powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CXIII)
styczeń-luty 2012

W kostiumie letnich słów
Miloopa ‹Optica›
Wrocław dobrą muzyką stoi nie od dziś. Po listopadowej premierze nowego krążka eklektycznej formacji Miloopa jego notowania na pewno nie spadły. A są nawet tacy, którzy twierdzą, że za sprawą tej grupy powody do zachwytu ma już nie tylko stolica Dolnego Śląska, ale cały kraj.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Rozbudzający apetyty, pierwszy na playliście „Time” to rzeczywiście spora dawka ambitnego popu na międzynarodowym poziomie. Kawałek buja aż miło, przykuwa żywą perkusją, dość taneczną elektroniką i świetnym śpiewem – po prostu brzmi niemal perfekcyjnie. Tyle że aspiracje Miloopy, co przecież wiadomo nie od dziś, sięgają dużo dalej i wyżej niż eklektyczny i energiczny pop. Świadczą o tym też, przynajmniej w pewnym stopniu, pozostałe propozycje zebrane na „Optice” – odrobinę mniej radiowe, ale przy tym wielowarstwowe, dużo bardziej rozbudowane, różnorodne, czasem zaskakujące i najzwyczajniej – interesujące.
Warto odnotować, że w zespole działającym od 2001 roku doszło do istotnych personalnych zmian, które znajdują odbicie także w brzmieniu trzeciej (po „Nutrition Facts” i „Unicode”) studyjnej płyty. Do wrocławskiego składu dołączyli: gitarzysta Przemek Gibki oraz klawiszowiec Paweł Konikiewicz. Pierwszy z nich zastąpił Wojtka Orszewskiego, ale na „Optice” brakuje jeszcze trębacza Adama Milwiwa-Barona. Na swoich miejscach pozostali natomiast: Michał Muszyński (perkusista), Radek Bednarz (basista) oraz dwie chyba kluczowe postacie projektu – charakterystyczna, znakomita wokalistka Natalia Lubrano, a także producent Roli Mosimann. Biorąc pod uwagę tylko tego ostatniego, który dotychczas działał choćby z Faith No More czy New Order, można łatwo uzasadnić dźwiękowy profesjonalizm albumu.
Powyższe zawirowania skutkują bardziej elektronicznym, syntetycznym charakterem całego wydawnictwa. Przede wszystkim wskazać na nim należy szereg charakterystycznych, zmodulowanych klawiszy, bogatych efektów oraz głębokich, dubowych podkładów. Jak na przykład w dynamicznym i przestrzennym, hiphopowym „Back In A Zone” z gościnnym głosami raperów z Anti Pop Consortium. Podobny jest kolejny, klubowy track zatytułowany „Folk Devils”, ze zbliżonym klimatem i dodatkowo – wsparciem ze strony gitarzysty Eivinda Aarseta. Trzeba przyznać, że oba numery to jedne z najjaśniejszych punktów krążka. Na ich tle wyjątkowo spokojny i łagodny wydaje się „Beautiful”, w którym obok lekko szeptanego wokalu, sennych migotań mamy dopasowane smyczki. Wiele z dubu ma w sobie jeszcze „About U” – podrasowany wyraźnymi gitarami, ale eksponujący też delikatną perkusję. A na „Optice” są również: klubowy i energetyczny „Big Nasty” oraz zmieniający tempo i natężenie dźwięków „Mess”. Do tego bardziej wyważony, drgający „Obscure” oraz zamykająca całość, polska, przykuwająca wersja utworu „Time”.
„Optica” jest wyraźnie mniej jazzowa niż jej długogrająca poprzedniczka. Przy tym także bardziej powściągnięta, popowo ujednolicona i mimo wszystko przewidywalna. Choć i tym razem wskazać można pewne aranżacyjne zwroty czy namiastki improwizacji, to wszystko rozgrywa się bardzo melodyjnie i raczej bezboleśnie dla uszu słuchaczy – momentami kolejne utwory przelatują nawet nieco za łatwo. Jednak dopracowanie, nowoczesność i ciągły, zharmonizowany eklektyzm wystarczą, by z czystym sumieniem polecić nową odsłonę Miloopy. A przecież jest jeszcze Natalia Lubrano, która sama potrafi zrobić różnicę.



Tytuł: Optica
Wykonawca / Kompozytor: Miloopa
Nośnik: CD
Data wydania: 26 listopada 2011
EAN: 5903292101231
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Utwory
CD1
1) Time: 03:23
2) Big Nasty: 03:49
3) Mess: 04:52
4) Obscure: 04:23
5) Back In a Zone: 03:27
6) Folk Devils: 05:29
7) Beautiful: 03:43
8) About U: 03:48
9) Memory Lane: 04:23
10) Czas: 03:25
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

213
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.