 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Patrycja Rojek: Zgadzam się z Karolem w kwestii różnorodności – rozumianej jako znak dobrego kierunku, w jakim podążać zaczyna nowy polski film. Nie podzielam opinii pewnych autorytetów, twierdzących, że kinematografia narodowa powinna być spójna, wywodząca się z określonej formacji artystycznej, której dzieła posiadają wspólne, łatwe do wyróżnienia cechy. Powiedzmy sobie szczerze: polskiej szkoły filmowej nie wrócimy do życia samym mocnym postanowieniem – bo: nie da się i bo: po co? Kilka dobrych, ale zupełnie od siebie różnych filmów, stanowić będzie dla nas teraz zdecydowanie większą wartość niż grupka mało wyrafinowanych koszmarków, łączących się w mini-nurcik. Choć duch tego ostatniego daje się u nas zauważyć w ostatnich latach. Mowa o wysypie polskich komedii – dawniej: romantycznych, dziś już po prostu: idiotycznych. Zeszłoroczny „Wyjazd integracyjny”, „Och Karol 2”, „Wojna żeńsko-męska” czy „Pokaż kotku, co masz w środku” tylko to potwierdziły. Trudno mi orzec, do jakiego stopnia passę tę przełamują „Listy do M.”, jednak to na pewno krok w trochę lepszym kierunku. Jak dla mnie w komedii królował w tym roku Koterski – w niezmiennie dobrej formie. Konrad Wągrowski: No dobra – tradycyjnie na koniec wasze filmowe oczekiwania na rok 2012. Łukasz Gręda: Dwa tytuły, na które czekam z utęsknieniem to „The Dark Knight Rises” i „Prometeusz”. Mam nadzieję, że Nolan wszystkich zaskoczy i jego zwieńczenie trylogii o Mrocznym Rycerzu zapamiętamy na długo. Z kolei „Prometeusz” może być powrotem do formy Ridleya Scotta. Mówiliśmy o nowych trendach w kinie science fiction, ale liczę na to, że Scott udowodni, że stare starą szkołę wciąż stać na wiele. Plus, liczę na film Dawida o Paktofonice. Reżyser udowodnił w „Ki”, że potrafi łączyć dokumentalne zacięcie z fabułą i opowiadać współczesne historie bez dziejowych obciążeń. „Jestem Bogiem” ma szansę stać się kanonicznym filmem o latach 90 – „Rewersem” doby raczkującego kapitalizmu. Być może wreszcie uda się zdetronizować „Psy” i przełamać monopol Pasikowskiego na historie z czasów transformacji.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Patrycja Rojek: Czekam oczywiście na Hobbita i – podobnie jak Łukasz – na Batmana. Ponadto: na „Sin City 2” – w nadziei, że wyjdzie wreszcie w tym roku, na Burtona i jego pełnometrażowe „Frankenweenie” oraz (z pewnymi obawami) na „W drodze” Waltera Sallesa. Czekam na ostatni „Zmierzch” – bo to będzie wreszcie oznaczało koniec światowej histerii. Z niepokojem wyczekuję rodzimych potencjalnych blockbusterów – „Wałęsy” i „Tajemnicy Westerplette”. Wreszcie – czekam na 21 grudnia 2012 i finał „Melancholii” na żywo. Joanna Pienio: Ja również czekam na tegoroczne kino „wielkiego formatu": „Prometeusza”, „The Dark Knight Rises” oraz „Hobbita”. „Hugo i jego wynalazek” też zapowiada się ciekawie, chociaż do twórczości Scorsese mam akurat ambiwalentny stosunek. Po zeszłorocznych sukcesach czekam również na ofertę rodzimych reżyserów. Pod tym względem rok zaczyna się całkiem obiecująco, bo na dniach czeka nas premiera „Róży” Smarzowskiego i „ Sponsoringu” Szumowskiej… Przeglądając zapowiedzi na najbliższe miesiące zauważyłam również duży wzrost zainteresowania dystrybutorów kinem europejskim (a w szczególności skandynawskim), co niezmiernie mnie cieszy, bo to dobry zwiastun różnorodnych, autorskich historii. Jako miłośniczkę azjatyckiej twórczości boli mnie ignorowanie dalekowschodnich produkcji przy doborze kinowego repertuaru, ale mam nadzieję, że dystrybuorzy nie zawiodą i takie smaczki jak chociażby najnowsza produkcja Yimou Zhanga z udziałem Christiana Bale’a zagoszczą na polskich ekranach. A jeśli nie, to pozostaje nam liczyć na organizatorów festiwali filmowych w naszym kraju – oni z pewnością nie zawiodą. Piotr Dobry: Do interesujących zapowiedzi koleżanek i kolegów dorzuciłbym jeszcze kilka franczyz, które lubię, a więc nowego „Bonda”, nowego „Spider-Mana”, trzecich „Facetów w czerni”, „American Pie: Reunion”. Jako fan Sachy Barona Cohena jestem też ciekaw „Dyktatora”, a jako miłośnik horrorów ze studia Hammer, które niedawno wróciło do „gry” – „Kobiety w czerni” Watkinsa. No i „Gangster Squad” Rubena Fleischera z Ryanem Goslingiem i Emmą Stone, którzy sprawdzili się już jako para w doskonałym „Kocha, lubi, szanuje”. Karol Kućmierz: Oczywiście mam nadzieję, że takie blockbustery jak „The Avengers”, „Prometeusz” i „Hobbit” spełnią oczekiwania i oprócz atrakcji gwiazdorsko-wizualnych odznaczą się świetnymi scenariuszami, ale najbardziej liczę na Paula Thomasa Andersona („The Master”), Quentina Tarantino („Django Unchained”), Alfonso Cuarona („Gravity”), Riana Johnsona („Looper”), Wesa Andersona („Moonrise Kingdom), braci Coen („Inside Llewyn Moss”) oraz Judda Apatowa („This is 40”). Zapowiada się fantastyczny rok. Najlepsze filmy roku w głosowaniu redakcji Esensji: 1. Drive 2. Czarny łabędź 3. Szpieg 4. Melancholia 5. Rozstanie 6. X-men: Pierwsza klasa 7. Kieł 8. Druhny 9. Geneza planety małp 10. Prawdziwe męstwo
Tytuł: Drive Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: USA Dystrybutor: ITI Cinema Data premiery: 16 września 2011 Czas projekcji: 95 min. Gatunek: akcja
Tytuł: Czarny Łabędź Tytuł oryginalny: Black Swan Rok produkcji: 2010 Kraj produkcji: USA Data premiery: 21 stycznia 2011 Czas projekcji: 103 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Szpieg Tytuł oryginalny: Tinker, Tailor, Soldier, Spy Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Francja, Wielka Brytania Dystrybutor: ITI Cinema Data premiery: 25 listopada 2011 Gatunek: thriller
Tytuł: Melancholia Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Dania, Francja Data premiery: 27 maja 2011 Gatunek: akcja, dramat, SF
Tytuł: Rozstanie Tytuł oryginalny: Jodaeiye Nader az Simin Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Iran Data premiery: 7 października 2011 Czas projekcji: 123 min. Gatunek: dramat
Tytuł: X-Men: Pierwsza klasa Tytuł oryginalny: X-Men: First Class Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: USA Data premiery: 3 czerwca 2011
Tytuł: Kieł Tytuł oryginalny: Kynodontas Rok produkcji: 2009 Kraj produkcji: Grecja Data premiery: 10 czerwca 2011 Czas projekcji: 94 min. Gatunek: dramat
Tytuł: Druhny Tytuł oryginalny: Bridesmaids Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: USA Dystrybutor: UIP Data premiery: 29 lipca 2011 Czas projekcji: 125 min. Gatunek: komedia
Tytuł: Geneza Planety Małp Tytuł oryginalny: Rise of the Planet of the Apes Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: USA Data premiery: 5 sierpnia 2011 Gatunek: akcja, przygodowy, SF
Tytuł: Prawdziwe męstwo Tytuł oryginalny: True Grit Rok produkcji: 2010 Kraj produkcji: USA Dystrybutor: UIP Data premiery: 11 lutego 2011 Czas projekcji: 110 min. Gatunek: western |