powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CXIII)
styczeń-luty 2012

Po co nam obcy
‹Science Fiction›
Bardzo dobrze, że w trakcie procesu redakcyjnego antologia straciła przymiotnik „hard” i zostało samo swojskie, czysto polskie „Science Fiction”. Bo co prawda dobra fantastyka naukowa wypełnia ten tom od strony pierwszej do ostatniej, jednak trudno wszystkie teksty w nim zawarte określić mianem „twardej” SF.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Autorzy tekstów składających się na zbiór „Science Fiction” są w większości dobrze znani. Niektórzy mają na koncie publikację powieści i opowiadań, inni jedynie opowiadań, o statusie Jacka Dukaja nie trzeba się rozpisywać. Tę osobną pozycję Dukaja można zauważyć nie tylko w większych literach, którymi wydrukowane jest jego nazwisko na okładce, ale i objętości tekstu – tytułowe „Science Fiction” to właściwie krótka powieść, zajmująca 1/4 całego woluminu. Autor „Innych pieśni” bawi się konwencją i fabułą, tworząc opowieść wsobną i ciekawie zapętloną, Dukaj-pisarz SF i niechętny konwentowicz pisze o pisarzu SF i niechętnym konwentowiczu (chociaż oczywiście nie ma tu prostego przełożenia, gdyż bohater głównej linii fabularnej, Edward Caldwell, Dukajem nie jest). Zawarta w „Science Fiction” druga (a jest i trzecia) linia fabuły to dziwna, fragmentaryczna wizja bohatera linii głównej, brytyjskiego pisarza hard SF – takie teksty pisał i czasem pisze nadal Jacek Dukaj, lecz opis rodzinnych perypetii Caldwella to już inny Dukaj – bardziej przypominający prozatorsko Zadie Smith czy Williama Gibsona w ostatniej trylogii. Ten „nowy” Dukaj to już nie tylko autor wielkich światów, ale i pisarz błyskotliwych wypowiedzeń w rodzaju „Życie w nagłej potrzebie mocnego redaktora”, „jedyną ucieczką od samotności jest samotność celowa” czy „Na salonach różnica między pisarzem i pisarzem science fiction odpowiada różnicy między aktorem i aktorem porno”. Pętla, o której wspomniałem wcześniej, to także nawiązanie w tekście do odbioru tego właśnie tekstu – „Oczywiście da się nadal pisać science fiction – skoro jeszcze przed pierwszą stroną powiemy sobie, że to science fiction o science fiction”. Nadając swemu utworowi tytuł „Science Fiction”, Jacek Dukaj dodał kolejny metasplot do węzła opowieści.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Spośród innych opowiadań antologii na wyróżnienie zasłużyły, moim zdaniem, trzy: „Ciśnienie ewolucyjne”, „Impneurium” oraz nastrojowa „Godzina nadawania”. „Ciśnienie…” Alexandra Gütschego to fantastyka bliskiego cyberpunkowego zasięgu, oparta na dialogach i staccato geekowego słownictwa, szybka, bezwzględna i porywająca historia powstania inteligencji w sieci i ludziach, którzy postanowili na tym zarobić. Andrzej Miszczak w swoim „Impneurium” porusza częściowo podobne zagadnienie – jednak sięga głębiej, ku źródłom wielkich religii, którym nadaje nową, obcą perspektywę. Właśnie pomysł zafascynował mnie w tym opowiadaniu. Zupełnie odmiennym tekstem jest „Godzina nadawania” Michała Cetnarowskiego – tutaj główną rolę odgrywa nastrój. To ponura i przygnębiająca historia izolacji, samotności i walki z góry skazanej na przegraną.
Warto w tym miejscu wskazać, że jedynie w tych dwóch tekstach, a i to na małą skalę, pojawia się motyw kosmicznego Obcego – tak zdawałoby się powszechny w fantastyce naukowej. Pozostałe teksty fantastyczność znajdują w samym człowieku lub jego tworach (a i te dwa wyjątki koncentrują się na reakcji człowieka na obcość): czy w formach postludzkich pseudaków Pawła Majki, czy w kosmicznej arce Cezarego Zbierzchowskiego, czy w dziwnych konstruktach królewsko-kibolskich Jakuba Nowaka – to człowiek, jego działania w fantastycznych okolicznościach są przedmiotem rozważań i fabuły. Mocny humanistyczny przekaz w mocnej „ścisłowej” konwencji literackiej – to dobre podsumowanie tej obszernej i bardzo udanej antologii.



Tytuł: Science Fiction
Wydawca: Powergraph
ISBN: 978-83-61187-22-6
Format: 832s. 135×205mm; oprawa twarda
Cena: 49,–
Data wydania: 18 listopada 2011
Wyszukaj w
:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

44
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.