powrót; do indeksunastwpna strona

nr 3 (CXV)
kwiecień 2012

Patrząc wilkiem na wilka
Joe Carnahan ‹Przetrwanie›
Sądząc po ostatnich ekranowych wyczynach Liama Neesona można by się spodziewać, że „Przetrwanie” to trzymający w napięciu thriller, w którym bohaterski spec od survivalu rozprawia się gołymi rękoma z watahą wilków, ratując z opresji swoich kamratów. No cóż, na ekranie oglądamy coś w tym stylu… ale nie do końca.
ZawartoB;k ekstraktu: 50%
‹Przetrwanie›
‹Przetrwanie›
Oczywiście część wymienionych wyżej założeń wywodzi się wprost ze scenariusza i są jak najbardziej prawdziwe. Rzeczywiście jest grupa mężczyzn, którzy po katastrofie samolotu muszą przetrwać w nieprzyjaznej, zimowej głuszy atakowani przez wygłodniałe wilki. Jest też bohater stawiający się w pozycji lidera i rzeczywiście – zgodnie ze swoim aktualnym emploi – Liam Neeson nie odmówił sobie próby uczynienia z tej postaci głęboko humanistycznego i wrażliwego super-twardziela. Ale cała ta historia ma w sobie tyleż z survivalowego thrillera, co z egzystencjonalnego dramatu o chęci życia, śmierci i Bogu.
John Carnahan, reżyser, scenarzysta i producent w jednym, zdecydował się bowiem (być może zachowując w tym podejściu wierność opowiadaniu, na którym oparto scenariusz) zrobić swoistą mieszanką gatunków. Całe „Przetrwanie” jest bowiem takie, jak jego główny bohater (czy raczej jak ekranowe alter-ego Liama Neesona, które jest dość podobne ostatnio w wielu filmach): brutalne, ale i liryczne, twarde, ale i romantyczne, proste, ale i filozoficzne. Niestety nie jest to komplement, bo filmowi naprawdę wyszłoby na dobre zdecydowanie twórców jaki gatunek uprawiamy, a nie próba łapania za ogon kilku srok naraz.
Zwłaszcza, że reżyser w żadnej formule nie ma wystarczającego wyczucia. Wątek romantyczno-dramatyczny załatwiony jest głównie banalnymi komentarzami z offu i przesłodzonymi retrospekcjami, a przywiązania widza do bohaterów zbudować nie udaje się właściwie aż do końca, głównie dlatego, że drugi plan to raczej kartonowe obrysy niż pełnokrwiste postacie. Z kolei gdy do głosu dochodzą aspiracje filmu rozrywkowego – a te dwie konwencje przeplatają się z bezduszną, zegarmistrzowską precyzją – mamy do czynienia z głupotkami logicznymi (np.: nazbyt krwiożerczy charakter zwykłych wilków 1), bezbolesne skoki z dużej wysokości, chodzenie w mokrym ubraniu po mrozie, sam pomysł by wybierać się w dziką tundrę etc.) lub banalnymi shockerami w rodzaju wilków wyskakujących z ciemności.
Nie oznacza to jednak, że „Przetrwanie” jest całkowicie skopaną banalną głupotką. Docenić wypada przede wszystkim samą koncepcję filmu, czyli pomysł by pierwotne zagrożenie (nieprzyjazny teren, pogoda, zwierzęta – ich działanie przedstawione jest w sposób dość dosłowny i drastyczny, co jest tutaj zaletą) testowało ludzką chęć życia i wolę przetrwania. I to u ludzi różnego sortu – zarówno zamkniętych w sobie depresyjnych intelektualistów, jak i pełnych wigoru prostaków na co dzień trzęsących towarzystwem. Jednak te pomysły nie zostały w pełni wygrane: galeria postaci choć potencjalnie prezentująca interesujące zróżnicowanie pozostaje w cieniu głównego bohatera, mętne przesłanie godne jest co najwyżej domorosłych filozofów, a całość dobija brak inwencji reżysera. Szkoda, bo – abstrahując od próby sprzedania filmu jako produkcji rozrywkowej – była szansa na naprawdę mocne, pesymistyczne kino, takie co to wstrząśnie widzem i uświadomi kruchość życia, a jednocześnie jego piękno. „Przetrwanie” pozostawia raczej zmieszanym.
1) Zresztą odbiło się to dość szerokim echem, przeciwko takiemu przedstawieniu protestowała m.in. PETA. Kolejne kontrowersje wzbudziła informacja o zakupie przez ekipę martwych wilków (do użytku zdjęciowego ale i ponoć… do zjedzenia przez ekipę, żeby wprawić aktorów w odpowiedni nastrój) – i to niedługo po tym, gdy również w atmosferze kontrowersji wilka zaczęto wykreślać z listy zagrożonych gatunków w kolejnych stanach USA.



Tytuł: Przetrwanie
Tytuł oryginalny: The Grey
Reżyseria: Joe Carnahan
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: USA
Dystrybutor: Monolith
Data premiery: 23 marca 2012
Gatunek: akcja, dramat, thriller
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Ekstrakt: 50%
powrót; do indeksunastwpna strona

91
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.