skierowana jest w wybitną (odważnie wystawiającą się na wykpienie) rolę Knightley, stanowi być może najbardziej perwersyjny aspekt całości. Zimny jak skalpel, perwersyjny jak błysk w oku rzucającej się w konwulsjach Keiry Knightley, intelektualny thriller roku a zarazem film, w którym Cronenberg bada źródła własnej sztuki – mistrz body horroru rekonstruuje narodziny psychoanalizy, której zawdzięczamy kolektywne zstąpienie do piekieł naszej (wypieranej dotąd) podświadomości.
Tytuł: Szpieg Tytuł oryginalny: Tinker, Tailor, Soldier, Spy Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Francja, Wielka Brytania Dystrybutor: ITI Cinema Data premiery: 25 listopada 2011 Gatunek: thriller
Tytuł: Rozstanie Tytuł oryginalny: Jodaeiye Nader az Simin Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Iran Data premiery: 7 października 2011 Czas projekcji: 123 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Moneyball Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: USA Dystrybutor: UIP Data premiery: 9 grudnia 2011 Gatunek: biograficzna, dramat
Tytuł: Chłopiec na rowerze Tytuł oryginalny: Le gamin au vélo Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Belgia, Francja, Włochy Dystrybutor: Carisma Data premiery: 11 listopada 2011 Czas projekcji: 87 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Pina Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Francja, Niemcy, Wielka Brytania Dystrybutor: Nowe Horyzonty Data premiery: 21 października 2011 Czas projekcji: 103 min. Gatunek: musical, muzyczny
Tytuł: Przygody Tintina Tytuł oryginalny: The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Belgia, Nowa Zelandia, USA Dystrybutor: UIP Data premiery: 4 listopada 2011 Gatunek: animacja, familijny, przygodowy
Tytuł: Baby są jakieś inne Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Polska Data premiery: 14 października 2011 Gatunek: komedia
Tytuł: Mission: Impossible – Ghost Protocol Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: USA Cykl: Mission: Impossible Dystrybutor: UIP Data premiery: 26 grudnia 2011 Gatunek: akcja
Tytuł: Habemus papam – mamy papieża! Tytuł oryginalny: Habemus papam Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Francja, Włochy Data premiery: 28 października 2011 Czas projekcji: 104 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Niebezpieczna metoda Tytuł oryginalny: A Dangerous Method Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Francja, Irlandia, Kanada, Niemcy, Wielka Brytania Data premiery: 4 listopada 2011 |