powrót; do indeksunastwpna strona

nr 3 (CXV)
kwiecień 2012

Warszawski ferment
Wystawa fotografii Ireny Jarosińskiej jest okazją do przypomnienia sylwetki znakomitej polskiej fotoreporterki oraz inicjatorki i dokumentalistki wielu istotnych wydarzeń z życia warszawskiej bohemy artystycznej lat 50. i 60.
„Warszawski ferment” to opowieść o powojennej Warszawie – o miejscach (np. Galeria Krzywe Koło czy Teatr Białoszewskiego), które bezpowrotnie zniknęły z kulturalnej mapy stolicy i związanych z nimi twórcach. Wśród portretowanych przez Jarosińską osób znalazły się ikony współczesnej polskiej kultury m.in. poeta Miron Białoszewski, malarz Henryk Stażewski, dramatopisarz Sławomir Mrożek czy kompozytor Krzysztof Komeda.
„Warszawski ferment” nawiązuje do niezrealizowanych planów fotografki. W połowie lat 90. pracowała nad wystawą „Warszawa – ludzie i miasto, 1945–1989”. Jednak po jej śmierci w zapomnienie popadła nie tylko koncepcja ekspozycji, ale też cała spuścizna autorki. Znalezione w jej pracowni na strychu pudła z negatywami i odbitkami zdjęć po wielu latach zostały przekazane do Archiwum Fotografii Ośrodka KARTA.
Wernisaż Bohadana Zaleskiego, Galeria Foksal<br/>fot. Irena Jarosińska / Ośrodek KARTA
Wernisaż Bohadana Zaleskiego, Galeria Foksal
fot. Irena Jarosińska / Ośrodek KARTA
Irena Jarosińska (1924–1996) rozpoczęła pracę zawodową w 1950 roku. Pracowała dla najważniejszych czasopism ilustrowanych, m.in. „Świat” i „Polska”. Jej fotoreportaże publikowane na łamach pism były często samodzielnymi opowieściami o rzeczywistości PRL. Prywatnie dużą część twórczości poświęciła fotografowaniu środowiska artystycznego, z którym była związana. Portretowała znajdujących się poza oficjalnym obiegiem kulturalnym malarzy, poetów, krytyków literackich, fotografów i muzyków. W kameralnych przestrzeniach i prywatnych mieszkaniach uczestniczyła w spotkaniach i dyskusjach, które dawały nieustanne impulsy do wymiany myśli, wzajemnych inspiracji, kreowania nowych idei i trendów w kulturze. Jej fotografowanie nie było stricte dokumentacją wydarzeń, ale integralną częścią życia intelektualistów i fermentu kulturalnego, który tworzyli. W latach 70. Jarosińska skupiała wokół siebie grono młodych fotografów, organizując nieformalny „uniwersytet fotograficzny”. Inspirowała również wiele wydarzeń artystycznych – w jej pracowni gromadzili się i wystawiali swoje prace twórcy zajmujący się różnymi dziedzinami sztuki.
Miron Białoszewski<br/>fot. Irena Jarosińska / Ośrodek KARTA
Miron Białoszewski
fot. Irena Jarosińska / Ośrodek KARTA
Wstęp wolny. Organizatorzy: Ośrodek KARTA i Dom Spotkań z Historią.
Serdecznie zapraszamy.
„Warszawski ferment” – wystawa fotografii Ireny Jarosińskiej.
Dom Spotkań z Historią (ul. Karowa 20)
Wystawa czynna do 30 czerwca 2012. Wernisaż: 11 kwietnia 2012 (środa) o godz. 18.00.


Ruiny kamienic przy ulicy Grzybowskiej<br/>fot. Irena Jarosińska / Ośrodek KARTA
Ruiny kamienic przy ulicy Grzybowskiej
fot. Irena Jarosińska / Ośrodek KARTA
Ośrodek KARTA
02-536 Warszawa, ul. Narbutta 29
tel. +48 022 848 07 12
fax +48 022 646 65 11

Dom Spotkań z Historią
00-324 Warszawa, ul. Karowa 20
tel. 22 255 05 00
fax 22 255 05 04
Wstęp: wolny
powrót; do indeksunastwpna strona

208
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.