powrót; do indeksunastwpna strona

nr 2 (CXIV)
marzec 2012

Przybrane kształty i potencjalne miasto w Białymstoku
Galeria Arsenał w Białymstoku zaprasza w piątek 17 lutego 2012, o godz. 18.00 na otwarcie dwóch wystaw: „Franciszek Orłowski. Potencjalne Miasto” oraz „Alicja Bielawska. Przybrane kształty”.
Alicja Bielawska, Mam poczucie, że o czymś zapomniałam. - Myślę, że za dużo pamiętasz., 2010, płyta meblowa, tkanina, krochmal
Alicja Bielawska, Mam poczucie, że o czymś zapomniałam. - Myślę, że za dużo pamiętasz., 2010, płyta meblowa, tkanina, krochmal
Alicja Bielawska. Przybrane kształty
Od 17 lutego 2012 do 18 marca 2012
Otwarcie godz.: 18:00
Kurator: Monika Szewczyk
Miejsce: Galeria Arsenał w Białymstoku
Artyści: Alicja Bielawska
Wystawa „Przybrane kształty” prezentuje najnowszy cykl rzeźb Alicji Bielawskiej. Prace zestawione razem tworzą na wpół znajome konstelacje obiektów o nieokreślonym przeznaczeniu. Zasłona, meble, podłoga, balustrada, drążki ulegają transformacji, zmieniając swój pierwotny kształt, kontekst i funkcję. Doświadczenie materiału i konfrontacja z wielkością pracy pozwalają widzom na zbudowanie indywidualnej relacji między własnym ciałem a obiektem. Wykonane z tanich materiałów prace w przewrotny sposób korespondują z przedmiotami z otoczenia człowieka, stanowiąc wariacje na temat postrzegania i zapamiętywania codzienności.
Alicja Bielawska, Przybrane kształty (model), 2011, drut, plastelina
Alicja Bielawska, Przybrane kształty (model), 2011, drut, plastelina
Alicja Bielawska(1980) – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie. Uczestniczka European Exchange Academy w Beelitz (Niemcy). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Pokazywała prace na wystawach indywidualnych i grupowych w Polsce, Holandii i Niemczech. Tworzy rzeźby, instalacje, rysunki i pisze poezje. Mieszka i pracuje w Warszawie i Amsterdamie. Widzowie Galerii Arsenał mieli okazję obejrzeć jej prace: Obroty rzeczy (koce) oraz Budzimy się wcześnie, aby zobaczyć wschód słońca na wystawie „Podróż na Wschód” w 2011 roku.
Franciszek Orłowski. Potencjalne miasto
Franciszek Orłowski, Bezsenność, 2010
Franciszek Orłowski, Bezsenność, 2010
Od 17 lutego 2012 do 18 marca 2012
Otwarcie godz.: 18:00
Kurator: Justyna Wesołowska
Miejsce: Galeria Arsenał w Białymstoku
Artyści: Franciszek Orłowski
Franciszek Orłowski w swoich pracach w szczególny sposób odnosi się do architektury jako miejsca, które jest tworzone i kształtowane przez postawy społeczne i emocjonalne.
Potencjalne miasto jest jednocześnie tytułem ostatniej pracy artysty i kontynuacją intymnej, osobistej analizy współczesnych relacji międzyludzkich, charakterystycznej dla twórczości Orłowskiego.
Potencjalne miasto(2012) to model stworzony z myślą o tym, że żywotność miasta zależy od potencji jego mieszkańców. Modułem architektonicznym jest tu płaska plastikowa płytka, będąca w rzeczywistości testem ciążowym. Makieta Potencjalnego miasta składa się z niezliczonej ilości takich modułów. Precyzyjne ułożone, lecz niełączące się ze sobą ani z podłożem, monotonne ciągi urbanistyczne narażone są na różne ingerencje uczestników wystawy.
Franciszek Orłowski, Bezsenność, 2010
Franciszek Orłowski, Bezsenność, 2010
Druga najnowsza praca artysty, pokazywana po raz pierwszy w białostockim Arsenale, to przebieralnia, jaką spotykamy w butikach, galeriach handlowych. Chęć nabycia przedmiotu jest bezpośrednio związana z potrzebą akceptacji własnego wizerunku. Zbliżając się do lustra, czyli spotkania z własnym wizerunkiem, nawiązujemy jednocześnie relację zapachową, która przetwarza kabinę w rodzaj wehikułu penetrującego różna sfery naszej psychiki i wrażliwości.
Artysta nie stawia siebie w roli biernego obserwatora. Jego „zdarzenia rzeźbiarskie” zawsze inicjują jakiś proces, który w sposób świadomy wymyka się kontroli artysty, jak Drobne, które przechodzą z rąk do rąk, jak Potencjalne miasto zbudowane z setek testów ciążowych, które rozpada się i ubożeje na naszych oczach w trakcie trwania wystawy.
Franciszek Orłowski, Potencjalne miasto, 2012
Franciszek Orłowski, Potencjalne miasto, 2012
W pracy Bezsenność (2010) artysta wmurowuje w ścianę zimnego białego pomieszczenia lodówkę turystyczną, w której wnętrzu znajduje się zebrany śnieg. Zamurowany artefakt, znajdujący się w zawieszeniu między dwoma stanami skupienia, jest składową emocji związanych z wewnętrznym chłodem, niepewnością, niemocą. Artysta zostawia go w swoistym depozycie – jak bagaż w przechowalni.
Franciszek Orłowski (1984) ukończył Intermedia na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W ostatnich latach brał udział w wystawach: After Socialist Statues w galerii Kim? (Ryga, 2011), Mir w Galerii Arsenał w Białymstoku (2011), Projekty wybrane w BWA Zielona Góra (2011), Rób tak w galerii Stereo (Poznań, 2010), Zerreißproben w Lepiziger Kreis (Lipsk, 2010), Nie ma sorry w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2008), Mediation Biennale w Poznaniu (2008).
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny
powrót; do indeksunastwpna strona

144
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.